Kolik se bude prodávat aut do zásuvky? Předpovědi se liší i dvojnásobně

Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku. Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy?

Prodej elektromobilů navzdory celkovému poklesu trhu s novými auty v Evropě kupodivu roste. Jak se bude vyvíjet dál?
foto: Hybrid.cz

Optimistické prognózy zaznívaly už na počátku minulé dekády. A zůstaly nenaplněny. Nyní ale mají nejrůznější předpovědi reálnější základ.

Evropské automobilky musí letos poprvé splnit v průměru za prodanou flotilu aut emisní limit 95 gramů CO₂ na kilometr. Což je prakticky nedosažitelné bez elektrických vozidel – bateriových nebo plug-in hybridů.

V letošním roce jejich prodej kvůli následkům koronavirové pandemie celosvětově poklesne na 1,7 milionu, ale vzhledem k propadu celého automobilového trhu elektromobily mírně zvýší tržní podíl na 2,7 procenta, předpovídá ve své publikaci Electric Vehicle Outlook 2020 agentura BloombergNEF.

V roce 2025 by už auta do zásuvky měla představovat desetinu a na konci dekády 28 procent všech prodaných osobních vozidel na světě. V roce 2030 by jich tak mělo jezdit 116 milionů, tedy osm procent z celkové flotily.

Dlužno podotknout, že o ekologičtější autodopravu neusiluje zdaleka jen Evropa. Zhruba polovina prodejů elektrických aut se má během následující desetiletky podle uvedené prognózy odehrát v Číně.

K podobným číslům celosvětového rozvoje elektromobility dospívá ve své publikaci Global EV Outlook 2020 i Mezinárodní energetická agentura. Ve scénáři založeném na současných státních politikách předpovídá v roce 2030 celosvětovou flotilu 140 milionů elektrovozidel, včetně lehkých užitkových aut, autobusů a náklaďáků.

„Je ovšem třeba dodat, že scénář udržitelného rozvoje hovoří o čísle až 240 milionů. Snaha omezovat emise CO₂ a bojovat tak s klimatickou změnou směřuje minimálně v evropském kontextu stále více k rychlejšímu nástupu čistější mobility, která by měla být celkově bezemisní do roku 2050,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která vytváří produkty s názvem ChargeUp pro správu a obsluhu dobíjecích stanic.

Evropa raketově, nebo mírně napřed?

Vyspělý evropský trh bude podle analytiků BloombergNEF směřovat k o něco rychlejšímu rozvoji e-mobility. Letos by elektrická vozidla měla představovat 3,75 % a na konci dekády 34,5 % prodejů.

Například autoři webu CleanTechnica považují takový odhad za nemístně podhodnocený a argumentují tím, že už za první dva měsíce roku se podíl aut do zásuvky v Evropě pohyboval kolem 6,5 procenta a v dubnu a březnu vzhledem k poklesu celkového automobilového trhu vyskočil k deseti procentům.

Celoroční rozumný odhad tak podle nich zní sedm až osm procent, což ovšem vrhá na zcela jinou trasu i desetiletou prognózu.
„Z řady důvodů předpovídám minimálně 75% tržní podíl elektrických aut na konci dekády,“ píše senior reportér CleanTechniky Maximilian Holland.

A poukazuje mimo jiné na tzv. Osbornův efekt, který vykládá tak, že jakmile se nová technlogie uchytí a je vnímána jako předurčená k růstu a zdokonalování, zákazníci začnou minimálně upouštět od nákupu technologie překonané. Nárůst novinky pak nebývá lineární, ale výrazně dynamičtější.

Expert na automobilový trh z české pobočky PwC Michal Razim je naopak výrazně skeptičtější. „S předpověďmi o tom, že by tržní podíl elektrických aut byl v roce 2030 okolo 75 procent, je velmi těžké se ztotožnit. Pro takto silný nástup této technologie podle našeho odhadu není prostor,“ říká.

A dodává, že jakékoli předpovědi zůstávají ošidné vzhledem k „divokým kartám“, jakými jsou vodíkový pohon či syntetická paliva. „Nyní není ani stoprocentně jasné, že elektrovozy jsou budoucím tržním vítězem,“ podotýká.

