Jízda do práce na kole – způsob, jak zůstat fit

Věda potvrzuje známý fakt – jízda na kole podporuje zdraví. Avšak nejen to, americký prestižní odborný časopis American Journal of Preventive Medicine (AJPM) označil jízdu na kole do práce za ideální způsob, jak udržet v dnešní uspěchané době.

Půjčovna kol v Barceloně, ilustrační foto
foto: Wikipedia, licence Creative Commons

Jízda na kole do práce je ideální pro lidi, kteří nemají moc času a přitom chtějí zůstat aktivní. Již vlastně samotnou jízdou na kole do práce podporujeme své zdraví. Není třeba si během dne na sport vyhrazovat další drahocenný čas. Přitom doprava na kole je často ve městech rychlejší než doprava autem.

Druhotným efektem jízdy na kole do práce je i snižování emisí oxidu uhličitého a hluku. Vše jen proto, že necháme svého plechového miláčka doma. Od věcí není ani endorfin „hormon štěstí“, který se nám při sportu vyplavuje do mozku.


Kde se na kola hrabou auta! Video: YouTube

Podle závěru výzkumu, aktivní lidé jezdící do práce autem, mají větší problémy s nadváhou, než lidé jezdící do práce na kole. Samozřejmě v problémech s nadváhou hraje mnohem více faktorů, ale výsledek je jasný – jízda na kole pomáhá snižovat hmotnost, posiluje srdce a dělá nás a lidi okolo zdravější.

„Dojíždění do práce na kole významně podporuje zdraví, dokonce i těm lidem, kteří ve svém volném čase aktivně sportují,“ říká vedoucí studie uveřejněné v časopise AJPM, australský epidemiolog Takemi Sugiyama.

Pro důkaz si můžeme udělat malý výpočet. Muž (80 kg) dojíždějící každý den deset kilometrů do práce a deset domů spálí jízdou na kole (20 km/h) přibližně 2500 kJ energie – 1/3 denního energetického výdaje „normálního“ člověka. Jízdou na kole tak spálíme mnohem více energie, než například cvičením v posilovně.

Pozor však! Musíme si hlídat jídelníček. Pokud sníte za minutu jedno stogramové balení čokolády, efekt bude stejný, jakoby jste na kole vůbec nejeli. Platí tak stará zásada – sport podpoří naši snahu hubnout, ale 80 % úspěchu tkví ve stravě.

12 Comments on “Jízda do práce na kole – způsob, jak zůstat fit”

  1. Pánové, nechápu, kde se
    Pánové, nechápu, kde se tu vzala taková zášť proti cyklistům?

    Na kole jsem dojížděl za vzděláním od 2. stupně základky po bakaláře na výšce. Vše v hanácké metropoli, která není úplně plochá, jak se s oblibou říká (Hradec je plošší). Denně cca 10 km. Dále jsem asi půlrok dojížděl na elektrokole po pražském levém břehu, cca 16 km. Zde to již nebyla taková bžunda, od Smíchova nahoru na Malostranské nám. to bylo o řídítka a zrcátka.

    Jediné, co mi na současných cyklistech vadí, je jízda na červenou na velkých křižovatkách. Na bočních přechodech pro chodce chápu, ale když si to střihnou přes celou 4 proudovku, tak si ťukám na čelo. Je zde však jeden problém, a to s cívkami řízenými semafory. Když v ranním rauši přijedete na ještě prázdný obchvat, můžete třeba na 5 minut vychladnout, než vám přijede běžné auto sepnout zelenou. Tady jsem občas nevydržel taky.

    Ale rozhodně nesuďte jejich plíce a vůbec si oddechněte a sedněte na kolo taky. Kolo, podobně jako EV, dává úsměv a jsem si jistý, že s cyklisty bude v Praze konec blbé nálady zase o něco blíže (viz. pohřební pohledy v ranních metrech).

