Autosalon Ženeva 2014 je už sice za námi, ale dozvuky se ozývají doteď. Německá společnost EDAG tam na svém konceptu vozu Genesis představila budoucnost výroby aut. Podle nich se totiž budou tisknout ve 3D tiskárnách.
foto: EDAG
EDAG svou vizi nového způsobu výroby automobilů nazývá „aditivní výroba“ (additive manufacturing). Je to ale vlastně pouze jiné označení pro technologii 3D tisku, která se dnes začíná prosazovat v celé šíři oborů, včetně automobilového průmyslu.
Tam zatím neslouží přímo ve výrobě samotných aut, ale zejména u návrhářů, kteří si s pomocí 3D tisku mohou rychle a jednoduše vyrobit potřebné komponenty a ihned je fyzicky zkoušet bez toho, aby museli zdlouhavě čekat na klasickou výrobu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
SpaceFab: 3D tiskárny ve vesmíru dokážou stavět lodě i stanice
NASA vyvíjí 3D tiskárnu jídla – replikátor jako ze Star Treku
Hlavní předností výroby automobilových komponent – a třeba i celých karoserií – pomocí 3D tisku mají být především nízké náklady a zároveň možnost vyrábět jednolité komponenty. Teoreticky by tak například mohlo být možné vyrobit celou karoserii „v jednom kuse“.
Na stánku společnosti EDAG na autosalonu Ženeva 2014 byl k vidění výrazně futuristický koncept EDAG GENESIS. Více umělecké dílo než skutečné auto mělo především přitáhnout pozornost právě k novým možnostem výroby jednotlivých komponent pojízdných strojů.
Inženýři a především designéři dostanou díky nové technologii výroby pomocí 3D tisku zcela nové možnosti. Budou tak moct ještě víc popustit uzdu své fantazie. Podle tiskovky EDAGu „umožní aditivní výroba výrazně se přiblížit konstrukčním principům a strategiím přírody“.
Koncept Genesis je založený na „bionických vzorech želvy“. Více než o mobilitu jde v tomto případě o bezpečnost. Komponenty budoucnosti budou podle EDAGu vyráběny bez pomocí nástrojů, přímým „tiskem“, který bude silně flexibilní. EDAG nicméně přiznává, že průmyslové využití nové technologie je prozatím v plenkách.
A v případě poškození
A v případě poškození se rovnou vymění celé auto … (jak ekologické). Pochybuji, že to bude možné a vyplatí se takhle dělat motory, gumy, …
Hodně záleží na
Hodně záleží na plánovaném využití.
Technologie 3D tisku by umožnila zrušit samonosné karosérie a vrátit se k konstrukčnímu pevnému rámu na který by se přidělala kompozitní karosérie vytištěná 3D tiskem. To by snížilo hmotnost současných vozidel i o stovky kilogramů bez vlivu na bezpečnost cestujících.
V případě havárie by se opravil vnitřní rám a nasadily se na to nově vytištěné díly. Navíc by dané vytištěné kompozity měli vnitřní barvivo – ušetří se za lakovnu a recyklace takovýchto dílů by byla snadnější (levnější, méně energeticky náročné).
Vytištěné díly lze vytisknout včetně tepelné/hlukové izolace atd.
Tohle se automobilkám musí děsně líbit – menší spotřeba materiálu = lehčí, variabilnější auta = nižší spotřeba a při havárii nutnost koupit originál náhradní díly, protože kopii v tomto případě nikdo nevyrobí
Řekl bych, že kopie
Řekl bych, že kopie vyrobit půjde. Možnosti budou v legálním či nelegálním okopírováním programu.
Další možnost určitě bude získání rozměrů a tvarů použitím laserového snímání a případně „nařezáním na plátky“.
Ano, je to jen odhad. 🙂