Zdrženlivé Česko

Předpovědi pro domácí trh jsou spíše opatrné. Svaz dovozců automobilů předpokládá pozvolný nárůst prodejů čistě elektrických, tedy bateriových vozů na 21 tisíc (cca osm procent trhu) v roce 2025 a 35 tisíc (cca 14 procent trhu) v roce 2030.

Na konci desetiletí by tak v Česku mohlo silnice brázdit kolem 218 tisíc bateriových vozů, což budou zhruba 3 % vozového parku. Takové číslo odpovídá i střednímu scénáři aktualizovaného Národního akčního plánu Čistá mobilita. Vysoký scénář pak hovoří o 500 tisících čistých elektromobilů, tedy osmi procentech vozového parku v tuzemsku v roce 2030.

„Kloníme se jednoznačně k vyššímu číslu, kterému bude třeba přizpůsobit i veřejnou dobíjecí síť. Ta by podle doporučeného poměru deset ku jedné měla čítat 50 tisíc dobíjecích bodů,“ říká Ondřej Synek z platformy ChargeUp. Zatížení rozvodné sítě pak podle něj nebude možné zvládat jinak než chytrým řízením celé infrastruktury, při kterém bude hrát software rozhodující roli.

placená inzerce

48 Comments on “Kolik se bude prodávat aut do zásuvky? Předpovědi se liší i dvojnásobně”

  1. „V letošním roce jejich prodej kvůli následkům
    „V letošním roce jejich prodej kvůli následkům koronavirové pandemie celosvětově poklesne na 1,7 milionu“
    Jak někdo může dělat předpověď na 5/10 let dopředu, když se sekne v předpovědi na letošek?
    Za první půlrok se prodalo globálně cca 900 tisíc EV, je téměř vyloučené, že v druhé půlce to bude jen 800 tisíc, naopak ke konci roku budou prodeje jako vždy strmě růst a realistický odhad je podobné číslo jako loni, tedy 2,2 milionů.

      1. Ja si osobne myslim ze tu bude jezdit jeste vice elektrovozu
        Ja si osobne myslim ze tu bude jezdit jeste vice elektrovozu nez jsou nejoptimistictejsi predpovedi. Zaprve se pravdepodobne jeste zprisni EU normy ohledne CO2 coz bude nutit automobilky k jeste vyssim prodejum elektroaut a taky prijdou na trh nove revolucni baterie ktere elektroauta zlevni na uroven odpovidajicich spalovaku nebo spis jeste nize. Takze ja jsem v tomto ohledu optimista.

  2. SDA má podle mě odhad 35 tis. BEV do konce roku 2030
    SDA má podle mě odhad 35 tis. BEV do konce roku 2030 reálný. To co zplodila komise pro ministerstvo, že bude těch aut 500 tis je holý nesmysl, pokud tedy 90 % aut nenakoupí samotný stát nebo nebude masivní celoplošná dotace. Úplně jiná předpověď by se měla udělat pro západní státy a úplně jiná pro východní státy.

        1. skutečná elektromobilita se počítá až od roku 2012 =
          skutečná elektromobilita se počítá až od roku 2012 = Tesla Model S. Prodeje v budoucnu porostou jde to vidět už letos za celý rok 2019 se prodalo cca 800 ks BEV, letos za 1-6/2020 = cca 1300 ks, do konce roku to bude cca 3000 ks, Škoda a další automobilky budou rychle rozšiřovat svojí nabídku BEV a PHEV, např. Škoda začne prodávat EV nejprodávanějšího auta Octavia

            1. pocita se to od roku 2008 a ze nejaka ty kulata pidi car tady
              pocita se to od roku 2008 a ze nejaka ty kulata pidi car tady jezdej a nekteri je zde maj i v avatarech 😀 v CR se zacal treba iOn prodavat v roce 2009

              Octavia jako elektromobil se kuti davno a odhad je ze na trhu bude 2023-24, tedy pred druhou vlnou emisnich limitu, da se ocekavat tedy oznameni s faceliftem soucasne generace a samozrejme se o ni mluvi

