Kia EV5, třetí vyhrazený akumulátorový elektromobil v modelové nabídce značky, je postaven na speciální podvozkové platformě E-GMP, určené pouze pro elektromobily této značky.
Elektromobil Kia EV5 bude postaven na vyhrazené podvozkové platformě E-GMP. Bude se bude vyrábět v Číně a Koreji; na čínském trhu se budou nabízet tři různá provedení: „standard“, „long-range“, resp. „long-range AWD“.
Verze „standard“ s akumulátorovým modulem o kapacitě 64 kWh a elektromotorem 160 kW by měla nabídnout dojezd 530 km (podle normovaného testovacího cyklu CLTC – Combined Charging and Load Cycle). Provedení „long-range“ s 88kWh akumulátorem a stejným 160kW elektromotorem by mělo disponovat dojezdem 720 km na jedno nabití.
SOUVISEJÍCÍ: Kia představuje nové elektromobily, nejlevnější za 30 000 euro
Provedení „long-range AWD“ bude používat akumulátorový modul o kapacitě 88 kWh a nabídne systémový výkon 230 kW prostřednictvím předního elektromotoru 160 kW a elektromotoru na zadní nápravě o výkonu 70 kW. V případě verze AWD pak Kia odhaduje maximální dojezd na 650 km (podle testovacího cyklu CLTC). Model dále podporuje systém rychlodobíjení, díky němuž se akumulátor dobije ze 30 na 80 % za pouhých 27 minut.
Všechna provedení EV5 pro korejský trh (vč. verzí standard, long-range, resp. long-range AWD) jsou aktuálně předmětem vývoje s možností zavedení dalších zvažovaných úprav. Provedení „standard“ bude používat akumulátor o kapacitě 58 kWh a přední 160kW elektromotor. Verze „long-range“ bude mít 81kWh akumulátor a stejný přední elektromotor o výkonu 160 kW.
Provedení „long-range AWD“ bude vybaveno dalším zadním elektromotorem o výkonu 70 kW, a systémový výkon tak bude činit až 225 kW. Dojezd jednotlivých provedení bude uzpůsoben na základě požadavků konkrétního trhu.
Akumulátor pro elektromobil Kia EV5 byl navržen tak, aby zajistil efektivní fungování ve všech ročních obdobích, tedy i za extrémních veder nebo mrazivých dnů. Součástí výbavy EV5 je propracovaný systém tepelného čerpadla, oblíbený prvek známý z modelu EV6; ten reguluje teplotu akumulátoru, a zajišťuje tak stabilní jízdní schopnosti za všech vnějších podmínek.
Vůz bude disponovat systémem rekuperačního brzdění a funkcí i-Pedal, umožňující řidiči zpomalovat i zrychlovat jediným pedálem ve prospěch co nejmenší únavy a vyššího pohodlí při řízení.
„Trh s elektromobily se postupně rozrůstá z počáteční skromné nabídky pro technologické nadšence až po dnešní masovou většinu zákazníků. Jako leader hromadného přechodu k elektromobilitě jsme rychle rozšířili modelovou nabídku elektromobilů nad rámec EV6 a EV9, abychom měli k dispozici i různé malé až středně velké modely, jako například EV5. Naše konkurenceschopná a stále širší nabídka elektromobilů přispěje k ještě vyšší oblibě vozů na elektřinu a poskytne spotřebitelům více možností volby,“ uvedl Spencer Cho, šéf sekce globálního obchodního plánování.
EV5 se bude nabízet i v provedení GT, které přinese ještě lepší jízdní schopnosti a vyšší požitek za volantem. Další informace k provedení EV5 GT budou zveřejněny v pozdějším termínu.
Infotainment a konektivita
Prostorná, světlá a vzdušná kabina EV5 je vybavena nejmodernějšími technologiemi palubního infotainmentu a konektivity se zaměřením na efektivitu i funkčnost při cestování se zajištěním bezpečného propojení celé posádky s digitálním světem.
Součástí výbavy je moderní technologie kokpitu ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) včetně podpory dálkových aktualizací softwaru (OTA). Součástí kokpitu je panoramatický širokoúhlý displej, který zahrnuje 12,3″ přístrojový štít a 12,3″ systém infotainmentu společně s 5″ displejem ovládání klimatizace. Prostřednictvím výše uvedeného má řidič k dispozici ucelenou nabídku informací a obsahu pro maximální pohodlí a pohlcující požitek z jízdy.
