Kia HabaNiro: není to vtip, ale autonomní elektromobil s dojezdem 480 km

Žhavá a pikantní, taková je podle jihokorejské automobilky nová Kia HabaNIro. Jde o elektromobil se stálým pohonem všech kol, dojezdem přes 480 km, podporou autonomního řízení 5. úrovně a křídlovými dveřmi.

Všestranný a nápaditý vůz, který navrhlo a vytvořilo designérské studio Kia v Kalifornii, zakládá zbrusu novou kategorii mobility – ECEV („The Everything Car – univerzální automobil“)
foto: Kia

Podle tiskové zprávy Kia se nejedná o žádný imaginární super-automobil, který nikdy nedospěje do fáze sériové výroby, ale o „jasnozřivý pohled do budoucnosti mobility, v níž automobily zcela hladce spojí design, schopnosti, účelnost a kreativitu“.

„Chtěli jsme, aby tento koncept umožňoval pohodlnou přepravu po městě, řezání zatáček po pobřeží, stejně tak jako sebejisté zdolávání terénu na dalekých výpravách do divočiny,“ uvedl Tom Kearns, viceprezident pro design z kalifornského návrhářského studia KDCA (Kia Design Center America).

HabaNiro je kompaktním crossoverem-SUV pouze ve smyslu současných odvětvových kategorií. Avšak definovat HabaNiro není tak snadné. Je v podstatě čistě elektrickým univerzálním automobilem (‚Everything Car‘ – ECEV): vozem pro dojíždění, crossoverem, sportovně užitkovým vozem, laboratoří nejmodernějších technologií a vozem pro dobrodružné výpravy.

Design koncepčního modelu HabaNiro je definován souhrou mezi ochrannými panely v šedém metalickém odstínu (v oblasti kolem předních kol a dozadu podél boků vozidla) a jasně červeným aero panelem v odstínu „Lava Red“, jenž tvoří zadní C-sloupek a je vytažen směrem nahoru a přes střechu.

Kia HabaNiro

Kia HabaNiro
foto: Kia

Luxusní vzhled a dobrodružný charakter vozidla stvrzují ochranné kryty nárazníku z hliníku se saténovou povrchovou úpravou, tažné háky z frézovaného hliníkového bloku, akcenty z eloxovaného hliníku v červeném odstínu Lava nebo reliéfní název HabaNiro.

O futuristicky zaměřeném provedení interiéru HabaNira vypovídají i křídlové dveře, otevírané podobně jako nůžky. Interiér vyvedený v červeném odstínu Lava hlásá zapálení pro věc a energičnost. Moderní a vzdušný interiér akcentují přední sedadla čalouněná pleteninou buklé, která se zdánlivě vznášejí v prostorné kabině.

K čistému a modernímu vzhledu interiéru napomáhá absence obdélníkových obrazovek a tradičních otočných knoflíků nebo tlačítek. HabaNiro namísto toho používá projekční displej (HUD) napříč celou šířkou čelního skla, ovládaný pomocí vyklenutého přístrojového panelu z akrylátu, který je jedním velkým dotykovým displejem se senzorickou světelnou zpětnou vazbou (SLF).

Systém TOSS (Technical Option Sharing System) dovoluje uživatelům potahovat a přesouvat volby vozidla po celém HUD displeji podobně jako šachové figurky. K pohodlí cestujících v kabině HabaNira slouží (PVS – Perimeter Ventilation System), jenž tiše a rovnoměrně rozvádí vzduch po celém interiéru (zřejmě něco jako má Tesla Model 3).

Po zapnutí systému částečného autonomního řízení 5. úrovně se volant a přístrojový panel v kabině HabaNira stáhne vpřed, aby přední cestující měli k dispozici více místa. Projekční video systém po celé šířce čelního skla umožňuje zobrazovat média a další zábavu, např. filmy na dálkových trasách.

Součástí výbavy konceptu HabaNiro je , který Kia počátkem tohoto roku uvedla na veletrhu spotřební elektroniky CES. Systém R.E.A.D. dokáže optimálně nastavovat kabinu vozidla a přizpůsobovat ji uživateli tím, že v reálném čase analyzuje stav emocí řidiče prostřednictvím technologie rozpoznávání biosignálů na bázi umělé inteligence.

Uvedená technologie sleduje a vyhodnocuje emocionální stav řidiče a přizpůsobuje mu prostředí interiéru – případně i mění podmínky v kabině s dopadem na všech pět lidských smyslů ve snaze zpříjemnit zážitek spojený s mobilitou i zvýšit bezpečnost.

Systém R.E.A.D. v HabaNiru dále podporuje systém monitorování očí ETS (Eye Tracking System) se zobrazováním situace za vozidlem v úhlu 180°. Uvedený systém vyhodnocuje emoce na základě umělé inteligence a rozpoznává, kdy řidič vzhlédne k horní hraně čelního skla, kde se tradičně nachází zpětné zrcátko. Umělá inteligence takto okamžitě rozpozná potřebu řidiče vidět za vozidlo a ihned zapíná zobrazování situace za vozidlem v rozpětí 180°.

Zatím není v plánu využívat umělou inteligenci k tomu, aby poznala, kdy má řidič hlad, a poté jej nasměrovala do nejbližší drive-in restaurace, kde již bude čekat připravená objednávka, avšak technologie se může jednou vyvinout natolik, že dokáže i něco podobného.