    1. Zášť proti neukázněným
      Zášť proti neukázněným řidičům i neukázněným cyklistům. Když na silnici první třídy jedou tři vedle sebe a neuhnou, v noci, jak bylo řečeno, bez světel uprostřed silnice nebo ve městě mezi auty urážejí zrcátka, potom nemůžu ani jednoho čut (podotýkám v levém pruhu na tříproudé silnici v koloně).
      To samé motorkář s mašinou širokou přes metr a půl proplítající se mezi auty před křižovatkou.

      Taky bych rád jezdil na elektrokole, ale ony mají myslím omezenou hmotnost cyklisty ne? 😀

  2. Jezdím denně do práce
    Jezdím denně do práce 12km, i s křižovatkama to trvá průměrně 20min. MHD by se to trvalo za 50min. Autem jsem to nezkoušel, ale rychlejší by to nebylo, protože bych některé křižovatky projížděl na vícekrát a navíc couvání z garáže, parkování… Část trasy by se dalo jet po „cyklostesce“ ale nejezdím po ní, přijde mi to pomalé, nepohodlné a nebezpečné. Dlážděný červený chodník, se srtomy, chodci.., který je často přerušován ulicemi… Jediný použitelný úsek je nová asfaltová stezka paralelně s hlavní silnicí, která sice zabrala 2m drahocenné zemědělské půdy, ale dá se po ní normálně bezpečně jet. Další použitelné stezky jsou v podstatě vyznačené pruhy na kraji silnice po kterých se jede stejně jako kdyby značené nebyly. Je třeba ale dávat pozor na přečuhující parkující auta, občas skočit kanál a počítat s tím, že stezka ve zúžených místech zmizí.
    Tak jako odvážlivec na videu nejezdím, protože někteří zakomplexovaní autisti jsou schopni úmyslně najet ke krajnici tak aby se nedali objet, „když nemůžu jet já, tak nikdo“ Vždyť přece s cizího krev neteče, a riskují tím jenom zrcátko. S předností na hlavní taky moc nepočítám, už se mi to několikrát vyplatilo…
    No a když někdo přijede autem a řekne jak můžeš jezdit mezi auty v tom smradu. Co se na to dá říct:
    – Proč mě teda trávíš?
    – Jo aha to jsem nevěděl, zítra kupuju auto abych se zbavil přebytečných peněz, času a zábavy. Pak budu moci taky smradit v kolonách a dýchat čistý vzduch přes filtr.
    – Jo aha to jsem nevěděl, budu jezdit MHD, však s tím denně zabiju jen 1h a stojí to jen 1000kč měsíčně, a studium jízdních řádů a dobíhání tramvají to je taky zábava

      1. Ono to není zase tak moc,
        Ono to není zase tak moc, třeba dnes sice byl na tachometru průměr 40,9 km/h, ale je třeba dodat, že to bylo za pomoci výškového rozdílu 50m, zpět to už bylo jen 33,2km/h. Takže zhruba 20min tam a 25min zpět.
        Pro potěšení odpůrců a kritiku: 2x denně jsem totálně propocený a převlíkání, oplachování, praní taky nějaký čas zabere…
        http://www.autorevue.cz/cyklistiku-je-treba-zakazat-za-tento-vyrok-dostal-poradce-jakl-anticenu/?utm_source=autorevue&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=floatbox
        A ještě další nešvar některých autistů:
        Po cestě jsou 3 sladěné semafory, kde stačí jet plynule 40km/h, jenomže špatně nesou že před nimi jede cyklista a musí za každou cenu předjet, jenomže tím jsou moc rychlí a na dalším semaforu musí brzdit, zastavit a tím zdržovat a překážet. Kde nefunguje logika, tam nastoupí technika:
        http://www.auto.cz/honda-vi-jak-vyresit-dopravni-zacpy-66755
        Kéž by šlo nějak jednoduše zrealizovat systém, který by sledoval hustotu dopravy před nějakým semaforem a na základě toho zobrazoval v nějakém úseku před semaforem doporučenou rychlost, při jejímž dodržení nebude téměř nutné na semaforu zastavovat.

