Nejčastější příčina nepojízdného elektromobilu? Prasklá pneumatika

Počet nově přihlášených elektromobilů v ČR za minulý rok přesáhl 2600. Podle statistik brázdí české silnice  více než 10 tisíc osobních vozů poháněných čistě elektřinou.

Také řidičům elektromobilů v nouzi pomáhají asistenční společnosti, jejichž služby získávají řidiči k pojištění vozidla. Podle členů České asociace asistenčních společností (ČAAS) s přibývajícím počtem elektromobilů přibývá také počet asistenčních zásahů. Zatímco v roce 2019 šlo o nižší desítky případů nepojízdných elektromobilů, vloni to bylo 240. Příčinou jsou nejčastěji běžné poruchy, které se objevují u všech aut, defekty pneumatik či srážka s překážkou. Naopak vybitou baterii musely asistenční společnosti řešit pouze minimálně. 

 „U nepojízdných elektromobilů převládají běžné závady, které se řeší i u vozidel se spalovacími motory. Nejčastější příčinou jsou defekty kol a problémy s imobilizérem. Ani v zimě se ve statistikách asistenčních společností naopak téměř neobjevují zásahy z důvodu vybité baterie,“ vysvětluje Aleš Povr, tiskový mluvčí České asociace asistenčních společností. 

V takových případech se elektromobil převeze k nejbližší nabíjecí stanici, popř. do autorizovaného servisu. Za relativně nízkým počtem závad elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem stojí i stáří a opotřebení vozu. Dokazuje to statistika Svazu dovozců automobilů, podle níž průměrný „věk“ osobních automobilů v ČR přesahuje hranici 15 let. Přitom nejstarší elektromobily, které se na našich silnicích pohybují nejsou starší než 10 let.

Elektromobil je z pohledu asistenčních společností stále především automobil, proto je i velká většina asistenčních zásahů principiálně shodná s vozidly se spalovacím motorem. Díky absenci spalovacího motoru odpadá velká skupina poruch, jakou jsou problémy se startováním, turbem, palivem či samotným motorem (rozvody, vstřiky, EGR atd.). Zásahy u poruch i u nehod elektromobilů však mají svá specifika, proto je nezbytné proškolení posádek zásahových vozidel pro tento typ případů a důsledné dodržování pokynů výrobce.

Přestože jsou všechna vozidla, tedy i elektromobily, konstruovány s ohledem na maximální ochranu posádky, záchranářů i dalších zasahujících osob před úrazem elektrickým proudem s vysokým napětím, tak jsou technici pečlivě proškolováni, jak u tohoto typu zásahu postupovat. Ve větší míře jsou pro odtahy elektromobilů využívána asistenční vozidla s hydraulickou rukou, což samo o sobě snižuje riziko úrazu elektřinou.

Drtivou většinu problémů zvládne odstranit proškolený technik na místě, nebo je vozidlo odtaženo do servisu. Pak je motoristům k dispozici i podobná škála návazných služeb jako například možnost zajištění náhradní dopravy, náhradního vozidla případně ubytování. Možnost dobít baterii elektromobilu přímo v terénu pomocí mobilní dobíjecí stanice zatím členové ČAAS nevyužívají. „Asistenční společnosti pečlivě sledují vývoj a trendy v elektromobilitě a jsou připraveny pomoci všem svým klientům, včetně majitelů elektromobilů. Očekáváme, že počet vozů s elektrickým pohonem v ČR poroste, a to i díky očekávané státní podpoře,“ doplňuje Povr. 

zdroj: tisková zpráva

21 komentářů u “Nejčastější příčina nepojízdného elektromobilu? Prasklá pneumatika”

  1. Já tomu tedy moc nerozumím, ale elektromobily mě vůbec nelákají. Klasické auto vím, že manžel opraví a nemusím se s ním nikam bát jet, ale jakmile je v autě hodně elektroniky, tak už je to komplikovanější. Máme staré Audi a je spolehlivé a na údržbu také není náročné. Poslední dobou mi přijde, že manžel jen přezouvá pneumatiky a tankuje. Nedávno si koupil nový šroubový kompresor z https://www.kompresory-filtry-servis.cz/produkty/kompresory/kompresory-boge/sroubove-kompresory-boge , tak teď alespoň kontroluje pneumatiky častěji. Dřív se mi dost často stávalo, že jsem jezdila s prázdnými koly.

