Mercedes od roku 2025 ukončí vývoj spalovacích motorů, budoucnost jsou elektromobily na baterky

Od roku 2025 budou všechny nové automobilové platformy Mercedes-Benz výhradně elektrické.

Mercedes-Benz se připravuje na kompletní přechod k elektrickému pohonu již v tomto desetiletí – všude, kde to tržní podmínky umožní
foto: Mercedes-Benz

Ve zkratce:

– V roce 2025 uvede Mercedes-Benz tři nové platformy pro elektromobily
– Mercedes-Benz vybuduje společně s partnery osm gigantických závodů pro výrobu akumulátorových článků s celkovou kapacitou více než 200 GWh

Mercedes-Benz směřuje do zcela elektrické budoucnosti. Značka s hvězdou bude do konce tohoto desetiletí připravena nabízet výhradně vozidla s elektrickým pohonem – všude, kde to tržní podmínky umožní. Mercedes-Benz tímto strategickým krokem od „Electric first“ k „Electric only“ urychluje transformaci pro budoucnost s nulovými emisemi a zásadní rolí softwaru.

Mercedes-Benz bude od roku 2022 nabízet elektromobily napájené akumulátory (BEV – Battery Electric Vehicle) ve všech segmentech, v nichž je značka zastoupena. Od roku 2025 budou všechny nové automobilové platformy výhradně elektrické a zákazníci budou mít u každého modelu na výběr alternativu s kompletně elektrickým pohonem. Mercedes-Benz ponechává i v rámci této urychlené transformace v platnosti své cíle v oblasti marží a ziskovosti.

„S tímto krokem je spojena zásadní realokace kapitálu. Chceme, aby urychlená transformace byla zisková a úspěšná historie značky Mercedes-Benz pokračovala i v nové éře. Jsem přesvědčen o tom, že se nám to s našimi velmi kvalifikovanými a motivovanými zaměstnanci podaří,“ řekl Ola Källenius, předseda představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG.

Společnost výrazně urychlí investice do výzkumu a vývoje. Pro období mezi roky 2022 a 2030 se počítá s celkovými investicemi více než 40 miliard eur do akumulátorových elektromobilů. Rychlejší rozšíření nabídky elektromobilů s přesvědčivými užitnými vlastnostmi přinese dřívější přijetí elektromobility.

Mercedes-Benz zavede v roce 2025 tři výhradně elektrické platformy:

MB.EA pokryje všechny středně velké a velké osobní vozy a jako rozšiřitelný modulární systém se stane elektrickým základem budoucího portfolia BEV.

AMG.EA bude představovat elektrickou platformu koncipovanou pro sportovní divizi vozů a bude přizpůsobená požadavkům zákazníků značky Mercedes-AMG s mimořádným zájmem o vyspělou techniku.

VAN.EA zahájí novou éru elektricky poháněných vozů v kategorii lehkých užitkových vozů. Tyto modely budou přispívat k realizaci bezemisní přepravy a měst s nulovými emisemi CO2.

Mercedes-Benz již reorganizoval své aktivity v oblasti pohonů spojením plánování, vývoje, nákupu a výroby pod jednu střechu a nyní zvyšuje vlastní podíl na tvorbě přidané hodnoty i ve vývoji a výrobě poháněcí techniky pro elektromobily.

Tento krok zahrnuje akvizici britské společnosti YASA, která se specializuje na elektromotory. Mercedes-Benz získal tímto převzetím přístup k jedinečné technologii v oblasti elektromotorů s axiálním magnetickým tokem a know-how pro vývoj ultravysokovýkonných elektromotorů s axiálním magnetickým tokem.

Vlastní elektromotory, včetně eATS 2.0, jsou důležitou součástí strategie s jasným zaměřením na efektivitu a náklady u kompletního systému zahrnujícího i měnič a software.

V urychlené elektrické strategii značky Mercedes-Benz bude hrát klíčovou roli Čína, která je v současnosti největším elektromobilovým trhem na světě se stovkami firem a dodavatelů specializovaných na software a komponenty pro elektromobily.