                1. Já vím, že je to plug-in hybrid
                  Vidím, že je potřeba

                  Já vím, že je to plug-in hybrid
                  Vidím, že je potřeba znovu zopakovat, co je a co není elektroauto, je zajímavé, jak se v tom lidi motají.
                  Elektro auto = označení EV = auto které se nabíjí ze zásuvky
                  1. čistý elektromobil = BEV
                  2. Plug-in hybrid = PHEV

                  Pozor hybrid např. Toyota RAV není EV – nejde nabíjet ze zásuvky

                2. To jako ze zkratka HEV v sobe neobsahuje EV?
                  To jako ze zkratka HEV v sobe neobsahuje EV?

                3. Ja mam PHV. To je predpokladam PHEV?
                  Ja mam PHV. To je predpokladam PHEV?

                1. Pokud se nepoučíme s chyb minulých jsme odsouzeni k jejich
                  Pokud se nepoučíme s chyb minulých jsme odsouzeni k jejich opakování

                2. když se podíváme, co všechno za těch 100 let vypustily
                  když se podíváme, co všechno za těch 100 let vypustily spalováky do ovzduší, ano máte pravdu, jejich rozšíření byla obrovská chyba

                3. Čéče, mně už to ani nebaví psát, že jsi eOcas,
                  Čéče, mně už to ani nebaví psát, že jsi eOcas, nevzdám to ale :-).

                4. ty jsi extra vůl a navíc výfukofil, že, utíkej se rychle
                  ty jsi extra vůl a navíc výfukofil, že, utíkej se rychle pomazlit se zadní části svého spalováku : ))

                5. Myslite si, ze toto je Dlazdic za mlada? Tak bacha, aby
                  Myslite si, ze toto je Dlazdic za mlada? Tak bacha, aby neskoncil podobne. 🙂

                6. krásná demagogie… k té kritice mi tak trochu chybí ta
                  krásná demagogie… k té kritice mi tak trochu chybí ta druhá miska vah, co díky spalovákům lidstvo dokázalo…ani Elonovi nespadla fabrika z nebe a díly nevznikají ze jsoucna..

                7. já proti spalovákům nic nemám, najezdil jsem s nimi stovky
                  já proti spalovákům nic nemám, najezdil jsem s nimi stovky tisíc km a další určitě najezdím, ale že bych je miloval a nedokázal bych bez nich žít, to určitě ne

                8. Milovat je nemusíte, ale žít bez nich nedokážete…jaksi
                  Milovat je nemusíte, ale žít bez nich nedokážete…jaksi ty spalováky přivezly i to jídlo, co jíte, i ty léky jestli nějaké potřebujete a pokud vám (snad ne) půjde o život, tak ta záchranka taky bude spalovák…

                9. já jich několik vlastním, ale vím, že je postupně
                  já jich několik vlastním, ale vím, že je postupně nahradí EV nebo vodík, nebo něco jiného, a vím, že to bude pro životní prostředí dobře, něco nastartovaného, co vás v zavřené garáži zabije za 15 minut, není moc OK

                10. Pokud se zavřete sám v garáži a dokonale ji utěsníte,
                  Pokud se zavřete sám v garáži a dokonale ji utěsníte, tak se zabijete sám – to je ok? 😀
                  Elektrika vás zabije jedním dotykem – krátkodobé bezepečné napětí pro DC je 120V. Vodík vás zabije pouhým setkáním se se vzduchem. V té garáži vás zabijí i kamna. Pro životní prostředí bude dobře jedině pokud žádné auto nevznikne… pak už se můžeme jen donekonečna dohadovat co je horší a co lepší…a to pořád bude jak co a jak kdy..

                11. A je to dokonale utesneni nutne i pro zabiti nastartovanym
                  A je to dokonale utesneni nutne i pro zabiti nastartovanym autem?
                  Elektrika ma izolaci, vodik nadrz, vyfuk jde lidem primo pod nos.
                  Sused si topi v garazi propan-butanem (a href=“https://www.alza.cz/hobby/meva-plynovy-teplomet-bri-tb01005p-piezo-d5129363.htm“>necim podobnym uz nekolik let a stale zije.

