Nová nabíjecí stanice ČEZ s výkonem 360 kW překonává o 10 kW dosavadní českou jedničku. Je součástí dobíjecího hubu se 7 stanicemi v areálu Olympia Ml. Boleslav.
Za pár minut tu dva elektromobily doplní bezemisní energii na další stovky kilometrů jízdy. Této poptávce řidičů vyhoví nejrychleji v České republice nový stojan typu ABB Terra 360, který dnes za účasti ministra dopravy Martina Kupky a dalších hostů spustila Skupina ČEZ na parkovišti obchodního centra Olympia v Mladé Boleslavi.
Dobíjecí hub tvořený celkově sedmi stanicemi může v jednu chvíli obsloužit až 14 elektroaut. Nové stojany vznikly díky grantu z Operačního programu Doprava.
„Celý automobilový průmysl projde velkou transformací. Klíčovou úlohu tohoto odvětví české ekonomiky vnímá i vláda a průběžně přispívá k co nejúspěšnějšímu průběhu této změny. Podporujeme jak klíčový projekt stavby české gigafactory tak i růst veřejných dobíjecích sítí. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až do výše 6 miliard korun. Díky správě dotačních programů cíleně podporujeme rozvoj páteřní i navazující infrastruktury a ovlivňujeme, aby svými parametry držely krok se stále výkonnějšími a modernějšími elektromobily. Lokality jako tato v Mladé Boleslavi se stanou standardem, samozřejmostí bude dobíjení více vozů najednou,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Na parkovišti OC Olympia je řidičům k dispozici celkem 7 dobíjecích stojanů ČEZ. Nejrychlejší z nich o výkonu 360 kW umí současně dobíjet dvě auta, každé výkonem 180 kW. Každá z ostatních stanic má výkon 50 kW, ještě do konce letošního roku však ČEZ dvě z nich vymění za ultrarychlé stojany o výkonu 150 kW.
„Středočeský kraj je aktivní v rozvoji různých forem alternativních pohonů ve veřejné i individuální dopravě. Ve městech a na silnicích Středočeského kraje už jsou dnes desítky profesionálních dobíjecích stanic a tato síť se stále zahušťuje. Považujeme za důležité, aby řidiči mohli dobíjet i mimo své domovy nebo zaměstnání, a to rychle a bez dlouhého čekání. Chceme také sami jít příkladem, a průběžně proto doplňujeme vlastní vozový park Krajského úřadu o elektromobily a vlastní dobíjecí wallboxy,“ uvedl radní pro silniční dopravu Středočeského kraje Karel Bendl.
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.
„Jako český lídr ve výstavbě dobíjecí infrastruktury pro elektromobily neustále zkvalitňujeme naši síť. Ta má jako celek nejvyšší výkon v ČR, a lidé díky tomu u nás dobíjejí v průměru nejrychleji. Do budoucna chceme pokračovat především ve výstavbě stojanů o vyšších výkonech, letos jich chceme vybudovat 40. Na silnicích totiž roste podíl výkonnějších modelů elektromobilů, které umějí naplno využít potenciál ultrarychlých dobíjecích stojanů. Symbolicky dnes spouštíme ultrarychlý stojan, který zvládne souběžně dobít většinu kapacity baterií dvou e-aut za 10 minut. Jako na všech ostatních místech v naší síti přitom řidičům garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ řekl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.
„S elektromobilitou i její podporou to myslíme opravdu vážně. Již dnes máme ve firemní flotile téměř 100 hybridních a 20 plně elektrických vozidel a další budou přibývat. Stejně tak bereme vážně závazek naší skupiny dosahovat ambiciózních cílů v oblasti udržitelnosti a budeme nadále výrazně investovat do rozvoje ekologicky šetrných technologií, do výstavby fotovoltaických elektráren a chytrých řešení propojující svět elektromobility,“ říká Zdeněk Havelka, výkonný ředitel skupiny CPI Property Group. „Dnešní otevření výkonných nabíječek u našeho obchodního centra je ukázkou toho, jakým směrem se trh vyvíjí a jak naše společnost aktivně přispívá k rozvoji udržitelných energetických řešení,“ dodal Zdeněk Havelka.
„Je symbolické a jsme za to rádi, že nejvýkonnější dobíjecí stojan České republiky je právě v Mladé Boleslavi, sídle největšího prodejce elektromobilů na českém trhu. Pokud chceme splnit cíle Národního akčního plánu čisté mobility a do roku 2030 mít pro české řidiče 35 000 veřejných dobíjecích míst, je třeba pokračovat v tempu instalací. Za stejně důležité považuji i to, že výstavba infrastruktury jde nejen cestou kvantity ale i kvality. Právě růst počtu vysokorychlostních dobíjecích hubů, jako je tento, je zásadní pro další rozvoj elektromobility v České republice,“ říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.
