Malý městský elektromobil najezdil za rok 15 000 km za 2184 Kč

Nedávno jsem vyzvedl z roční servisní garanční prohlídky náš malý městský elektromobil Peugeot Ion. Po roce najel přesně 14 952 km.

Elektromobil Peugeot iOn pana Radovana Burkoviče
foto: archiv autora

Autor článku: ing. Radovan Burkovič

Tak, jako se ukázal jeho provoz oproti spalovacím autům finančně nenáročný v průběhu roku, tak dopadla i cena roční prohlídky. Ve značkovém servisu Peugeot u Auto Tichý nás přišla jen na 2.049,- Kč s DPH. Včetně výměny pylového filtru ventilace kabiny vozu.

Ten starý byl pěkně špinavý, holt jezdíme na Ostravsku. Pylový filtr tvořil polovinu ceny prohlídky. Dále nám na Peugeotu Ion udělali zdarma v záruce i 2 svolávací akce výrobce – nahráli nový palubní SW a preventivně zpevnili upevnění baterie v podvozku včetně nýtů a těsnění.

To, jestli se elektromobilita někomu líbí nebo ne, závisí na vkusu každého soudruha, jak říká známá hláška z českého filmu. Zvážili jsme naše reálné rodinné potřeby a když technika začala vyhovovat a cena spadla, šli jsme do toho. Elektromobil se musí zažít, alespoň týden s ním jezdit. Tichá plynulá jízda bez vibrací a zápachu je prostě k nezaplacení.

Ovšem chápeme, že existuje spousta lidí s názorem, že správné auto kouří a řve. Ti budou dál zákazníky spalováků, je to jejich svobodná volba.

Po roce rodinného používání elektromobilu na Ostravsku jsme velmi spokojeni a jízdu spalovákem bereme já i žena skoro za trest.

Jenže občas musíme, máme jen malé městské vozítko s malým dojezdem max.150 km. Třeba do Alp či do Mnichova vyrážíme spalovacím vozem. Jednak kvůli velikosti, jednak kvůli dojezdu a neexistující síti rychlodobíječek v ČR. Ty nabijí auto za 20 minut, jinak je to okolo 6 hodin.

Kupodivu na východ od nás, na Slovensko, jezdíme díky síti rychlonabíječek GreenWay elektromobilem. jsou po celém Slovensku podél hlavních tahů. Vzdáleny od sebe 50-80 km. Jen tak tak přeskočíme Beskydy a pak už si užíváme reálné elektromobility. Po roce už trochu s úlevou, protože máme po cestě do Žiliny možnost alespoň pomalého nouzového dobití. V Havířově, v Třinci a v Českém Těšíně.



Za 12 měsíců jsme najeli elektromobilem 15 tis.km. Náklady na elektřinu = palivo vozu = nám řeknou, za kolik s jezdí elektromobilem:


– paušální platba za přístupový čip ČEZu ke jeho dobíjecím pomalým stojanům (odebraná elektřina se neplatí, jen ten paušál) 182,- Kč měsíčně x 12 = 2.184,- Kč 

– platba za přístupovou kartu PRE a dobíjení ní na pomalém stojanu PRE (jen odebraná elektřina se platí za dobu připojení na stojanu, ale stojan PRE je nedaleko stojanu ČEZu, takže využíváme předplacený ČEZ) = 0,- Kč

- platba za přístupovou kartu Wien energies a dobíjení ní na rychlodobíjecím stojanu Wien energies ve Vídni = 0,- Kč

– platba za přístupový PIN GreenWay a dobíjení na rychlodobíjecích stojanech GreenWay po celém Slovensku = 0,- Kč

– platba za přístupovou kartu SAZE VŠB-TUO a dobíjení na pomalém stojanu SAZE VŠB-TUO = 0,- Kč

- dobíjení na dalších stojanech v ČR, Rakousku a Slovensku (pomalý Micos, rychlodobíjecí NetDataComm, rychlodobíjecí Ella) bez přístupových karet a plateb = 0,- Kč

- dobíjení v hotelech a penzionech z běžných zásuvek 230V 16A v nezvýšené ceně ubytování (Bítov, Kácov) = 0,- Kč

– dobíjení v obchodních centrech z běžných zásuvek 230V 16A v nezvýšené ceně parkovného nebo zdarma (OC Nová Karolina, OC Avion Shopping Park, OC Eurovea) = 0,-Kč

– občasné dobíjení u známých zdarma z běžných zásuvek 230V 16A, protože v rámci návštěvy si chtějí auto vyzkoušet a tak ho pak před cestou zpět většinou u nich dobíjíme = 0,-Kč

– velmi výjimečné dobíjení doma z běžných zásuvek 230V 16A přes den v době výkonu fotovoltaické elektrárny, tedy spotřebováváme vlastní proud, který bychom při nevyužití pro jiné spotřebiče v domě prodali do sítě za směšných 0,15 Kč / 1 kWh = 0,- Kč

– dobíjení doma za plnou denní sazbu 5,- Kč / 1 kWh nevyužíváme = 0,- Kč

– dobíjení doma za noční sazbu 22-06 hodin denně 2,50 Kč / 1 kWh využijeme jen výjimečně, třeba o víkendu, když podnikáme delší trasy. Pokud vezmeme extrém, že dojedeme skoro s prázdnou 16 kW baterkou, zaplatíme za 16 kWh x 2,50 = 40,- Kč na 80-136 km dojezdu (podle ročního období a využívání vozu, tedy obsazení, nákladu, dálnic, kopců, klimatizace, topení).

Nejprve jsme spotřebu sledovali a měřili, ale pak jsme zjistili, že spotřeba elektřiny v domě je díky nočnímu proudu v měsících roku 2014 stejná nebo dokonce nižší, než ve stejných měsících roku 2013 bez nabíjení elektromobilu a nočního proudu. Bereme to jako bonus z vlastnictví elektroauta a dobíjení je zdarma = 0,- Kč.

Že nás dobíjení zdržuje a zabere více času než tankování benzínu? Kdepak, nejezdíme nikam na benzínku, nečekáme na řadu, nečekáme na naplnění nádrže, nejdeme platit.

Jen dojedeme domů, mrkneme na údaj o dojezdu a pokud je malý, zapojíme dobíjecí kabel do auta a do běžné domácí zásuvky 230V 16A na zdi, ve které máme spínací hodiny se zásuvkou. To je vše, s nočním proudem se auto samo začne nabíjet.

Ráno ho vytáhneme ze zásuvky a jede se. Stejně to děláme v práci, kde máme nabíječky poblíž. Při delších cestách mimo Ostravu sice zajíždět k rychlodobíječkám musíme, ale krátký čas pro dobíjení většinou využijeme k návštěvě toalet nebo malému občerstvení.


