Mula: užitečný zahradní pomocník má místo kopyt kola, žere elektřinu a je z Česka

Život vynálezce není snadný. Naráží totiž často na nepochopení svého okolí. V případě Petra Jandy, vynálezce čtyřkolového elektrického vozíku Mula, to ale úplně neplatí.

Elektrický vozík jménem Mula najde uplatnění téměř na každé větší zahradě
foto: archiv autora

„Žena mě sice podporovala, ale názory, že bych se měl nechat někde pořádně zaměstnat, jsem docela slýchával pravidelně,“ říká Petr Janda.

Celý projekt elektrického vozíku Mula se mu podařilo dotáhnout do finiše díky pomoci Adama Prajse a týmu ELEDUS. Ten dnes obhajuje marketingovou stránku věci.

„V soutěži T-Mobile rozjezdy jsme dosáhli na třetí místo, což je povzbuzující. Moc nám nevěřili, že to dokážeme vyrobit,“ říká Prajs.

S vynálezci je vždycky potíž. Tedy alespoň pokud jde o rozhovory. Vždycky totiž zazní taková ta klišé otázka: „Jak Vás to napadlo?“

Petr Janda: Vyrostl jsem v Moravském krasu. Všude kopce, okolo našeho domu nejvíc. Vždy jsme topili dřevem, dostavovali, opravovali a bylo pořád potřeba něco vozit. Od mládí jsem brázdil okolo domu na sekacím traktůrku bez sekačky s připojeným malým vozíkem. Všude vyryté koleje, vrčení motůrku každý den. A taky každou chvíli nějaká porucha. Jednoho dne se traktůrek rozbil nadobro. A to byl ten první hlavní impulz, vyřešit problém transportu nákladu ve složitém terénu. Pak už byl celý koncept elektrického vozíku s pohonem všech čtyř kol, odpružením, rovnou nákladovou plochou a řídítky vymyšlený ani ne za hodinu.

Nedokážu si úplně představit člověka, který si doma jen tak maluje plánek elektrického čtyřkolového vozíku. Dělal jste to jinak?

PJ: Popravdě, žádný plánek jsem nekreslil, jen jsem si změřil, že 1,0 x 1,3 metru by mohlo být tak akorát. Dál to bylo spíš o sochání ze železa. Při stavbě mi pomohli kamarádi, musel jsem se naučit svařovat. A za půl roku bylo hotovo. Tedy hotov: první testovací jízda byla dvacet metrů, po kterých se vozík rozbil. Po roce dalšího fidlání začal konečně fungovat, byl schopný udělat solidní množství práce. S dalším laděním se pracovní výkony zlepšovaly a vozík dostal jméno Mula. Stal se z ní praktický každodenní pomocník. V té chvíli jsem se rozhodl „ať to stojí, co to stojí“ ji vyrobit a prodat, protože věřím, že si zákazníky najde sama.

Proč nestačila klasická kárka nebo kolečko? Co je na nich tak špatného, že si ten koncept zasloužil vylepšení, při kterém jste jedno či dvě kola nahradil hned čtyřmi?

PJ: Tak si to zkuste představit: deset kubíků dřeva, na sto metrů vzdálenosti při převýšení dvaceti metrů. V terénu, který nenabízí využití stávající techniky a jediným pohonem je lidská síla? A to v 21. století, kde je hodně práce a času málo…

Mula elektrický vozík

foto: archiv autora

…A tak se zrodila Mula. Vývoj „produktu“ byla dřina nebo zábava?

Adam Prajs: „Oficiálně“ jsme na projektu elektrického zahradního vozíku Mula 4×4 začali pracovat letos v březnu. Vytváření podrobné výrobní dokumentace, vývoj elektroniky, stavba další verze vozíku a marketingové přípravy, to byla spousta práce ale i zábavy současně. Nic z toho by nebylo možné bez spolupráce mnoha lidí v týmu. Tímto bychom jim rádi vyjádřili své poděkování.

Kdo je cílovou skupinou, tedy kdo je ideální zákazník? Pro koho je Mula určena?

AP: Pro kohokoli kdo ocení pomocníka při práci. Míříme na soukromý i podnikatelský sektor. Snažíme se oslovit majitele rodinných domu s většími zahradami, nebo lidi, které baví zahrádkaření a práce kolem domu a chtějí si to trochu usnadnit. Ve firemním sektoru cílíme na vinaře, farmáře, malozemědělce, chovatele zvířat, správy parků a zahrad. Našim cílem je usnadnit a zefektivnit práci. Udělat ji zábavnější. A to vše s využitím současných technologii a záměrem šetřit naši přírodu.

Malozemědělci jsou na své prskající, hlučné a čmoudící traktůrky, mnohdy smontované ze všech možných součástek, náležitě hrdí. Najdou si i oni cestu k Mule?