Obrazovky systému AVNT (audio-video, navigace, telematika) staví na novém jednotném grafickém rozhraní Kia; maximální konzistenci zobrazovaných informací pak zajišťuje jednotka centrálního displeje. Ke snadnému používání specifických funkcí elektromobilu přispívají srozumitelně koncipované nabídky, jejichž prostřednictvím může řidič letmým pohledem sledovat například dojezd nebo dobíjení elektromobilu. K hladkému toku informací dále přispívá na přání dodávaný head-up displej v oblasti čelního skla.
Počet fyzických tlačítek v celé kabině byl omezen na minimum. Pod centrální obrazovkou systému AVNT najdeme čtyři skrytá tlačítka ke spouštění/vypínání vozu společně s ovládáním AVNT, topení, ventilace a klimatizace (HVAC); v minulosti se k ovládání těchto systémů používalo celkem 17 tlačítek.
Třízónovou klimatizaci může samostatně ovládat řidič, přední spolujezdec i pasažéři na zadních sedadlech; funkce „After-Blow“ („dofukování“) soustavy klimatizace potlačuje pachy klimatizace a zajišťuje příjemné prostředí v kabině.
EV5 se průběžně aktualizuje stahováním nejnovějších verzí digitálních funkcí a služeb SUV bez nutnosti zajíždět s vozidlem k prodejci. Obchod s aplikacemi Kia Connect kromě nabídky standardních funkcí umožňuje přidávat řadu dalších možností se zaměřením na jízdní schopnosti vozidla nebo komfort uživatelského prostředí.
Funkce zaměřené na bezpečnost a praktické využití
V kabině elektromobilu Kia EV5 najdeme celkem sedm airbagů. Vedle nejmodernější technologie bezpečnostních pásů chrání cestující i konstrukce kabiny s optimální pevností. K dispozici jsou samozřejmě nejnovější vyspělé systémy Kia na podporu řízení (ADAS) a řada prvků aktivní bezpečnosti.
Ve výbavě modelu najdeme asistenta pro jízdu na dálnici 2 (HDA2), který pomáhá udržovat zvolený odstup, zamezuje vybočování z jízdního pruhu, umožňuje bezpečně přejíždět z pruhu do pruhu a koriguje polohu v bočním směru.
Jediným stiskem chytrého klíčku Kia („digitální klíč 2.0“) pak majitel aktivuje dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2 (RSPA 2). SUV vybavené touto technologií pak dokáže samo zaparkovat bez zásahu řidiče, který dokonce ani nemusí být ve vozidle.
Dále je zde asistent pro bezpečné vystupování a dálkové ovládání jízdy vpřed a vzad pro větší jistotu při parkování na obzvláště úzkých místech. Uvedené funkce eliminují zbytečný stres při parkování a přispívají k co nejpříjemnějšímu cestování
Asistent RSPA 2 s použitím ultrazvukových senzorů k rozpoznávání překážek automaticky zajede na určené parkovací místo, kdy celou dobu ovládá akcelerátor, brzdy i řazení. Když systém zaznamená překážku v dráze vozidla, automaticky též zabrzdí. Součástí výbavy je dále funkce aktivního upozorňování na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA), která předchází střetům s jinými vozidly během couvání.
K co nejefektivnějšímu využití energie uložené v akumulátoru EV5 napomáhají funkce zpětného nabíjení V2L (vehicle-to-load) a vracení energie do sítě V2G (Vehicle-to-Grid). Díky V2L může vysokonapěťový akumulátor posloužit k napájení externích elektrických spotřebičů. Technologie V2G se postupně objeví na těch trzích, kde je k dispozici potřebná infrastruktura umožňující přebytečnou energii z akumulátoru vracet zpět do elektrické sítě.
Různá uspořádání sedadel
Pro EV5 je v nabídce několik provedení sedadel čalouněných ekologickou látkou z recyklovaných PET lahví, resp. syntetickou kůží z bio polyuretanu (Bio-PU). Díky tomuto pokrokovému přístupu se prostorná kabina EV5 proměňuje z obvyklého místa k sezení v ultra pohodlné, vysoce praktické a inspirující prostředí v souladu s rodinnými potřebami mileniálů, kterým garantuje příjemné zážitky při každém usednutí do vozidla.
