Po třech letech provozu elektrického trajektu Ampere v Norsku je konečně jasné, že elektroloď vyplatí. Elektrický trajekt snižuje emise o 95 % a provozní náklady o 80 %!
foto: Siemens
Elektrický trajekt Ampere je 80 metrů dlouhý, 20 metrů široký a umí převézt až 120 aut a 360 pasažérů. Max. rychlost je 10 uzlů (asi 18,5 km/h), funguje 365 dní v roce.
Elektroloď je výsledkem spolupráce operátora Norled AS, loděnic Fjellstrand Shipyard, společností Siemens AS a Corvus Energy. Výsledkem byla loď se dvěma 450kW elektromotory a 10tunovou li-ion baterií 2×520 kWh.
V přístavech Oppedal a Lavik pak loď dobíjí speciální dvojitá nabíjecí stanice s 2x 410kWh baterií. Trajekt se natolik osvědčil, že už minulé léto vyplul druhý takový jménem Elektra.
Na nedávném Nordic EV summitu v Oslu se provozovatelé podělili o dosavadní provozní výsledky. A ty jsou více než překvapivé: elektrický trajekt snižuje emise o 95 % a provozní náklady o 80 %!
I proto má už loděnice objednávky na 53 dalších kusů. A další budou nejspíš rychle přibývat.
Keď sa náklady znížia o 80%, tak klesnú 5x, nie 4x. Inak
Keď sa náklady znížia o 80%, tak klesnú 5x, nie 4x. Inak pekné.
Díky, napravili jsme.
Díky, napravili jsme.
off
Trocha historie – Bleichert, elektromobily z
off
Trocha historie – Bleichert, elektromobily z Lipska
https://www.mdr.de/zeitreise/elektro-autos-aus-leipzig-100.html
ale jo. ma to svoje opodstatneni. i z hlediska ekonomickeho. i
ale jo. ma to svoje opodstatneni. i z hlediska ekonomickeho. i bez dotaci dokonce. i z ekologickeho nakonec. jen to chce dat si majzla at se ty baterky nepotopi. to by meli norove svitici ryby. i kdyz nafta na hladine take neni to prave orechove.
rs – zase ty hloupé kecy.
rs – zase ty hloupé kecy.
Tak už to po pár slovech od rs vypadalo na změnu k
Tak už to po pár slovech od rs vypadalo na změnu k lepšímu, ale ne, musí na všem najít něco špatnýho. Jen aby to nebylo moc dobrý, tak tam alespoň vrtnu bouračku a svítící ryby, protože jinak by to bylo fakt moc dobrý a to přeci není možný… 🙂
ted se cervenam. ja se polepsim. slibuji 😉
ted se cervenam. ja se polepsim. slibuji 😉
Proč by se měly baterky potopit? Proč se rovnou nezeptáš,
Proč by se měly baterky potopit? Proč se rovnou nezeptáš, jestli to nesejme meteorit? Už chápeš tu svou zbytečnou existenci pravděpodobně nejen na hybridu? 🙂
1**** :-)))
1**** :-)))
Proč by se měly baterky potopit? treba proto, ze maji vetsi
Proč by se měly baterky potopit? treba proto, ze maji vetsi hustotu nez voda. clanek prave informuje, ze norove planuji pravdepodobnost takoveho incidentu zvysit 53x. baterky vodou reditelne to asi nebudou, takze priorda si s nima poradi hure. ale o tom se tady na hybridu nedoctete, pane nepostradatelny 😉
FALCON HEAVY startuje zítra úterý 06.02.2018 v 19:30 SEČ
FALCON HEAVY startuje zítra úterý 06.02.2018 v 19:30 SEČ !!!
vtm.zive.cz/clanky/falcon-heavy-online/sc-870-a-191123/default.aspx
A to je elektroraketa nebo jak to souvisi s hybrid.cz?
A to je elektroraketa nebo jak to souvisi s hybrid.cz?