Umělá inteligence a automatizace by nám neměla vzít radost z řízení, jak se někteří fanoušci automobilů obávají, ale měla by ji vylepšit – předvídat naše potřeby tak, abychom se mohli plně soustředit na požitek z jízdy.

Podrobnosti

Rozměry

Délka: 4430 mm
Výška: 1600 mm
Šířka: 1955 mm
Rozvor náprav: 2830 mm

Hnací jednotka a baterie

Pohon e-AWD se dvěma elektromotory, vpředu a vzadu
Dojezd přes 480 km v čistě elektrickém režimu
Nejmodernější bateriové technologie

Prvky exteriéru

Třívrstvý perleťově bílý lak karoserie ‚Snowdrift Pearl‘
Saténově metalické obklady v žulově šedém odstínu
Eloxovaný aero panel v červeném odstínu „Lava“
Pneumatiky o rozměru 265/50 R20

Prvky interiéru

Projekční displej (HUD) se zobrazováním:
Navigace s podporou grafických pokynů v podobě rozšířené reality
Zadní kamera zobrazující situaci v úhlu 180° a nahrazující fyzická zpětná zrcátka
Video systém palubní zábavy přes celé čelní sklo s prostorovým ozvučením
3D zobrazování rychlosti
Interakce s projekčním HUD displejem probíhá přes akrylátový dotykový panel po celé šířce se senzorickou světelnou zpětnou vazbou (SLF) a systémem TOSS (Technical Option Sharing System)
Technologie R.E.A.D. na bázi umělé inteligence
Systém monitorování očí (ETS) podporuje video zobrazování situace za vozidlem v úhlu 180°

tisková zpráva

22 Comments on “Kia HabaNiro: není to vtip, ale autonomní elektromobil s dojezdem 480 km”

  1. A jakákoliv informace technického charakteru, třeba čím
    A jakákoliv informace technického charakteru, třeba čím že zajistí tu autonomii úrovně 5??? Tedy krom PR výčtu sraček typu designový prvek, eloxovaná barva a luxusní, prémiový atd. … Kdyby prostý lid pochopil, že do kastle s podvozkem, větráním a palubkou dají “jen” elpohon s baterkou a elektronikou, místo “vyspělých systémů” sání a výfuků s deseti recyrkulacemi a filtry, vstřikování, mazání a chlazení, vyvažování a řízení časování, s desítkami ventilů a kilometry hadic atd. To by se ti zvídavější mohli začít ptát po důvodu nesmyslné ceny BEV při jeho jednoduchosti.

            1. Citace z internetu:
              Pevnost tělesa, např. v ohybu, je dána

              Citace z internetu:

              Pevnost tělesa, např. v ohybu, je dána také rozměry. A např. pro ohyb platí, že napětí (při neměnném ohybovém zatížení) klesá s druhou mocninou tloušťky (výšky) průřezu. S ohledem na to, že hliník má hustotu přibližně 3x menší, lze s ním i přes menší napěťovou pevnost zhotovit konstrukci pevnější než je ocelová při srovnatelné nebo i nižší hmotnosti.

    1. U nás už je tolik automatických systémů a nikdo to
      U nás už je tolik automatických systémů a nikdo to neřeší, veškeré výrobní stroje, zemědělská technika, drony apod., ale i dopravní technika třeba metro nebo letadla. Prokazatelně tyto systémy jsou násobně bezpečnější, než v rukou člověka. V případě samořiditelných aut by na silnicích nezemřelo 95% osob, co umírá dnes.

      1. To by podle me platilo, kdyby to autonomni rizeni zilo „samo“.
        To by podle me platilo, kdyby to autonomni rizeni zilo „samo“. Vzhledem k tomu, ze se zatim (krome waymo) jakz takz vyrovnavaji se „stabilni“ strankou provozu, ale reakce na dynamicke zmeny drhne, neverim, ze by se v brzke dobe umely rozumne vyrovnavat s pripady „magor predjizdi na plne a je treba uhnout jednim kolem do skarpy“

        1. samo znamená reálny sklz k preceňovaniu sa /
          samo znamená reálny sklz k preceňovaniu sa / nadradenosti.
          a sme tam, klde sme – imbecilita tých, ktorí nerešpektujú základy prírodných zákonov!

          môj názor je ten, že zbytočná buzerácia predpismi zavinila nedodržiavanie úúúplne všetkého.
          naviac, ešte zbytočné bezpečnostné prvky prinášajú idiotom pocit nadradenosti.
          ak by boli všetci rovnako ohrození, nemali by sme tu toľkých závodníkov jazdiacich v protismere.

          1. Souhlas s Anonym123, jenže ten pocit nadřazenosti nabízí
            Souhlas s Anonym123, jenže ten pocit nadřazenosti nabízí každá automobilka díky SUV tanku s cca 2500kg každému, kdo ho zaplatí. A kyž se potká třeba s iMiev o poloviční velikosti a třetinové hmotnosti, bude to i reallita. Koho zajímá, že přežil ten blb, co jezdí na nákup tankem, a ne ten se zravým rozumen, co jel v té trapné krabičce. Jeho chyba, má si taky koupit tank.

Napsat komentář