Přední sedadlová lavice (pouze pro čínský trh) ve spojení s náladovým osvětlením vytváří komfortní prostředí pro celou posádku. Součástí loketní opěrky ve středovém panelu je stoleček a úložný prostor k co nejlepšímu využití místa.
Sedadla umožňují plynule měnit sklon opěradel, a předcházejí tak bolestem v oblasti zad a bederní páteře. Relaxační sedadla jsou vybavena masážní funkcí se čtyřmi režimy a třemi stupni intenzity. Cestující tak během nabíjení mohou zvolit svůj oblíbený masážní program a následně vyrážet na cestu plně odpočatí.
Komfortní sedadla skýtají mimořádnou úroveň pohodlí prostřednictvím šesti masážních vzduchových komor, podélně i výškově nastavitelné bederní opěrky, třístupňového vyhřívání i odvětrávání a opěrky pro nohy. Bezpečnostní sedadla tohoto modelu, vybavená třemi airbagy a výškově/podélně nastavitelnou hlavovou opěrkou, skýtají optimální ochranu členů posádky.
Díky druhé řadě sedadel sklopných do úplné roviny pak může rodina v cíli cesty snadno proměnit zadní část kabiny v malou ložnici. A vhod přijdou i předem nakoupené zásoby uložené do chladničky/ohřívače v zadním panelu.
Toto zařízení o objemu 4,0 litru dovoluje ohřívat potraviny i chladit nápoje v teplotním rozsahu od 5 do 55 °C. Nabízejí se nejrůznější možnosti využití, například temperování snídaně při dojíždění do práce, ohřev nápojů (např. čaje a kávy) nebo uchovávání ledových nápojů a vody při letním kempování.
Návrháři kabiny EV5 přirozeně nezapomněli na to, aby si cestující mohli své jídlo i pohodlně vychutnat, ať již na čerstvém vzduchu, nebo v kabině vozu. K dispozici je zde proto mimořádně všestranná podlaha kufru „Multi Table“, kterou lze jednoduchým krokem proměnit v malý stůl.
Rozšiřování dobíjecí infrastruktury
Kia po celém světě rozšiřuje sítě dobíjecích stanic. V této souvislosti Kia oznámila, že v Severní Americe od čtvrtého kvartálu roku 2024 přejde u svých elektromobilů na konektory standardu NACS (North American Charging Standard). Díky tomuto kroku získají uživatelé vozů Kia přístup ke zhruba 12 000 rychlodobíjecím stanicím Tesla.
V reakci na stále intenzivnější volání zákazníků po dostupnosti dobíjecích služeb dále Kia v rámci koalice šesti skupin dodavatelů OEM plánuje v Severní Americe do roku 2030 postavit 30 000 rychlodobíjecích stanic. V Evropě pak Kia ve spolupráci se čtyřmi skupinami dodavatelů OEM vytvořila službu IONITY včetně vybudování 2800 rychlodobíjecích stanic podél klíčových dálničních tras. Do roku 2025 chce mít Kia v provozu celkem 7000 stanic schopných poskytovat efektivní služby dobíjení všem uživatelům elektromobilů této značky.
Nové zkušenosti s elektromobily Kia: Posun na vyšší úroveň zákaznických zkušeností
Kia představí zákazníkům pestrou a ucelenou nabídku elektromobilů a bude se snažit posouvat všechny aspekty spojené s přechodem k elektromobilům, aby přijetí elektromobility bylo z pohledu zákazníka co nejpohodlnější a nejsnazší, protože jedině tak se podaří revoluci elektromobility urychlit. V rámci této strategie je nezbytné optimalizovat všechna místa kontaktu se zákazníky, od fáze před nákupem až po zkušenosti po dobu používání.
V první polovině roku 2024 by měla být k dispozici mobilní aplikace Kia zprostředkující zákazníkům ucelené a zároveň nekomplikované zkušenosti, od hledání vozidla a testovací jízdy až po dojednání detailů smlouvy.
