Nottingham – elektrické město

Anglické město Nottingham intenzivně pracuje na elektrifikaci městské veřejné dopravy. Do září příštího roku se obyvatelé Nottinghamu mohou těšit na 50 nových elektrických vozidel.

Nottingham – elektrické město
foto: Optare

V Nottinghamu jezdí již 22 elektrických autobusů anglické firmy Optare. Konkrétně jde o menší autobusy pro krátké a střední trasy – elektrické Optare Solo EV a Optare Versa EV.

V brzké době se k flotile přidá dalších 17 elektrobusů. Všech plánovaných 50 elektrických autobusů značky Optare dorazí do města do podzimu příštího roku.

“Nejnovější fáze pořízení 17 elektrických autobusů pro veřejnou dopravu na středních a lokálních tratích přijde na 5 milionů liber. V poslední fázi pořídíme do podzimu 2015 11 autobusů po frekventované trasy v centru města,” stojí v tiskovém prohlášení města Nottingham.

“Jde o vítaný přírůstek pro vozový park autobusů určený pro střední tratě, kterým zajišťujeme, že místním obyvatelům je poskytována veřejná doprava zdarma s ohledem na životně důležité zdravotní otázky. Tyto autobusy nám pomohou nadále razit cestu k efektivnější a zelenější dopravě. Používání elektrobusů již přispělo ke snížení hluku a zlepšení kvality ovzduší ve městě. Používání elektrobusů se rozšíří po celém městě, přičemž celkový počet autobusů v Nottinghamu stoupne do záři 2015 na 50 a náš elektrický vozový park bude největší v Evropě,” komentovala Jane Urquhart z oboru veřejné dopravy ve městě Nottingham.

CFRP

Optare Versa EV a Optare Solo EV
foto: Optare

Město je na elektromobiltu velmi dobře připraveno. Díky vládní podpoře je v Nottinghamu 27 pomalých (nočních) dobíječek a 3 denní rychlá dobíjecí místa. Na autobusových stanicích a v depech je dalších 30 dobíjecích míst. V blízké době pak vznikne dalších 20 nových dobíjecích stanic.

Díky bezplatné veřejné elektrické dopravě se vedení města snaží snížit emise CO2 v Nottinghamu mezi roky 2015 a 2026 o 26 %. Důležité jsou také rozpočtové úspory. Elektrické autobusy ušetří na pohonných hmotách každý rok 1 milion liber.

Něco málo k samotným autobusům. Solo EV pohání elektrický motor o výkonu 150 kW. Podle výrobce lithium-železo-fosfátová (LiFePO4) baterie až na 150 km jízdy. Dvě palubní 7,5kW nabíječky dobijou baterie zhruba za šest hodin. Při použití externí 50 kW nabíječky se doba zkracuje na dvě hodiny. V nejdelší verzi Solo EV je 37 míst pro sezení a 21 pro stání.

Elektrická výzbroj a výkony autobusu Versa EV jsou prakticky identické. V nejdelší verzi najde místo 44 sedících a 23 stojících cestujících.

11 Comments on “Nottingham – elektrické město”

  1.    Podotýkám že jsem
       Podotýkám že jsem fanda elektromobility a el. auto je můj (finančně nesplnitelný) sen. Jezdil jsem po Brně s trolejbusem dvacet roků (přes milion najetých kilometrů), takže snad mohu napsat pár slov.
       „Nottinghamské“ elektrobusy považuji pro Brno za nevhodné (kopcovité město, mnohahodinový zápřah za den).
       Malý příklad: linky 25 a 26 jedou „nastřídačku“ souběžně většinu trati přes celé Brno. Jezdí na ní pouze kloubové trolejbusy s psanou kapacitou cca 160 cestujících (věřím, že ve špičce se toto číslo blíží dvoustovce).
       V provozu jsou od 5:00 do 23:00, každý vůz najede za tyto hodiny asi 255 km.
       Intervaly mezi vozy jsou ve špičce (5:00-9:00) 6 minut, mimo špičku 10 minut. Toto platí pro obě linky, takže ze zastávky odjíždí nějaký vůz ve špičce každé tři minuty, mimo špičku každých pět minut. Občas se stává, že je tak plno, že musí cestující čekat na další vůz kam se snad vejdou.
       A nyní si představte v tomto blázinci vozy s kapacitou 60 cestujících a maximálním teoretickým nájezdem 150 km. Kolik by těch vozů (a řidičů) muselo být a jak často by musely jezdit, aby zvládly tyto návaly. O dojezdu a nabíjení hanba hovořit.
       Jen pro zajímavost a porovnání – „sólo“ trolejbus má kapacitu 86 osob.

