Mercedes-Benz má mezinárodně platné schválení systému pro vysoce automatizovanou jízdu

Systém autonomního řízení 3. úrovně Mercedes Drive Pilot bude nejprve dostupný na 13 000 km německých dálnic. foto: Mercedes-Benz
Systém autonomního řízení 3. úrovně Mercedes Drive Pilot bude nejprve dostupný na 13 000 km německých dálnic. foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz splňuje jako první výrobce automobilů na světě přísné legislativní požadavky předpisů EHK OSN č. 157 pro systémy automatizované jízdy úrovně 3.

Spolkový úřad pro silniční provoz KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) udělil na základě splnění požadavků technických registračních předpisů EHK OSN č. 157 příslušné schválení, a tím vytvořil předpoklady pro možnost nabízet tento systém na mezinárodních trzích za předpokladu, že to příslušná národní legislativa umožňuje.

Německo převzalo roli průkopníka, když už v roce 2017 zařadilo systémy automatizované jízdy úrovně 3 do zákona o silničním provozu. Proto si první zákazníci budou moci pořídit již v první polovině roku 2022 Třídu S se systémem DRIVE PILOT, který jim umožní v husté dopravě nebo v dopravních zácpách na vhodných úsecích německých dálnic vysoce automatizovanou jízdu rychlostí až 60 km/h.

Volitelná výbava DRIVE PILOT usnadňuje řidiči řízení a umožňuje mu věnovat se vedlejším činnostem na centrálním displeji, například nakupování na internetu nebo vyřizování elektronické pošty v pojízdné kanceláři. Schválení systému platí také pro elektromobil Mercedes-Benz EQS

„Již mnoho let pracujeme na uskutečnění naší vize automatizované jízdy. Pro naše vozidla jsme vyvinuli inovativní technologii v podobě systému na základě LiDARu, který zákazníkům nabízí jedinečné, luxusní zážitky z jízdy a věnuje jim to nejdůležitější: čas. S úředním schválením se nám nyní podařil průlom: Jsme prvním výrobcem, který zavádí vysoce automatizovanou jízdu v Německu do sériové výroby,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG a technický ředitel odpovědný za vývoj a nákup.

„Tímto milníkem znovu dokazujeme svou průkopnickou práci na automatizované jízdě, a navíc přinášíme radikální změnu dosavadního zažitého paradigmatu. Poprvé ve 136leté historii automobilu přebírá totiž vozidlo za určitých předpokladů dynamické řízení vozu. Současně máme radost z toho, že Německo tímto schválením pokračuje ve své roli průkopníka automatické jízdy.“

Technický schvalovací předpis, na jehož základě může být takovýto systém homologován, vstoupil v platnost na začátku roku 2021. Od té doby může být v Evropě aplikován, a Mercedes-Benz jako první výrobce tuto příležitost rychle využil. Německo bylo v roce 2017 první zemí, která zařazením systémů automatizované jízdy úrovně 3 do zákona o silničním provozu vytvořila právní základ pro používání těchto systémů v souladu s legislativními ustanoveními. 

Mercedes-Benz nabízí systém DRIVE PILOT nejprve na 13 191 kilometrech dálnic v Německu. Rozsáhlé zkušební jízdy s tímto systémem již probíhají například v USA a Číně. Jakmile bude na dalších trzích vytvořen národní legislativní rámec pro vysoce automatizovanou jízdu, který bude umožňovat především odvracení pozornosti od řízení, bude postupně následovat uvedení systému DRIVE PILOT na mezinárodní trhy.

DRIVE PILOT musí zvládat i překvapivé dopravní situace

DRIVE PILOT zpočátku přebírá řízení na vhodných úsecích dálnic a při husté dopravě do legislativně povolené nejvyšší rychlosti 60 km/h. Ovládací prvky jsou umístěny na věnci volantu nad pravou a levou prohlubní pro palec. DRIVE PILOT po své aktivaci řidičem reguluje rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a suverénně vozidlo řídí v jízdním pruhu. Systém vyhodnocuje a zohledňuje průběh trasy, události na trase a dopravní značení. Systém reaguje i na nečekané dopravní situace a samostatně je řeší např. vyhýbacím manévrem v jízdním pruhu nebo brzděním.