Shrnuto a podtrženo stálo palivo do elektromobilu Peugeot Ion na 15.000 km a 1 rok ježdění opravdu jen 2.184,- Kč.

Pokud bychom ujeli stejnou porci kilometrů naším benzínovým Citroenem Berlingo, s dlouhodobě sledovanou spotřebou 8 l/100 km, tak při ceně benzínu +-35,- Kč (z 35,- klesly ke 30,- Kč až v druhé půli prosince, dnes jsou na 32,-, ale na dálnici a v Německu jsem brali litr Naturalu 95 i za 40,- Kč) by palivo stálo 42.000,- Kč. To je 19x více.


Velkou úsporu za palivo bychom měli vždy. I pokud bychom elektromobil dobíjeli jen doma a neplatili paušál ČEZu. Dobíjeli bychom nočním proudem, protože přes den jezdíme. Při dlouhodobé spotřebě +-12 kWh/100 km a 2,50 K/1 kWh by nás na 15 000 km stálo palivo jen 4500,- Kč. Jen dvojnásobek dnešního paušálu. Pořád ovšem 9x méně než benzín.

vlastní

104 Comments on “Malý městský elektromobil najezdil za rok 15 000 km za 2184 Kč”

  1. Soukromé půjčky, No
    Soukromé půjčky, No kontrola kreditu, Fast Schválení

    Žádný úvěr šeky, nízké úrokové sazby, schválený v 2-5 dní

    Použít pro soukromé osobní nebo obchodní úvěr dnes při velmi nízké úrokové sazby. Z osobní do podnikatelských úvěrů, máme řešení pro vaše finanční potřeby.
    Když vaše banka otočit zády k vám, nevzdávejte to, dejte nám pomůže dostat zpátky na trať. Protože otázka úvěru a bezpečnosti je něco, co zákazníci jsou stále více znepokojeni,

    Máte-li zájem, že odpovíte na tento e-mail nebo navštivte naše webové stránky ještě dnes pro více informací.

    Žadatel Osobní údaje.

    Tvé jméno:
    Částka potřebná:
    Vaše země:
    Půjčka Doba trvání:
    Vaše adresa:
    Telefonní číslo:
    Měsíční příjem:
    Sex:
    Vaše číslo Fax:
    Tvůj věk:

    Kontaktní osoba: Sean Kent.
    E-mail: seankentco-operative@hotmail.com

    ————————————————– ————–
    Motto: Finanční stabilita je naše starost celému světu.

  2. Dobrý den,
    zpracovávám

    Dobrý den,

    zpracovávám projekt ENERSOL 2016, týkající se obnovitelných zdrojů, úspor energie, snížením emisí v dopravě a vlivem obnovitelných zdrojů na zdraví a kvalitu života.

    Stanovil jsem si téma „Příchod elektromobilů – krok vpřed.“

    Obracím se na Vás, zda mohu při ukazování elektromobilu v praxi použít informace z Vašeho článku a zmínit v souvislosti s ním Vaše jméno?

    Projekt bude prezentován studenty zapojenými do projektu ENERSOL a má za cíl šířit povědomí o elektromobilech.

    S pozdravem

    Vít Mačuda
    (macuda.v@gmail.com)

  3. Pro všechny z Vás, kteří
    Pro všechny z Vás, kteří se chcete dozvědět aktuální věci ohledně elektromobility, prohlédnout si v klidu stávající nabídku elektroaut a svézt se v nich, je tady workshop:
    „Akumulace elektrické energie, elektromobilita a aplikace“.
    Dne 25.4.2015 9-15 hod. budova Nové Fakulty elektro a informatiky v areálu VŠB-TUO v Ostravě Porubě (informace na http://saze.vsb.cz nebo kristyna.friedrischkova@vsb.cz).
    Obsahu workshopu:
    1. Horák, B.: Elektromobilita.
    2. Blachut, B., Hykel, R.: Geneze vývoje pohonné jednotky elektromobilu s asynchronním elektromotorem.
    3. Vala, D.: Balanční systémy trakčních baterií.
    4. Slanina, Z.: Nabíjecí stanice elektromobilů.
    5. Friedrischková, K.: Elektromobil jako akumulátor elektrické energie pro RD. Metodika nabíjení a vybíjení trakční baterie elektromobilu.
    6. Minařík, D.: Akumulace elektrické energie s meziprodukcí vodíku.
    Diskuse:
    Elektromobilita v ČR, MS kraji, komponenty pro elektromobilitu, zkušenosti z testování a provozem elektromobilů. Přítomni budou a podělí se s Vámi o poznatky reální majitelé níže uvedených elektromobilů, kteří s nimi denně jezdí.
    Výstava, exponáty před budovou Nové FEI:
    1. MAS: „Vyrob si svou první vlastní kilowathodinu“
    2. Elektromobily: KAIPAN VoltAge K0, Aixam MEGA, Nissan Leaf, BMW i3, Peugeot 106 Electric, Peugeot Ion, Tesla Model S.
    3. Veřejná nabíjecí stanice NS-C a její provoz (u budovy CPIT naproti).
    Akce se koná při příležitosti čisté dopravy a souvisejícího cyklistického svátku ostravské městské části Poruba PORUBAJK http://www.porubajk.cz, jehož cíl je v areálu VŠB-TUO naproti Nové FEI u kruhové posluchárny.

    1. Dobrý den pane Radovane,
      Dobrý den pane Radovane, jsem pravidelný čtenář hybrid.cz a obdivuji vaši trpělivost, se kterou sdílíte své zkušenosti v diskuzích a odpovídáte na všechny dotazy a někdy až urážlivé absurdní reakce spousty oponentů – nevěřících a přitom bez osobních zkušeností. Reaguji ale hlavně kvůli výše uvedené akci – klobouk dolů a díky za ni. Věřím, že hlavně akce podobného ražení dopomohou k většímu rozvoji elektromobility, protože většina lidí si věci potřebuje osahat a osobně vyzkoušet, aby konečně uvěřili, že by to tak opravdu mohlo být. Když to člověk trochu sleduje, ani se mu nechce věřit, že to už dávno neorganizují velké energetické společnosti, ale musí se toho chopit nadšenci vašeho typu. Jsem si jist, že až jim prošlapete cestu a vysekáte z ní trní, ve svých marketingových blábolech se najednou přetrhnou, to oni umí. Ještě jednou díky. Pokud to jen trochu půjde, dorazím a rád si poslechnu všechny vaše zkušenosti a zážitky osobně. Držím pěsti a vydržte.

  4. No to je blábol. Už nadpis
    No to je blábol. Už nadpis je lež. 15 000 km za 2184 Kč. Co ta garanční prohlídka, pneumatiky, tlumiče, čepy? a hlavně amortizace.
    To že má pán elektřinu zadarmo, protože jí a) dostává zadarmo od známých, b) platíme mu ji my, daňoví poplatníci c) krade,neznamená, že ho provoz auta vyšel na 2184. Reálná částka je někde kolem 150 tisíc.

