Nošovický Hyundai loni vyrobil 330 890 aut

I přes nižší poptávku po elektromobilech se nošovickému závodu Hyundai podařilo splnit výrobní plán. Tradičně největší podíl výroby – přes 70 % – připadal na SUV Tucson.

Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyrobil loni dohromady 330 890 aut. Automobilka tak navázala na úspěšné předchozí roky, kdy dokázala překonat dopady pandemie, narušené dodavatelské řetězce a polovodičovou krizi a vyrobila 322 500 aut v roce 2022, resp. 340 500 vozidel o rok později.

„Poptávka po elektrických vozidlech v Evropě neroste tak, jak se čekalo, což se promítlo i do našich výrobních výsledků. Díky vysoké efektivitě výroby, zájmu o vozidla se spalovacími a hybridními motory a schopnostem našich zaměstnanců a dodavatelů jsme se ale s nelehkými okolnostmi dokázali vypořádat a celkový počet vyrobených aut odpovídá tomu, co jsme na začátku roku naplánovali,“ uvedl prezident HMMC Changki Lee.

Hyundai Tucson, který je vlajkovou lodí nošovické automobilky a nejprodávanějším modelem značky Hyundai v Evropě, tvořil loni téměř 72 % výroby. Stoupá podíl hybridní verze modelu, každý třetí Tucson měl právě tento typ pohonu. Řada i30 se podílela na 16,5 % výroby.

Oba tyto modely prošly v loňském roce faceliftem. Čistě elektrický vůz Hyundai Kona Electric obstaral 10 % výroby. Zbytek produkce připadá na sportovní model Hyundai i30 N, který od jara míří výhradně do Austrálie.

Do Evropy i dalších koutů světa

K největším odběratelům aut z Nošovic se řadí Velká Británie, Německo, Španělsko, Francie a Polsko – do těchto zemí zamířilo přes 46 % loňské produkce vozidel. Česká republika je s více než 16 000 auty na 6. místě.

Kromě Evropy putují auta z Nošovic ve velkém také do zemí Středního východu, Mexika, ale také do Maroka, Kolumbie či Austrálie. K exotickým destinacím s desítkami dodaných vozů patří např. Martinik, Francouzská Guyana, Barbados nebo Curacao. 

Mezi tři nejoblíbenější odstíny karoserie se řadí základní bílá (Atlas White), šedá (Ecotronic Gray) a černá (Abyss Black). Vozy s těmito barvami karoserie tvoří přibližně 45 % všech nošovických aut. 

Vozy s dieselovými motory tvořily v roce 2024 přes 7 % produkce. Podíl manuálních převodovek v autech z HMMC loni poklesl na 21 % – s ohledem na dlouhodobě klesající zájem skončila loni v únoru po více než 15 letech výroba manuálních převodovek v HMMC.

Většina zaměstnanců Převodovkárny našla uplatnění na jiných pozicích v automobilce. V létě bude dokončena přestavba výrobní haly v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž bateriových systémů pro elektromobily.

Nižší plán výroby pro letošek

V letošním roce plánuje nošovický Hyundai vyrobit přibližně 295 000 vozů, tedy méně než loni. Konkrétní výsledky budou záviset na ekonomické situaci na hlavních odbytištích v Evropě a vývoji poptávky po elektrických vozidlech.

Zásadní bude také to, jak se podaří skloubit poptávku zákazníků s přísnějšími emisními limity a zda, případně kdy, dojde k úpravě legislativy týkající se těchto limitů a sankcí za jejich neplnění. S ohledem na plánované snížení výroby automobilka očekává zařazení několika nevýrobních dnů a zpomaluje rychlost linky z 66 na 60 vozidel za hodinu.

Zhruba o stovku poklesne počet zaměstnanců, a to kombinací přirozené fluktuace a snížení počtu agenturních zaměstnanců. Na konci prosince 2024 v HMMC pracovalo 3 051 zaměstnanců.

Nošovická automobilka nabízí nejen v rámci Moravskoslezského kraje nadprůměrné finanční ohodnocení, průměrný měsíční výdělek na dělnických pozicích za rok 2024 dosáhl na 57 064 Kč. Za poslední dva roky se jedná o nárůst mezd o 20 %. O mzdových podmínkách pro další období prozatím není rozhodnuto, stávající kolektivní smlouva je platná do konce března 2025.

Nový vedoucí divize administrativy

V HMMC také nastaly změny v top managementu. Od letošního ledna se dalším českým vedoucím divize v HMMC stává Petr Michník, dosavadní vedoucí subdivize administrativy.

„Před námi je spousta plánů a nových projektů například v oblasti péče o zaměstnance nebo energetických úspor, a zároveň musíme reagovat na výzvy, které přináší nové evropské regulace. Mým cílem je neustále posilovat pozici HMMC jako špičkového zaměstnavatele, a přitom zlepšovat naši konkurenceschopnost i pozitivní působení firmy na naše okolí. Věřím, že díky skvělému týmu, se kterým mám tu čest spolupracovat, se nám to podaří,“ řekl nový vedoucí divize administrativy. Po Martinu Klíčníkovi, který od dubna 2024 řídí divizi výroby, je Petr Michník druhým českým vedoucím divize v HMMC.

zdroj: tisková zpráva

Napsat komentář