                12. Komín jde taky lidem pod nos a nebojujete tak proti němu
                  Komín jde taky lidem pod nos a nebojujete tak proti němu jako proti autu a zabije vás stejně snadno… ale to je jedno, už jsme si to tu desetkrát vysvětlovali..nicméně máte téma výfuk…

                  docela by mě zajímala statistika, kolik za posledních deset let zabil úraz elektrickým proudem a kolik lidí se udusilo spalinami.. že je někde izolace – včera jsem předělával v jedné koupelně nové a revidované zásuvky – z ochranného vodiče stržená izolace asi šroubovákem, jak ho tam experti umísťovali, jeden fázový vodič byl na tom tak, že když jsem ho chtěl vyndat, tak se rozlomil..takže by tam vesele se nějak dotýkal a v lepší případě by si někdo všiml, že teplo deformuje zásuvku… a radši nechci vidět, co se začne dít v autoservise až tam současná a budou kvalita mechaniků začne opravovat silové rozvody a měniče…

                13. Osobne mi komin, kde se topi tuhymi palivi, vadi vic
                  Osobne mi komin, kde se topi tuhymi palivi, vadi vic (minimalne v zimnim odbodi) jak auta. Taky jsem sem daval obrazek souseda, ktery dle jeho slov topi uz 10 let drevem a kdykoliv zatopi, neni videt a neda se dychat, kdyz se mu kotel rozhori, kour je videt uz jen z komina.

                  Urcite elektricky proud zabil daleko vice lidi, prece jej vyuzivame nadaleko vice cinnosti nez jen jezdeni autem. Spis by me zajimalo, kolik takovych nehod bylo pri nabijeni auta.
                  No a povzdechnuti, co se stane s temi „sikovnymi“ mechaniky? Prirozeny vyber… Kazdopadne jsme s ebavil s elektrikarem v duchodu a tenrikal, ze proud, kdyz jej znate, je bezpecny. Ze jeho ucitel ve skole vzdy jeste olizoval prsty, nez se dotykal dratu, aby lepe zjistil, zda jsou zive. I ja jsem ve chvili, kdy se mi rozbila zkousecka, vzal balik polystyrenu, stoupl na nej a zacal draty zkosuet rukama. Bylo to sice neprijemne, ale neskodne. Je jsne, ze se stejnosmernym 400 V to bude slozitejsi, tam cloveka ale nezabije jen jeden vodic (narozidl od faze), ale na druhou stranu nepomuze se odizolovat. Kolik urazu je v menirnach ci pri poraci s VN? Vyrazne vice jak v jinych oborech?

                14. z pohledu úmrtí by bylo nejlepší zakázat veškerou
                  z pohledu úmrtí by bylo nejlepší zakázat veškerou dopravu, protože každý rok zemře v důsledku dopravních nehod 1.200.000 lidí.
                  EV bez ukončení výroby elektřiny z uhlí a postupnému zákazu vytápění fosilními palivy nemá smysl, ale přeměna výroby elektřiny jde velice rychle, např. podíl vyrobené elektřiny dle zdrojů v Německu: porovnání rok 2015 x 2020: uhlí v roce 2015 = 45%, vítr = 15%, Slunce = 7%, OZE celkem = 33%, v roce 2020 – uhlí = 20%, vítr = 29%, Slunce = 12%, OZE celkem = 55%.

                15. Tvrdim, ze neco jineho je, kdyz clovek poskozuje sebe a uplne
                  Tvrdim, ze neco jineho je, kdyz clovek poskozuje sebe a uplne neco jineho je, kdyz poskozuje zdravi druhych. Proto mi nevadi alkoholici, ale vadi mi kuraci (nejlepe v pritomnosti deti). Pri nehodach je tragedie, kdyz ridic s sebou vezme nekoho jineho nebo jeste vetsi, kdyz ten prezije a zemre nekdo jiny. Toto se resi neustale zvysujicimi se represemi a asistenty. Casem se to jeste vice zlepsi, az bude bezne FSD 5. lvl.
                  Zrovna jste si vzal na priklad Nemecko, ktere je na spici prechodu na OZE. JEste k tomu dodjde cisla z CR, abyhom videli, jak se lz v tomto i loudat, pritom by stacilo hodne malo k zaplneni strech FVE – treba „virtualni baterie“ ze zakona na omezenou dobu – nez se zaplati investice nebo rapidne neklesne cena baterie. Zesilit vedeni do Polska a severniho Nemecka a zacit stavet (plati i pro nase firmy) na mori. 14 MW turbiny jsou uz na svete a s velikosti vrtuli exponencialne roste vykon. Verim, ze by to bylo vyrazne rychlejsi jak JEDU2.

