Každé 10. nové auto v Evropské unii je elektromobil

Podíl elektromobilů na evropském trhu se dramaticky zvyšuje, více než každé desáté nově prodané auto v EU je na elektřinu.

Evropské Unii se čím dál tím víc daří prodávat nové elektromobily. Jejich podíl na trhu se zvýšil téměř o čtvrtinu původního podílu z minulého roku. Celý evropský trh s novými auty má ovšem stále vleklé potíže, alespoň ve srovnání s předcovidovým obdobím do roku 2019.

Zatímco auta na elektřinu se čím dál silněji zabydlují v evropské flotile nových vozů, podíl dieselových motorů nadále klesá a společně s auty na benzín klesl meziročně o tři procenta. Tím nová auta se spalovacími motory tvoří už jen těsnou většinu – necelých 52,9 %. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

SOUVISEJÍCÍ: Prodeje elektromobilů v Evropě: 1,575 mil. za rok 2022

„Oproti roku 2019 má evropský trh s novými vozy, když to porovnáme s čísly z letošního dubna, stále asi 23% pokles prodeje,“ přibližuje Aleš Polák, generální ředitel Arvalu. „Od ledna do dubna 2023 vyrostl evropský trh s novými automobily o 17,8 % na 3,5 milionu registrovaných aut. Zatímco elektromobily a hybridní vozy jsou co do podílu na trhu na vzestupu, dieselová auta zažívají pozvolný pád. Pokud se všechno bude vyvíjet jako dosud, napřesrok tu mezi novými auty nebude většina těch se spalovacími motory, a to by se stalo poprvé v historii,“ doplňuje Polák z firmy Arval. Na největších a nejdůležitějších evropských trzích vykazují velký růst Španělsko s o 33,7 % registracemi více, to následuje Itálie a Francie s 26,9, respektive 16,7 procenty.

V dubnu 2023 tak zaznamenal evropský trh celkově významný meziroční nárůst registrací nových osobních vozidel, prodalo se více než 800 000 aut, tj. celkem o 17,2 % více než minulý rok. Tahouny jsou především hlavní evropské trhy, kterým se v poslední době dobře daří. Pomyslnému žebříčku vévodí Itálie s 29,2% a Francie s 21,9% nárůstem. 

Elektromobily a hybridy na vzestupu

„V dubnu se nárůst počtu registrací nových bateriových elektromobilů přiblížil 52 %, v absolutních číslech jsme u téměř stovky tisíc nových aut. Trend neustále akceleruje, to je vidět i na podílu elektromobilů na trhu vůbec. Ten významně vzrostl z 9,1 % na 11,8 %, tedy skoro o tři procenta oproti dubnu 2022. Většina evropských národních trhů vykazuje nárůst v dvojciferných, a dokonce i trojciferných procentech, a to včetně těch největších – Francie a Německa. V obou případech jde o více než čtyřiatřicetiprocentní nárůst v první třetině tohoto roku. Do celoevropské flotily tak přibylo 415 579 elektromobilů,“ uvedl Polák.

SOUVISEJÍCÍ: Do roku 2035 budou elektromobily tvořit polovinu prodeje aut

Na klíčových evropských trzích se dlouhodobě daří také hybridům. „I u nich sledujeme dvojciferné procentuální nárůsty a hybridy nyní představují skoro čtvrtinu evropského trhu s novými auty, jde celkově o 22,7% nárůst a skoro 200 000 nových aut,“ říká generální ředitel Arvalu. Počet nově registrovaných plug-in hybridů ovšem meziměsíčně od března do dubna mírně poklesl – hlavně kvůli nižšímu zájmu na obřím německém trhu, který vykázal o 5,5 % nižší počet nových registrací.

Benzín drží, diesel vyklízí pozice

Trhu i přesto ovšem stále vévodí nová vozidla se spalovacími motory. Jejich podíl ale stále klesá a brzy se dostane pod polovinu, zatímco podíl elektromobilů na evropském trhu se dramaticky zvyšuje. Již nyní je na elektřinu více než každé desáté nově prodané auto v EU. 

Podíl aut na benzín činí 38,2 % a dieselové motory v sobě má 14,7 % nově registrovaných aut, což u dieselů ve výsledku znamená pokles o 2,5 procentního bodu ve srovnání s dubnem 2022. Počet nově registrovaných dieselů neklesá a je spíš stabilní, ale jejich podíl na trhu se dále snižuje.

zdroj: tisková zpráva

13 Comments on “Každé 10. nové auto v Evropské unii je elektromobil”

    1. možná je to efektívnejšie, ale je to presne PROTI snahe „únie“ o opraviteľnosť. pre nechápajúpcich – takéto riešenia sú proti požiadavke cirkulárnej ekonomiky. tej plne vyhovujúriešenia ako praga v3s – rámová konštrukcia ktorá neprehrdzavie hoci ju ničím prírode škodlivým, prípadne vodu spotrebujúcim nenatrú. rovnako motor prežije všetko. i odstavenie na desiatky rokov.

        1. leo si hlupák, ktorý nevie prežrieť že má niekto (tobôž slovák) pravdu. už toidiotské „jedna jizda spotrebuje tolik nafty“ ukaztuje ako nedokážeš vytvoriť faktickú poznámku. jedna jízda má dva metre a uzemnený (termím stíhačiek poslaných ukrajincom) elektromobil s tou energiou bude stáť na mieste mnohé roky.

Napsat komentář