    1. Ano pravda na takovýhle
      Ano pravda na takovýhle linky jsou ty Noth. autobusy nevhodný. Ale říkat kvůli tomu obecně že jsou elektrobusy pro Brno nevhodný je podle mne špatný.
      Jak to popisujete tak pro tyhle linky se nehodí většina autobusu. A je jedno jaky mají motor. S tím by mělo Brno něco dělat protoze za chvíli tam nebudou stačit ani ty autobusy pro 160 lidi! To už je skoro na jedno metro.

      Nedokážu si představit že by někdo na tyto linky nasadil bus s malou kapacitou s dojezdem. To by musel mít v hlavě prázdno, nebo bláto.

      Je snad jasné že autobus se vybere podle toho jakou linku má obsluhovat. Nebo se upraví tak aby to stíhal. například průběžným dobíjením třeba pomocí troleje na konečných zastávkách.

  2. Asi se radní města
    Asi se radní města konečně poučili v Brně, kde elektrická MHD jezdí již hodně desítek let (tramvaje, trolejbusy, lodní doprava). Takže opět nic nového z hlediska využívání elektrických vozidel pro městskou veřejnou dopravu.
    Předstih mají jen v tom, že jezdí pro občany zdarma.
    Vyššími daněmi a poplatky městu však občané Nottinghamu stejně zaplatí.

      1. A proč by v Brně měly
        A proč by v Brně měly jezdit elektrobusy, když jezdí šaliny a trolejbusy. To je nějaká zvrácenost, ne?
        Navíc při zkouškách baterkových autobusů tyto v kopcovitém terénu propadly (i z hlediska dojezdu a přepravní kapacity) a v žádném případě nemohou nahradit stávající trolejbusy a tramvaje, které vyjedou jakýkoliv kopec v Brně. Více informací o trolejbusových a tramvajových linkách naleznete na stránkách Dopravního podniku města Brna.
        A o lodní dopravě brněnského prýglu zde již nějaký článek byl.

        Kéž by se v Brně budovalo více těchto tramvajových a trolejbusových linek!

        1. a vy nemáte žádné
          a vy nemáte žádné autobusy? Jen šaliny a trolejbusy? To je super, gratuluju, to je první město na světě, co se obešlo bez autobusů 🙂 Já rejpu, vím, ale tenhle článek je primárně o elektrobusech v hromadné dopravě a ne o šalinách. A v článku ukazují, že to s elektrubusy už jde a můžou staré nafťáky nahrazovat

          1. U mě mezi elektrobusy
            U mě mezi elektrobusy patří i trolejbus.
            A to je špička v porovnání s tím, co se o elektrobusech na baterky dozvídáme.
            Já jen chci upozornit na skutečnost, že v Brně elektrobusy jsou provozovány desítky let (tak jako i v jiných městech ČR a SR) a nikde se o nich zde na hybridu nepíše – asi proto, že nejsou kšeftem pro dnešní baterkovou loby.

            Ale nevadí, počet trolejbusů v provozu města Brna stále roste a růst bude. Elektrobusy na baterky jim nemohou provozně v ničem konkurovat. Hodí se možná jen do malých měst, vystavěných v rovinatém terénu.

            1.    Pane Anonyme, to že
                 Pane Anonyme, to že vy osobně řadíte trolejbus mezi elektrobusy neznamená automaticky, že s vámi budou muset ostatní souhlasit a „že v Brně elektrobusy jsou provozovány desítky let“. Jabka a hrušky můžete dát do jednoho košíku a zajisté je to oboje ovoce (dopravní prostředky), ale pořád jsou mezi nimi rozdíly.
                 I malá porucha na trolejovém vedení vyřadí celou trolejbusovou linku, výkop znemožňující průjezd ulicí el. autobusy objedou ulicí jinou, kdežto trolejbusy jsou odstavené. A dalo by se zajisté pokračovat dále.
                 Další hledisko je ekonomické – trolejbus vyžaduje postavit po celých ulicích sloupy, natahat troleje, na ně zavěsit výhybky, sjížděčky a křížení, vybudovat měnírny a po celém městě zakopat kabely.
                 To co jsem zde nyní napsal, neznamená že jsem nepřítelem či odpůrcem trolejbusové dopravy.

                1. To bylo od nich rozumné 🙂
                  To bylo od nich rozumné 🙂

Napsat komentář