Německá pošta si vyrábí vlastní elektromobily, Volkswagen zuří

Nedávno jsme psali, že Německá pošta nasazuje elektromobily StreetScooter. Novinka vyvolala překvapivé vlnobití, protože Deutsche Post je chce začít také prodávat dalším zájemcům.

Potkat v Německu dodávkový elektromobil StreetScooter tamní pošty nebude brzy nic výjimečného
foto: Deutsche Post/StreetScooter

Už asi 1000 elektromobilů StreetScooter jezdí v německých městech jako poštovní dodávky. Německá pošta Deutsche Post aktuálně zvýšila výrobu na 5000 za rok a už příští rok to má být až 10 000 vyrobených aut ročně.

Podle magazínu Automobilwoche by německá pošta mohla vyrobit v dlouhodobém horizontu až 70 000 elektromobilů StreetScooter. Problém je, že elektromobily nahrazují malé užitkové vozy značky Volkswagen. Ještě větší problém ale je, že je chce německá pošta začít komečně prodávat dalším zájemcům.

To se koncernu pochopitelně nelíbí. Nový šéf VW Matthias Müller prý doslova řekl, že je „neskutečně naštvaný“ a diví se, proč pošta nejednala s divizí komerčních vozidel VW. „Uvidíme, jestli jde ještě strčit nohu do dveří,“ řekl prý doslova.

Specifikace elektromobilu StreetScooter

Baterie: 20,4 kWh
Dojezd: 120 km
Max. rychlost: 85 km/h
Výkon: 45 kW
Hmotnost: 1495 kg

Proč se Deutsche Post rozhodla neoslovit Volkswagen je jasné z vyjádření Juergena Gerdese, člena dozorčí rady pošty. „Nestálo miliardy to [elektromobil] vyvinout a vyrobit. Neuvěříte, jak levné je ho vyrobit.“

Což je pochopitelně přesně to, co by se Volkswagenu rozhodně nelíbilo. Dodávkový elektromobil pošty je přitom navržen přesně pro potřeby této služby. Jeho životnost je 16 let, sedm dní v týdnu bude ve službě 10 hodin.

Celé auto přitom Deutsche Post skládá z komponent od externích dodavatelů. Elektromotor dodává Bosch, světlomety vyrábí Hella. Čímž se vlastně téměř neliší od běžných automobilek – s tím rozdílem, že ty si obvykle ještě vyrábějí vlastní motory.

StreetScooter video

161 Comments on “Německá pošta si vyrábí vlastní elektromobily, Volkswagen zuří”

  1. „Česká pošta má jeden
    „Česká pošta má jeden z největších firemních vozových parků v České republice. Jejich provoz představuje značnou nákladovou položku v rozpočtu Pošty. Proto hledáme alternativy, které by byly z hlediska provozu levnější…“

    hybrid.cz/ceska-posta-zacina-vyuzivat-elektromobily

  2. zacinam vazne premyslet nad
    zacinam vazne premyslet nad serioznosti tohoto servru. elon musk predstavi neco neocekavaneho, elon musk chce kolonizovat mars. elon musk nevim co vsechno. prodeje elektromobilu ve fancii jsou dvakrat vyssi nez pred rokem, ted clanek, ktery rika, ze ceska posta vyrobi elektromobil levneji nez volkswagen, a bude ho prodavat, cim nastvala volkswagen. uz jen cekam na clanek jako se ropna loby za pomoci utajenych organizaci napojenych na vladni spicky snazi zakazat prodej elektromobilu. panum redaktorum doporucuji opravdu trosku vic objekivity a mene manipulace ve prospech svych snu.

    1. Kam to čumíš ferdo :))
      1)

      Kam to čumíš ferdo :))
      1) Deutsche Post = NĚMECKÁ POŠTA
      2) NEVYROBÍ ALE UŽ DÁVNO VYROBILA, PROTOŽE KOUPILA VÝROBCE OLÉ ;))

      radši si zameť před vlastním „rs“ ale kdyby sis to vážně chtěl ještě ověřit že hybrid nekecá … :DDD

      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2013-streetscooter-b14/

    1. Deutsche Post to ale přeci
      Deutsche Post to ale přeci nabídla „trhu“: tzn pro poštáky, pekaře, rozvoz obědů, zásobovaní po městě, městsky technický služby, důchodáky, remeslniky… ;)) prostě kdo si to za 5.000€+marže koupí 😉 To auto je defakto univerzální, podstatou je modifikovatelný úložný prostor nákladovýho prostoru. Pro DB to vyrobili za 5 táců. Otázkou je za kolik to šópnou na trh 😉

  3. prirovnavat tohle k autu je
    prirovnavat tohle k autu je dost odvazne, homologaci to ziskalo u Dekry a to je do oneh 80km/h se stejnyma pravidlama jako jista „cesko-cinska“ kopie Renaultu Twizy, tohle kuprikladu vubec nesmi na silnice ktere v CR oznacujeme jako rychlostni nebo dalnice, bezpecnost toho auta je nulova a krome bezpecnostnich pasu a ABS to nema z bezpecnostnich prvku nic, pokud to Nemecka posta bude chtit prodavat i dalsim zajemcum jako rozvazkove vozidlo a nebude ho mit jen pro sve uziti, bude muset upravovat a pridat bezpecnostni prvky ktere jsou pro takovy prodej predepsane EK, takze z nynejsich vyrobnich nakladu 5000€ se to honem rychle zacne navysovat na treba 10-15 tisic € coby jen vyrobni naklady, budou muset zapracpovat airbagy se kteryma soucasna konstrukce nepocita, ESP, kontrolu tlaku v pneu a dalsi, v soucasnem stavu by totiz tohle „auto“ neproslo ani crashtestem na nula hvezdicek, tohle „auto“ splnuje jen predpisi pro jiz zminene skutry a „auta“ pro teanagery, tedy dost snadna pravidla ktera dnes splni kdejakej garaznik co si posklada cosi v garazi

    jinak podvozek bude jiste uzasna zalezitost, jizda po Ceskych silnicich bude jiste zazitkem pro svalstvo a kostru jedincu na palube 😀 ale jak tak ctu diskuzi, nekteri zdejsi jedinci by si to zaslouzili jako jediny dopravni prostredek 🙂