Mercedes-Benz potřebuje kapacitu výroby akumulátorů více než 200 GWh a společně s partnery plánuje vybudovat na celém světě osm výrobních závodů pro akumulátorové články. Tyto kapacity rozšíří již plánovanou síť devíti závodů pro výrobu akumulátorových systémů.

Příští generace akumulátorů bude dalekosáhle standardizovaná a bude ji možné používat ve více než 90 % všech budoucích osobních a lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz. Současně bude velmi flexibilní, aby mohl Mercedes-Benz nabízet všem svým zákazníkům individuální řešení.

Mercedes-Benz bude nové články a moduly vyvíjet a efektivně vyrábět v Evropě s novými partnery. Tento krok přispěje k tomu, že Evropa zůstane centrem automobilového průmyslu i v éře elektromobility. Výroba akumulátorových článků umožní značce Mercedes-Benz transformovat současnou výrobní síť v oblasti pohonů.

Mercedes-Benz bude prodlužovat dojezd v průběhu životního cyklu jednotlivých modelů osobních a lehkých užitkových vozidel nepřetržitým zaváděním nejpokrokovějších technologií akumulátorových článků do jejich výbavy. Mercedes-Benz pracuje na příští generaci akumulátorů společně s partnery, jakým je například firma SilaNano.

Cílem je zvýšit energetickou hustotu použitím výrazně většího podílu křemíku na anodě. To umožní dosud nevídané dojezdy a ještě rychlejší nabíjení. Mercedes-Benz vede navíc jednání s partnery v oblasti technologie s pevným elektrolytem. Jejich společným cílem jsou akumulátory s ještě vyšší úrovní energetické hustoty a bezpečnosti.

Nabíjení: Mercedes-Benz pracuje na tom, aby stanovoval nová měřítka také v oblasti nabíjení. „Plug & Charge“ umožňuje nabíjení bez dodatečných kroků pro autentizaci a placení. Služba „Plug & Charge“ bude spuštěna ještě v letošním roce v souvislosti s uvedením modelu EQS na trh.

„Mercedes me Charge“ je již dnes jednou z největších nabíjecích sítí na světě a v současnosti zahrnuje na celém světě více než 530 000 nabíjecích přípojek se střídavým nebo stejnosměrným proudem. Mercedes-Benz kromě toho spolupracuje se společností Shell na rozšíření nabíjecí sítě.

Zákazníci získají lepší přístup k nabíjecí síti Shell, která bude do roku 2025 zahrnovat 30 000 nabíjecích přípojek v Evropě, Číně a Severní Americe, a to včetně více než 10 000 rychlonabíjecích stanic. Mercedes-Benz kromě toho plánuje prémiové nabíjecí stanice v Evropě, které budou zákazníkům nabízet individuální nabíjecí služby ve výjimečných lokalitách.

VISION EQXX

Mercedes-Benz v současnosti vyvíjí elektromobil VISION EQXX s reálným dojezdem více než 1000 kilometrů. Cílem je také dosažení jednociferné spotřeby elektrické energie v kWh na 100 kilometrů při normální rychlosti jízdy na dálnici, což odpovídá dojezdu více než 10 km na kWh. Interdisciplinární tým, jehož součástí jsou mimo jiné odborníci z oddělení Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain (HPP), dosáhl v tomto projektu již velkého pokroku. Světová premiéra je plánována na rok 2022. Mercedes-Benz využije technický pokrok z vývoje studie VISION EQXX u svých nových automobilových platforem.

Plán výroby

Mercedes-Benz intenzivně připravuje svou globální výrobní síť na produkci elektromobilů. Díky časným investicím do flexibilní výroby a využití velmi moderního systému výroby MO360 může Mercedes-Benz již dnes vyrábět akumulátorové elektromobily velkosériově.

