Vydejme se pomocí animace 3D, která připomíná multimediální podobu rentgenového snímání, na cestu do útrob elektromobilu CUPRA e-Racer, prvního závodního cestovního vozu na světě se zcela elektrickým pohonem.
foto: Seat
Akumulátory s hmotností 450 kg jsou klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti elektromobilu. Určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny v co nejnižší poloze.
Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9000 mobilních telefonů současně.
Elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují špičkový výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ říká Xavier Serra. CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér značky Xavier Serra.
Závodní vůz je vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu závodního vozu CUPRA e-Racer. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.
Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut.
„Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.
foto: Seat
Inženýři a technici značky CUPRA i nadále pracují na tom, aby z vozu dostali maximální výkony. „Tento vůz poskytuje velké množství energie a my pracujeme na tom, abychom ji dokázali efektivně využívat pro rychlé časy na závodním okruhu,“ vysvětluje Xavier.
Cíl je totiž stejný, ať je vůz poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotory: „být nejrychlejší a projet cílem jako první“. Komponenty a strategie jdou ruku v ruce a intenzivní úsilí při hledání optimální kombinace vyvrcholí v roce 2020, kdy bude CUPRA e-Racer poprvé závodit v novém závodním seriálu ETCR.
Díky za článek.
Hned mám ve všem jasno. Hlavně
Díky za článek.
Hned mám ve všem jasno. Hlavně přirovnání výkonu k 6 tis mobilům mi velice pomohlo 😀
Hezky se VW píárku povedlo na chvíli odvést tvou pozornost
Hezky se VW píárku povedlo na chvíli odvést tvou pozornost od jejich čadících rakovinometů k nečemu jinému. :)))
off
Dva hoši v elektrický dodávce chtěj jet za Americky do
off
Dva hoši v elektrický dodávce chtěj jet za Americky do Argentiny a maj na střeše 6kW panelů.
https://www.youtube.com/watch?v=VMeqMmERtL0
Počin dobrej. ale myslím že pojedou pouze do té doby, než
Počin dobrej. ale myslím že pojedou pouze do té doby, než při nabíjení potkají první větřík 😀
How Do Oil Pumpjacks
How Do Oil Pumpjacks Work?
https://www.youtube.com/watch?v=X0Dpd52pfp0
Takhle vypadalo kalifornský báječný pobřeží v
Takhle vypadalo kalifornský báječný pobřeží v Hunintong Beach ještě nedávno. Těžních věží jak nasr@no…!!! :(((
Dneska je to nóbl letovisko a sérfařská mekka.
https://www.amoeba.com/admin/uploads/blog/Eric_B/BeachWells.jpeg
https://i.imgur.com/h2WFA0B.jpg
https://www.ocregister.com/wp-content/uploads/migration/nfb/nfbt37-b88261878z.120141119230400000ghv6cfai.60.jpg?w=620
https://timeline.com/photos-dark-beauty-in-the-oil-fields-of-old-southern-california-f8aea365d38d
off
Rimac mluví o tom jak začínal a jak se dostal tam kde
off
Rimac mluví o tom jak začínal a jak se dostal tam kde je dnes.
https://youtu.be/7No0qCbG1Mc
VW konečně povyhází ten přebytečný uměle příživný
VW konečně povyhází ten přebytečný uměle příživný póvl co zatěžoval ekonomiku ;))
auto.idnes.cz/volkswagen-prace-zamestnani-propousteni-elektromobilita-pnb-/automoto.aspx?c=A181221_124957_automoto_taj
Aha, tak posun výroby. Elektromobily u faultcvágnu se
Aha, tak posun výroby. Elektromobily u faultcvágnu se posouvají na rok 2022, spíše 2023. Fakt lídr hodný následování. Strítskůtr dobře věděl co dělá.
V Emdenu a Hannoveru od r. 2022, v Cvikově už příští rok.
V Emdenu a Hannoveru od r. 2022, v Cvikově už příští rok.
Jo to je hláška z před půl roku. Věří jí někdo?
