Čínská automobilka BYD, kam investoval i americký miliardář Warren Buffet, slaví další úspěch. Obyvatelé nizozemského ostrova Schiermonnikoog už přes půl roku využívají šest elektrobusů této značky. A nemohou si je vynachválit.
foto: BYD
Ostrov Schiermonnikoog patřící Nizozemskému království má rozměry 16 km x 4 km. Žije na něm asi 1000 stálých obyvatel, ale ročně jej navštíví přes 250 000 turistů. Žádný div, celý ostrov je vyhlášeným národním parkem.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TransExpo 2013: S čínským elektrobusem BYD jsou v Polsku spokojeni
Izrael má první elektrobus! Je z Číny a brázdí ulice Tel Avivu
Už šest měsíců tam turisty i místní vozí celkem šest elektrických autobusů BYD. Nizozemský ostrov je tak první evropskou lokací, kde byla kompletní flotila autobusů vyměněna za elektrické. Provozovatelem linek je Arriva. Busy by měly sloužit minimálně dalších 15 let.
BYD má jedinou
BYD má jedinou konkurenční výhodu v tom, že si baterie(tím myšleno včetně vlastních LFP článků) vyrábí sám.
Zbytek úspěchu je dán pouze tím, že v obchodním oddělení BYDu sedí lidé, kteří naslouchají požadavkům trhu = dopravních podniků, které mají v podstatě na celém světě podobné požadavky. Konkrétně dost DP v ČR prohlásilo, že se jim elektrobusy líbí, pěkně se s tím jezdí, ale aby to bylo skutečně prakticky použitelné tak potřebují už jen jedinou maličkost a to dojezd aspoň 250km s plným nákladem 365dní v roce. Což jim BYD zatím jako jediný splnil a ve světě na to zdá se slyší.
SOR EBN10,5 nebo Škoda PERUN jsou dnes na cca 120km.
Jestli to splňuje i
Jestli to splňuje i reálně a ne jen papírově, tak je to dobré. Některé zdroje nazanačují, že BYD s parametry svých výrobků čaruje podobným způsobem, jako jistý nejmenovaný tuzemský dovozce čínských skútrů.
Ano určitě by se to s ním
Ano určitě by se to s ním chtělo nejprve zkušebně svést. Co se týče papírů, tak BYD udává 324kWh ve vlastních článcích mne neznámé LFP specifikace, SOR EBN10,5 udává cca 172kWh ve 300Ah Winstonech.
BYD tvrdí, že jezdí za 130kWh/100km
SOR tvrdí, že jezdí za 80-100kWh/100km
BYD je delší a určitě kvůli baterkám těžší(i když má prý rám z hliníku), takže já bych těm 250km BYDu celkem i věřil.
Pochybuji, že takovéto
Pochybuji, že takovéto požadavky byly tou hlavní podmínkou, protože vzdálenost z vesnice (městečka) Schiermonnikoog do terminálu trajektů je asi 5km. Tedy 1 jízda tam a zpět je 10km.
Otázkou je, kolik je denní
Otázkou je, kolik je denní cyklus těchto přejezdů a jak dlouhou pauzu má v konečných zastávkách. Klidně je možné, že jim tam 120km může bohatě postačovat, ale konkrétně v podmínkách našich MHD je to žalostně málo a i těch 250km není úplně ideální, ale je to už stav kdy se s tím dá prakticky každodenně jezdit na vybraných linkách, řekněme skrz centrum města.
Dá se předpokládat, že
Dá se předpokládat, že všech 6 autobusů prostojí delší čas (výstup a nástup cestujících), než je čas jízdy 5km.
Budeme muset nejdříve zjistit kolik trajektů denně na ostrůvek přijíždí, ale asi jich moc nebude. A těch 6 autobusů bude v provozu jen proto, aby bylo po příjezdu trajektu (nebo k jeho odjezdu) převezeno co nejvíce návštěvníků ostrova, protože při převážení pouze 1 autobusem by někteří byli v přístavu (vesnici) rychleji pěšky.
A tak možná o nákupu autobusů rozhodovala jejich cena, přepravní kapacita a zajištění servisu, než jejich denní nájezd a výkon motoru (rovina).
Vypadá to, že BYD to
Vypadá to, že BYD to dotáhne pěkně daleko, asi jako první z čínský automobilek má potenciál se dobře uchytit na evropském trhu, i když zatím autobusovém.
Jsem zvedavy, jen pro
Jsem zvedavy, jen pro porovnání. Jak jsou na tom elektro autobusy od Skoda nebo Karosa?