    1. 150k Kc na 15k km? wow
      150k Kc na 15k km? wow 😀

      Ikdybych pocital standartni spotrebu 20kWh/100km (ala Model S) a cenu elektriny 5Kc, tak mi vyjde 15000 Kc za elektrinu. To znamena, ze budto pocitate, ze auto vydrzi jen necele 4 roky a pak se musi vyhodit anebo dava 100.000 Kc za garanční prohlídku, pneumatiky, tlumiče a čepy kazdy rok 😀

      EDIT: souhlasim, ze pan majitel v clanku neuvedl vsechny skutecne naklady, ale 150.000Kc?? wow.

      1. Počítám běžnou cenu
        Počítám běžnou cenu auta, cca 750 tis, nikoli tu, za kterou jej pan Radovan koupil. Pokud kupujete auto na leasing, vyjde to na nějakých 900tis, koupíte-li ho hotově, musíte také počítat úroky.
        To máme 90 tis/rok a 15 tis. km. K tomu pojistka. Nevím 10-20 tis? pak servis, který nepřijde první rok, po 15 tis. km, ale později a najednou. a v neposlední řadě další náklady Dálniční známka, parkovné, mytí, náklady na cesty a čas navíc kvůli krátkému dojezdu, náklady na půjčení spalovacího auta na delší trasy …

    2. Když si článek pane
      Když si článek pane Tomiqu přečtete, pak najednou zjistíte, že se jedná o cenu paliva, tedy elektřiny. A je po Vaší lži.

      Když budete článek číst, rovněž zjistíte, že jde o nový vůz. Takže pneumatiky, čepy, tlumiče se nekonají.

      Pokud Vám jde o celkové náklady provozu, řekněte to rovnou a bez výkřiků. Když se začtete dále, najdete i cenu garanční prohlídky 2.049,- Kč s DPH, z níž polovinu tvořil pylový filtr.

      Amortizace je počítána dle životnosti vozu. Záruka na vůz a baterie je 5 let, předpokládám, že vůz mi vydrží ještě dalších 5, tj. 10. Vůz stál nový 439 tis. Kč s DPH, pak by se roční rovnoměrná amortizace počítala jako desetina, tedy 43,9 tis. Kč.

      Jinak pán nic nekrade, ani daňoví poplatníci mu nic neplatí. Ale to jsou oblíbené výkřiky odpůrců elektromobilů. Respektive nejen jich, ale před dávnem i odpůrců nafty, před nedávnem pak LPG, pak CNG atd.. prostě jakékoliv z jejich pohledu alternativy. Klidně i dřevoplynu. Nechápu dost dobře, o co jim jde. Jsou to lidé, kteří . když vyjedete na silnici šlapacím autíčkem – tak jsou ochotni vás veřejně pověsit za to, že nekupujete benzín a tudíž nepřispíváte spotřební daní a DPH na placení silnic. Jste zloděj a kradete jim asfalt. Absurdní, že?

      1. Nadpis článku je „Malý
        Nadpis článku je „Malý městský elektromobil najezdil za rok 15 000 km za 2184 Kč.“ To auto nenajelo 15 000 km za 2184 Kč. Pouze elektřina stála 2184, což je zlomek skutečných nákladů.
        U nového auta se neopotřebovávají pneumatiky, čepy a tlumiče?
        Pokud jste skutečně koupil nový vůz za téměř polovinu akční ceníkové ceny a pokud si jej za tu cenu mohou koupit všichni zdejší nadšenci, jsou ty náklady skutečně nižší a návratnost kratší.
        Že za služby, které využívám bych měl platit jsou výkřiky odpůrců?
        Jezdíte po silnici, kterou někdo postavil a opravuje. Využíváte semafory, křižovatky. Pomáhají vám a chrání vás policisté.
        Ano, pokud vyjedete šlapacím autíčkem o velikosti, hmotnosti a výkonu běžného osobního auta, měl byste zaplatit odpovídající částku ve formě daně.
        To, že někdo něco vyrobí, dá do toho peníze a pak vám to zadarmo dá, neznamená, že je to zadarmo.

          1. Oxid uhelnatý? kolik uxidu
            Oxid uhelnatý? kolik uxidu uhelnatého si myslíte, že vypouští auto s emisní normou Euro 2,3,4,5,6 ?
            A elektřina je čistá? Ano, byla by, pokud byste odebírali elektřinu z OZE elektráren, na jejichž výrobu bylo použito pouze energie z obnovitelných zdrojů. Tu elektřinu byste samozřejmě museli odebírat pouze v době, kdy ji tyto OZE elektrárny vyrábějí.
            Realita je úplně jiná a celý tento humbuk kolem ZE je pouze vytváření PNJ (problému někoho jiného).

              1. Milý sy35. Mrzí mne, že
                Milý sy35. Mrzí mne, že si s Tebou na tykání nemohu potřást rukou, nebo dát panáka, jak bývá u nás zvykem.
                Nejsem chemik, ale jsem přesvědčen, že to černé ve výfuku není CO.
                Ale nijak nelobuju pro diesely. Mám radši LPG, které je na tom s emisema mnohem lépe a navíc má nižší provozní náklady. Především si myslím, že řešení není v tom, že jeden z miliónu bude mít elektromobil, ale v tom, že se u většiny aut sníží emise. Jednak technologiemi a druhak přemýšlením jejich řidičů.

                1. en.wikipedia.org/ wiki/
                  en.wikipedia.org/ wiki/ Internal_combustion_engine sekce Air pollution: Incomplete combustion also leads to the production of carbon monoxide (CO). Tvrdej nepiju, díky.

        1. A ty bys měl se spalovákem
          A ty bys měl se spalovákem se podílet na nákladech na veřejné zdravotnictví. No co si sakra myslíš? Elektromobilem nejezdíš, smrdíš a otravuješ lidi podél cest rakem, tak budeš cálovat navíc 🙂
          kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
          kcc-hho.webnode.cz/ropa/rakovina/

        2. Už jsme tady na Hybridu
          Už jsme tady na Hybridu řešili, že za ceníkovou cenu přes 700 tis, vyšší než u Leafu, koupí P-iOn / Czero jedině blázen. Oficiální zástupci ta vozítka prostě nechtějí prodávat. Ale u Wawe promotion si kdokoliv může objednat P-iOn / Czero za 470 tis. vč. DPH, což je sice o trochu více, než za kolik koupil Radovan, ale nikoliv násobně…

            1. To je možné, že ještě
              To je možné, že ještě jezdíte, ale každý průměrně vzdělaný člověk ví, /nemusí to být elektrotechnik jako já/ jak je to z reálnou kapacitou bateriií po 2 letech, můžete jezdit, ale odhaduji , že jste tak max. na polovičním dojezdu oproti původnímu stavu, který ovšem těžko posoudíte, když jste koupil auto ojeté.