Jo to je hláška z před půl roku. Věří jí někdo? Jasně, výroba eGolfu se zdvojnásobila, ale jinak padne datum, a za půl roku padne datum posunuté blíž ke konci století. To původní nikdo nezopakuje a ani neukáže nic co by připomínalo stavbu GF1. Takže za mne vidím pouze sladký spánek.
VW furt jen pousová data a navyšuje čísla. Jsou 10 let
VW furt jen pousová data a navyšuje čísla. Jsou 10 let pozadu a za 2 ukážou to co měli ukázat předloni. To kdy a jestli vůbec s tím zaplavěj trhy je ve hvězdách. A s vlastní GF jsou v hajzlu jak Baťa s dřevákama. Ještě pořád se titulujou jako „lídří“ ? :)))
VW navyšuje plány a chce prodávat 1,8 mil. EV do roku 2030
VW navyšuje plány a chce prodávat 1,8 mil. EV do roku 2030 (původně 1,2 mil.). I tak to je jen 15 % produkce v době, kdy se bude prodávat celosvětově okolo 50 % elektromobilů. Abychom se ještě nedočkali, že tu za 10 let bude kupovat Tesla zavřené továrny VW.
Inu plánů má má manželka že jí ani tři manželé do
Inu plánů má má manželka že jí ani tři manželé do konce života neuspokojí, takže fajn a reál? 72poskakovadel/den? K smíchu.
nejsmutnější na tom bude že ti rádobydobří pracovníci
nejsmutnější na tom bude že ti rádobydobří pracovníci z balkánu potáhnou za výrobou passatu k nám, takže se to madames Merkel přece jen povede je k nám dostat,past na Babiše a rána pod pás všem čehůnům
A kde to chtěj u nás vyrábět?
To už Citigo_EV
A kde to chtěj u nás vyrábět?
To už Citigo_EV nedočkáme…
SPACEX Očekává 18. investiční kolo, které dopumpuje na
SPACEX Očekává 18. investiční kolo, které dopumpuje na 30,5 miliardy dolarů ;))
connect.zive.cz/clanky/ocekava-se-dalsi-investicni-kolo-ktere-napumpuje-penize-do-spacex-hodnota-firmy-muze-vzrust-az-na-30-miliard-dolaru/sc-320-a-196427/default.aspx
off
70 % aut od GM je vyrobeno a prodáno v Číně. Americká
off
70 % aut od GM je vyrobeno a prodáno v Číně. Americká GM nakonec dopadne tak, že už bude vyrábět jen v Číně a auta bude do USA dovážet. Ostatně to už činní tak dnes. :))
Takže jedinými americkymi auty bude Tesla a a japonští, němečtí a korejští výrobce co už je desetiletí vyráběj a prodávaj v Americe :))))
VW vyrobí a prodá 40 % svý produkce v Číně.
Střeva vod Rimacu.
Střeva vod Rimacu.
Pane Horčíku, prosím oddělte nějak výrazněji jestli
Pane Horčíku, prosím oddělte nějak výrazněji jestli jste text napsal vy, nebo jestli je to citace z tiskové zprávy. Na začátku je uvedena „redakce“ a na konci „zdroj: tisková zpráva“.
Protože tohle jste snad nemohl vy napsat, ne?
Pod takovou slátaninu bych se stiděl podepsat.
Namátkou cituji:
„Akumulátory s hmotností 450 kg … Jsou umístěny v co nejnižší poloze.
Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku.“
Zajímalo by mne jak hmotnost skoro půl tuny, umístěná kdekoli na autě může zvyšovat „DYNAMIKU“ vozidla? Dynamika je pojem, co říká, že je to reaguje dost rychle na změny. Velká hmotnost naopak dynamiku dost znižuje, protože rozpohybovat velkou hmotnost je vždy pomalejší než rozpohybovat peříčko.
A další:
„CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér značky Xavier Serra.“
Jak může jednostupňová převodovka přispívat k lepšímu zrychlení a zároveň k nejvyšší rychlosti? Buď by musela být minimálně 2-stupňová, nebo ideálně 3 stupně. Jeden převod na rozjezd, jeden na „normální jízdu“ a jeden na vyšší rychlosti. Ale jeden stupěň, jeden převod nemůže dělat dvě protichůdné věci. Nehledě na to, že každé zařízení v „cestě“ přenosu výkonu od motoru na kola přispívá tak akorát ke zhoršení vlastností.
dynamika je spis pomer vykon/hmotnost (s ohledem na prilnavost
dynamika je spis pomer vykon/hmotnost (s ohledem na prilnavost k vozovce). Mate tedy na vyber budto snizit jmenovatel (vase navrhovane reseni) nebo zvysit citatel (pouzite reseni).
