Když se občas na radnicích dostane na přetřes otázka MHD zdarma, obvykle zůstane pouze u spekulací co by, kdyby. Jedním z měst, která hromadnou dopravu zdarma nedávno zavedla, je však Frýdek-Místek. O zkušenostech s tímto projektem hovořili zástupci města na konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů.
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz
Frýdek-Místek má 60 000 obyvatel a spádová oblast zahrnuje asi sto tisíc lidí. Celorepublikově dobře známy jsou místní problémy s kvalitou ovzduší. Toto dvojměstí se musí obejít bez silničního obchvatu a denně jím projelo až 45 000 aut. Proto byl v březnu 2011 spuštěn projekt „MHD zdarma“, se kterým souvisela i změna jízdních řádů a navýšení výkonu o zhruba 250 000 km ročně, což představovalo asi 20 %.
Část cestujících platí dál
„Frýdek-Místek předpokládal, že přijde o všechny tržby, čili o částku 23 milionů Kč ročně. Předpokládalo se, že všichni cestující přejdou do systému MHD zdarma,“ prozradil pro Hybrid.cz předseda komise pro dopravu na Magistrátu města Frýdek-Místek Jan Širc a pokračuje: „Skutečnost nás překvapila. Část cestujících zůstala u placení jízdného v hotovosti u řidiče a na nabídku MHD zdarma nereagovali.“
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nizozemský ostrov vyměnil všechny autobusy za elektrobusy z Číny
Přednost pro tramvaje: finanční i časové úspory v MHD!
Cesta k sjednocení odbavovacích systémů ve veřejné dopravě bude ještě dlouhá
Tito cestující jsou dlužníky vůči městu (ti nárok nemají), turisté anebo příležitostní cestující, kteří jezdí jen vyjímečně a 10 Kč za jízdenku je pro ně přijatelná cena. „Tato skupina představuje asi 20 % cestujících a získáme od nich asi 14 milionů Kč ročně, což se nečekalo,“ uvádí Širc a pro srovnání dodává, že v roce 2010 byly tržby 23,7 milionů korun.
Do práce autobusem
Zatímco v roce 2010 využilo tamní MHD 3,8 milionu cestujících, během následujících tří let byl pozorován nárůst o 50 % a loni městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku přepravila 5,7 milionu lidí. Celkem bylo vydáno přes 19 000 čipových karet na „MHD zdarma“, téměř každý čtvrtý v obsluhovaném území ji vlastní.
Je jasné, že výrazně stouplo využívání veřejné dopravy k cestám do práce a z práce. „Je vysledováno, že díky MHD zdarma ubylo ve městě denně asi 2 500 jízd autem. Tento efekt je vidět hlavně na parkovištích u velkých zaměstnavatelů, v ulicích to tak moc znatelné není,“ přiznává Širc.
Další přesun lidí z aut do MHD přišel v prosinci 2013, kdy se MHD zdarma rozšířila i do okolních obcí. Ve městě ubylo dalších 1500 jízd autem denně. „Navíc auta, která nechali lidé doma, byla většinou druhá auta v rodině, čili starší vozidla s vyššími emisemi,“ připomíná Širc.
Například linka „Důl Staříč 3“ dříve přepravila 200 lidí týdně, nyní je to 200 cestujících denně. Na ranní směnu jezdí o 50 cestujících více a o 40 aut méně. Svůj vliv na redukci aut ve městě měla i parkovací politika – zdražilo se parkovné.
Lidé šetří a utrácí
Když budeme brát celý projekt v ekonomických souvislostech, vyjde mimo jiné vyšší koupěschopnost obyvatelstva, neboť místní lidé ušetří každý rok 9 milionů korun za dopravu a tyto peníze mohou utratit jinak.
Pozitivní je prý i sociální efekt, kdy není bariérou cena jízdného a město je atraktivnější například při výběru střední školy.
Obyvatelé jsou spokojenější a výrazně vzrostla víkendová turistická doprava, kde se výrazně snížila cena jízdného. „U víkendových spojů do turisticky atraktivních destinací vzrostl počet cestujících na více než trojnásobek a posílení spojů je komplikované, zde dochází k přeplňování,“ přiznává Širc.
Další zlepšení emisí by skýtalo zavedení autobusů s moderními dieselovými motory nebo rovnou autobusů na alternativní pohon. Loni byl pořízen autobus splňující normu EURO 6 a letos se vážně uvažuje o koupi autobusů na stlačený zemní plyn (CNG).