Souvisí to s tím hodně. A to tak, že máme svobodu
Souvisí to s tím hodně. A to tak, že máme svobodu projevu, není zde nazi komando, které Vám vtrhne do baráku při prvním offtopicu a také to možná bude tím že „související“ je hodně subjektivní výraz a po chvilce zamyšlení určitě přijdete na to proč to dle pisatele příspěvku na nějž reagujete „souvisí“.
no víš co, elektrokáry, elektrolodě, reklamy na konzervy
no víš co, elektrokáry, elektrolodě, reklamy na konzervy stejnak jako šáde píár, to máš fuk co sem napíšeš, hybrid zhybriduje skoro všecko 😉 Naříkám že ta nordický tínejdžerská kapitánka z hybridotrajektu není hezká, ale Falcon hívy je prostě hezčí :)))
Falcon, Elon Musk, Tesla, EV. Nejakou souvislost to ma, ale
Falcon, Elon Musk, Tesla, EV. Nejakou souvislost to ma, ale jakou? No prece Tesla Roadster poleti. Doufejme ze ne do vzduchu, ale in the space 🙂
jó Norsko a jeho bilionový ropný rezervní účet
jó Norsko a jeho bilionový ropný rezervní účet :)))
kcc-hho.webnode.cz/business/norway/
ále joo pěkný to tam čučka :))
ále joo pěkný to tam čučka :))
ale mají tam trapně namachrovaný uniformy a ta debilní
ale mají tam trapně namachrovaný uniformy a ta debilní kravaha … :)) s bradavicej na pysku!! To video bylo o trajektu?? :))))
Kdysi na dovolený v Norsku, sme jiným typem Přívozu na
Kdysi na dovolený v Norsku, sme jiným typem Přívozu na elektriku pluli přes Fjordy, a bylo to tam i komentováno, že do budoucna všechny přívozy a vyhlídkové lodě takto upraví.
Je to k šetrnosti přírody a tedy i jezer, které tam sou bohužel mosty pro přepravu.
Je zvláštní, že tam to jde a u nás na příklad Vltavě, by si takovýto projekt nevrz. Známe výmluvy…
O dobíjení, bezpečnosti , rychlosti a hmotnosti bych nepochyboval 🙂
Trajekty jsou ideální pro bateriový provoz, protože mají
Trajekty jsou ideální pro bateriový provoz, protože mají pevně danou trasu, na kterou lze daný trajekt naprojektovat velikostí baterie i kapacitou. U převozu po Labi či Vltavě je to trochu problematičtější a hlavně, tam se zhusta nevyplatí ani dieselové tlačáky… Už jenom kvůli nestálosti hladiny.
naprosty souhlas
naprosty souhlas
To, že jsou menší náklady samo o sobě nic neznamená. Jde
To, že jsou menší náklady samo o sobě nic neznamená. Jde o celkovou rentabilitu.
Řekněte to těm, co si objednali dalších 53 lodí!
Řekněte to těm, co si objednali dalších 53 lodí!
Proč mi říkáte co mám dělat? Jestli chcete, aby někdo
Proč mi říkáte co mám dělat? Jestli chcete, aby někdo někomu něco říkal, vynechte mě z toho. Díky.
V originálním článku je slide z prezentace o úsporách a
V originálním článku je slide z prezentace o úsporách a z něj je patrné, že ušetří 4,4 mil NOK ročně na palivu. Kdyby ty baterie stály 300 USD/kwh, což je dnes podle mě reálné, tak se náklady na všechny baterie v systému vrátí za 1,5 roku. Jaké jsou vícenáklady na zbytek lodi bez baterií oproti kompletnímu naftovému trajektu můžeme je spekulovat. Osobně jsem přesvědčen, že se to v celkových nákladech vyplácí. Ostatně to by neměli takové množství objednávek, tolik už se jen kvůli dobrému pocitu nenakupuje.
A já si vždycky myslel, že elektrifikace nákladní dopravy
A já si vždycky myslel, že elektrifikace nákladní dopravy přijde až hodně dlouho po nástupu v osobní přepravě. Kdo by to byl řekl, že to začne u lodí :))).
Trajekty jsou ideální, krátké trasy, čas na nabití.
Trajekty jsou ideální, krátké trasy, čas na nabití.
Tady těch pro je mnohem víc. Je to v místě, kde mají
Tady těch pro je mnohem víc. Je to v místě, kde mají elektřinu prakticky zadarmo a kdykoli potřebujou.
10tunová baterie na takovéhle lodi je zanedbatelná hmotnost. Narozdíl od osobních aut.
Krátká a konstantní ujetá vzdálenost a pravidelnost.
Doufejme, že mají zmáknutou bezpečnost. Co asi udělá 1Mwh baterka při potopení do slané vody?
Potopí se i s lodí. Takže je to jedno. Bude to
Potopí se i s lodí. Takže je to jedno. Bude to ekologičtější, než když se potopí trajekt plný nafty a maziv.
Trefná připomínka 🙂
Nicméně asi chtěl poukázat na
Trefná připomínka 🙂
Nicméně asi chtěl poukázat na jinou problematiku například při nekritickém porušení trupu. Lepit díru a nemoct operovat v okolí bateriového modulu se třeba nemusí dost dobře slučovat 😉
Nebo řešit uzavření zatopené přepážky a co to tam bude dělat…
Stane se to samé, co se stane s normálními bateriemi.