          1. No teď tady byl zrovna. Měl přijet včera, nestíhal…
            Střecha je docela blbá, V a Z změr. Jediné rozumné řešení dát na každou stranu 5x400Wp panely, to se tak vejde akorát. Nevím ale kolik mi to za rok cca. vyrobí a kolik z toho spotřebuji doma, abych si mohl udělat kalkulaci a rozhodnout se. Kapacita baterek 10 kWh (max. dotace). Roční spotřebu mám cca. 3600 kWh. Tarif by se mi změnil na ČEZ FVE nebo tak něco, takže přetoky do sítě a pak si to 1:1 můžu vybrat, platí se pak jen distr. poplatky. Střídač samozřejmě asym. 3f.

            jsem docela skeptický ohledně návratnosti, cenovou nabídku mi pošle, ale bude to určitě min. 200 tis. KČ.

            1. Na 2x 2000W se me zda baterka 10kWh trochu naddimenzovana. V podstate by pokryla spotrebu na cely den (3600/365). Jen z panelu bude plna asi jen nekdy. Leda ze byste nabijel v noci za priznive ceny a pouzil pres den. Hodne zalezi na delce osvitu panelu (tvar a orientace strechy) a take na prubehu spotreby behem roku a dne.

              1. Protože na 10 kWh je max. dotace. Z panelů se v létě dobije, si myslím v pohodě. Průběh spotřeby je, odhaduji, docela lineární, oba s manželkou jsme drtivou většinu času doma, na el. běží běžné spotřebiče, topení je plynové. Takže na nějaké moc velké výkyvy během roku není důvod. A přes den klasika, o něco větší odběr než v noci, ale spotřebiče jako lednice a router jedou 24/7.

                N uvidím jaká je nabídka, pak zusím simulaci různých odhadů v excelu a pak se zamyslím. Ale moc šance tomu nedávám teda…

                1. Chce to dobre zvazit. Neni to mala castka. Nikdo nevi kam pujdou ceny komponentu a ceny elektriny. Nahoru, mozna i zase dolu.

                2. Když to přepočítáte na benzin a budete mít EV tak je návratnost jasná. 3600 kWh je 24 tisíc km zdarma každý rok. Já už mám takovou úchylku, že když vidím prázdnou střechu tak si představuju jak benzin teče těmi okapy do kanálu. 😉

            2. Jestli je to klasická sedlovka s ostrým úhlem pod hřebenem, řekl bych že západovýchodní směr je výhodnější než severojižní – můžeš osázet obě střešní křídla a máš nášup od rána do večera…V zimě naprd, ledaže by si dal panely i na jižní štít a fasádu, ale hlavní zisky jsou stejně v letní půlce roku…

      1. I kdyby odešla časem baterka, tak je to pořád „sranda“, ve srovnání s tím, kolik stojí opravy a údržba srovnatelného ropáka:
        https://youtu.be/RluCZKPia-g?t=1603
        4:20 typická diagnóza M2, takže takové poruchy nejsou výjimečné. Je možné tvrdit, že při srovnatelném nájezdu a zatížení typicky odchází baterka v Tesle? To zřejmě ne, i když se to občas stane.
        Když se navíc ještě někdo pokouší o závodění, tak jsou ty spalovací náklady ještě větší…1:01:35
        https://youtu.be/M49A5aj9t_M?t=3622

    1. Přitom stačí obyčejná Ruční pumpa
      I do starších aut se dá pořídit
      TPMS (Tire Pressure Monitoring System) je anglická zkratka označující systém sledování tlaku v pneumatikách. Upozorňuje řidiče na špatně nahuštěné obutí, popř. na defekt pláště. Čidla v kole monitorují tlak v plášti a vysílají signál do centrální řídící jednotky.

Napsat komentář