      1. jako ze by ti autopilot
        jako ze by ti autopilot donesl balicek do shranky nebo ti je predal do vlastnich rukou a tys mu to podepsal? jo to bude asi uzasnej autopilot, a stoprocentne se vleze i do te ceny 5000 eur za tuhle „karu“ 😀

        nekteri jedinci zde maji sakra uzasnou predstavivost, predpokladam ze doma mas autopilota o na vysavaci, mixeru, pracce, a jidla ti taky vari nejaky automaticky sporako varic, a kdys jdes k holici tak te predpokladam striha automaticky dron 😀

            1. Každé. I to stojící na
              Každé. I to stojící na ulici bez řidiče je potenciálně nebezpečné. Vždy je v autě nejslabší článek řidič.

              Mimochodem airbag .

              Reálně tyto auta nasadí do měst kde je průměrná rychlost někde kolem 30-40km/h.
              Proto i ta maximální konstrukční rychlost.
              Rád bych znal statistiku nehodovosti a úmrtí řidičů pošty při vykonávání práce. Nepovažujme je prosím za hlupáky. Oni vědí proč to dělají, tak jak to dělají.

          1. kdysi jsem tu psal o mozne
            kdysi jsem tu psal o mozne prestavbe noveho Superba na elektrinu, napsal jsem si do EVC group a Kraiselu, nejdrive odpovedeli z EVC group ze oni jiz tohle nedelaji ze se to nevyplati ani u serie treba 100 aut, a z Kraiselu odpovedeli ze homologace takoveho auta ktere by u nich postavili na EV na bazi Superbu by vysla na 3 a neco milionu eur (rozepsali me celou tabulku unoku a jejich cen u Dekry a Adacu ktere vystavuji v Nemecku homologace) plus cena prace a modulu pro dana auta by vychazela na 25-50 tisic eur podle baterie, a bylo by tedy na me na jak velkou flotilu bych to rozmelnil

            takze ano mylim se a Kraisel me urcite lhal a je to za par supu a “ Stojí to do několika stovek eur“ 🙂

                1. Bavíme se o autě pro
                  Bavíme se o autě pro Německou poštu, které má ovšem homologaci udělanou. Takže když to budou prodávat jako stavebnici, tak člověk nebude muset řešit homologaci, jenom schválení stavby. A to je třeba v Německu otázka pár stovek eur.

                2. omyl, homologaci dostali
                  omyl, homologaci dostali jakosto Nemecka posta,m tedy subjekt ktery ma v nemecku i vlastni ministerstvo 😉 predpokladam ze si udelili nejakou vyjimku

                  pokud by to prodavali jako skladacku, porad by museli resit homologaci uplne stejnou jakou musi resit jini prodejci skladacek (kuprikladu Caterham), protoze danou homologaci by si pak musel resit kazdy kupujici, a stezi prodas nekomu „auto“ kde kupujicimu zdelis ze homologaci pro provoz na pozemnich komunikacich si musi vyridit sam 😀

                  je evidentni ze jsi v Nemecku zatim nic neprihlasoval a neresil homologace, ja tam resil jen EV skutra a u nej to opravdu byli stovky eur, coz ale nebude platit u tohoto „auta“ neb kdo dalsi dostane vyjimku na provoz tohoto kdys to nebude sttani subjekt? us vidim jak prijdes na registr vozidel v CR a reknes jim aby ti to za par set eur napsali na znacky i presto ze nebudes mit v ruce zadny papiry o homologaci a oficialne to auto v CR nebude smet jezdit, vysmejou se ti a zavolaj ti sanitku do blazince 😀

                3. Ok. Já viděl několik
                  Ok. Já viděl několik přestaveb aut, třeba A2, které šly celkem snadno. A třeba v UK stojí přestavba favoritu na elektro (úřední poplatek) asi 50 liber.

                4. prestavba je ale uplne neco
                  prestavba je ale uplne neco jineho nez prodej neceho co delas v „serii“ od zakladu

                  i k te prestavbe musis mit auto ktere jiz ma homologaci pro provoz na pozemnich komunikacich, to auto ktere prestavujes splnilo vsechny homologace diky vyrobci ktery kdysi to auto nez ho zacal prodavat musel vsechny ty homologace udelat, jinak by to auto nikdy nesmelo na silnice

                  plestes dohromady dve ruzne veci, prestavbu a stavbu

                  prestavba se da celkem i v CR, kousek odeme ma takto pan prestavene na elektrinu Lupo, kdyby ale nemel to Lupo ktere kdysi podstoupilo vsechny potrebne registrace, homologace a dalsi testy, tak by ho nemohl ani prestavet na EV a legalne provozovat

                5. Ne. To pleteš dohromady ty.
                  Ne. To pleteš dohromady ty. Jelikož to auto homologaci má, musí mít, aby ho pošta mohla provozovat, tak tato homologace platí v celé EU. A všude ti ho musí přihlásit. Předpisy jsou harmonizované. Takže pokud ti prodají stavebnici a ty si to postavíš, tak to musí jít bez problémů po provedení STK přihlásit.