V Praze (zatím) ne
Zatímco ve Frýdku-Místku nebo třeba v estonském Tallinu si tedy MHD zdarma nemohou vynachválit, ostatní dopravní podniky zatím v jejich stopách jít nechtějí.
Ačkoliv některé ekonomické studie ukazují, že by třeba i Dopravní podnik hl. m. Prahy nakonec na MHD zdarma vydělal, Pražané budou dál veřejnou dopravu platit. Dle tiskové mluvčí Aleny Řehkové dopravní podnik propočty související se změnami cen jízdného nedisponuje.
Městská doprava zdarma je
Městská doprava zdarma je vynikajícím řešením pro omezení automobilové dopravy, potažmo snížení znečištění a hluku ve městech. Sice tržní blouznivci budou tvrdit opak a protestovat, ale to je tak vše, co mohou dělat. I kdyby to mělo město částečně hradit z vyšších daní za nemovitosti, VŠEM doprava zdarma zlepší bydlení a život v těchto městech. A tvrzení Ctirada, že to zvětší prostor pro korupci je nesmysl. Je tomu právě naopak protože se třeba nemůžou vymýšlet nesmysly typu OpenCard nebo různé předražené označovače jízdenek s displejem atd. Na tomhle všem město ušetří a ve finále není divu, že vydělá 🙂
Závidím vám vaše naivní
Závidím vám vaše naivní růžovoučké vidění světa. Ale mezi Opencard a „MHD zdarma“ není žádný rozdíl kromě názvu. Provoz „MHD zdarma“ bude samozřejmě také několikanásobně předražený, jako všechno co kdy provozuje stát nebo jakákoli jiná organizace rozhazující cizí peníze. Ale to uvidíte sám, až to někdo za pár let vyčíslí a zjistí se, kolik místních kmotrů se na tom napakovalo.
Já vám zase nezávidím
Já vám zase nezávidím vaše negativní vidění světa a slepou naivní důvěru ve vše privátní. Třeba takové vodárny nebo teplárny jsou privatizované a jak dobře fungují, že? Sice každý rok stoupají ceny do nebes a úměrně zisky těchto firem, ale to vám vůbec nevadí. Mně ano. Já raději dýchám čistý vzduch a požívám dalších veřejných požitků. Finanční hospodaření města je totiž na rozdíl od soukromých firem možné kontrolovat a ovlivnit. Že se tak neděje u nás je pouze chybou lidí, že si to nechají líbit. Tupé vidění řešení v privatizacích pak tento trend ještě zhoršuje, ale naštěstí takových lidí dramaticky ubývá 🙂
Plynárny nebo teplárny
Plynárny nebo teplárny právě mají zhusta nějakou státní nebo městskou účast, pokud nejsou přímo městem zřizovány a jejich správní a dozorčí rady slouží jako odkladiště zasloužilých politiků. Navíc jde o přirozené monopoly a podle toho se chovají přesně jak píšete. A to je ještě ten lepší případ. Většinou spíš šroubují ceny nahoru a přitom roste jejich ztráta, která je sanovaná penězi daňových poplatníků.
Mimochodem, vy znáte nějaký prosperující státní podnik?
To by bylo na dlouho pane,
To by bylo na dlouho pane, tak ve zkratce. Státní, obecní, družstevní podniky mají jednoduše výhodu, že nevytvářejí zisk nebo je tento PLNĚ reinvestován. A jestli chcete argumentovat konkurencí, tak ta funguje jen u menších firem a jen někde. Jak dopadá teď nejnověji na naší železnici si přečtěte třeba zde a2larm.cz/2014/07/konkurence-na-zeleznici-na-ukor-cestujicich/
Ano, znám – například
Ano, znám – například Řízení letového provozu ČR. A mohl bych pokračovat, ale nebudu zbytečně házet hrách na zeď.
Ale to není pravda. Jak
Ale to není pravda. Jak píšou v článku, je část cestujících platících a tudíž můžete mít i zdarma i opencard a navíc ty čipové karty ve FM mají pořád, takže opencard jak vyšité.
Dobrý den, zaznamenal jsem
Dobrý den, zaznamenal jsem poznámku o zdražení parkovného. Nejen to. Jako jedno z mála měst jste zpoplatnili parkování vozíčkářům … Zkuste si sednout na vozík a nastoupit sám do autobusu MHD. Dokonce i do nízkopodlažního je to bez cizí pomoci nemožné.
To bude nějaký omyl.
To bude nějaký omyl. Parkování na vyhrazených místech pro invalidy je ve FM vždy zdarma.
To si autor nemuze ten
To si autor nemuze ten clanek po sobe precist? Je zajimavy, ale tech stylistickych chyb. Asi 3x jsem musel cist opakovane vetu, aby mi vubec davala smysl.