Stane se to samé, co se stane s normálními bateriemi. Zkoušel jste někdy svítit baterkou pod vodou? Ideálně s nabíjecími články? Já jo. Všechno šlo samozřejmě do kopru, ale baterka ještě nějakou dobu fungovala, i když se extrémně zahřívala. Články byly samozřejmě na vyhození. Ale nic zásadního se nestalo. Tady to bude podobné. Dojde ke zkratu vlivem slané vody a prudkému vybití baterií. Pokud nebudou třeba ve vodotěsném obalu, což by je zachránilo (a to asi budou, protože ten obal musí být pouze vodotěsný, ne odolný vůči tlaku).
Takže při zkratu nedochází k nestandartním reakcím jako
Takže při zkratu nedochází k nestandartním reakcím jako je nafouknutí, prasknutí obalu… ? Já tomu popravdě nerozumím takže mám hodně laické vnímání, jen rozvíjím tu spekulaci že se „něco“ může přihodit. Něco jiného než zaplavení komory kde je nádrž která se dá uzavřít jedním ventilem.
Samozřejmě tu nerozebírám přímo mechanické poškození vnějším vlivem.
Teoreticky může. Prakticky závisí na míře zkratu. Vlivem
Teoreticky může. Prakticky závisí na míře zkratu. Vlivem zkratu se článek samozřejmě zahřívá, ale opět je to o spoustě věcí, chemii článku, jeho stavbě… Některé články jenom vypustí plyn a jinak nic nedělají. Podle mě tady použili LiFePo články, které nehoří.
Třeba tam používají vanadové průtočné 🙂
A ty plyny
Třeba tam používají vanadové průtočné 🙂
A ty plyny nepředstavují žádnou nestandartní situaci ?
Ano, článek se při uvolňování plynů (elektrolyt)
Ano, článek se při uvolňování plynů (elektrolyt) zničí. Ale jinak se nic nestane.
Já před pár lety nedopatřením ponořil do mořské vody
Já před pár lety nedopatřením ponořil do mořské vody klasický olověný akumulátor se zátkama. Byl tak půl hodiny cca 10 cm pod hladinou a stále přitom fungoval. A po vytažení a opláchnutí normálně fungoval ještě další tři roky
Ten je utěsněný a samotná mořská voda nemá dostatečnou
Ten je utěsněný a samotná mořská voda nemá dostatečnou vodivost, ta nastává až v kombinaci s dalším materiálem. Zřejmě tam nedošlo k zásadnímu zkratu.
No u lodí fakt ne, největší nutnost cítila na přepravu
No u lodí fakt ne, největší nutnost cítila na přepravu balíků německá pošta, až takovou, že si kvůli tomu museli začít urychleně stavět úplně vlastní auta.
V tom Norsku to elektro n akrátké vzdálenosti už staví normální loděnice, co se na výrobu lodí soustředí už staletí.
Na brněnským prýglu jezdi elektrolodě v osobní přepravě
Na brněnským prýglu jezdi elektrolodě v osobní přepravě už od roku 1946. To už je asi hodně dlouho, protože zde na hybridu si to asi nikdo nepamatuje. Jo, už tak dávno začínala elektrifikace jedinýho elektromobilního štatlu v česku.
Elektrické trajekty a lodě na kratší vzdálenosti jezdí
Elektrické trajekty a lodě na kratší vzdálenosti jezdí již dlouho různě po světě. Kupříkladu lodě vozící lidi na Alcatraz jsou také elektrické, celá horní paluba je zastřešená fotovoltaikou, nad můstkem jsou dva vertikální větrníky, a baterie také nabíjí při každé zastávce na pieru při naloďování.
A co takové sovětské – ruské, čínské a americké
A co takové sovětské – ruské, čínské a americké atomové ledoborce. Ledoborec Lenin jako první jezdil od roku 1959 celých 30let. Nyní je největší ledoborec 50let Pobedy z roku 2007 s výtlakem skoro 26000 tun. A samozřejmě jezdí po světě i atomové nákladní lodě (např. ruská Sevmorput z roku 1988 s výtlakem 61880 tun).
Tak to je 5x ne? 100/20 = 5
Tak to je 5x ne? 100/20 = 5
Presne. Ted jsem to chtel napsat 🙂
Presne. Ted jsem to chtel napsat 🙂
Hezky pěkně.
Hezky pěkně.