              Jedině že by jste měl nějakou novou technologii bateríí , která v tuto chvíli není známá a která zvládne více jak 1000x nabití a vybití

  5. Hoodne trapny a ubohy
    Hoodne trapny a ubohy majitel elektroauta – neboli prizivnik a parazit. Nejsme vsichni takovi. Ja vzdy platim i v restauraci popr. nechavam primerene disko. A polovina informaci co zde pise jsou blaboly. Navic je to pisatel/onanista. Take mam FVE a tepelne cerpadlo a je to trochu jinak.

    1. Je zajímavé, že prakticky
      Je zajímavé, že prakticky každý Anonym v diskusi šmahem odsoudí ostatní. A počastuje je hanlivými označeními. Na to existuje jediná odpověď – Podle sebe soudím tebe. 🙂

      Hezký den Vám přeje Hodně trapný a ubohý příživník a parazit, pisatel onanista píšící bláboly.

      P.S A píše se dýško, když už jste ten dokonalejší z nás dvou. Disko je druh taneční hudby, těžko jím v restauraci uspokojíte číšníka či servírku při placení 🙂

  6. Ježdění s elektromobilem
    Ježdění s elektromobilem nemusí vždy končit jen složitým plánováním. Sám jezdím Teslu již rok a půl a musím říct, že ani nemám kabel a čip na veřejnou dobíjecí stanici. Aktuálně jsem najel 66 000,- elektrických kilometrů a veřejnou dobíjecí stanici využil jen jednou a to jen na cca 20 minut. Jinak parkrát supercharger. Je tedy vidět, že i při mém nájezdu necelých 50 tis km ročně se dají plánovat trasy z 98% tak že dojedu domu a ze dvou procent že jsem dobíjel na hotelu nebo superchageru.
    Jsem s autem stoprocentně spokojen a kromě naprosto přišerné polityky Tesly ohledně servisu toto ježdění doporučuji všem kdo se chce poohlídnout po luxusnější limuzíně 🙂
    SKOKAN

      1. No třeba, že když jsem
        No třeba, že když jsem auto kupoval v usa a o prodeji v evropě se jen vědědělo, že někdy bude, tak mi nikdo neřekl že pokud s ním budu jezdit mimo usa tak se vykroutí ze záruky a také že přestanou poskytovat podporu a upgrady. Nedovolí změnit sim kartu ve vozile a hlavně, že neudělají servis v evropě ani za peníze a úplně nejvíc, že vám ani neprodají náhradní díly na vaše auto i přes to, že to mám v jejich emailové komunkkaci od nich potvrzené !!!! Prostě a sprostě vyhoďte vaše auto zakoupené v usa a kupte si ještě jedno prodané ( u dealera který před tím neexistoval ) v evropě. Podle mě úplně mimo moje chápání a snad je to zabije nebo změní názor na servis a externí dealery a budou poskytovat vše jako ostatní výrobci 🙂

        1. Co ja si pamatuju, tak v
          Co ja si pamatuju, tak v zarucnich podminkach uz tehdy bylo napsano, ze auto nesmi opustit severni ameriku na vice nez 31 dni. Chapu tedy, ze clovek prijde o zaruku. Stejne tak chapu, ze neudelaji servis v Evrope na USA auta, protoze se ty auta dost lisi. Ale souhlasim s Vami a taky nechapu proc na to neprodaji aspon nahradni dily 🙁 To je skutecne velmi smutne a pro mne nepochopitelne.

          PS: jak nabijite na SuperChargeru kdyz americke auta maji jiny konektor nez Evropske auta?

                1. Je vidět, že mezi
                  Je vidět, že mezi ropákům zaprodanými čechy dávnou existují i borci, kteří voblafnou i jinak nekompromisní Tesla politiku. Palec nahoru souhruhu, jen bych měl prosbu: keby ty moudra se dostali i na další generace, bylo by dobře 🙂

        2. Jojo, bohužel… Je to tak.
          Jojo, bohužel… Je to tak. Kupujete si jejich luxusní limuzínu a jednají s Vámi, jako by jste si psal o slevu na logana a přitom by vám ho měli přibalit zdarma jako omluvenku za jejich amatérské jednání. Technologicky je Tesla na špici ale kultura prodeje zůstala někde v suterénu. Mám z vlastní zkušenosti. Ale dokud nebude alternativa je pro mě Tesla jasná volba !

    1. Gratuluji pane kolego. Plně
      Gratuluji pane kolego. Plně to potvrzuje můj názor že jsou elektromobily – jako můj Ion, Nissan Leaf, VW eGolf atd. – a pak elektrická auta – Tesla Model S.
      Jedině elektrickým autům však patří budoucnost. Proč? Protože se chovají a používají jako spalovací auta. Avšak jsou tichá, bez vibrací, bez zápachu, jezdí plynule a brzděním s i vyrábějí palivo.
      Elektromobil znamená, že jsem jen mobilní díky elektrice. Je to přechodová fáze.

  7. Diky za podrobný rozpis
    Diky za podrobný rozpis reálných nákladů na provoz elektroauta. Je to opravdu nečekaně levné a návratnost na zvýšenou prvotní investici do eauta oproti podobnému spalováku se vratí do cca šesti let. Pro mne jasné potvrzení, že další kupované auto bude elektromobil. K

    1. Je vidět, Anonyme, že
      Je vidět, Anonyme, že stejně, jako většina elektronadšenců neumíte počítat. Cenový rozdíl mezi tím samým benzinovým autem je včetně navýšení leasingu a pojistky nějakých 750 tis. kč. I kdybyste měl elektřinu úplně zadarmo, srovnají se náklady s benzínovým autem po ujetí 500 tis. km. Což při tomto nájezdu je 33 let. Ve srovnání s LPG je to 830 tis. km a 55 let.

      1. Anonym není
        Anonym není elektronadšenec, ale umí počítat.

        PROTOŽE ZA 250 TISÍC FABIE, s kterou asi srovnáváte a z níž ODVOZUJETE CENOVÝ ROZDÍL, jak bývá v takových příspěvcích obvyklé, NEBUDE MÍT VĚCI JAKO PEUGEOT ION – automatická převodovka, 6x airbag, ABS, brzdový asistent EVO, stabilizace podvozku ESP, protiprokluzový systém kol ASR, posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree, dělená zadní sedadla 50/50 s nezávisle polohovatelnými opěradly, sklopná do rovné plochy se zavazadlovým prostorem, automatické denní LED svícení, přední mlhová světla, automatické rozsvěcování potkávacích světel, zadní světla LED, bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX, elektronická klimatizace – TO BUDE FÁBIE BRATRU ZA 400 TISÍC. A ještě jí bude chybět to ticho, svižná jízda s rychlými rozjezdy, bez kouřícího výfuku.