                6. to auto ma homologaci pouze
                  to auto ma homologaci pouze pro jednorazovej ucel 😉 precti si par zdroju v nemcine 😉 dostali vyjimku pro Nemeckou postu, takze dana „auta“ smej pouzivat jen na vybranych tridach silnic v Nemecku a jen na jediny ucel a to rozvoz zasilek do urcite vahy, vpodstate neresi vubec dane „auto“ na evropske urovni, neb jinde nez v Nemecku jaksi ta vyjimka neplati

                  ta homologace plati jen v Nemecku a vystavila ji Dekra jen pro Nemecko 😉

                7. Ok, v tom případě, pokud
                  Ok, v tom případě, pokud se skutečně jedná o výjimku z pravidla, by to mohl být problém.

    1. takže podívejme se na to
      takže podívejme se na to upřímně
      1) je to auto a to auto postavené dle požadavků jeho investora, jím samým ( skrze vlastněnou firmu ) a na zakladě toho co potřebuje a za podmínek kde a jak bude vozidlo využíváné přímo jeho inspirátorem
      2) dle bodu 1 vyplývá toto – dojezd na zakladě skutečně potřebného tj jsou omezeny naklady na zbytečnou kapacitu baterie pro dojet 200 km proč …není potřeba , stačí jen 100 km tak proč vyhodit prachy za něco co asi neužiji
      3) max rychlost 85 km proč ne toto je VOZIDLO PRO ROZVOZ POŠTY a nebo drobných věcí po městě, nevím zda dotyčný ví či si uvědomuje ale po vetšině českých měst je max povolena rychlost 50 km , kromně magistrál kde je dovoleno vetšinou max 80 km, useky magistrál tvoří při mém běžném pojezdu po městě tak 30 % a to jedu osobním vozidlem a nikam poštu nevezu, u poštovního či rozvozového vozu předpokládám užití magistrály ve městě v menším množství protože magistrály nevedou přímo u bytového domu tam je i v CR silnice s max rychlostí 50 km… z toho plyne a díky zácpám a semaforům průměrná rychlost po městě cca 20 – 25 km za hodinu u osobního vozu a u rozvážky no tak do 20 km
      4) pamatuji doby kdy po nejen městech ale i jinde mimo město a na dalnici stačily pásy, tak naco airbagy ? jak jsme uvedl toto není vozidlo na dálnici a ve městě co neubrzdíš to neukecáš a na náraz stačí jen pásy není třeba blbosti navíc, o esp, kontrole tlaku nemluvě, já je v autě taky nemám a žiji a jezdáím bez nehod, navíc kontrola tlaku pneu netrvá dlouho manualně a řidi rozvozu ji mohou v klidu dělat denně i dvakrát, navíc to co auto nemá to se nemůže zkur……

      a jak píšete je to auto co spl%nuje požadavky na minimum a o to zadavateli a výrobci šlo, jednoduché, levné vozidlo s určením pro levný provoz s velkou životností bez kurvíztek

  4. Doplnění:Nový
    Doplnění:Nový elektromobil byl představen jako koncept, navržený a připravený ve spolupráci soukromé firmy RWTH Aachen a Německé pošty. Jenže ten koncept, který vyzkoušeli na padesáti testovacích vozidlech, se ukázal jako neskutečně kvalitní.

    V dubnu tohoto roku tak Deutsche Post převzala kontrolní balík akcií u RWTH Aachen a začala s výrobou pro vlastní potřebu. Nyní už nahradila tisícovku aut a postupně navyšuje produkci na 5000 kusů ročně. Informace o tom, že bude auta nabízet třetím stranám, pak vhodila bombu mezi tradiční výrobce aut. Třeba Volkswagen si uvědomil, jaký byznys mu utíká.

    Je to tom, že to auto nemá žádnou výbavu ani bezpečnostní prvky, jeto levný auto poskládaný z části i z čínských dílů, ale kompletují v německu. Ta cena je bez marže a vývoje. Leaf se taky vyrobý za 300 tis, zbytek je marže, vývoj doprava distribuce.

    Software bude taky jen jednoduchý základ. Žádné rycho dobíjení. Ale je to to co pošta potřebuje, levné, jednouduché, odolné.

      1. Jsou to zaprodaní mizerové
        Jsou to zaprodaní mizerové jejichž rejžo je +50% a každoročně hawaii i s celou famílijí. Bez Tesly a pokuty by dál hlásali VW DÍZLPRASEČINU !!
        Užs viděl startovní platy šáde??
        skoda-kariera.cz/
        Kde na to asi tak berou ;))

        auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/nemecka-posta-vypalila-rybnik-automobilkam-ty-skripou-zuby.html

  5. Když ono funkční auto
    Když ono funkční auto dnes není jenom o rámu na kolečkách s nasazenou karoserií a strojkem, který ho pohání. Elektromobily jsou drahé kvůli tomu, že musí splňovat hromady nesmyslů, které musí splňovat auta obecně (bezpečnostní systémy apod.) a vyrábí se prostě v malých sériích. Navíc se musí zaplatit vývoj, což bude hádám asi největší nákladová položka.

    1. A cetl jsi ten clanek, nez
      A cetl jsi ten clanek, nez jsi napsal co jsi napsal? Ta nemecka posta to vyrabi a provozuje, takze vse co jsi nspsal to splnuje a stejnak clen predstavenstva napsal co napsal a ty pres to vse napises „musi zaplatit vyvoj“, muzes napsat ceho? Ze mi automobilka rekne, ze tam potrebuju pocitac a dalsi hromadu hovadin co ve spalovaku nemuselo byt, ale jinak by nevysvetlili, ze elektromobil stoji 2x tolik?