Se senzorem LiDAR a funkčně zdvojenými (redundantními) systémy

DRIVE PILOT vychází ze systému pro snímání okolí, který je součástí sady asistenčních systémů, a zahrnuje dodatečné senzory, které Mercedes-Benz považuje za nezbytné pro bezpečnou vysoce automatizovanou jízdu. Mezi ně patří LiDAR, kamera na zadním okně a mikrofony, které slouží především k rozpoznávání modrých majáků a dalších speciálních signálů zásahových vozidel, ale také senzor vody v podběhu kola. DRIVE PILOT kromě dat ze senzorů využívá navíc informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, dopravních značkách a mimořádných událostech v dopravě (např. nehody nebo úseky s prací na silnici), které získává z mapy s vysokým rozlišením.

Ta je k dispozici prostřednictvím backendového připojení a průběžně aktualizována. Třída S s volitelnou výbavou DRIVE PILOT disponuje kromě toho také funkčně zdvojenými (redundantními) systémy řízení a brzdění. Redundantní je také elektrická síť, aby vůz mohl manévrovat i při výpadku některého z těchto systémů a řízení mohlo být bezpečně předáno řidiči.

Pokud řidič, např. kvůli akutnímu zdravotnímu problému, nepřevezme po uplynutí stanoveného času řízení vozidla ani po opakovaných a stupňovaných výzvách, zahájí systém řízené a přiměřené zpomalování vozidla až do úplného bezpečného zastavení. Současně se aktivují výstražná světla a u stojícího vozu také systém nouzového volání Mercedes-Benz. Vůz odemkne dveře a otevře okna, aby poskytovatelům první pomoci usnadnil přístup do vozidla.

Přesný lokalizační systém

Při zavádění takového systému do silničního provozu má u značky Mercedes-Benz maximální prioritu nejvyšší úroveň bezpečnosti, s níž souvisejí vysoké požadavky na provozní bezpečnost. Velmi přesný lokalizační systém je mnohem výkonnější než běžné systémy GPS a zjišťuje, kde přesně se konkrétní vůz Třídy S nachází. Navíc jsou data poskytovaná satelitním navigačním systémem porovnávána s daty ze senzorů a daty z mapy s vysokým rozlišením. Data ze senzorů LiDAR, kamer a radarových čidel poskytují informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, orientačních bodech nebo dopravních značkách.

Mapa s vysokým rozlišením dodává trojrozměrný obraz silnice a okolí. Data mapových podkladů jsou uložena v backendových výpočetních centrech a neustále aktualizována. Každé vozidlo si navíc ukládá obraz těchto mapových informací, neustále je porovnává s backendovými daty a aktualizuje lokální datové záznamy. Mapa s vysokým rozlišením tak nabízí stabilní určování polohy, protože reprezentuje okolí nezávisle na okolnostech, např. na odstínění nebo znečištěných senzorech.

Navíc poskytuje informace o geometrii silnice nebo o mimořádných událostech v dopravě a úsecích s prací na silnici. Tato velmi precizní mapa se odlišuje od map pro navigační systémy mimo jiné svou vyšší přesností v řádu centimetrů místo metrů a detailními modely křižovatek a jízdních pruhů. 

Výkonná centrální řídicí jednotka realizuje náročné softwarové funkce, které jsou pro vysoce automatizovanou jízdu nezbytné. V rámci moderní bezpečnostní architektury probíhají výpočty důležitých algoritmů zdvojeně.

Vysoce automatizovaná jízda

DRIVE PILOT umožňuje během vysoce automatizované jízdy řidiči odvrátit pozornost od dopravní situace a věnovat se určitým vedlejším činnostem. Může například komunikovat se svými kolegy prostřednictvím palubních kancelářských funkcí, psát e-maily, surfovat na internetu nebo v poklidu sledovat film. V režimu DRIVE PILOT lze na centrálním displeji vozidla používat aplikace, které jsou jinak za jízdy blokovány.