AP: Podnikatelé už podomácky vyrobené traktůrky moc nepoužívají, protože přitahují pozornost policistů a jezdit s nimi po veřejných komunikacích je až příliš velký risk. Mula ani není plnohodnotná náhrada za traktor. Ale najde využití i ve velkém zemědělském družstvu, vedle celé stáje traktorů jako doplňkový přepravní prostředek.

A Mula na silnici může?

AP: Stejně jako s kolečkem nebo trakařem, i s Mulou 4×4 můžete jít po veřejné komunikaci. Není určena k přepravě osob a součástí základní výbavy jsou i reflexní prvky – odrazky.

Vejde se vůbec jednometrová Mula Standard mezi relativně úzké řádky vinohradu?

AP: Řádky nově vysazovaných vinohradů se většinou dělají od šíře 130 cm. Mula 4×4 je široká 95 cm a díky svým terénním vlastnostem je vhodná i do velmi svažitých vinic. Své uplatnění najde zejména při sklizni vinné révy, která se sbírá v řádcích do bedniček, jenž se jen uloží do vozíku, který je pak sveze k přistavené dodávce. Ideální.

S klasickým kolečkem se otočíte takříkajíc na pětníku. Potřebuje Mula větší manipulační prostor?

PJ: S Mulou se nemusíte otáčet, přijedete popředu, odjedete pozadu. Zatáčí svižně a díky nízko položenému těžišti je téměř nemožné ji převrhnout.

Ten název nemá chybu. Mula. Zeptal bych se tedy ve stejném duchu: co to žere?

PJ: Mula, podle zvířete co pomáhá v Himalájích tahat náklady, je hodná a pracuje. Je to kříženec a ta naše jezdí na elektřinu.

AP: Po celodenní aktivní práci ji jednoduše necháte dobít na další den. Vše je velmi ekologické. Nepotřebujete palivo ani olej, jako je tomu u spalovacího motoru. Konkrétně používáme olověné baterie, které jsou ekologické i z pohledu výroby a likvidace, jsou totiž 100 % recyklovatelné a cenově dostupné.

Je to „stroj pro všechna roční období“? Jak se s ním manipuluje na sněhu, ve spadaném listí, na kluzké trávě?

AP: Každý, kdo někdy řídil auto nebo cokoliv s pohonem 4×4, Vám řekne, že čím horší podmínky tím líp to funguje a je to i větší zábava.

Co všechno mula dokáže? Jak jste ji zatím otestovali?

AP: Provedli jsme testy nové Muly 4×4 v extrémních situacích, přes zátěž a stoupání po průjezdnost terénem. Dlouhodobé testování bude probíhat u prvních zákazníků, kteří dostanou nadstandardní záruku, servisní podporu a zvýhodněnou zaváděcí cenu. Samu užitečnost a praktičnost stroje potvrdil už prototyp před dvěma lety. Co se nosnosti týče, je potřeba uvážit náročnost terénu, nosnost v těžkém terénu v oranici, ve velkých stoupáních až do 30° je 100kg, v lehkém terénu, mírné stoupání až do 300 kg. Mula udržuje konstantní nastavenou rychlost při jízdě do kopce i po rovině, až 4 kilometry v hodině. Mokré nebo polotekuté odpady? Žádný problém. Nákladová plocha stíní mechaniku a elektroniku v tubusu před stékající vodou a proto mokré náklady, nebo lehké zmoknutí nejsou problém. Jen pro představu 1mula = 2 až 3 kolečka štěrku nebo písku, 4 až 5 koleček hnoje a až 6 koleček palivového dřeva.

A jak moc je korba úložného prostoru odolná poškození?

PJ: Pro ložnou plochu jsme zvolili vysoce houževnatý plast, který dobře odolává mechanickému namáhání a nepotřebuje povrchovou úpravu. Bočnice jsou z kvalitní voděodolné překližky opatřené ochranným nátěrem, pro dlouhou životnost a pěkný vzhled. Ohrádka jde velmi jednoduše vyměnit za jinou, nebo i oddělat a vozit i náklady přesahující rozměr korby.

Co brzdný systém? Je to třeba stejné jako u brzdění v automobilu?

PJ: Funguje to velmi odlišně – bezpečněji jednodušeji. Když uvolníte tlačítko pojezdu, brzdy se aktivují samy a vozík začne plynule brzdit. Pokud uvolníte bezpečnostní páku, vozík zabrzdí velmi rychle.

Je zapotřebí pro manipulaci s vozíkem nějaká výraznější síla, poradí si s ní i činorodý důchodce?