                1. ano, ty opravdu víš
                  ano, ty opravdu víš úplný h*vno:
                  goo.gl/41IV2c

                2. A jéjej, už tady chybí
                  A jéjej, už tady chybí jen chemtrails a pak o té červené Karkulce… 🙂

                3. hloupý zůstane
                  hloupý zůstane hloupým
                  ale ty fakta asi nebudeš rozporovat, pane snadno vypláchnutý mozku západní propagandou, že? 🙂

                4. My všichni jsme hloupí,
                  My všichni jsme hloupí, jen Vy jste ten osvícený, že? 😉
                  Zeptám se jinak. Abyste podpořil tu svoji víru, koupil jste si již nějaké EV, abyste podpořil tento obor? Nebo jen doma masturbujete nad plakáty Tesly a po internetu (to nic nestojí) plácáte svoje konspirační teorie, že celý svět se spikl proti Vám?

          1. presene tak. Auto to neni.
            presene tak. Auto to neni. ;o) ac se vam to libi nebo ne. Tipuju to na pracovni stroj. Mysleno z pohledu norem a zapisu do TP. aibagy, deformacni zony, … to vse bude chybet. I kdyz trosku nechapu tu omezenou rychlost az na 80km/h. V teto rychlosti s tim nabourat, tak to rovnou asi jenom prebarvi na cerno a pohrbi vas v tom. Tvar krabice to uz ma a pri celni narazu by jste nejpise v te krabici take skoncil. ;o)

            1. Víte ono pojem „auto“
              Víte ono pojem „auto“ české legislativě neexistuje. Asi máte na mysli dvoustopé vozidlo. To má mnoho kategorií. Slyšel jste někdy o vozidlech pro 15 leté? mrkněte např. na http://www.aixam.cz u nás jezdí už pár let. maj maximálku 45Km/h a určitě by jste s nima nechtěl bourat a v techničáku maj dvoustopé vozidlo.

              Na max 80 km/h má bezpečnostní prvky dostatečné. Moje motorka má max 210 m/h a bezpečnostní prvky nemá žádný. Smart má vyší maximálku jak 80 km a bezpečnostní prvky bude mít srovnatelné nebo horší.

              Jak tu někdo psal tyhle auta jsou pro městský rozvod takže 99% cest jezdej pos silnicích kde je 50km/h. A všechna auta by měla jezdit do 50 km/h. Takže statisticky jsou pásy dostatečné. Nejen že v těchto rychlostech někdy airbagy ani nevylítnou, ale někdy vylítnou a nadělaj víc škody než užitku.

  6. Proč srovnávat možnosti a
    Proč srovnávat možnosti a schopnosti tohoto auta s těmi co vyrábí klasické automobilky?
    Spíš se ptejme co jsou to za diletanti ve VW když pošta je schopna vyrobit něco co je vyvádí z rovnováhy?
    Jak je na tom mlékárna,nehodlá si přilepšit výrobou cisternových kamionů?
    Celá tahle záležitost jasně dokazuje snahu automobilek udržet výrobu fosiláků co nejdéle!

    1. Ale o tom to je, me osobne
      Ale o tom to je, me osobne by stacil ten citystromer ci jak se to jmenovalo v novejsim vzhledem, radiem z USB a „lionkama“, nepotrebuju tu spoustu cypovin co nacpali do egolfu ci eGo a prodavaji mi to za +-mega…
      Kolik by to stalo? Vyvinuto to maji (vse), vyvoj aspol uz „odepsano“, staci tam dat lionky a na kolika kč budeme? pul mega? Dojezd 250-300km (jako ma ten co ten citystromer vybavil lionkama)? Coz vlastne dokazuje, ze dojezd elektromobilu v devadesatkach, kdyz se do nej daji lionky ma dojezd 200-300km a ne jak LZOU, LZOU A ZASE LZOU…

          1. Jste trol,
            před sto lety

            Jste trol,

            před sto lety zrovinka zuřila Velká válka a před tím sice EV byla, ale olověné a Ni-Fe, neboli Edisonovi akumulátory na nějaký pořádný dojezd nestačily ani omylem. Ona jaksi měrná kapacita je u obou 20-40Wh/kg podle provedení. Takže 1t by zajistila dojezd +- 100km a vůbec vytvořit takové auto byl tehdy problém, nebyly dostatečně únosné cesty.

            Kdyby nedošlo k té nepříjemnosti v Sarajevu, pak by asi nikdy nevznikl hlad po takříkajíc nezávislé trakci, ale vzhledem k tomu že během války byla, jako často, vylepšena technologie spalovacích motorů a ropa se dala těžit snadno, stačilo zarazit trubku pár metrů do země, rafinování nestálo skoro nic a elektřina byla celkem drahá a dostupná jen v některých sídlech. Pak je jasné že se sáhlo po tom co se dalo snadno vyrábět a přenášet, hlavně situaci ovlivnila amerika kde jte měl a dodnes máte uprostřed země velké NIC!

            A situaci také ovlivnila technologie výroby a rozvodu proudu. Třeba u nás ve městě se stejnosměrný proud používal od roku 1901 do roku 1920, takže kdo byl dál než +-kilometr od elektrárny měl smůlu. Mimochodem nebyla sto dodat osvětlovací proud ani do nejvzdálenější části a to měla prosím 430kW a účinnost dynam 93-98%, Stejně tak sousední město mělo také stejnosměrnou elektrárnu, a další nějpíše také, ale ty sítě se nebyly sto potkat. V Dalším pro změnu střídavá 3×110/220V, v Praze tou dobou několik soustav, v Brně střídavá z permanentně přetížených Oslavan… (Nojo když je podmínkou příponé smlouvy zákaz vlastní výroby, není se čemu divit že to jedna elektrárna neutáhne) V takvé situaci, i kdyby města s nějakou elektrárnou byla v průměru jen 50km, se nedá moc o EV uvažovat. A to si troufám říct že u nás možná byla situace poněkud nadprůměrná i zásluhou Fr. Křižíka.