23 komentářů u “Mercedes-Benz má mezinárodně platné schválení systému pro vysoce automatizovanou jízdu”

  1. autopajlot je skvělá věc jo…. kdyby na něj bylo spoleh 😀 😀 😀 a zatím tu máme… čím dál dražší eletryku, máslo zatím jen za 60 a inflaci do nebe (ekvivalent růstu akcií tsla do nebe v posledních letech 😉 tzn. že platí povidlo č.281 :

    každá akce akchčijonáře vyvolá reakci reakcionáře adekvátního směru a síly v závislosti na duchu akce 🙂 tezlááááá 🤮🤮🤮

  2. Zapomeli priznat, ze tento system muze jezdit jenom tam, kde je dalnice presne zmapovana a mimo takove cesty je nefunkcni. Neni to autonomni system, ale jizda na provazku. Tesla se umi orientovat v jakemkoliv cizim prostredi a na vsech typech silnic. K tomu je ale potreba vic umele inteligence nez da cely koncern Daimler benz dohromady.
    Asistent pro jizdu v zacpe nabizet v r. 2022 jako pokrok je trochu malo. Tesla to ma jako podkategorii v bezplatnem zakladnim AP uz radu let.
    DB ma ale v nemeckem KBA zrejme mnoho svych lidi, kteri jim dali stempel. A zaroven se postarali o osekani AP v Evrope.

      1. Na rozdil od Mercedesu, Tesle staci aby silnice mela vicemene znatelne vodorovne znaceni, krajove a stredni pruhy. Vse ostatni nepotrebuje a vse si umi kdekoliv na svete dopocitat. Mercedes se muze pohybovat pouze ve specielne zmapovanem prostoru. Mimo tento prostor je M. uplne nefunkcni.
        Ze ridic musi obcas dat vedet ze zije, je ciste legislativni vec. Tesla umi bez ridiciho zasahu jezdit stovky km v kuse. To hlaseni ridice nema pro funkcnost zadny vyznam. V USA toto omezeni neni. Nastesti tam evropska automafie nedosahne.

    1. Leoš už několikrát ukázal, že Teslu nezná. Kdo ji má, ten totiž ví, jak moc daleko je Tesla od toho, aby si mohla dovolit to, co Mercedes. A to souhlasím s tvrzením, že se Tesla orientuje všude a ne jen na dobře pokrytých tratích..nic naplat. Mercedes se orientuje jen někde, ale výborně. Tesla všude, ale blbě. V čem chcete jezdit a vozit děti?

      1. Aha, dalsi expert na autonomni rizeni. Hlavne ty fundovane zkusenosti s DB asistentem, ktery zatim jeste nikdo nemohl testovat. Vira je hrozna vec.
        Ja netvrdim, ze AP je neomylny. Ani nemam priplatkovy FSD. Ale vim co zakladni AP zvlada a to je mnohem vic nez ted oznamuje DB. Vetsinu jizdy ridim sam, protoze me to bavi. Ale obcas AP zapnu a jen reaguji na varovani, ze musim reagovat. Verte nebo ne, funguje to vcelku dobre. Akorat AP presne drzi rychlost dle znacek a nekdy to je otrava se plouzit v mistech, kde by se dalo zrychlit. V AP se da nastavit nejaka tolerance navic, ale to je zase spatne v mistech, kde bych radeji dodrzoval znacky. AP by musel umet cist myslenky aby jel vzdy takovou rychlosti kterou si preji. Bohuzel to asi nebude nikdy umet. Co je spatne, je, ze od urciteho polomeru zatacky musi AP dle evropskych pravidel ukoncit rizeni. Nikdy se neda predem odhadnout zda zatacku projede, nebo musi prestat ridit. Toto narizeni v Evrope je ten nejhnusnejsi diktat a prinasi obrovske nebezpeci urazu. V takovych pripadech zaklinam cely evropsky autoprumysl a jeho kriminalni lobbysty! Doufam, ze tuto nehoraznost brzy zrusi, protoze DB by se to asi nehodilo do kramu.

      1. mlask necouve ale zdrhá když tiskne si miliony akcijí týdně a bere za ně milijardy lidem vodhuby to aby mohl dobudovat svou pevnost fortexas a hlavně raketu na marz protože na zemi to dojebal a následky nechce řešit…. 😉

        Hele a nepředpovídal jsem todlenc to náhodou v posledních letech ?? 😀 😀 😀

Napsat komentář