                16. Německo jsem vzal za příklad proto, že je to největší
                  Německo jsem vzal za příklad proto, že je to největší stát,souhlas u nás je to špatné, v roce 2010 kdy byly FVE nejdražší zdroj energie, tak jsme je nesmyslně stavěli na polích, v té době je ve světe skoro nikdo nestavěl, teď když je FVE jednoznačně nejlevnější zdroj, tak se chceme ve velkém vrhnout na rozvoj JE = absolutně nejdražší zdroj energie v roce 2040 ten rozdíl bude ještě větší: 2016 – uhlí = 49%, OZE = 9,5%, 2020 – uhlí = 36%, OZE = 15%, jde vidět, že i v ČR probíhá změna, sice pomalu, ale probíhá

                17. to je přesně myšlení fanatických lidí, vy vidíte jen
                  to je přesně myšlení fanatických lidí, vy vidíte jen přímá úmrtí proudem a zplodinami v garáži, to že v důsledku dlouhodobému vystavení emisím umře předčasně každý rok celosvětově statisíce lidí a zdravotní systém při léčbě nemocí způsobených emisemi vydá každý rok navíc, jen u nás, desítky miliard, to už vidět a vědět nechcete. Jestli máte děti, nechápu, že vám nevadí, že když jde vaše dítě kolem silnice, kde popojíždí v koloně stovky aut, kolik hnusu vaše dítě nadýchá. Jezdím spalovákem a jinak to zatím nejde, ale vím že každým kilometrm který ujedu ničím Zemi. Absolutně nechápu tu až úchylnou lásku ke spalovacím autům u některých lidí, asi nikdy nepochopím fanatickou lásku k věci, myslím, že všichni tito lidé mají dost velký problém s hodnotami

                18. Člověče neser, mám děti, mám vnoučata a vidím, jaký
                  Člověče neser, mám děti, mám vnoučata a vidím, jaký problém pro lidi představuje jen chůze či pobyt někde, kde se seče tráva. Obyčejné sečení trávy je tisíckrát větší problém než o čem blábolíš Ty, bláhový eOcase.

                19. už jsi se byl dnes pomazlit, se svým výfukem, čeká na
                  už jsi se byl dnes pomazlit, se svým výfukem, čeká na tebe. Jestli je pravda, že ty máš děti a vnuky, tak jsi ukázka, že darwinova teorie na lidi neplatí a dost degenerujeme. Sice už budeš dost starý na výchovu, ale věř, že při osobním setkání s tebou, by mi stačilo asi 5 sekund a spoustu věcí by jsi konečně na stará kolena pochopil. Tak pa a pozdravuj svůůůj výfuk

                20. 30 procent všech emisí jsou doprava, 30 procent z těch 30
                  30 procent všech emisí jsou doprava, 30 procent z těch 30 procent je silniční pozemní doprava… Víte o tom, že víc emisí než při běžném nájezdu soukromých cest autem za rok uděláte jednou lehce nadprůměrnou leteckou dovolenou? Víte o tom, že pokud si koupíte spalovák za půl mega a elektromobil za mega, že vaše práce na to vygeneruje dvojnásobek emisí?
                  Nejsem žádný fanatik – jak by bylo vaše přání…jen jsem si vzal všechny důsledky toho, co můžu udělat a jak to má u mě smysl…a vyšlo mi (překvapivě), že v poměru cena výkon (k ochraně přírody) je v mém a v řadě dalších lidí to elektrické auto je nejhorší poměr…jde udělat zásadnější změny za mnohem méně peněz… ale co…autem jezdí každý je to děsně vidět…a přitom by třeba stačilo netopit doma na 22°C a topit 20°C, nebo neprat ohřev vody na 60°C ale na 55°C…vyměnit topení za efektivnější (ne kondenzák do starých radiátorů – to je příliš často placebo) a jako bonus…pokud si dáte jeden den týdně bez spalováku a pojedete do práce na kole, tak jste na přepočtených emisí z průměrného spalováku na průměrný elektromobil.. obecně křičet, že kdo jezdí spalovákem ničí a kdo jezdí BEV neničí, je blbost (čím dál víc, je to pro mě jen důkaz, že daný člověk nepřemýšlí o problematice, nechápe souvislosti, ale drží se v póze, aby si koupil „čisté“ svědomí – ty extrémnější jsou prostě jen demagogové a v případě politiků populisté) …pokud chcete snížit emise (ne CO2 – ono rodinka na cyklovýletě může z pohledu CO2 jet klidně menším autem), tak jezděte na kole a choďte pěšky…pak je elektrokolo, MHD, elektroskůtr, normální skůtr aa pak někde v dálce začínají BEV a kousek za nima ten zbytek…jo a taky děsně emisí ušetříte, když budete jíst potraviny z lokálních zdrojů… ono sice banán, francouzské víno, pomeranč, argentinské hovězí, německé jogurty atd..vypadá skvěle, ale klidně je to v součtu za rok víc zbytečných emisí je dostat na váš stůl, než nejhorší rodinné spalovací auto a běžným nájezdem…

