Těžko uvěřit, co nadupaný elektromobil vytáhl z pole

Na elektromobil Rivian R1T američtí zákazníci pějí takřka univerzální chválu. Podívejte se, co všechno umí.

Když je kluzká silnice, aby 18 kol vám nepomůže a můžete klidně skončit v poli. I s návěsem. Přesně to se stalo mejmenovanému řidiči jižně od americké města Moab ve státě Utah. Měl ale to štěstí, že zrovna jel kolem jistý Mylo Fowler se svým zbrusu novým elektromobilem Rivian R1T.

Fowler nelenil a rozhodl se vyzkoušet schopnosti svého 4×4 elektromobilu. Měl ho teprve půl roku, ale najeto skoro 50 000 km. Rivian R1T se může pochlubit jedním elektromotorem na každém kole, což – jak se můžete přesvědčit na videu – v tomhle případě dost pomohlo.

zdroj: InsideEVs

63 Comments on “Těžko uvěřit, co nadupaný elektromobil vytáhl z pole”

  1. Tak jsem se dozvěděl, že postupně padly všechny plány na výstavbu velkých baterkáren v EU… Naposledy VW zmrazili svůj plán na výstavbu plánovanou v některé východoevropské zemi…
    Jestli se bude někde stavět, bude to prý v USA, které poskytují průhlednou a nekomplikovanou dotaci 35$ za každou kWh vyrobenou na území USA…

    Měl bych dotaz na ,,odborníka“ (Runner42), který tady před pár dny vyskakoval radostí, že prý se budou spalováky vyrábět i po roce 2035, a opakovaně obviňuje přechod na elektromobilitu z likvidace evropského autoprůmyslu…
    Takže takhle je to správně, baterkárny asi nebudou, ještě spoustu let se budou svařovat vejfuky a všechno bude kouřově růžové???❓
    Jestli ano, tak aby ses pak nevymlouval. Protože já si naopak myslím, že pokud na tento scénář opravdu dojde, můžeme za pár let čekat skoro nulové exporty a masivní propouštění!!…

    1. Dobré ráno 😉 S elektromobilitou ve větším měřítku se už nepočítá. Teď se míří k syntetickým palivům a vodíku. Pro automobilky je to záchrana v hodině dvanácté.
      Tady se všichni elektromobilisté považují za vizionáře, přitom tuhle změnu nezaznamenali? 😂

        1. Ale Matlo! Máš zkratoleštěnku určenou primárně pro městeského zevlouna. Jako městský zevloun jsi s ní naprosto spokojený a jsi stoprocentně přesvědčený, že většina lidí jsou městští zevlouni jako Ty. Dobře, pochopili jsme a teď běž klidně spinkat, Tomášku. Nezapomeň se vyčůrat, budou se Ti zdát méně vlhké sníčky…..

        2. Asi jste nepochopil – syntetické palivo je poslední dílek skládačky aby ten greendeal mohl fungovat.

          JE – poskytnou energii pro BaseLoad
          VTE-FVE – poskytnou hromadu nepoužitelné energie navíc
          Výroba paliva / vodíku – spotřebuje přebytečnou energii a poskytnou dlouhodobou akumulaci.
          Vodík se použije v ocelárnách + výrobě hnojiv
          Palivo se použije pro dlouhodobou zálohu do generátorů/aut/letadel.

          Pokud se to poskládá takhle, tak bude Evropa skutečně energeticky nezávislá – nebude potřebovat dovážet energie. Bez výroby syntetického paliva tu nezávislost nemáte jak vybudovat

      1. Pro Runnču… Výborně!!.. Takhle čisté víno jsem ani nečekal…
        Jen pro ujištění shrnu tvoji vizi blízké budoucnosti….: Elektromobil má tolik nevýhod, že se od něj ustupuje lepším technologiím – spalovákům syntetických paliv a vodíkomobilům.. Bateriový elektromobil je slepá ulička.. JE JEDINĚ DOBŘE, ŽE NEBUDEME V EVROPĚ STAVĚT BATERKÁRNY. Evropský autoprůmysl se bude věnovat spalovacím motorům, vodíkovým článkům, bude se rozvíjet H² energetika a syntetická paliva…Bez elektromobilů bude evropský automotive zachráněn a bude směřovat k slunným zítřkům…

        Chachacha… Teda fakt co člověk to názor 😁 ..
        Já si přesně naopak myslím, že jestli k tomuto dojde, jsme v prdeli a to definitivně 😱..