        Mně se srovnají náklady za 2-2,5 roku.

            1. Neblázni, NAFTOVOU SRACKU
              Neblázni, NAFTOVOU SRACKU neakceptujeme, a přidušený TSI předělávat na LPG jde velice blbě a stejnak ty papírový odlehčený motory pak dlouho nevydrží, vždyť na to jsou taky tak konstruovaný od šáde. Proč si jinak myslíš že šáde nedělá LPG zrovna asi hen

              1. Nejlepší varianta
                Nejlepší varianta přestavby přímovstřikových motorů jako je TSI na LPG je vstřikování LPG přímo přes benzinové vstřikovače. Auto potom startuje rovnou na LPG a může třeba u Mazdy těžit z kombinace vysokého kompresního poměru motoru a vyššího oktanového čísla LPG. Cena je cca od 50000Kč u značky Prins a cca od 65000Kč u značky Vialle. Předpokládám, že by to mohlo být časem levnější, podobně jako klesla cena dnes již obyčejného sekvenčního vstřikování.

                1. dobrý no, ale je to za
                  dobrý no, ale je to za 50.000Kč až 65.000Kč a to je moc. Takže jelikož LPG ma nastaven v ČR útlum vypadá to že ani nepřijdou, když se bude cpát CNG 😉

                2. LPG má paradoxně tu
                  LPG má paradoxně tu výhodu, že je na okraji zájmu. Nikdo se nesnaží zvyšovat daně, tak jako na CNG. V česku je to podle průzkumu nesympatické palivo, v rakousku tomu dokonce říkají „scheisse gas“.
                  Lze předpokládat, že díky LPG bude možné šetřit nadále.
                  PS: mám LPG značky Vialle z roku 1996 a stále funguje, takže za vysokou cenu taky něco dostanete.

        1. Ano, v použití
          Ano, v použití srovnatelné výbavy máte pravdu. Dokonce si i myslím, že elektropohon je lepší než automatická převodovka (kamarád má SUV s automatem a když to na dálnici samo podivně řadí, nemám z toho dobrý pocit…). Jenže já když si půjdu kupovat benzínové auto, budu chtít manuál – automat nežádám.

          VW UP je v benzínu od 220 tis., e-UP je od 600 tis. Z mého pohledu je tedy elektromobil téměř 3x tak drahý jako srovnatelný (=tentýž) model v benzínu, byť s jinou výbavou. Toť můj pohled. Nemůžu za to, že elektromobil s nižší výbavou prostě není. Ale nedivím se tomu. Kdyby automobilka cílila na zákazníky jako já, ještě 3x si to rozmyslím a pak si třeba osekaný elektromobil stejně nekoupím, třeba mi to pak přijde stejně dost drahé (na to, jak je to osekané 🙂 ). To spíš přesvědčí někoho jako Vy, kdo tu lepší výbavu ocení…

          1. No ale to jste pane
            No ale to jste pane Jendeline přesně řekl to, na co celou tu dobu poukazuji. Že porovnáváte jen motorizaci vozu, ne jeho výbavu, a ještě ho berete bez „automatu elektromobilu“. Pak ovšem lehce dojdete k 3x vyšší ceně elektromobilu. Sekačka na trávu bez pojezdu, elektrického startování, centrálního seřizování výšky střihu a dalších vymožeností je také násobně levnější než sekačka bez pojezdu, se startováním špagátem, s nutností přemontovat klíčem každé ze 4 kol a bez všech dalších vymožeností.
            A o tom to je. Když nepotřebujete automat a výbavu, tak si holt koupíte základní verzi za 200 tisíc. Když bude automobilka nabízet elektromobil očesaný, stejně ho musíte porovnávat s očesaným spalovákem s automatem. Ne bez něj. Jen tak je to fér.

            A máte pravdu, elektropohon se stálým převodem je komfortnější než všechny automaty světa. Už jen proto, že tam ta převodovka prostě není. Jezdil jsem i s vozy s automatem, opravdu si na jízdu bez evropského máchání klackem rychle zvyknete.
            Ale elektropohon bez jakéhokoliv řazení je ještě vyšší level. Plynule zrychlím, plynule zpomalím. Ovládám vůz kotníkem pravé nohy. Sešlápnutím zrychluji, povolením zpomaluji, brzdím a ještě si dobíjím baterie. Mohu ihned reagovat zrychlením i zpomalením, žádné prodlevy. To se musí zažít.

            1. „Když bude automobilka
              „Když bude automobilka nabízet elektromobil očesaný, stejně ho musíte porovnávat s očesaným spalovákem s automatem. Ne bez něj. Jen tak je to fér.“
              Nezlobte se na mě, ale s tím já prostě nemohu souhlasit, resp. to nemohu přijmout jako jediný správný pohled.
              Mně se na elektromobilu líbí, že bych si ho mohl doma v klidu nabíjet v nízkém tarifu, nemusel bych jezdit k pumpě, technicky je to zajímavé progresivní řešení. A věřím, že bych i ocenil ovládání „jednou nohou“.
              Jenže když přijde řeč na pořizovací cenu, pro mě, musím ji porovnávat s tím, co bych si jinak šel koupit, a to by byl benzíňák v manuálu. Klacek mi nevadí a rád si s ním pohrávám, zamlada jsem to uměl i s meziplynem, dva pedály jednou nohou atd 😉 A dnešní auta jsou velmi tolerantní k tomu, když tam řidič chvilku ponechá ne zcela optimální stupeň 🙂

  8. Pane Radovane, budu
    Pane Radovane, budu vystupovat v pozici „dáblova advokáta“ s těmito námitkami:
    – nabíjení z vlastní FVE(předpokládám, že máte režim zel.bonusů) není zadarmo(zadarmo bude až začne platit právě schvalovaný NEZ), ale za 77hal(poplatek na OZE,….) na 1kWh
    – garanční prohlídka spalováku nemusí být nutně drahá – absolvoval jsem se Zafirou(až 7-mi místný autobus:-) ve značkovém servise za 700kč, plus cena za vlastní donesený olej a ol.filtr 750kč. Tedy cena podobná jako ve vašem případě.
    – „čas pro dobíjení většinou využijeme k návštěvě toalet nebo malému občerstvení“ – občerstvujete se z vlastních zásob nebo si koupíte na „nabíječce“. Toto občerstvení byste si se spalovákem nemuseli kupovat, protože byste nemuseli čekat a počkali byste s tím až na doma z vlastních zásob.
    – „nejezdíme nikam na benzínku, nečekáme na řadu, nečekáme na naplnění nádrže, nejdeme platit“ – nikdy nejezdím extra na benzínku, ale vždy si vyberu nejlepší a nejlevnější možnost při cestě za jiným cílem. Např. minulý týden jsem tankoval Natural95 za 27,6kč(měli akci -3kč na litr) na litr u Hypernovy v Brně.
    – lze srovnávat velikost a „žravost“ Ionu s Citroenem berlingo? Myslím, že odpovídající Ionu by byla spíš Fabie se spotřebou kolem 5,5l na 100km, ale mohu se mýlit v Ionu jsem nikdy neseděl