              1. Ano, jenže to bylo za WWII
                Ano, jenže to bylo za WWII a jednalo se o cívky v zařízení pro obohacování uranu, nebo něčem podobném, bylo jí třeba tolik že by se to podepsalo na dostupnosti slitiny, respektive by se to podepsalo na rychlosti postupu projektu. Takže se nakonec uvolnilo stříbro ze státních rezerv a udělaly se cívky ze stříbrného drátu.

                I když ono se vždycky pak pro válečné účely bere všechno, třeba u tratě Tábor-Bechyně bylo sneseno pomocné vedení aby se dal vyrobit bronz na děla, ale nutno podotknout že válka znamenala dost problémy pro těžbu a průmysl monarchie jako takový, takže mohl být i nedostatek mědi. Navíc lidé jsou sto být tak zblblí propagandou že prodají poslední kus železa co mají doma jen aby byalo železno na nový křižník. Jsou desítky fotek jak během WWII třeba američané rozebírají železný plot kolem parku a pod.

                Zajímalo by mne kdy konečně lidme dojde že válka je totální nesmysl a vůbec nechápu lidi co do ní jdou dobrovolně. Ale třeba se to s postupjící dronizací změní. Údajně je dost možné že do několika málo let budou mít všechny armády více či méně autonomní dálkově řízené stroje. Na jednu stranu dsivé, na druhou jim třeba dojde ta nesmyslnost.

                1. Tvůj závěr je chybný,
                  Tvůj závěr je chybný, jediné co se změní, že „rozvinuté státy“ co budou mít robotické systémy, opět dostanou kvalitativní převahu nad ostatními co je nemají.
                  Kdysi velká británie mohla ovládnou velké národy, protože měla moderní zbraně co dokázali minimalizovat početní převahu protivníka, což během 20 století zmizelo (i v afgánu dokáží vyrobit kalacha u místního kováře, tak znovu je otázka počtu vojáků znovu na stole)…
                  A to dnes může skokově dokázat opět robotické systémy, když bude továrna chrdlit 1000 robotů denně, pak můžeš mít denně stráty 1000 robotů, ale protivník velice rychle dojde do bodu, že nemá lidský kapitál, co by držel kalacha…

                  P.S. doporučju méně sluníčkový pohled prážské kavárny, ale reálný pohled co zohlední, že lidé jsou sv… co chtějí moc, slávu a peníze…

            1. Takže troll ti
              Takže troll ti odpoví.

              Elektrifikace v ČSR je pouze a jenom díky krizi, kdy to dalo práci lidem, stejně jako narovnání toků, a stejně se eletrifikace dokončila na konci 50let…
              S tím, souvisí, že když město bylo eletrifikováno a druhé ne, tak se raděj rychle střídavě udělalo jiné, než bylo nezbytné udělat střídavý rozvod i u vás… To by ses divil, že i v 50satkách nebyl rozvod 220v, ale myslím 110? A to by ses divil co za sítě jsou dnes pripojeny, i když DS chce již desítky let TN-C… Tolik, kvým znalostem elektrifikace a elektriky, kde jsi prokázal znalosti „cteni casopisů“, ale reálnou praxi jsi videl asi jenom z rychlíku, že…
              V reálu, když se prokázal lepší provoz střídavého, tak se již pak začal rozvádět i u nás ( a v případě obnovy i náhrazování stejnosměrného), kecdy, kdy v zahraničí ho… méně smrdí si nech do hospody…
              A ty vzdálenosti a ze to nedokáze stejnosmerny proud? Hele víš vubec co jde v dratehc mezi myslim kanadou a USA? S tridavej to urcite neni, ze by dalsi dukaz o tvoji nevzdelasnosti co dokaze stejnosmerny, ze pises zvast “ Mimochodem nebyla sto“… Prenos na delsi vzdálenosti stejnosmernej umi taky… Jenom ta cena u rozvodu do maloodberu/domacnost je jaksi levnejsi…

              K tomu provozu, ze nebyt valky? No takove kecy meli lide i na zeleznici, a podivej se jak to dopadlo a to nebyla valka, takze opet dojem, kdy historická skušenost v podebných veceh dokazuje opak tvojí dojmů…
              Jinak k té americe, no před ní to bylo německo a jeho zázrak mezi lety 1860-1914…, a předtím anglie, že… Takže, historie ukazuje, že rovoj by byl, maximálně by přišel z jiné země, ale stejně by byl, že…

              Situace díky křižíkovi? Jenom další z výrobců, kdy jedni dováželi z německa, jiné z USA jiní kupovali od křižíka, a situace u nás byla lepší jak v bulharsku, ale hoší jak v německu apod., takže nadprůměr nad zeměmi jako jako bulharsko ci etiopii ano, ale to je fakt cim se mame chlubit, kdyz sousedni stat byl na tom lepe? To je spise vtip ne?