        1. Ano, přesně to je aktuálně vytyčený směr. S elektromobily se už nepočítá, přesněji pouze v omezené míře pro třídu mini a subkompakt.
          Souběh umožní překlenout období k přechodu na e-paliva.
          Země, které vyrábějí auta, to snad minulý týden řekly těm ostatním dostatečně jasně, že to pochopil každý. Nebo ne?

                1. Blume dávno vztyčil prapor syntetiky a proto taky Volkswagen vstupuje do Formule 1, do éry syntetických paliv. Jaká náhodička 😀

                  S překvapením sleduji, že pro mnohé zde je to naprosté překvapení a úder do jejich elektrické utopie z čistého nebe 😀

                  Budeš se s tím muset smířit, jsi elektrický dinosaur a úplně out, syntetika je in.

                2. mě to taky ůplně vodvařilo, hned zítra prodávám svoje evěčka 🤡

                3. Pánové, zapomínáte na poměrně důležitou věc, a to, že syntetická paliva budou uhlíkově neutrátní(možná), ale co ty ostatní složky co jdou z výfuku, a to především u studeného motoru v zimě.Podle mě mají smysl jako uložiště energie pro elektrárny teplárny atd. u kterých lze ty emise průběžně kontrolovat a eliminovat, což je u milionů vozidel vždy problém.

                4. Vis: To jaká bude za 10-20 let cena bude záležet na tom, jaké do toho nasypou dotace, a jestli budou nějaké nové technologie, takže to bych se neodvážil odhadovat.

                5. pro kkk….On to taky bude souboj technologií… Pokud za dvacet let bude hospodaření s přebytky OZE vyřešeno NĚJAK JINAK a super chytře, pak budou ceny syntetických paliv nesmyslně vysoké

                1. Oni kauboji nebyli nikdy etalonem chytrosti, tolik ostudy bys ale těm hochům dělat nemusel, čínská špíno.

            1. To Vam bude k prdu… berte to tak, že to je totálně splachovací troll – i když Dementa42 usvědčíte ze lži, omylu, nepravdy, chyby, cokoli, tak jemu je to šumák. On Vám vysvětlí, že jeho vnímání reality je správné a skutečnost, že je chybná… proto si může dovolit (narozdíl od soudných lidí, co si vidí na špičku nosu a mají důstojnost a sebereflexi) plácat jednu píčovinu za druhou a čekat, jestli z toho něco nevyjde… chytne se jakéhokoli štěku, který se mu hodí do krámu a staví na něm jako na stavebním kameni. To, že syntetická paliva v osobní dopravě nebudou hrát žádnou roli se sice brzy potvrdí, ale i když mu budete ukazovat datum nesmyslů, které tady Dement42 plácal, tak Vám vysvětlí, že správně tu syntetika být měla, ale zkorumpovaní fašo-politici zabránili správnému směru a nadiktovali tady špatnou elektrobudoucnost… tou dobou už budou elektromobily mnohem rozšířenější, takže i okolí Dementa bude jezdit s BEV a jeho rodinní příslušníci mu budou vysvětlovat, že jsou s tím vlastně spokojení a nevidí v tom problém, ale jemu bude praskat žilka a bude jim stále vysvětlovat, že s tím spokojení být nemohou, protože BEV je blbý koncept 🙂

              1. Já bych to napsal ještě jinak: „BEV je totálně blbý koncept……“
                Jináč, jediný, kdo je tu zralý na prdnutí cévky je Peťánek77. Pokud je to Tvůj ročník narození, tak bys moh mít na tenhle flákanec od života ještě chvíli čas, nikdy ale neříkej nikdy. Cévka prdne a taháš nožku, Peťánku.