    Na druhou stranu musím přiznat, že do 14let starého spalováku každým rokem nacpu 10t kč za opičárny, které u eauta nejsou(výměna oleje, výměna výfuku, výměna hydroštelů hlavy motoru, výměna „váhy“ vzduchu)

    Ve světle těchto námitek bych řekl, že se rozdím nákladů na ujetí vašich 15t km může snížit ze 40t(42t-2t) na 30t. Vezmu-li Fabii za 250t oproti 430t, vychází mi návratnost 6let. Avšak když vezmu v potaz ta omezení, tak pro mě ještě čas na emobil nenastal(navíc spoustu km najetých Ionem by u mě odpadlo, díky tomu, že do něj prostě 5lidí nenacpu).

    Jsem v situaci, kdy mi starý spalovák opět prošel přes STK, takže jej budu držet ještě další dva roky, pokud nedojde k nějaké fatální události nebo poruše(poruchové části jsem nechal povyměnovat, koupil nové zimní gumy, tak by mi bylo líto to všecko zahodit). Za ty dva roky bych chtěl koupit LEafa verze 2 nebo nějakého Iona, snad ceny ojetých eaut ještě poklesnou a trochu se spraví koruna vůči Euru.

    1. To je v pořádku pane Rovr,
      To je v pořádku pane Rovr, zkusím Vám odpovídat:
      – nabíjení z vlastní FVE, MÁM režim zel.bonusů, je zadarmo z mého hlediska, ten poplatek je nicotný a vyvážený platbou zeleného bonusu přes 12,- Kč za 1kWh
      – garanční prohlídka spalováku nemusí být nutně drahá – 700kč JE JEN PRÁCE, cena za vlastní donesený olej byla minimálně 2,5 tis. Kč a ol.filtr 750kč. Tedy už jsme na 3.950,- Kč. A pokud by jste si vyměnil i kabinový filtr, jako já, bylo by to o tisícovku více. Cena zdaleka není podobná jako v mém případě. Ostatně mám pravidelně servisované 2 spalováky a po 25 letech vím, co to stojí.
      – občerstvuji se JAK KDY, z vlastních zásob nebo co je v okolí k mání. Jíst a pít bych stejně musel. I doma z vlastních zásob znamená , že je někdo musel koupit a zaplatit.
      – „nejezdíme nikam na benzínku, nečekáme na řadu, nečekáme na naplnění nádrže, nejdeme platit“ – nikdy nejezdím extra na benzínku, ale vždy si vyberu nejlepší a nejlevnější možnost při cestě za jiným cílem. – ALE TO JE V v pořádku, jenže na ni musíte, nenabijete si tím, že jen doma vrazíte auto do zásuvky
      – lze srovnávat velikost a „žravost“ Ionu s Citroenem berlingo? Myslím, že odpovídající Ionu by byla spíš Fabie se spotřebou kolem 5,5l na 100km, ale mohu se mýlit v Ionu jsem nikdy neseděl – TO NENÍ O porovnávání velikostí auta, ale o srovnání s tím, co mám a o čem mám dlouhodobý pravdivý přehled o spotřebě a nákladech. A čím bych jinak místo Ionu jezdil. Je v podstatě jedno, jestli bude rozdíl 30 nebo 40 tisíc. Vždy bude obrovský.
      – Na druhou stranu musím přiznat, že do 14let starého spalováku každým rokem nacpu 10t kč za opičárny, které u eauta nejsou(výměna oleje, výměna výfuku, výměna hydroštelů hlavy motoru, výměna „váhy“ vzduchu) – ANO, to je velký problém spalovací technologie, její složitost. Čím více věcí to má, tím větší je pravděpodobnost, že se něco pokazí. Je k tomu hezká poznámka – zatímco ve spalováku používám elektromotor k tomu, abych nastartoval spalovací motor a pak vyjel, v elektromobilu na ten elektromotor rovnou odjedu. Ano, startér je totiž elektromotor. Jen díky jemu dnes nemusíme točit klikou nebo tahat za provaz, jako třeba u jednoduchých spalovacích lodních motorů nebo sekaček na trávu
      – Ve světle těchto námitek bych řekl, že se rozdíl nákladů na ujetí vašich 15t km může snížit ze 40t(42t-2t) na 30t. Vezmu-li Fabii za 250t oproti 430t, vychází mi návratnost 6let. Avšak když vezmu v potaz ta omezení, tak pro mě ještě čas na emobil nenastal(navíc spoustu km najetých Ionem by u mě odpadlo, díky tomu, že do něj prostě 5lidí nenacpu) – A TADY SI S VÁMI DOVOLÍM VELICE NESOUHLASIT, PROTOŽE ZA 250 TISÍC TA FABIE NEBUDE MÍT VĚCI JAKO PEUGEOT ION – automatická převodovka, 6x airbag, ABS, brzdový asistent EVO, stabilizace podvozku ESP, protiprokluzový systém kol ASR, posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree, dělená zadní sedadla 50/50 s nezávisle polohovatelnými opěradly, sklopná do rovné plochy se zavazadlovým prostorem, automatické denní LED svícení, přední mlhová světla, automatické rozsvěcování potkávacích světel, zadní světla LED, bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX, elektronická klimatizace – TO BUDE FÁBIE BRATRU ZA 400 TISÍC. A ještě jí bude chybět to ticho, svižná jízda s rychlými rozjezdy, bez kouřícího výfuku.
      – Jsem v situaci, kdy mi starý spalovák opět prošel přes STK, takže jej budu držet ještě další dva roky, pokud nedojde k nějaké fatální události nebo poruše (poruchové části jsem nechal povyměnovat, koupil nové zimní gumy, tak by mi bylo líto to všecko zahodit). Za ty dva roky bych chtěl koupit LEafa verze 2 nebo nějakého Iona, snad ceny ojetých eaut ještě poklesnou a trochu se spraví koruna vůči Euru – TO JE VELICE ROZUMNÝ A EKONOMICKÝ PŘÍSTUP, hlavně pokud využíváte auto rodinně. V případě firmy už by pořízení nového elektromobilu ihned dnes na leasing nebo úvěr a prodej spalováku mohlo být ekonomičtější. Ale to chce najet alespoň 30 tis. km ročně a být plátce DPH. Ostatně majitel elektrické dodávky na Vysočině to popsal hezky.
      Snad jsem Vám odpověděl na vše.

