Mezi alternativními palivy dominuje s velkým náskokem LPG, plniček je v Česku už 955

Celkový počet veřejných tankovacích míst se v Česku letos poprvé dostal přes 4 000. Zatímco však počet standardních čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty v Česku stagnuje, síť stanic neustále roste.

Hlavní předností LPG podle Ivana Indráčka z České asociace LPG je, že na rozdíl od jiných alternativ již disponuje prověřenou technologií, infrastrukturou i fungujícím trhem.
foto: Česká asociace LPG

Na konci září bylo v Česku evidováno celkem 2 831 standardních veřejných čerpacích stanic a k tomu 955 čerpacích stanic LPG. Plnicích stanic je v Česku 186. LPG má potenciál již dnes výrazně omezovat emise z dopravy do doby, než se prosadí bezemisní pohony.

Počet míst, kde lze natankovat palivo, je v Česku rekordní, aktuálně činí 4 006 stanic. Nepřibývají ale standardní čerpací stanice nabízející benzín a naftu. Jejich počet za poslední rok vzrostl pouze o jednu na 2 831, zatímco čerpacích stanic LPG neboli autoplynu či propan-butanu přibylo od konce loňského léta 19 na celkový počet 955.

Pro srovnání: plnicích stanic CNG je 186. Údaje vyplývají z Evidence čerpacích stanic pohonných hmot v ČR. Aktuální statistiku publikovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) na začátku října.

Podle MPO si je třeba uvědomit, že rostoucí celkový počet neznamená větší hustotu sítě čerpacích stanic. Jejich evidence se vytváří na základě vlastníka, zvláště u veřejných LPG stanic často umístěných v areálech standardních pump tak dochází k tomu, že na jedné adrese bývají evidovány dvě čerpací stanice.

„S rozšiřující se sítí LPG stanic se tak dá předpokládat, že takových případů bude přibývat. Hustota čerpacích stanic v Česku patří k nejvyšším v Evropě, takže než aby se zvyšovala, bude se spíše rozšiřovat nabídka různých paliv na stávajících benzínkách,“ předpokládá Ivan Indráček, předseda České asociace LPG (ČALPG).

Na evropských silnicích jezdí více než osm milionů osobních vozidel na propan-butan, což představuje tříprocentní podíl na celkovém počtu. V Česku je situace podobná a na autoplyn jezdí dle odhadů ČALPG asi 170 tisíc vozů. V žebříčku alternativních paliv tak LPG jednoznačně dominuje.

„Hlavní předností LPG je, že na rozdíl od jiných alternativ již disponuje prověřenou technologií, infrastrukturou i fungujícím trhem. S patřičnou podporou by mohl jeho podíl na trhu dále růst až na pět procent, což by již v krátkodobém a střednědobém horizontu pomohlo výrazně omezit emise z dopravy,“ vysvětluje Ivan Indráček.

„Je třeba zdůraznit, že LPG nemá ambici ostatní alternativní pohony nahradit. Dokud se však více neprosadí vozidla s nulovými emisemi, což je dlouhodobá záležitost, je LPG logickou volbou,“ dodává Ivan Indráček.

Podle dokumentu Vize pro LPG, který nedávno publikovala Evropská asociace LPG (Liquid Gas Europe), by mohl podíl LPG vozidel na trhu do roku 2040 dosáhnout k 10,7 %. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050 pomohly snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx.

Česko se nicméně nedávno rozhodlo, že podpoří jen vybraná alternativní paliva. Nová legislativa totiž zavedla osvobození od dálničních poplatků pro elektromobily, výraznou slevu pro CNG automobily, ale vozy LPG z této symbolické podpory vynechala.

tisková zpráva

3 Comments on “Mezi alternativními palivy dominuje s velkým náskokem LPG, plniček je v Česku už 955”

  1. Protože z vozů na LPG nekouká nějaký dotační tunel jako
    Protože z vozů na LPG nekouká nějaký dotační tunel jako u aut na CNG. Navíc aut na LPG je hodně a mezi nima i hodně starejch popelnic. A to by bylo aby plebs měl nějaké výhody na dálnici.

    Další věc je, že fakt netuším jak chtějí dosáhnout podílu vozidel na LPG do toho roku, když snad kromě Fiata žádné vozy na LPG se oficiálně automobilkou neprodávají a automobilky nemají motivaci auta na LPG vůbec produkovat.

  2. a 1.000 plniček je dost, habakůk, jen ty zkorumpovaný
    a 1.000 plniček je dost, habakůk, jen ty zkorumpovaný autodebilky nechtějí pochopit že jezdit na 110 oktanů 60% ceny naturalu 95 je nejenže eko ale i eko :)))))))))) A tak místo aby vyráběli ízyvole NEtlakovaný atmosferický LPG motory chrlí uměle zaprodaný Tlakovaný přidušený TSI to aby vám ho málooktanový NATURAL 95 co nejdříve ZNIČIL !! :)))))))))))))
    TSI motory totiž ke své správné funkci vyžadují DRAHÝ aditivovaný vysokooktanový benzín 98+ lépe spíš 100 oktanový… ste nevěděli kukůti cooooooooooooo :))))))))))))))

    https://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

    https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/lpg/

    1. Atmosférou 2.5 jezdím už řadu let.
      Přednosti benzínu

      Atmosférou 2.5 jezdím už řadu let.
      Přednosti benzínu tichý kultivovaný chod, ochota jít do otáček kdykoliv (žádná turbodíra), minimální údržba, žádné drahé náhradní díly jako u TDI a přesto jezdím za stejnou cenu jako s naftou za 5 litrů.
      Taková spotřeba je u 4×4 v automatu i u TDI vlhký sen.
      Ale přesto se hlavním autem stal elektromobil.

      A pokud chce někdo fakt setřit, tak taková 1.6i jezdí do 8 litrů v plynu, což je cenově srovnatelné jako kdyby ropák žral pod 4 litry.

      Ale TSI je na plyn nereálné předělávat. Ty vstřiky nemůžou zůstat bez paliva.

Napsat komentář