Jako autor nějakého
Jako autor nějakého trošku rozsáhlejšího textu nejste schopen po sobě chyby opravovat. Jedině jiná osoba, t.j. korektor, neví jak byl ten text postupně přepisován a vidí tam např. chybějící slova, která si autorův mozek doplní. Bez korektora je to těžké. Člověk si musí nechat časový odstup a zkontrolovat to třeba druhý den, jinak ty chyby nevidí.
Požadavek na opravu (nalezené chyby) pište na adresu redakce.
Které věty/spojení máte
Které věty/spojení máte konkrétně na mysli?
„Obyvatelé jsou
„Obyvatelé jsou spokojenější a o tři a výrazně vzrostla…“
„Tito cestující jsou dlužníci vůči městu a ti nárok nemají, turisté nebo příležitostní cestující, kteří jezdí jen vyjímečně a 10 Kč za jízdenku pro ně není žádná cena.“
Hezký den
Pane Horčíku, na tyto
Pane Horčíku, na tyto chyby bylo upozorněno již jednou
„Vložil/a mykanec, Po, 2014-06-23 20:37“
reagoval na to autor dost nesmyslnou výmluvou na „automatické opravy“
„Vložil/a Martin Singr (bez ověření), Út, 2014-06-24 21:54“
ale k nápravě dodnes (25.9.2014 0:08) nedošlo, tak nevím proč se vlastně snažíme upozornit 🙁
Upozornit určitě má cenu.
Upozornit určitě má cenu. Za upozornění děkujeme a dříve nebo později chyby opravíme. Tentokrát opravy prostě zapadly v návalu jiné práce a následně jsem na ně zapomněl, omlouvám se!
MHD zdarma – zdarma je už
MHD zdarma – zdarma je už snad jen ten vzduch, který dýcháme, protože na to, aby se jezdilo „zdarma“ město zvedlo jednou tolik daň z nemovitostí a že to pro spoustu lidí byl pořádný zářez do financí, o tom je zbytečné psát. Ono to „zdarma“ je s daní z nemovistostí zatraceně drahé!!!
Máš pravdu.
Já bych taky
Máš pravdu.
Já bych taky všem uživatelům MHD napálil plné ekonomické jízdné. Až by je kilomter cesty MHD vyšel na 20 korun, tak by viděli co je to MHD
V Praze je nejlevnější
V Praze je nejlevnější jízdenka za 24 korun, což znamená, že když jedete dvě zastávky k doktorovi a pak zpátky, tak vás ten kilometr může stát skoro 50 korun (nebo i víc, pokud platíte SMS).
A plné ekonomické jízdné by nemusel být špatný nápad, kdyby to provozoval soukromník a měl konkurenci. Určitě by to MHD bylo levnější a kvalitnější než dnes.
ad Praha „Projekt Opencard
ad Praha „Projekt Opencard vyšel na 1,35 miliardy korun. Kartu si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících.“ – myslím že to cestování zdarma by se Praze asi skutečně vyplatilo a to problémy kolem opencard zdaleka nekončí 🙂
Žádné „zdarma“
Žádné „zdarma“ neexistuje. Někdo to zaplatit musí. A bohužel u projektů „zdarma“ nebo všelijak dotovaných je největší prostor pro plýtvání a korupci právě proto, že tam chybí zpětná vazba nabídky a poptávky. Viz naše úžasné dráhy, kde je na některých úsecích cena člověkokilometru tak vysoká, že kdyby se každému cestujícímu přistavil předražený pražský taxík, tak by se ušetřilo.
Nemělo by být slovo
Nemělo by být slovo „dvojmostí“ nahrazeno slovem „dvojměstí“?
„vyjímečně“ má být česky „výjimečně“.
Další renonc – věta „Obyvatelé jsou spokojenější a o tři a výrazně vzrostla…“ moc nedává smysl, asi by se slušelo vyhodit „a o tři „.
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, automatická oprava pravopisu občas vyvádí hrozné věci, i když „a o tři“ je čistě moje práce… 🙁
Dobrý den.
Ale vy se
Dobrý den.
Ale vy se omluvíte. Takové bulvární noviny jako novinky.cz a idnes.cz si ani nepřečte diskutující. A to nehovořím o tom, že ty komentáře jsou občas, tak dobré, že by je měli dát na první stranu. Ale cenzura je cenzura a přeci je to jen obyčejný občan, který toho zas tolik neví 🙂
Omyl, výjímečně 🙂
Omyl, výjímečně 🙂