Cíl vybudovat do roku 2025 odpovídající síť elektronabíjejích stanic vzhledem k rostoucím počtům registrovaných elektromobilů si vytyčilo společné „Memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility v České republice“, které v roce 2021 podepsali zástupci Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu, Správy železnic, Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest, Škody Auto a ČEZ.
TOP 5 nejvýkonnější ultrafastů ČEZ v České republice
Lokalita | Dálnice | Výkon |
Olympia Mladá Boleslav | D10, 44. km | 360 kW |
Olympia Plzeň | D5, 76. km | 300 kW |
McDonald´s Loket | D1, 66. km | 300 kW |
Benzina Šlovice | D5, 83. km, směr Rozvadov | 225 kW |
McDonald´s Unčovice | D35, 253. km | 225 kW |
zdroj: tisková zpráva, foto: ČEZ
Při těch cenách co si za HPC účtují. To nebude asi moc využivané?
https://www.futurego.cz/cs/smlouvy-cenik-a-opse
off
To co tu víme už 10 let začíná některým lidem pomalu docházet až teď. :)))
“Seděl jsem teď na obědě s kamarádem ze Standard Chartered. Je expert na EV byznys, navíc včera přiletěl z Číny. Říkal mi že v Evropě nemáme tucha jak moc jsou Číňani vepředu. Jak ve škále výroby aut, tak v supply chains, který je za tím. Použil slovo “děsivé.” Data👇říkaj to samé.”
~ Jan Růžička via Radek Špicar
Bez gigabaterkáren a dopředu alokovaných surovinových zdrojů jsou autodinosauři už dávno v hajzlu. A taky jnejsou schopný konkurovat mozkům a tempu ze Silicon Valley.
https://twitter.com/r_spicar_sp_cr/status/1648976639391399937?s=61&t=oasSRycB_cumJINHl5kUIw
A Škodovka se snaží udat svoje smrduté zaostalé krámy ve Vietnamu, protože v Číně už jsou v řiti…To jsem zvědav 😃..I když je to spíš k pláči 😭
Náhodou žádná jiná větší automobilka nedokázala za 3 roky snížit emise prodaných vozů o skoro celou polovinu. Toto jednoznačné světové prvenství patří Škodovce a nikdo se jí ani neblíží. Navíc zcela bez jakéhokoli úsilí nebo technologického průlomu, průměrné emise na vyrobený vůz totiž zůstaly prakticky stejné.
Pozdě bycha honit, tím už nikoho neoslněj. Spalováky mašírujou do hrobu díky podvodům koncernu. Podřízli si větev už dávno.
Supply chains znamena dodavatelsky retezec?
Bohuzel stale jen nekterym. Dost mych kamaradu se na to diva tak ze proc se jako o neco snazit kdyz Cina a Indie na to kaslou. A nehnu s nima.
..a pritom ma Indie ve sve pousti dve nejvetsi solarni elektrarny na svete 🙂 Ono je na tom totiz vtipna jedna vec, kterou si zhyckany Evropan neuvedomuje. Kdyz zijete v miste, kde mate elektirku jen treba 2 hodiny denne, kdyz v minimarketu pusti dizl agregat, tak po namontovani solaru na strechu minimarketu mate elektriku 10-12 hodin(afrika/indie). Tj. vase elektricka kvalita zivota se nekolikanasoben zvysila.
off
Dokonalé. V #ČEZ pracují na podílu 50% bezemisní výroby = historické jaderné, vodní a přečerpávací elektrárny… a těch x% se odpracuje tak, že profitabilní uhelné elektrárny předáte zadara/zašmelíte, aby dál vydělávaly, ale někomu jinému. Připravíte se o strategický rozvoj site…
~ Šnobr
https://twitter.com/michalsnobr/status/1650027185535680513?s=61&t=oasSRycB_cumJINHl5kUIw
Hnědouhelná elektrárna Počerady má nového majitele, skupinu Sev.en Energy finančníka Pavla Tykače, jehož majetek Forbes odhadl na 32 miliard korun.
https://forbes.cz/tykac-na-nakupech-skupina-sev-en-koupila-elektrarnu-pocerady/
https://iuhli.cz/pocerady-maji-za-sebou-rekordni-rok/
V Mladé Boleslavi bylo relativně dost nabíječek i před otevřením těchto, narozdíl od Mělníka, kde není dodnes jediná 🤷♂️.