                1. No já Ti nevím… já jezdím v BEV, funguje suprově, srovnání myslím mám dostatečné (před výměnou jsem měl benzín 3l 6válců od BMW, nebyl to špatný motor). BEV, tedy technologie, která mi vyhovuje a věřím v její postupné prosazení (protože postupně začne dávat smysl většímu počtu lidí) začíná vyrábět stále více automobilek, proti období 5 let nazpět je výběr v mnoha kategoriích u mnoha výrobců. Oproti tomu spalováky jdou do kopru (a mě to nijak neirituje). Všimni si, že nikdo z elektrolidí tady neřve „zase vyrobili hnusné přežité ICE auto“, elektrolidé tady vždy projevovali radost a zájem o nově přicházející elektromodely. Nás ten vývoj neirituje a vítáme ho. Ten, komu praskají cévky jsou ICE dinosauři typu Dement42,Dlaždič apod., kteří tuší, že to jde s jejich světonázorem do kelu, že svět nabírá jiný směr, který se jim nelíbí a kňučí s každým dalším vyroběným BEV a dalším ohlášeným BEV modelem… my jsme fakt v klidu, vývoj jde námi očekávaným směrem… jediný, kdo s tím má problém jste vy s Dementem… 🙂

                1. ja se už jednou zařek, že na Dementa42 nebudu reagovat a dodržuju to, teď jsem zareagoval na dlaždiče, ale máte pravdu, nemá to smysl, taky už ho nechám svému uječenému osudu…

                2. @Peťánek: Ano, věř, Tvá víra Tě zachrání……..

          1. Dnes si vetsina statu EU poda nemeckeho ministra dopravy ktery to blokuje. Uz padly slova o slabem kancleri a o tom, ze smlouvy s DE zrejme nemaji zadnou cenu, protoze to bylo uz v listopadu odsouhlasene i Nemeckou vladou. Doufam ze Nemci dostanou kartac od ostatnich statu na ktery nezapomenou. A hlavne aby ty srackomety konecne zakazali prodavat, vcetne eFuels.

          2. Pro Runner42: Všiml jste si, ze toto je video, kde neni žádný subkompakt? Z ceho vychází vase data? fakt by me to zajímalo – ja si myslím, ze syntetická paliva maji smysl (sam se pricmrndavam k rozkladu CO2) ale spis tam, kde potřebují velkou gravimetrickou kapacitu (letectvi) ci uložení energie (sezonnost). Nic z toho podle me doprava neni – lidi co jezdi denne 300-400+ km moc neni a to uz i ty baterky davaji (ok u nákladní dopravy si myslím, ze by nejvhodnější byl návrat na železnici:) a pokud by konečně bylo nějaké levné lidové vozítko (dojezd +-200, pro 4 lidi – trochu větší VW up za 300k tak tu z 90% jiného jezdit za 10 let nebude).

      2. ne nemiri, jak v Porsche tak v Audi je zatim SP a SD na bode mrazu a vyckava se na rok 2025-2026 kdy se bude prezkoumavat a mozna menit aktualni norma, protoze u synteteickych paliv se v te legislative sotek a vesmes ac s nima pocita, pocita s nima jen s emisni pokutou jako by to bylo jakekoliv jine ropne palivo 😀

        navic Audi pocita s produkci ICE jen do 5% po roce 2032, u Porche ty cisla nevim, neb je v systemu nevidim

        a to radsi ani nezminovat ze na 1km je synteticke palivo zatim jen velke spatne co se tyce elektriny, je to cca 8-9x horsi nez kdys se na tu elektrinu jede primo z baterie, az tak tragickou ucinnost zatim u Audi a Porsche maji pri vyrobe tech paliv, komercni cena je prozatim odhadovana na 8-10 euro za litr bez jakychkoliv dani……:D

        takze nam tu nepis Runnere nesmysly co se ti v noci zdali

        1. Syntetika dává smysl, protože
          1) umožní přechod postupný a přesně tak, aby se naplnila regulace
          2) stejně jako u plug-in hybridů bude finální rozhodnutí na uživateli a tudíž ho to nijak nebude omezovat
          3) nebudeme budovat závislost na Číně, která přímo či nepřímo kontroluje naprostou většinu surovin pro výrobu baterií
          4) ušetří se gigantické investice do naprosto nové a nekompatibilní nabíjecí infrastruktury

          Ano, postup bude pomalý. Ale toto řešení má potenciál nahradit jak fosilní spalovací auta, tak elektromobily, protože na rozdíl od prvních bude mít ekologickou nálepku a na rozdíl od druhých to nebude „na baterky“.

