V pondělí 3. listopadu 2008, jen 19 měsíců po zahájení výstavby závodu, sjel z linky v nošovické automobilce Hyundai první sériově vyrobený vůz – Hyundai i30 první generace.
Hyundai i30, ix20, ix35, i30 N, TUCSON a KONA Electric, ale i Kia VENGA. Taková auta v různých generacích a faceliftech v uplynulých 15 letech sjížděla z výrobních linek závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích. Doposud bylo vyrobeno celkem více než 4,3 milionu vozidel – v jedné řadě za sebou by snadno obkroužily celou zeměkouli. Zkraje listopadu nastalo půlkulaté jubileum od zahájení sériové výroby.
Výroba byla zahájena v jednosměnném provozu, druhá směna byla spuštěna v září 2009 a třetí směna o další dva roky později. Rekordní co do počtu vyrobených aut je rok 2016 – tehdy bylo vyprodukováno celkem 358 400 vozů.
Doposud nejvyráběnějším nošovickým autem je minulá generace modelu TUCSON, která sjížděla z linek mezi lety 2015 a 2020. Celkem bylo vyprodukováno 1,18 milionu těchto vozů. V součtu všech generací modelové řady i30, která se vyrábí nepřetržitě od počátku výroby až do současnosti, pak jde dohromady o více než 1,3 milionu vozů.
Úspěšná letošní výroba
Letos do konce října sjelo z výrobních linek 286 600 vozů. Je to o 10 300 aut nad plánem, takže lze očekávat, že letošní produkce bude díky plynulé výrobě a příznivé situaci v dodávkách komponentů atakovat hranici 340 000 vozů (oproti plánovaným 328 500). Loni bylo vyrobeno 322 500 aut.
Vlajkovou lodí automobilky je model TUCSON, který tvoří přes 70 % produkce. K největším odběratelům aut z Nošovic se řadí Německo, Velká Británie, Španělsko a Francie. Model TUCSON ve velkém míří také do zemí na Blízkém a Středním Východě.
Elektrická budoucnost
Společnost Hyundai se zavázala, že bude v nadcházejících letech postupně zvyšovat podíl vozidel s nulovými emisemi na celkovém prodeji. Od roku 2035 budou všechna nová vozidla Hyundai prodávaná v Evropě poháněná buď trakčními akumulátory, nebo vodíkovými palivovými články.
Hyundai tak bude v Evropě nabízet pouze vozy s nulovými emisemi. V souladu s přechodem na čistou mobilitu se bude portfolio ryze elektrických modelů vyráběných v Nošovicích v příštích letech nadále rozšiřovat.
„… Jsme prvním nekorejským výrobním závodem Hyundai vyrábějícím auta s čistě elektrickým pohonem, jejichž podíl bude v následujících letech tvořit velkou část naší produkce, a my jsme na tuto situaci velmi dobře připraveni,“ uvedl vedoucí subdivize výroby Martin Klíčník.
I s ohledem na chystané novinky ve výrobě investuje nošovický Hyundai významné prostředky do instalace nových technologií a vyspělé automatizace. Podíl hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů na produkci HMMC činí letos přes 40 % a neustále tak roste.
Zatímco do roku 2019 se v Nošovicích vyráběly vozy výhradně s čistě benzínovým nebo naftovým pohonem, zkraje roku 2020 se rozjela výroba modelu Hyundai KONA Electric, který se stal prvním sériově vyráběným elektromobilem nové generace v ČR.
Letos v létě začala výroba druhé generace elektromobilu. S novou verzí modelu TUCSON, která přišla do výroby na podzim 2020 (doposud bylo vyrobeno přibližně 665 000 vozů tohoto modelu), začala v Nošovicích produkce také hybridních a plug-in hybridních vozidel.
Miliardy korun do státního rozpočtu
„Podíleli jsme se na úspěšné transformaci regionu, který trápila vysoká nezaměstnanost. Na náš výrobní závod jsou navíc navázány tisíce pracovních míst u subdodavatelských firem. Těší nás, že patříme mezi nejatraktivnější zaměstnavatele v kraji i v ČR, o čemž svědčí i úspěchy v oborových anketách. Jako společensky odpovědná firma dlouhodobě usilujeme o zlepšování kvality života v Moravskoslezském kraji a v celorepublikovém měřítku se řadíme mezi tahouny české ekonomiky,“ podotkl Petr Michník, vedoucí subdivize administrativy HMMC.
Společnost HMMC významně přispívá do státního rozpočtu. Dlouhodobě je mezi největšími plátci daně z příjmů – např. loni se umístila na 4. místě s částkou uhrazené daně ve výši 2,4 mld. Kč. Celkově už společnost uhradila na dani z příjmů právnických osob částku 19,2 mld. Kč (včetně zaplacených záloh za rok 2023).
Dalších bezmála 10 mld. Kč tvořily v letech 2006 až 2022 odvody na sociálním a zdravotním pojištění zaměstnanců včetně daně z příjmů fyzických osob. K tomu je třeba připočíst ještě další příspěvky generované širokou sítí dodavatelů. Investiční pobídky pro společnost HMMC přitom dosáhly v letech 2006-2022 na souhrnnou částku 5,4 mld. Kč.
zdroj: tisková zpráva
Druhý život baterií z elektromobilů ve fotovoltaice | BMW i3 a KIA EV6
https://www.youtube.com/watch?v=U3YgImWtsIo