      1. Díky za odpověd.
        Jen pár

        Díky za odpověd.
        Jen pár korekcí:
        – u FV: to, že je 70hal pro vás proti 11kč zanedbatelné je možné, ovšem i přesto nelze tvrdit, že nabíjení z FVE stojí 0kč
        – ta garančka u spalováku byla celkem za 1450kč(700 -práce, 650 -4L GM origo oleje, asi 150 ol.filtr.)
        – Ta výbava u Ionu je pěkná, ovšem já ji nepotřebuji – nechci za ni platit(musím vyhodit peníze za něco co nemá pro mě žádnou užitnou hodnotu), bohužel u eaut zatím není na výběr, tak jako u spalováku.
        – K čemu je mi ovšem „přemrštěná“ výbava na úkor bezpečnosti – Ion dostal v EuroNCAP pouze 4hvězdy(i ta levná Fabie má 5hvězd). Tohle hledisko je pro mě stěžejní v momentě kdy vozím děti.

          1. Snažím se porovnávat
            Snažím se porovnávat srovnatelné, ale u toho ionu to právě nejde, je konstrukčně starý 6 let a dá se koupit neojetý-nový. Tu 6let konstrukčně starou(ale neojetou, a ta má právě jen 4hvězdy) fabii už nikde asi nekoupím. A kdyby, její cena by asi nebyla 250-300t(jako u nové verze), ale spíš 200t.
            Tedy opět se mi zvětšuje rozdíl v kupní ceně obou aut(navíc těch 430tp.Radovana je za jeté předváděcí EV, sleva se musí počítat i na straně té fiktivní fabie) a tak se oddaluje ek.návratnost EV.

            Pánové nic ve zlém, předeslal jsem, že budu zastávat pozici dáblova advokáta(ropné lobby), jinak se těším na EV jako „malý kluk“- pro mě nejdřív až za 2 roky. Ale na obou stranách(příznivci a odpůrci EV ) se používají polopravdy-pololži. Ono támhle se zanedbá 1kč za kWh nabíjení z FV, támhle zase to nebo ono nebo se srovnává nesrovnatelné a ve výsledku se pak dostáváme do jiných čísel návratností a případní zákazníci jsou v reálu po pár měsících provozu zklamáni.

        1. A není to náhodou tak, že
          A není to náhodou tak, že když nabíjím elektromobil z FVE, která má zelený bonus, tak za to nabití nejenže neplatím, ale platí někdo mě? Navíc si elektromobil můžu nabíjet právě v době, kdy svítí sluníčko a jinak bych měl přebytky a elektřinu bych ne zrovna výhodně cpal do sítě…

          1. Tedy po-lopatě:
            případ 1

            Tedy po-lopatě:

            případ 1 – EE nepoužiji k nabíjení EV a prodám ji:
            výkup např.AM je za 50hal na 1kWh, neplatím poplatek OZE a další(73hal), dostanu ZB-např. 5kč. Výsledek: získám 5,5kč.

            případ 2 – EE použiji k nabíjení EV a neprodám ji:
            nedostanu 50hal za výkup, zaplatím poplatek OZE, dostanu ZB-např. 5kč. Výsledek: získám 4,27kč a mám nabíté auto

            Tedy nabití auta mě stálo případ1-případ2 = 1,23kč na kWh.

            Z toho plyne, že EE z FVE se ZB k nabití EV není zdarma, ale 1kWh stojí kolem 1,2kč v závislosti na tom za jakou cenu EE prodávám do sítě.

            1. Ve vasem prvnim prikladu
              Ve vasem prvnim prikladu jeste musite odecist elektrinu na nabiti auta az nebude svitit slunce, protoze to auto musite nabit tak ci tak.

              tedy 1. priklad – EE nepoužiji k nabíjení EV a prodám ji:
              výkup např.AM je za 50hal na 1kWh, neplatím poplatek OZE a další(73hal), dostanu ZB-např. 5kč. Nasledne v noci dobiju EV za 4,5Kc/kWh. Výsledek: získám 1,0kč.

              případ 2 – EE použiji k nabíjení EV a neprodám ji:
              nedostanu 50hal za výkup, zaplatím poplatek OZE, dostanu ZB-např. 5kč. Auto v noci nemusim nabijet. Výsledek: získám 4,27kč a mám nabíté auto

              Tedy priklad dva je o 3,27Kc vyhodnejsi…

          1. Se ztrátou záruky je to
            Se ztrátou záruky je to složitější. Například zákonnou záruku nelze odepřít jen kvůli některým neopodstatněným podmínkám prodejce.
            S olejem to je často jednoduché, když si originál olej koupíte ve specializované prodejně maziv, dostanete ho za poloviční cenu oproti značkovému autoservisu a když si ho dáte do auta sám, tak máte jistotu, že tam opravdu je.

    1. Když je firemní, tak za 4
      Když je firemní, tak za 4 roky je účetně odepsaný – tak jako kterýkoliv jiný firemní osobní automobil.
      Pak se prodá za odhadní zbytkovou cenu. Tato účetní odhadní zbytková cena bude vzhledem ke stáří baterie minimální. Pokud na trhu bude poptávka po těchto vozidlech, pak bude prodejní cena samozřejmě vyšší.
      Takže na nájezdu km v takovém případě nezáleží.

            1. Máte asi na mysli možnost
              Máte asi na mysli možnost skladování elektřiny a ježdění v noci. Ano, koncept chytrých sítí (hezké video na webu EONu, popis na webu ČEZu, zvláště na profilu na Facebooku)tzv. Smart Grids počítá nejen s tím. Předpokládá, že nastavíte svoje obvyklé cesty a na kolik chcete mít ráno auto nabito. Dobíječka, auto a Váš dům pak spolu komunikují a v době levné elektřiny, tedy přebytků v síti, ji nakupují a ukládají ve vozidle. Pak, když se situace změní, napájejí dům. Ale jen do té míry, aby auto bylo ráno k dispozici v obvyklém čase pro Vaši obvyklou cestu.

              Prozatím mají nadšenci tyto systémy nastaveny v interakci se svojí FVE a autem a na dobíječku ho připojují vždy, když přijedou domů. Viděl jsem ale i ukládání přebytečné elektřiny do velkého bojleru na ohřev teplé vody elektřinou nebo staré vysloužilé autobaterie z nákladních aut, srovnané podél zdi v garáži. Přebytky z FVE, pouštěny přes den do nich, večer a v noci napájely dům. Kromě každoměsíčního dolévaní destilované vody bezúdržbový systém.