              A tak se da pokracovat, co jsi napsal, je blabol, protkany fakty co jsi vycetl, ale ve vysledku vubec neopochopil a s nulovou skusenosti z praxe, proc co a jak bylo…
              Ale hlavne, ze trolové jsou ostatní, a jenom ty jsi buh co vidi mezi slepejma…

              doporučil bych více pokory a kromě čtení i psané pochopit a zeptat se lidí z praxe, místo slepé výri, že novinář napsal vše a hlavně správě a souvislostehc,že…

          1. Doplnění:
            Pro tebe si

            Doplnění:
            Pro tebe si vyhledej crashtest z roku 98…

            4* vs 3* u dospělé posádky
            2* vs 1* u chodců,

            Ale jasně, nikdo nekoupí nebezpečné auto, a proto se neprodal, žádné logan jak u náís tak v německu, ale vlastně v německu trhá rekordy, hele nenapsal jsi tedy jenom pohádku co dokazuje, že ten elektromobil, prostě pod mega nevyrobíš 😀

            1. No problem trochu je, ze
              No problem trochu je, ze hvezdicka z roku 98 a z dneska jsou naprosto neporovnatelne hodnoty…… takze ten logan je opravdu bezpecnejsi nez letoty golf.
              JInak nevim proc by se nedal elektromobil vyrobit pod mega? On se da zjevne vyrobit i za 300 000, kdyz se bezne pordavaji EV s cenami od 600 000….

      1. jestli jsem to dobre
        jestli jsem to dobre pochytil, tak to byl startup, kde od pocatku dala postal nejaky vstupni kapital. Myslim, ze to bylo 20%. Kdyz po nekolika letech bylo auto, jizdni kolo a motorka dovyvynuta (vse na elektrinu), zacalo to jezdit pro postu v poctu nejakych 50ks aut, posta s tim byla spokojena, ze to splnuje to od toho cekala, tak odkoupila startup do 100% s tim, ze si to bude vyrabet sama pro sebe. Od pocatku to bylo takto domluveno.

  7. No jestli si to jsou fakt
    No jestli si to jsou fakt schopni vyrabet za tech zminovanych 5000E,tak je to dost zajimave (to se pak divim ze to nezkousi ve velkem nabizet dalsim firmam – sice je vyuziti takove dodavky dost omezene, ale porad jsou desetitice neli statisice aut, ktere by nahradit zvladly….

      1. nepruď 😉
        cena 5.000€ /

        nepruď 😉
        cena 5.000€ / 150.000 CZK jsou výrobní náklady a když si nepřihodí 100% rejžo jako slavná konzerva šáde ale jen 30% bude v čechach pro:
        1) poštáky
        2) pekaře
        3) rozvoz obědů
        4) zásobovaní po městě
        5) městsky technický služby
        6) důchodáky
        7) remeslniky
        8) …… :)))DDDDD
        za 200.000 CZK

  8. Nový šéf VW Matthias
    Nový šéf VW Matthias Müller prý doslova řekl, že je „neskutečně naštvaný“ a diví se, proč pošta nejednala s divizí komerčních vozidel VW….

    Bude možná ještě naštvanější, když zjistí, že DP se jednat pokoušela, ale z komerčních divizí WV je vyhodily s tím, že přece mají „skvělé Caddy“ s osvědčeným spalovacím motorkem, o který se ji autorizovaný servis WV za mírný peníz skvěle stará – tak by co by chtěli víc… 🙂

  9. Je překvapivé jak je
    Je překvapivé jak je vlastně jednoduché vyrobit auto a ještě s životností 16 let při dennodenním provozu. To jsou aspoň bořiči těch zaběhlých pořádků. Možná by nás ani oněmělo překvapovat, že se to podařilo tak neobvyklému subjektu. Přeci jen ministr pošt se za druhé světové války vrhl do snahy vyrobit jadernou bombu.

    1. No tak ono je taky asi
      No tak ono je taky asi rozdil mezi vyvojem a vyrobou tohoto a klasickeho plnohodtneho auta (i treba oproti obyc leafu je tohle technologicky o hodne slabsi).
      V zasade to bude nejaky extra jednoduchy podvozek (tj je t fakt pouyitelne jen v niykzch mestskych rychlostech), komfortni vybava nula a eletricka vybava neslabsi nutna (tj relativne levna, od maleho motoru, slabeho stridace, po baterky ktere budou o dost „slabsi“ nez standardni baterky do aut (mnohem slabsi vykon, nemoznost rychlodobijeni)

      1. A co bezne clovek co ma auto
        A co bezne clovek co ma auto potrebuje, ze bez Leafu by nemohl zit?

        Porovnej pro me CityStromer vs Leaf, kdyz zanedbame, ze jeden ma olovo a druhe „lion“ (coz lze vymenit, ze).

        Me s toho vychazi jenom, ze kdyz do CityStromer dam „lionky“, bude mit 2x-3x vetsi dojezd a jinak nic co by mi chybelo…

        VW, ano, nemohla by rici, vyvoj stal miliardy, takze auto bude stat 1,5mega

        1. No je fajn, ze vam by
          No je fajn, ze vam by citystormer stacil, ale realne nikdo takove auta s uspechem neprodava. Navic je treba upozornit na to, ze tu auto by ani omylem nesplnovalo dnesni homologacni pozadavky predevsim z hlediska bezpecnosti (coz dodavka jakozto nakladni automobil ma uplne jinak, realne je to u ni temer jedno)…

          1. To tu mluvíte o přehnané
            To tu mluvíte o přehnané byrokracii a kterou ospravedlňujete jako nutnou? Pokud dá zákazník přednost křehkému autu kde je více vystaven riziku tak je to snad jeho problém. Jinak řečeno pokud to někdo koupí a nevadí mu to, tak ať se takovýhle produkt prodává. Jediný nutný bezpečnostní homologace který chápu jsou takový aby nevznikala škoda třetím stranám (požár, úniky kapalin). Nebo si myslíte že všichni chtějí ABS, EBD, ASR, aktivní tempomaty, hlídání mrtvých úhlu a další?
            Prodeje Škodovek to ukazují jasně. Je nemalá skupina lidí kteří chtějí auto s důrazem na cenu a né na bezpečnost.
            Byrokracie se nám bohužel jen rozmáhá nutí lidem něco co nechtějí a musí za to platit nemalé peníze. Viz EURO6 s výsledkem nových aut s malými emisemi, Start-stop funkcí kterou se lidi snaží za draho zrušit, s vysokou poruchovostí. Ale jen co to auto zestárne tak DPF filtry jdou ven a staronové auto s EURO6 má rázem větší splodiny než auto s EURO4.
            Logika nařízení EUR06 nulová a není to jen tenhle případ. Je jich více.

