Na pražské Letiště Václava Havla začnou od roku 2023 jezdit velkokapacitní trolejbusy

Namísto současných autobusů 119 se cestující od roku 2023 svezou na letiště velkokapacitními trolejbusy. Prioritou náměstka pro dopravu Adama Scheinherra je výstavba železniční rychlodráhy, ta je ale investicí Správy železniční dopravní cesty a dokončena bude nejdříve v roce 2028.

Trolejbusy cestujícím i místním obyvatelům uleví výrazně dříve a navíc bude infrastruktura moci být následně využita pro prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky na Dědinu.
foto: Praha.eu

„Prioritou je pro nás stále rychlodráha na letiště, která je investicí Správy železniční dopravní cesty a intenzivně na ní spolupracujeme. Kvůli velikosti stavby je to ale řešení nejdřív pro rok 2028. My jsme se rozhodli ulehčit cestujícím co nejdřív. Proto trasu linky 119 zelektrifikujeme a pořídíme dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů. Budou mít na délku 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících, ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje, a zároveň snížíme výfukové emise na nulu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Elektrifikace linky 119 využívá synergií v rámci tramvajové napájecí sítě a počítá s provozem většiny vybudované infrastruktury a bateriových tříčlánkových trolejbusů i po zprovoznění železničního napojení na letiště.

Vybudovaná infrastruktura bude využita pro prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky na Dědinu a trolejbusy Praha vyšle na nové elektrifikované linky, například na přetěžovanou linku 112.

„Myslíme i na dobu, kdy se na letiště bude moci jezdit vlakem. Vybudovaná infrastruktura i trolejbusy totiž snadno najdou využití jinde,” doplnil náměstek Scheinherr.

Praha chce využívat moderní technologie ve všech oblastech dopravy včetně nekolejové elektromobility s cílem snížit emisní zátěž a další negativní dopady provozu naftových vozidel. Rozhodnutí Rady hl. m. Prahy je v souladu s cíli v rámci Klimatického závazku hlavního města Prahy a zastupitelstvem schváleným Plánem udržitelné mobility.

Na lince 119 je dnes zajištěn intenzivní provoz autobusů v intervalu 3-5 minut, přičemž celkový počet spojů v jednom směru je až 250. I navzdory nabízenému intervalu dochází k nárazovému přetěžování a zkrácení intervalu by bylo s ohledem na provoz v oblasti Prahy 6 a ekonomiku neefektivní.

tisková zpráva

15 Comments on “Na pražské Letiště Václava Havla začnou od roku 2023 jezdit velkokapacitní trolejbusy”

  1. Jak je to s bezpečností trolejových vozidel za deště.
    Jak je to s bezpečností trolejových vozidel za deště. Konkrétně při vystupování / nastupování z / do vozidla. Můj učitel nás kdysi strašil jak je to nebezpečné. Nějak ten problém nevidím. Ale věřím, že tam je. Důležité je to napájení ze dvou vodičů ve vzduchu. Nějak to souvisí se zemí / uzemněním.

  2. Přesně. Pořád by mohlo jít to metro někde rozdvojit. Pod
    Přesně. Pořád by mohlo jít to metro někde rozdvojit. Pod Evropskou – kde nemusí řešit pozemky a můžou to stavět analogicky trase mezi Dejvickou a Veleslavínem- to je na letiště kousek. Stačilo by, aby lichá metra jezdila do Motola a sudá na Letiště. Přesedání je tak jako tak opruz. Ale ať už to bude rychlodráha, nebo metro. Obojí v nedohlednu. I termín 2028 je stěží uvěřitelný, tak mi řešení pomocí trolejbusů přijde aspoň reálný.

      1. Podívejte to je otázka organizace práce a plánování.
        Podívejte to je otázka organizace práce a plánování. Třeba žlezniční most na Smíchově. Rok 1901. Nová mostovka byla připravena vedle původní konstrukce, potom teprve začala výluka. Jeden den se odstranil starý jednokolejný most, druhý den se osadil nový dvoukolejný a třetí den se opět jezdilo. Když naposledy řešili rekonstrukci, tak zvažovali alespoň roční výluku. Tedy při prodlužování / napojování metra můžete mít připravené napojení a udělat pouze krátkou výluku. To už je jen otázka vůle věci nějak udělat. Většinou se na spokojenost uživatelů bohužel příliš nehledí. Ale tady je vůle postavit nesmyslnou železniční trať, protože tam někdo spekuluje s pozemky, někdo očekává úplatek za přiklepnutí zakázky atd… Tak to na mě působí. Neříkám, že při stavbě toho metra by to bylo o moc jinak, ale alespoň by to bylo, z pohledu člověka, který chce dojet na letiště, smysluplné řešení. Trolejbusy za mne pořád lepší, než rychlodráha. Jo mimochodem, ony by i ty autobusy mohly být na letišti dřív, kdyby nestavili na nesmyslných místech na znamení, kde ze 100 lidí vystoupí / nastoupí jeden.

  3. 4 roky budou elektrifikovat trať aby mohli použít
    4 roky budou elektrifikovat trať aby mohli použít vysokokapacitní trolejbusy, protože do tendru na vysokokapacitní autobusy se jim nikdo nepřihlásil. Jestli by nevyšlo levněji upravit podmínky tendru na autobusy místo elektrifikace cesty pro trolejbusy, které mají být stejně nahrazeny rychlodráhou.

    A ikdyž infrastrukturu následně alespoň z části využijou jinak, tak to nedává moc smysl.

    Taky nevím jak ulehčí dopravě tím, že místo autobusů použijou trolejbusy.

    1. Ta poslední věta je naprosto zásadní. Naprosto ničím.
      Ta poslední věta je naprosto zásadní. Naprosto ničím. Naopak, pokud tam chtějí stavět troleje, tak to znamená jenom další mnohaměsíční kolečko dopravních omezení a nekonečných kolon. A před dokončením se zjistí, že ty troleje vlastně nikdo nepotřebuje, protože všichni už jezdí na baterky.

    1. trat tam stejne povede, ma navazovat dal na projekt zeleznice
      trat tam stejne povede, ma navazovat dal na projekt zeleznice smer Kladno, Metro by bylo sice nejlepsim resenim, ale je to jen dalsi X miliardova investice ktere by se stejne nezacala stavet driv nez za 10-12 let a dokonceni mozna tak 15-18 let

      pruset tohoto planovani je ze kdys se neco zacalo, tak se vystridali elity co rozhodujou a zase se to stoplo a zacalo nanovo s necim jinym, zacarovany kruh

Napsat komentář