Součástí této aplikace bude chatbot na bázi umělé inteligence, který zákazníkům zodpoví dotazy a nabídne rychlé odpovědi. Kromě toho nabídne slevy na pojistném ve spojení s různými produkty pojištění. Jednou z důležitých funkcí uvedené aplikace bude „E-routing“, kdy aplikace navrhuje optimální trasu v závislosti na aktuálním stavu akumulátoru a dostupnosti dobíjecích stanic.
Soužití s vozidlem bude zpříjemňovat i funkce, která může na domovské obrazovce zobrazovat informace vycházející z aktuální polohy, jako např. restaurace v okolí. Speciální funkce této aplikace, označovaná „Handle Layer“ (rukojeť nabíjecího kabelu), umožňuje pohodlně přes domovskou obrazovku spravovat dobíjecí port a v reálném čase sledovat stav dobíjení.
Kromě toho Kia plánuje podporovat „off-line zákaznické zkušenosti“, kdy bude poukazovat na výhody elektrických modelů prostřednictvím již běžících projektů, v Koreji např. „Digital City Store“ nebo „EV Unplugged Ground“ , resp. mimo Koreu např. „City Store“. Do budoucna plánuje Kia ve Spojených státech, Evropě, Číně a Indii vybudovat prodejny zaměřené výhradně na elektromobily.
Technologie založená na spojení virtuální a smíšené reality (VR, resp. MR) má zprostředkovat mimořádně pohlcující zážitky, motivující zákazníka blíže se seznámit s nabízenými produkty. Další snahy značka zaměří na posilování schopností v oblasti zákaznických služeb u globálních obchodních zástupů pro elektromobily, resp. uvádění produktových specialistů zaměřených na konkrétních regiony s cílem podpořit osobní poradenství a testovací jízdy podle jedinečných podmínek dané oblasti.
Kia plánuje s využitím technologie generativní umělé inteligence zásadně proměnit prostředí na palubě vozidel, kdy v partnerské spolupráci se špičkovými poskytovateli modelů generativní umělé inteligence uvede další pokrokové služby. Zákazníci tak budou moci využívat širokou škálu služeb, jako je např. správa časových rozvrhů, optimalizace trasy elektromobilu, plánování cest, různé funkce zábavy nebo podpora v případě nouze, kdy uživatel jednoduše osloví asistenta na bázi generativní umělé inteligence.
Technologie generativní umělé inteligence se poprvé představí v modelu EV3 (2024) a následně bude začleněna do modelů EV4 a EV5. Tato technologie se bude průběžně zdokonalovat prostřednictvím dálkových on-line aktualizací (OTA).
zdroj: tisková zpráva
Jaká bude cena a jaké typy akumulátorů používají?
Mna by zas zaujimalo ako mozu dat s bateriu 64kWh dojazd 500+, ked napr. eBerlingo s 50kWh bateriou dava 250 (realne vraj 230km)? A nemyslim si ze toto je nejake lahsie auto (mozno aerodynamika ale ta sa na tom podpisuje pri vyssich rychlostiach). Takze asi ta norma je na urovni NDEC alebo ma hyundai nejaku zazracnu vec (prip. PSA nevie vyrabat EV).
Jde o jiný testovací režim – CLTC. Píšou to tam. https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
https://www.wikicars.cz/jak-se-lisi-dojezdy-elektromobilu-podle-wltp-nedc-epa-cltc-kalkulacka-pro-prepocet/
To viem, len som tu normu nepoznal. Podla toho co vidim tak je to nieco ako NEDC. Takze v preklade je to nejakych 370 km podla EPA. To je pouzitelny EV ale od nejakej extra radosti neskacem. Uvidime aka bude cena.
Taky by mě ten zázračný dojezd zajímal, protože podle fotek má aerodynamiku Kia srovnatelnou s eBerlingo (nebo třeba s cihlou ;)), a ani 64 kWh využitelných mi oproti 45 u eBerlinga nedá dvojnásobný dojezd.
Škoda, že se rvou peníze a úsilí do „prémiových“ SUV, kde je vhodnost přechodu z ICE na EV diskutabilní, namísto segmentu ludospace / SLW, které typicky najezdí většinu kilometrů kolem komína. 250 km na jedno nabití a totální vyjetí baterky totiž ani kolem komína není žádná hitparáda.