General Motors oznámil, že pracuje na druhé generaci oceňovaného konceptu městského vozítka EN-V. Nezvykle vyhlížející dvoukolový elektromobil by tak mohl být možným řešením budoucí městské mobility.
foto: General Motors
Dvoumístný elektrický koncept EN-V se stal jednou z hvězd loňské Světové výstavy v Šanghaji. GM tímto způsobem prezentovala svou vizi budoucnosti městské mobility, která by měla vést ke zlepšení životního prostředí. Nyní se tedy rozhodlo, že další generace EN-V bude na čelní masce nosit značku Chevrolet.
„Sto let je Chevrolet značkou zaměřenou na vytváření dostupných inovativních technologií, které lidem usnadňují život a Chevrolet EN-V bude v této tradici pokračovat,“ řekl Chris Perry, viceprezident pro globální marketing a strategii Chevroletu.
Koncept EN-V vzdáleně připomíná uzavřené vozítko Segway. Díky použité konstrukci je zajištěna skvělá manévrovatelnost vozidla i na velmi malých prostorech. S plně nabitými lithium-iontovými bateriemi zvládne mikromobil přepravit dvě osoby na vzdálenost pohybující se okolo čtyřiceti kilometrů.
foto: General Motors
Orientaci v terénu, vyhledávání optimální trasy nebo volného parkovacího místa vozidlu usnadňuje zabudovaná technologie GPS a systém, kterým automobily mezi sebou komunikují.
Případným nehodám pomohou zamezit venkovní snímací senzory. V nové generaci EN-V navíc přibudou do vybavení vozítka veškeré vymoženosti dnešní doby, jakou je například automatická klimatizace.
Krom spuštění práce na nové generaci Chevroletu EN-V, zvažuje koncern GM vhodná místa ke spuštění pilotního projektu.
Záměr General Motors uvést vozítko EN-V do ulic měst potvrzují i slova Chrise Perryho: „V roce 2030 bude více než 60 procent z osmimiliardové populace žít v městských oblastech. Chevrolet EN-V představuje možné řešení pro globální zákazníky, kteří žijí tam, kde je potřeba alternativní dopravní řešení.“
Netvrdím, že můj názor
Netvrdím, že můj názor je správný, ale dopravní prostředky i ty nejmenší (dětský kočárek) předpokládají nějaké odkládací prostory na tašku a nebo nákup. Pokud se při konstruování nemyslí na praktické využití tak vymíšlí zbytečnlou věc, ne-li pitomost. Především kdo potřebuje takové vozítko? Řekl bych že především lidé s omezenou možností chůze. Nejsou to jen senioři, ale lidé se částečným postižením, rekonvalescenti a třeba i maminky s dítětem při procházkách a zajišťování nákupů a podobně. Proto by vozítko mělo jezdi pomalu po chodníku a pěší zoně tak 4 km/hod a po cyklostezkách a silnicích nejméně do těch cca 20 km/hod. Sedačka nemusí být obrovská jako křeslo, nejedná se o dlouhé tůry, ale musí to být pohyblivé, otočit se to takřka na místě a musí to mít velmi účinné brzdy jak pro jízdu mezi chodci tak pro jízdu třeba do kopce kdy s málo nabitými batermami může vozidlo nekontrolovatelně couvat zpět. Vozítko by lělo být dvoustopé, jednostopá vozidla při sebemenším sněhovém poprašku jsou nebezpečná. V neposlední řadě musí být vozítko průchodné dveřemi (80 cm) těžko si někdo bude pořizovat pro to garáž když se bude nabíjet. Vozítka segvay se zjevně neosvědčila, v prvé řadě je to drahé, za ty peníze si může každý pořídit malé auto a za druhé jízda se msegwayem je nebezpečná, takový senior spadne jen jednou a pak už je uvázán na lůžko a cizí pomoc.