Osm elektricky poháněných modelů Mercedes-Benz bude od příštího roku sjíždět z montážních linek sedmi výrobních závodů na třech kontinentech. Všechny závody pro montáž osobních automobilů a akumulátorů, provozované společností Mercedes-Benz AG, kromě toho přejdou do roku 2022 na klimaticky neutrální výrobu.

Mercedes-Benz zvyšuje kapacity pro výrobu akumulátorů a rozšiřuje vlastní know-how v této oblasti díky spolupráci s německou společností GROB, která je světovým lídrem na trhu s velmi inovativními systémy pro výrobu akumulátorů a automatizaci.

Spolupráce se zaměřuje na montáž akumulátorových modulů a sad. Mercedes-Benz kromě toho plánuje výstavbu závodu pro recyklaci akumulátorů v bádenském Kuppenheimu.

Společnost tak rozvíjí potřebné know-how a současně si zajišťuje recyklační kapacity. Uvedení recyklačního závodu do provozu je plánováno na rok 2023 – v závislosti na výsledcích zatím velmi slibně probíhajících jednání s úřady.

Personální plán

Transformace od spalovacích motorů k elektrickému pohonu je možná a ve společnosti Mercedes-Benz je již v plném proudu. Mercedes-Benz spolupracuje s odbory na nové orientaci svých zaměstnanců. Společnost přitom sází na rozsáhlé rekvalifikační programy, přirozenou fluktuaci a nabídky odstupného.

Technické akademie nabízejí zaměstnancům školení v perspektivních oborech. Jen v roce 2020 bylo v Německu školeno v oblasti elektromobility 20 000 zaměstnanců. Pro vývoj budoucího operačního systému MB.OS bylo na celém světě vytvořeno 3 000 nových pracovních míst pro softwarové inženýry.

Finanční plán

Mercedes-Benz ponechává v platnosti své cíle v oblasti marží a ziskovosti, stanovené na podzim 2020. Předpokladem pro tyto cíle byl 25% podíl hybridních vozidel a elektromobilů (xEV) na celkovém prodeji v roce 2025.

Aktuální potvrzení těchto cílů je založeno na předpokladu výrazného nárůstu podílu xEV na 50 % v roce 2025 a vývoje trhu, na němž budou vozidla se spalovacími motory do konce tohoto desetiletí v podstatě nahrazena elektromobily.

Důležitým faktorem pro dosažení cílů v oblasti marží a ziskovosti je zvýšení čisté tržby na jedno vozidlo – například zvýšením podílu vrcholných modelů elektromobilů Mercedes-Maybach a Mercedes-AMG.

Mercedes-Benz bude kromě toho usilovat o ještě přímější kontrolu nad cenami a prodeji. Další pozitivní vliv budou mít vyšší tržby v oblasti digitálních služeb. Mercedes-Benz současně pracuje na dalším snižování fixních a variabilních nákladů a na snižování podílu věcných investic na celkovém objemu investic.

Ke snižování nákladů přispějí standardizované akumulátorové platformy a rozšiřitelné automobilové platformy společně s pokrokem v oblasti akumulátorové technologie. Podíl nákladů na akumulátory na celkových nákladech na vozidlo se pravděpodobně výrazně sníží.

Kapitálová alokace se posune od „Electric first“ k „Electric only“. Investice do spalovacích motorů a technologií pro plug-in hybridní pohony klesnou v období mezi roky 2019 a 2026 o 80 %. Mercedes-Benz na základě toho předpovídá pro zcela elektrický svět podobnou ziskovost jako v éře spalovacího motoru.

„Naším hlavním úkolem v této transformaci je nadchnout zákazníky pro přechod na elektromobilitu přesvědčivými produkty. Pro značku Mercedes-Benz je průkopnická vlajková loď EQS jen začátkem této nové éry,“ řekl Källenius.

tisková zpráva

6 Comments on “Mercedes od roku 2025 ukončí vývoj spalovacích motorů, budoucnost jsou elektromobily na baterky”

Napsat komentář