              Každý kW vyrobený ve špičce a uskladněný pro pozdější spotřebu je fajn. Nemusí za něj zaskakovat uhlí, plyn ani jádro.

        1. Na to „podobné“ musíte
          Na to „podobné“ musíte dát velký pozor – viz výše popsaná výbava Ionu. Porovnávejte vždy velikost a výbavu elektromobilu s velikostí a výbavou odpovídajícího spalovacího vozu. Většinou zjistíte, že podobný spalovací vůz velikostí a výbavou pořídíte o max. 100-200 levněji. Už jen kvůli automatické převodovce.

        1. Nechce se mi verit, ze pan
          Nechce se mi verit, ze pan Radovan plati na ostrove 2,50 kc za kW!
          Jako bezny obcan ve velkem meste platim 7kc a to po sleve,kdy usetrim proud…
          A pokud mi da nekdo/soused proud zadarmo je docela smesny, opravdu by to chtelo tu pohadku, dat do reality!
          Urcite ta cena za provoz bude trochu vyssi!
          Nakonec ten vypocet oproti spalovaku se nekona, no nic…
          Tak priste snad budeme zde objektivni…

          1. Milý Anonyme, zkuste
            Milý Anonyme, zkuste pohlédnout na stránky prodejců elektřiny a prohlédnete. Najednou zjistíte, kolik existuje různých sazeb. Třeba tepelné čerpadlo, noční proud, vytápění elektřinou, ohřev vody elektro bojlerem nebo práce D27 elektromobilita. Dokonce jsou takové, kdy se cena pohybuje v desítkách haléřů. Žádné pohádky, tvrdá realita.

            Cena za provoz, rozuměno palivo, je právě oněch 2.184,- Kč s DPH.

            A co by jste chtěl oproti spalováku počítat více, než je uvedeno v článku dole? Že Vy jste to ve skutečnosti nečetl a hned se rozepsal do diskuse?

            1. Ten základní nejdražší
              Ten základní nejdražší tarif není 7, ale asi 5,5. Ale jinak s vámi, Anonyme souhlasím. Tarif na Tč je stejná ojebávka, jako elektromobily (taky ho mám 🙂 ).
              Tenhle článek je prostě o tom, jak je elektromobil výhodný, protože ho pán z nějakého důvodu pořídil za téměř poloviční cenu a protože všude dostává elektřinu zadarmo.
              Když bude krásná mladá slečna dostávat všude zadarmo benzín protože za to pumpařovi ukáže kozy, taky nebude její auto perpetum mobile 🙂

              1. hele tady jde o filozofii,
                hele tady jde o filozofii, to je to podstatný, nejdůležitější. A tzn že je potřeba množit elektromobily a likvidovat spalováky jedovatý smradlavý křápy 🙂 A je úplně fuk jesli s dotacema nebo ne, prostě po dobrým a když to blb nepochopí tak po zlým a basta. Nemá smysl v čechách množit €jrosicialistickou blbost a blby 🙂 Neboj se nic, režim se zas změní :-))

                1. A hlavně je úplně jedno,
                  A hlavně je úplně jedno, že ty elektromobily škodí zeměkouli víc, než ty „jedovatý smradlavý křápy“. Ferdo, vy jste nejen hloupý, ale také hodně nebezpečný.

                2. Ferda je sice hloupy, ale Vy
                  Ferda je sice hloupy, ale Vy mu dost konkurujete 😀

              2. Teď Vám povím něco z
                Teď Vám povím něco z čeho asi zblednete závistí, Představte si, že já jsem svého Fluence Z.E. před téměř dvěma lety koupil v přepočtu za cca 370.000. Mrkněte na mobile.de za kolik se dá dnes koupit ojetý elektromobil. A teď nemyslím nějaký golf 3.G se kterým by si leckterý majitel staršího auta polepšil, ale třeba právě ION…. A pak kalkulujte…. Já taky rád poskytnu kolegovi elektromobilistovi nabití a peníze neřeším. Stejně tak jako v zimě občas vytáhnu někoho z příkopu a nic za to nechci. To si ale zřejmě ani nedokážete představit, co? Jo a mimochodem tarif TČ a další jsou kromě ojebávky taky nástroje distributora jak ve špičce odlehčit síť a naopak ji vytížit v době, kdy většina odběratelů neodebírá.

                1. Nejde o závist, jde o
                  Nejde o závist, jde o strach, že se společnost díky těmto levičáckým manýrům žene do záhuby. Elektromobil z fyzikálního principu je energeticky náročnější, má dražší provoz a má větší negativní vliv na přírodu. To, že je, nebo někdy bude výhodnější než spalovací auto, je dáno nerovnými podmínkami, díky nimž se možná pár vychcánků obohatí, ale většina lidí to těžce zaplatí.

                2. Aha, no tak pokud je toto
                  Aha, no tak pokud je toto Vaše přesvědčení, těžko tomu oponovat… Pokud tvrdíte že je elektromobil náročnější na výrobu a má dražší provoz, jste prostě do konce života odsouzen kupovat naftu. Mě nikdy nikdo žádnou dotaci nedal a když mě někdo nechá nabít zadarmo tak je to rodina, stejně tak jako mi dají třeba vajíčka od svých slepic. Pokud je to obchoďák, asi to nedělá proto aby mu v garáži smrdělo o jedno auto míň, ale proto, že nakoupím po cestě domů na víkend tam a né v místní sámošce. Mě to prostě jako levičáctví nepřipadá.

                3. to by me teda fakt zajimal
                  to by me teda fakt zajimal ten fyzikalni princip na kterem stavite sve nesmysly 😀

                4. Toho Fluence ale za ty
                  Toho Fluence ale za ty peníze máte bez baterek, které si pronajímáte.

                5. Omyl, nic takového. Do
                  Omyl, nic takového. Do žádného pronájmu bych nešel.

                6. • inklusive Batterie (
                  • inklusive Batterie ( keine Batteriemiete )

                  Jinak druhý kolega ho koupil bouraný z francie taky bez pronájmu baterií.

                7. Ono je sice složitější
                  Ono je sice složitější najít řešení, než problém. A něco zařídit, místo toho abych kecal o tom jak to nejde, ale pak mi je odměnou, že jezdím skoro zadarmo. Sice mě spousta lidí pomlová, ale když je uspokojuje právě toto, tak jim to přeju…

                8. Fluence je krasavec, ale
                  Fluence je krasavec, ale nemá rychlonabíjení.

                9. Ano, souhlasím. Perfektní
                  Ano, souhlasím. Perfektní auto, ale to nabíjení od delších cest odrazuje. S ním jsem za rok najel pouze 16.000 km Teď mám nissana necelé tři měsíce a už mám skoro 10.000.

Napsat komentář