        1. Neznám Váš věk, ale
          Neznám Váš věk, ale pokud se nemýlím, před revolucí každé větší město tento systém měl. V Olomouci na hlavní třídě myslím dokonce stále ještě funguje.
          Nebyl to systém, který monitoroval, složitě vyhodnocoval a podobně. Ale prostě za každou větší křižovatkou byl semafor 40,50 a 60. A podle toho, v jakém časovém úseku jedete se zobrazovala rychlost, abyste na další křižovatce chytl zelenou.

          V Rumunsku a některých městech Rakouska jsem zase viděl vedle každého semaforu odčítající časomíru v sekundách, podle které člověk poznal, jestli má zrychlit nebo zpomalit a je pravda, že jsem od hranic až do Budapešti stále na jedněch světlech. Taktéž vynikající systém a není třeba složitých diagnostických a vyhodnocovacích elektrických systému.

          Ono by bohatě stačilo, aby naše policie dělala co měla. Za ohrožení cyklisty jako účastníka silničního provozu flastr. Na silnici cyklista bez vybavení? Flastr. Jenže to by museli taky někdy vylézt ze svých vyhřátých autíček…

    1. Pridam 5. bod: neviditelny
      Pridam 5. bod: neviditelny cyklista – to kdyz jezdec nema osvetleni, odrazky, reflexni prvky nebo aspon svetle oblecení. Takovych cyklistu v tmave bunde se za volantem v noci fakt bojim.
      Pravda, ze tohle video je parodii na cyklistiku. Ale do prace jezdim na kole kazdy den a pokud jedu v klidu a vyhybam temto 4+1 bodum, ktere krasne shrnul kolega prede mnou, nejsem ani bezohledny, ani upoceny, ani zakomplexovany a zdravy se citim nejen dusevne, ale i telesne. A v praci jsem stejne rychle jako autem, ne-li rychleji.

  3. Dojíždění do práce
    Dojíždění do práce zdraví rozhodně posiluje, zvlášť když je těch 10 km v dopravní špičce v centru velkoměsta. Můžete se těšit na takové zdravotní benefity jako rakovina plic a mnohačetné zlomeniny až vás nějaký blázen sestřelí.

    Jezdit na kole ano, ale tam, kde to jde. V Praze to prakticky není možné, existuje jen pár tras, kde to jde. Umím si třeba představit, že kdybych bydlel na Zbraslavi a pracoval v Podolí, tak na kole jezdit budu. Ale snažit se kolo využívat obecně pro každého, to je fakt spíš o zdraví než pro zdraví.

    1. Rozhodně jízda na kole je
      Rozhodně jízda na kole je nejlevnějším dopravním prostředkem z bodu A do bodu B. Jen je třeba si najít trasu. Osobně jsem odpůrcem budování cyklostezek v místech s tak hustou silniční sítí jako má ČR. Proč se v rámci úspor v dopravě, než budování cyklostezek za evropské peníze, raději neopravují silnice a komunikace druhých tříd a místních komunikací jež hodilo ŘSD na obce a regiony. Bylo by to rozhodně levnější než zábor zemědělské půdy. – V ČR se za minulého režimu budovaly souběžné účelové komunikace pro odvedení zemědělské a stavební techniky z komunikací 1.třídy. Kolik a jak jsou tyto komunikace využívány třeba i jako cyklostezky, když se k nim nikdo dnes nehlásí a neprovádí údržbu a opravy. A co se týká velkých měst jako je Praha, Brno nebo Ostrava. Jak moc cyklisté k cestě do zaměstnání využívají souběžné ulice jež jsou mnohdy volnější než hlavní tahy s MHD a osobní dopravou.

Napsat komentář