PJ: Používání vozíku nevyžaduje téměř žádnou fyzickou sílu, ovládání je velmi intuitivní a jednoduché. Jedním tlačítkem nastavíte rychlost, druhým se rozjedete, pohybem řídítek ovládáte zatáčení.

Poradí si s běžným servisem Muly každý? Co obnáší?

PJ: Servis není nijak náročný ani častý, každý jen trochu šikovný člověk bude schopný při nahlédnutí do návodu k použití provést údržbu. Promazat řetězy a každý druhý servis je „dotáhnout“. Vše bude detailně popsáno v návodu k použití. Interval servisu se mění podle náročnosti provozu. Nejdelší je při hobby-příležitostném použití a to až 2 roky, nejkratší je při každodenním náročném použití například na stavbě. Tam je to 6 měsíců. Co se konkrétně může pokazit zatím nevíme, snažil jsem se všechny komponenty náležitě předimenzovat, v každém případě máme vlastní servisní výjezdovou jednotku.

Mula elektrický vozík

foto: archiv autora

V materiálech si chválíte nízkou hlučnost. Něco pro srovnání? Ona elektrická strunová sekačka umí taky dělat pěkný kravál…

AP: Máte pravdu, že elektrická strunovka dělá pěkný humbuk. Je to dané i tím, že jsou u ní vysoké otáčky a že naráží ve velké rychlosti do stvolů. Motory u Muly mají mnohem nižší otáčky za minutu a celkově jsou tedy mnohem tišší, než třeba traktor se spalovacím motorem. Projížděl jste se někdy v elektrickém autě? Pokud ano, zajisté mi dáte za pravdu, že je velmi tiché…

Když je Mula ta tichá, můžu s ní ne-porušovat obecní vyhlášku o dnech klidu?

AP: Ano, to je pravda. Vyhláška o klidu se stává čím dále populárnější a obce ji stále více prosazují. V mnoha zemích Evropské unie jsou běžné i tzv. zelené zóny, kde je vjezd se spalovacím motorem zakázán úplně, a to nejen kvůli hluku. S Mulou můžete pracovat bez obav, že nazlobíte sousedy.

Mula je na elektrický pohon. Je skutečně eko?

AP: elektrická energie je sama o sobě absolutně čistá. Odpadají emise a životnímu prostředí škodlivé provozní kapaliny jako olej. Ekologičnost Muly podtrhují i ty výše zmíněné olověné baterie, u nichž je podstatné, že jsou recyklovatelné a že jejich výroba je mnohem ekologičtější, než např. výroba benzínu či výroba lithiových baterií do chytré elektroniky. Přijde nám logické využívat technologie šetrné k našemu prostředí, když už k nim máme přístup.

Mula elektrický vozík

foto: archiv autora

Co zůstane z pěstěného trávníku, když se po něm projedu naloženou mulou?

AP: Nepoškozený pěstěný trávník. Mula 4×4 je opravdu velmi šetrná k povrchu.

A na závěr: Jak dlouho vydrží elektrický vozík v provozu? Kolik hodin práce zastane? A jak dlouho se musí poté dobíjet?

AP: Vozík je určen pro celodenní aktivní práci dvou lidí, po níž se přes noc dobije. S dodanou nabíječkou přebití baterií nehrozí. Nemusíte si tedy lámat hlavu, jestli už není Mula na nabíječce příliš dlouho, naopak pár hodin až den navíc na nabíječce bateriím jen prospěje. V přepočtu na hodiny či kilometry práce bych to vyjádřil příkladem, kdy buď můžete jet s Mulou 15 kilometrů rovně, anebo s naloženou mulou během 3 hodin překonáte tříkilometrové převýšení do kopce. Vzhledem k tomu, že je určena k práci na konkrétním místě, stačí její kapacita „utahat“ dvě dospělé osoby za den. Baterie sama vydrží zhruba 5 let, poté je můžete dokoupit v běžných obchodech s bateriemi nebo u nás.

vlastní

9 Comments on “Mula: užitečný zahradní pomocník má místo kopyt kola, žere elektřinu a je z Česka”

  1. U nás se říkalo: „Jeden
    U nás se říkalo: „Jeden myslel a vymyslel trakař“
    Trochu komické, označovat pána za vynálezce vozíku s elektrickým pohonem.
    Různých minidamprů, motorových koleček, ještěrek se vyrábí spousta, akorát si to musí najít využití. Profesionálové mají jinou techniku. Zrovna zmínění vinaři mají určitě malotraktor.
    Obyčejný baráčník si to na zahradu za ty prachy nekoupí.
    Možná by bylo zajímavé, protlačit to do půjčoven.
    Také by bylo zajímavé udělat sklápěčku.
    A poslední poznámka: určitě bych tomu dal větší kola.

Napsat komentář