          1. Spalovací doprava na syntetická paliva potřebuje 5 – 9x více energie ve srovnání s EV. Je sice dobrý mít možnost volby, ale kdo si dobrovolně vybere jezdit ve staré rachotině několikanásobně dráže? Syntetická paliva mají význam pro leteckou dopravu nad 1000km, zaoceánské lodě a stacionární kogenerace pro stabilizaci okamžité výroby OZE.
            //www.hybrid.cz/nemecko-kazde-pate-nove-prodane-auto-v-prosinci-byl-elektromobil/#comment-289765

      3. Vyjimka pro motory na synteticka paliva by byla pohroma. Kdo by kontroloval, ze nejezdi na smradlavy benzin z ropy? To by mohli cely zakon nechat byt, protoze by byl uplne nahovno. Lidi by kupovali „ciste“ motory a jezdili vesele dal na ropna paliva. Svine z ropny mafie nas chteji podvest jako uz tolikrat. EFuels je megapodvod, lidi brante se.

        1. pro Leodendula… Kdyby šel vývoj syntetického benzínu z vody a vzduchu prudce dopředu, až by byla výrobní jednotka za přijatelnou cenu, kompaktní s váhou max. do pár set kilo, bylo by to pro ostrovní systém šikovné řešení na ukládání sezónních přebytků elektřiny na zimu….
          Ale za cenu zabití evropské elektromobility to teda nechci!! 😡

          1. Ten eBenzin je jen navnada a nikdo s masivni vyrobou nepocita. Chteji prece dal prodavat ropu, ta tece ze zeme bez velke namahy. Uplne stejny scenar jako se zelenym vodikem. Vzdy meli v planu delat vodik ze zemniho plynu. A ted kdyz ten krvavy zemni plyn neni, tak ma vodik dovolenou. Jsou pruhledni, ale ne cisty.

      4. O nesmyslu používat primárně syntetická paliva mluví následující srovnání:
        na 100 kWh vyrobené energie ujede VW e-Golf 544 km; zato když se ze stejného množství energie vyrobí syntetický benzín, tak VW Golf na něj ujede 68 km! To je slušné plýtvání.
        Bohužel tady nejdou vkládat obrázky, doplnil bych to grafikou.

            1. Hele, Ty čuníku: není to tak dávno, co se Evropa vymaňovala ze závislosti na jednom dodaveteli plynu. Aby se Evropa připadně jiné kontinenty/subjekty vymanily v budoucnu ze závislosti na dodávkách čehokoliv z Číny je jistě též problematické nebo vůbec nereálné.

              Ty, který se oháníš základy či dokonce výbornými znalostmi z ekologie, evoluční biologie, fylogeneze přece víš, že čím se dospělo postupným vývojem k větší pestrosti vývojových forem života i jednotlivých živočisných druhů, tím větší šanci měl na přežití a další úspěch ve vývoji celý přírodní celek – respektive živý přírodní celek.

              Úplně obdobný předpoklad se dá vztáhnout i na sociokenomický vývoj lidské společnosti. Čím více existuje různých forem vlastnictví, vzdělávání, výrobních a prodejních postupů atd, tím je to pro celou lidskou společnost lépe. Je to vidět i jen na tom hloupoučkém soupeření a koexistenci světa Androidu a iOS či jak se to správně píše, nejsem jablečňák…….

              Tudíž – je-li šance, že lidstvo bude umět ukládat přebytky energie vzniklé jakýmkoliv ekonomicky rentabilním způsobem tak jen houšť a větší kapky, je to ku prospěchu a nikoliv k neprospěchu věci/ lidstva. Jenže baterkáři a šroubováci zainvestovali právě do baterek a šroubováků a tak se jim alternativní přístupy eklují. No co už, půjde to i tak….