            1. „škoda třetím stranám“
              „škoda třetím stranám“ nebude jen „požár, úniky kapalin“, ale treba spravne tvarovani cumaku, aby to napachalo co nejmin skody pri srazce s chodcem, testy, ze pri bouracce z toho nikde nevyleze ostry jekl a nepropichne auto, se kterym se to srazilo a nejspis i hromada dalsich.

            2. ??? ja mluvim o tom, ze
              ??? ja mluvim o tom, ze automobilka by to auto proste prodavat nemohla, VW nemuze rict, ze soucasne homologacni pozadavky jsou k nicemu a zakon zrusit…..
              Odkaz na prodeje skodovek moc nechapu, ona i dacia se 3 hvedami v crashtestech je na tom z bepecnostniho pohledu (nejen pro posadku auta) o galaxii dal, nez stary citystormer….
              EURO 6 ze je nesmysl to snad ani nema cenu komentovat, bez tech „prisrnych a nesmyslnych“ norem, by se pri souacne urovni baterky v evropsky mestech nedaly nejspis ani dychat. Mimochodem EU je v normach na emise auto mnohem benevoletnejsi nez treba USA nebo Japonsko…

              1. Souhlasím s tím že
                Souhlasím s tím že automobilka se musí řídit zákony a nemůže ty špatné ignorovat. O tom že EURO6 je špatné mluví za své celý DIESELGATE a různé podovody s ADBLUE u jiných automobilek. Proč to automobilky dělají? Protože by jinak jejich cena narostla tak že by přišly o spoustu zákazníků. Ale OK, máme EURO6. Myslíte si že máme ve městech lepší vzduch jako dříve?
                Viz článek na novinkách „V Česku jezdí milión aut s nefunkčním filtrem pevných částic“
                Nemáme. Vyjde to úplně na stejno a stále se vyhlašují smogové situace normy nenormy. Nejsem za to rád, ale je to tak.
                Co se týká Škodovky tak ta nabízí auta v základní výbavě bez mnoha prvků aktivní bezpečnosti, zatímco VW je v základní výbavě má. Přesto lidé vždy kupovali a dál budou kupovat škodovky v základní výbavě. Důvodem je jen cena a oželení jisté bezpečnosti. Vše není jen o crashtestech které řeší jen pasivní bezpečí a kde lidé nemají možnost výběru (leda koupit úplně jiné auto, ale né konfiguraci konkrétního modelu).
                Proto věřím že i takovéhle auto jaké vyrábí Německá pošta si najde svůj trh a ten nebude malej. Uvědomuje si to i automobika VW a jistě mají obavy aby krom jedné firmy takhle nezačly smýšlet i další firmy a také zákazníci samotní. Stačí si jen uvědomit že mnoha lidem stačí auto na popojíždění ve městě na nákupech. Ti nepotřerbují velké dojezdy a ani konstrukci auta která vydrží náraz v rychlosti 180km/h (dvě protijedoucí auta 90k/h). Taky nepotřebují nějaké prvky komfortu obzvláště pokud na něj nemají. Tohle je právě ta díra na trhu která potřebuje zacelit.

                1. Diselgate se prece tyka
                  Diselgate se prece tyka motoru s EURO 5, s EURO 6 zadne zasadnejsi problem nejsou….
                  Smogove problemy jsou, ale byly be nesrovnatelne horsi, kdyby auto mohly vypoustet emise dle libosti (ten motor klidne vypusti stonasobek emisi, kdyby ho zadna norma nesvazovala).
                  Skodovce chybi nejake zasadni prvni bezpecnsoti v zakladu? Jake?
                  Mimochodem dve auta protijedouci v rychlostech 90km/h je odpovidaji narazu do pevne prekazky v 90 km/h.
                  Misto na trhu to sice ma, ale podle me rozhodne ne jako pouzitelny osobak (bylo by to auto nesrovnatelne horsi nez treba dacia a pritom o dost drazsi)…

                2. Motor bez filtru nebo s
                  Motor bez filtru nebo s nefunkčním filtrem podle mne je stejně špatnej jako by nebyly žádné normy. Aktuální normy jsou tak přísné že většina lidí u nás v česku raději filtr nevymění a jezdí bez něj. To je prostě fakt.
                  Nemluvil jsem o tom že by Škodovce chyběl zásadní bezpečnostní prvek, ale o tom že zde mají zákazníci možnost vybrat si z nabízených prvků bezpečnosti a proto jich jezdí tolik po Evropě. Kdyby normy EU dovolily více tak by zde bodovala i automobilka TATA. Nebo si myslíte že v Indii by místní nechtěly bezpečnější auta? Spíše na ně nemají a proto TATA je tak velkým výrobcem.
                  Mimochodem tak jak jste napsal ty dvě protijedoucí auta tak by to platilo jen u stejného modelu auta a symetrickému nárazu. Osobák verzus tank, kamion, SUV…. to není nikdy rovnocenej boj.