Presne…. a Jicin, Turnov a skoro i Liberec maji male prdy…ale porad o prd lepsi nez teda ten Melnik. 🙂
ČEZu jsem tuhle zaplatil 90 Kč za 5 kWh. Nouzově jsem nabíjel iOnka v zimě. 5 kWh, 25 minut. Jejich účtování je opravdu skvělé. Kromě běžné ceny za odběr platíte od začátku nabíjení 2 Kč za minutu. Tak mi to bylo sděleno, když jsem se pídil proč tolik platím. Nabíjel jsem přes čip PRE.
Cenik je zajimavé čteni
+2kč za minutu i když nenabíjíte
Obsazení dobíjecí stanice – připojení AC,DC,HPC konektoru (. a další minuta při dobíjení nebo 1. a další minuta po ukončení dobíjení podle toho, co nastane dříve)
https://www.futurego.cz/cs/smlouvy-cenik-a-opse
Za zavorkou vam chybi pocet minut 481/91/46 pro připojení AC,DC,HPC konektoru, od kterych se musi platit poplatek za obsazeni stanice i pri nabijeni. Uctovat takovy poplatek dava trochu smysl, protoze drive prijel borec v centru na nabijecku a zneuzil nabijecku jako gratis parkoviste. Pravidelne jsem kdysi videl jeden Fiat 500 parkovat na nabijecce se zastrcenym kabelem ale uz mel nabito a jen tam parkoval. Nebo by slo nastavit na velkobaterkaci nejnizsi mozny nabijeci vykon a stravit nabijenim cely den a neplatit za parkovani.
Cenik CEZ udava cenu na DC nabijeckach s mene nez 150kW 16 Kc/kWh v roamingu teda s cipem od PRE. Takze za 5kWh * 16 kc/kWh = 80kc. Plus 10 kc za zrejme 5 minut obsazeni stanice bez dobijeni po ukonceni nabijeni. To se muze stat, pokud auto z neznameho duvodu ukonci predcasne nabijeni a vy si toho hned nevsimnete. Takze staci 4 minuty a jedna vterina nez vytahnete konektor a platite 10kc. Je to dost nefer uctovat hned od 1. minuty. To aby clovek stal porad u stojanu a byl hodne rychly. Nejaka karencni doba by tam mohla byt. Pri dobijeni a pokud auto doopravdy nabiji, mate 90 minut gratis. Jinak s cipem nebo appkou a smlouvou s CEZ by to stalo 13kc/kWh. Uplne nejlepsi cenu ma LIDL, AC 5,90 kc/kWh a DC 6,90 kc/kWh. Jednorazove platby uz zrusili.
Předpříprava koncernu VW na sdílení 900V nabijeni od Porsche
Možna se také dočkame dvourychlostní redukční převodovky Porsche u Škodovek ?
https://www.hybrid.cz/porsche-taycan-vykon-600-koni-dojezd-500-km-nabijeni-az-350-kw/
Porsche Taycan Turbo S – Inside the Factory | Full Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=XnWYgKWHUwc
off
Co se stane když na sraz kalifornských tesla klubů náhodně dorazí Tesla Semi.
https://www.youtube.com/watch?v=Fl71FRIuA4g
No náš nej stavitel nabíječek má skoro vše na 50kW… tak to při dálníční spotřebě EV 20kW/100km je fakt rychlonabíjení a nedivím se, že lidi nechtějí elektomobily… proto jsme koupili Teslu, kde auto umí 250kW a nabíječky Tesla od 130kW výše, nové vždy 250kW / 1auto za cenu jako 50kW u Čezu…. a ten to má přitom vše za dotace…. Tesla vše za vlastní… tohle je podpora Elektromobilů v česku….
Zajimavé čtení Názory „Českého odborníka“
O Alternatývních pohonných ustrojich v dopravě Jan Macek ČVUT
https://www.vscht.cz/files/uzel/0005194/0053~~8zm6QCHs6AJnjxAFIwMjo3jfxOTUbAA.pdf?redirected
Odborník Macek se narodil ještě ve „století páry“ a celý život se učil spalovací motory. Pak dostal jakési ocenění od ropné společnosti. Tak se nedivte.
“ Tesla vše za vlastní“ … no s tim by se dalo polemizovat, vyuzivaji jak dotace tak v pocatcich byli dost zavysli na emisnich odpustkach v USA od ostatnich automobilek a bez nich by Tesla neprezila, odpustky pobiraj dodnes
pro Šaman…. Za vlastní neexistuje….
Nechci vás obtěžovat detaily, kde všude Vás dotuju.. Lorde 🤪