                1. Ja vim, Trdýlko, že pro Tebe je to španělsky, možná ten šroubovák – co? To bys moh dát? Nebo i technologie šroubováku je na Tebe moc? Já vím, zůstáváš u své lopaty. A to je dobře, je důležité když každý ví, kde je jeho místo…….

                2. A kdybys mně chtěl hooodně, fakt hoodně překvapit, začni si číst něco na téma entropie, ju, Trdýlko? Ty ale nepřekvapíš……..

        1. Zaměňuješ energii s elektřinou. Energie je v podstatě neomezeně. Problém spočívá v její formě, přenosu, uvolňování atd.
          I kdyby si měl 10x více energie na výrobu syntetického paliva, neznamená to, že je efektivní ji přenést a uskladnit v chemických bateriích elektromobilu pro okamžik potřeby.

          Prostě proto, že výroba z mnoha zdrojů se nepotkává s potřebou elektromobilů a uskladnění elektřiny, což je pouze přenosová forma energie, je zoufale neefektivní.

          1. Stačilo kdyby to Wiliam upřesnil na 100kWh elektrické energie (protože z elektrické energie se taky vyrábí syntetická paliva) a tvoje poslední nesmyslná věta by byla platná jak hadovi fusekle 😃
            A je uplne jedno, jak to sformuluješ a sesmolíš nesmyslná slovní spojení. Faktem zůstává, že na efektivitu elektrického pohonu nesahá jiný druh pohonu ani po kotníky, i když se na hlavičku postavíš

        1. Omyl. Syntetická paliva budou dražší, a to výrazně, než paliva fosilní. Ovšem finální cena pro spotřebitele nebude zdaleka tak dramatická, jak se tady elektroboys domnívají.
          Důvody jsou dva. Zaprvé se blíží změna plateb spotřební daně a přechod na platbu za emise. V tomto novém systému nebudou syntetická paliva zdaněna, přičemž daně tvoří většinu ceny PHM dnes. Zadruhé cena za elektřinu pro výrobu syntetických paliv nebude cena průměrná, s jakou je dnes počítáno, ale provozy budou odebírat energii OZE v době přebytku za cenu blízkou nule z nebo dokonce zápornou.

    2. Masivní propouštění je jistá věc. S odchodem Herberta Diesse a nástupem nové zdržovací taktiky se však bavíme o bankrotu celého koncernu VW. Někteří manažeři ještě sní sen o pomalém , postupném a řízeném přechodu na elektromobilitu po jednotkách procent každý rok. Přesně takto však disrupce neprobíhá. Z hlediska zachování pracovních míst v ČR nebo EU by bylo nejlepší ,dát ty nejlepší možné investiční pobídky, nějakému skutečnému výrobci EV . Ztracené firmy jako je VW nebo Škoda si mohou hrát i nadále své vlastní hry. Až přijdou pro záchranný balíček , tak převzít a prodat někomu schopnějšímu. Zdá se to kruté, ale firmy řízené odbory nebo přestárlými manažery se svými vlastními zájmy , stejně nemohou dlouhodobě fungovat.

      1. pro Jirka… k poslednímu souvětí…. Vypadá to, že funkční řešení našli v Číně, kde si opravdu zdravě konkurují jak soukromé, tak státní podniky…Oboje mají své silné a slabé stránky, odlišnou organizaci, ale konkurence druhého přístupu nedovolí nikomu zkostnatět, nebo bezostyšně tunelovat budoucnost a krást do kapes… V Evropě jsme experti na obojí 🥴

    3. https://cicenergigune.com/media/uploads/mediacenter/european_gigafactories-cic-enegigune20221.jpg

      …není to až tak tragické, stávající fabriky rozšiřujú výrobní kapacitu …pak máme už rozběhlé projekty, které spouštějí provoz 2023, některé 2024… a nově plánované provozy…

      v číně jsou takové podniky silně dotované státem, jako podniky strategického významu …stejně k takovým fabrikám zvolili přístup v USA… v EU je to podobně, jenom ČR je lokální bizár…

Napsat komentář