                3. No tamo srazka treba smartu
                  No tamo srazka treba smartu s Q7 jde hodne v neprospech smartu, jen ta uvaha se scitanim ryhclosti je mimo….
                  Bezpecnostni vybava v autech stoji nakladove par supu – v zasade i diky tomu, ze je povinna spadla jejich cena na zanedbatelne castky, protoze se vyrabi v obrich seriich…. jinak schvalne jsem se mkrnul do ceni skodovky, konkretne Octavia – z bezpecnostnich prvku jsou za priplatek jen: rozpoznani unavy ridice, nejaky „crew protect asisst“ a system pro udrzeni auta v jizdnich pruzich. Nic z toho se do VW nedava jako standard a taky se za tohle priplaci, vse ostatni, vcetne snad 10 runych asistentu a tun airbagu a vsech je i v te nejlevnejsi verzi…
                  Vychuchane filtry nejsou problem „nesmyslne normy“, ale prasacke natury velke ccasti cechu a neschopnosti statu s tim neco delat…

                4. Omlouvám se za odkazování
                  Omlouvám se za odkazování na aktuální ceníky. Mám dojem že od počátku roku 2015 nebo 2016 je ESC, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS a další podobné, nařízeno jako poviné pro výrobce. V dřívějších cenících to bývalo vždy za příplatek. Ten příplatek býval klidně i 20 tisíc, takže to není jen pár šupů. Každopádně asijský trh a ten indický mluví jasně. EU mi přijde čím dál více jako režim diktátu. Něco je sice dobré, ale jiné ne.
                  Vykuchané filtry mluví o prasečině, ale taky o chuti platit takhle velké částky za ekologii. Někdy méně je více.

                5. No ale priplatek nerika nic
                  No ale priplatek nerika nic o tom, kolik to stoji nakladove, tzn mohlo to byt za priplatech 20 000, jakmile se to zavedlo povinne, tak to na cenu aut nemelo prakticky zadny dopad (protoze to pridani do auta stoji par korun), jen uz nemaji automobilky zdroj snadneho privydelku…

          2. No píšete o bezpečnosti,
            No píšete o bezpečnosti, protože motor spol. homogolovat nemusíte, nemá spalování, že.

            dole dokazujete bezpečnsot crashtesty co citystromer nesplnuje, zde si rekneme ze je to vlastne golf, zeee.

            A jake ma golf z 98 výsledky crastestů?
            Pro dospelého v aute 4*, dacia z roku 2016 3*
            Děti se test neděla, dacia 3*.
            Pro chodce 2*, dacia 1*.

            Co prosím kdomě vašich dojmů, ten starej VW nesplnuje vůči 2016 dacii, ze by ho VW nemohl prodávat? ABS apod.? Na to kaslu, jezdil jsem do 2008 formanem bez nehody, oproti jinejm co meli aBS, ESB či jiný fííčury a stejně bourali, je to prostě o tom, že jsem měl odstup mezi auty apod.

            Co jste napsal teď, i níže, jsou prostě věci, co nikdo nepotřebuje a bezpečnost je větší u 20let starého VW oproti 2016 dacii, i když píášete opak, a dosvětščuje to právě crash test, na který se tak odvoláváte…

        1. pracovnich aut je hodne, a i
          pracovnich aut je hodne, a i 20-30 let stara pracovni auta budou zrejme pohodlnejsi nez tohle

          pokud ma clovek v praci sedet (neprirozena poloha) a zazivat nejake vykyvy nepohodli, melo by se zajistit aby ty vykivy nepohodli byli co nejmensi, v Nemecku to asi takova hruza nebude nem maji krapet kvalitnejsi silnice 2-3 trid kam tohle muze, ale v CR treba po Praze si v tomhle jezdit nedovedu predstavit, treba jizda po nabrezi od Barandaku k centru by bylo asi dost o kostru 😀

            1. s pickupem co ma vzadu
              s pickupem co ma vzadu listova pera jsem neco najezdil, a to slo o celkem moderniho Nissana s relativne pohodlnou sedackou a krapet vyssim podvozkem nez ma tohle, a cekat ze tohle bude lepsi? no jezdit bych nechtel asi celou pracovni dobu ani s tim Nissanem co mel klimosku a 2 bagy pro ridice

              jestli ti to doted nedocvaklo, tahle „auto“ ma homologaci podle pravidel pro scootry a 4 kolky

              1. No vidite, ja jezdil favalem
                No vidite, ja jezdil favalem a sted jsem si opravil 100vku(jezdim o vikendu na výlety i 200km na okrskách…, takže žádné 15 minutové jízdy po praze s lepšímm povrhem jak ty okrsky…), a klidne muztu prohlasit, ze az na toceni volantem, je jizda v pohode (porovnavam z 5 let starým oplem co mám taky). Jasne, kdyz dnes ma kazdej predstavu, ze kdyz na kočičácích pojede 60, že neusliší nic, a neucítí nic a hlavně zrychlení 0-100, pod 4 sekundy… Pak ano váš pohled je oprávněný…

                P.S. nezamenujte pohodlnost, kdy jste si zvykl na lepsi, stím, že to nejde jinak a potvrzovat to dojmy(odrovnal bych si kostrc, kdyz 2generace pred vámi jezdili celý řivot na horším a ty záda v predeli nemají…). Za mě co jste napsal, je historicky praxí dokázaná lež…

                1. kdys byl naposled v Praze a
                  kdys byl naposled v Praze a kde, ze tam maj lepsi povrch? ja po Praze jezdim denne a na 60-70% je to katastrofa, kostky, koleje ktere jsou propadlejsi nez vozovka, kanaly propadle, proste luxusni silnice 😀

                  no znam jen jednoho ridice co jezdil celej zivot ve stare 1203 coby sanitka, a zada teda v poradku opravdu nema kdys ma diky nim invalidni duchod 🙁

Napsat komentář