                  A když tak odvážně argumentujete dětmi …dáváte jim někdy něco z řepného cukru? Dáváte jim někdy Margarín? Dáváte jim někdy uzeniny? Dáváte jim někdy Nutellu? Dáváte jim běžné rohlíky? A víte o tom, že všechno tohle je větší svinstvo, než to, že kolem nich projede za den stovka aut?

                21. jestli srovnáváte emise z výfuku s rohlíkem a tvrdíte,
                  jestli srovnáváte emise z výfuku s rohlíkem a tvrdíte, že je rohlík horší, máte dost vážný zdravotní problém, snad svým dětem místo rohlíku nedáváte inhalovat deset minut zplodiny ze svého auto, ach jo, co to je tady za exoty

                22. nepochopil jste nepřakvapil jste…prostě téma je výfuk a
                  nepochopil jste nepřakvapil jste…prostě téma je výfuk a hezky cukrovanou koblihu denně ke kávě s třema kostkama cukru a plnotučným mlékem.. (sorry, ale ta kombinace vás asi zabije rychlejš, než výfuk auta, co projelo za oknem) jo a dětem pěkně každý den nutelku s rohlíčkem k snídani, pak nezapomenou na slazenou limču..budou jako řípa

        1. Můj odhad je roční nárůst o 30%, takže na necelých 50
          Můj odhad je roční nárůst o 30%, takže na necelých 50 tis. aut do konce roku 2030. To že nějaká komise odhadne že tady bude jezdit 500 tis. BEV a 50 tis. vodíkových aut je prostě nesmysl. Nevěřím, že při cenách za BEV kolem 1 mil. Kč se bude prodávat 15 tis. aut ročně. Firmy to kupovat prostě nebudou a firmy, které dělají operativní leasing, tak to buď vůbec nechtějí nabízet a nebo za nesmyslné podmínky, kdy dostanete Kodiag za 11 tis. měsíčně a Enyaq za 22 tis. měsíčně.

            1. Bavíme se o prodeji u nás, musíme si uvědomit, že Češi
              Bavíme se o prodeji u nás, musíme si uvědomit, že Češi jsou velmi konzervativní, velmi opatrní (v zásadě se nikomu nevěři) a komunisticky vychovaní. V neposlední řadě jsou zásadní i celkové příjmy, zatímco si Švýcar koupí za 10 platů TM3, Nor za 12 platů a Němec za 15 platů, tak Čech za 35 platů.

              Mimochodem jsem zvědav, jak si Musk poradí s dvojnásobnými mzdovými náklady oproti hispáncům v USA a německými odbory 🙂

          1. Mohu se samozřejmě mýlit, ale myslím, že se ceny mezi BEV
            Mohu se samozřejmě mýlit, ale myslím, že se ceny mezi BEV a FOSV budou postupně stírat, takže za 5 let to bude spíše o výhodách a nevýhodách. Ale taky si nemyslím, že zrovna v ČR bude takový přetlak na BEV, aby jich jezdilo v roce 2030 500000, ale nějaké malé násobky 100000 by to být mohly.

Napsat komentář