I ta nejstarsi skodovka ma vetsi dynamiku nez pericko jelikoz pericko ma nulovy vykon…
To máte možná pravdu, ale v tom článku a daném odstavci
To máte možná pravdu, ale v tom článku a daném odstavci kde se tohle píše nic o výkonu není. Naopak je tam celý odstavec popisující hmotnost a umístění baterie v podlaze. A to sorry ale to je přesně to co dynamiku naopak snižuje a umístění nemá na vliv žádný.
Dynamika je když něco dokáže rychle reagovat. Tj u auta potřebujete velký výkon a malou hmotnost. To s tím peřím to bylo jen přirovnání přeci.
Dynamika je zrychlování a zpomalování, hmotnost může
Dynamika je zrychlování a zpomalování, hmotnost může pomáhat zrychlování třeba při volném pádu nebo větším přítlakem k povrchu u hnané či bržděné nápravy, aby neprokluzovala.
Možná jsem blbej, ale asi nerozumím příspěvku. Přijde
Možná jsem blbej, ale asi nerozumím příspěvku. Přijde mi, že jste zopakoval co už jsem říkal. Jinak tady nejsme ve vesmíru, tady na zemi je gravitace, je tu tření atd.
Takže když budu mít auto, které má např. výkon 100 kw a to auto bude mít hmotnost například 300kg, tak bude přeci hooooodně dynamický, prostě živý jako blázen.
Když to auto bude mít 3 tuny, tak s ním moc neužijete, protože bude mít dynamiku na nule…. Protože rozpohybovat ty 3 tuny na to těch 100 kw je docela málo a chvíli to potrvá.
Z toho usuzuji, že dynamika závisí na hmotnosti a výkonu, který je tam použit.
A teď zpět k prvnímu příspěvku. V článku v daném odstavci nic o výkonu není, jen informace, že velká hmotnost a dokonce i umístění v podlaze zvyšuje dynamiku. Což je podle mne naprostá blbost. Zatím mi to nikdo nevyvrátil.
Asi nema cenu slovickarit co presne znamena pojem
Asi nema cenu slovickarit co presne znamena pojem dynamika.
Verim, ze to bylo mysleno, ne ze to snad pomuze zrychlovani a zpomalovani, ale ze idealni rozlozeni vahy, kterym se da vyladit optimalne pretacivost nebo nedotacivost v kombinaci s nizkym tezistem diky kteremu se auto mene naklani prispeji k moznosti mnohem svizneji projizdet zatacky.
Souhlas žádné slovíčkaření.
Závidím Vám tu fantazii.
Souhlas žádné slovíčkaření.
Závidím Vám tu fantazii. 🙂
U mě to funguje tak, že když po mě něco někdo chce a řekne mi např. přines kočičky, tak jdu a koupím kočky. No že chtěl ve výsledku utrhnout trochu klacků do vázy, to už z toho opravdu nevydedukuji, protože zapoměl zmínit, že myslí ty rostliny. :-)))
No vidite a ja hloupej ctu uz skoro jen Hybrid.
Tak jeste
No vidite a ja hloupej ctu uz skoro jen Hybrid.
Tak jeste prosim o odkaz na ty dokonale clanky pod, ktere jste se tedy podepsal.
Jooo dobrý, tohle používám taky. 🙂
Takže mám pravdu a
Jooo dobrý, tohle používám taky. 🙂
Takže mám pravdu a v článku jsou blbosti! Ale mohl jste to napsat rovnou, proč ten kolotoč okolo :-)))
To je tak těžké napsat: „ano máte pravdu, je to nesmysl a tečka“.
Nebo mi napsat, „ne nemáte pravdu, plete te si dojmy a průjmy. Je to tak a tak.“
Takže nic.
Tohle je podle mne jen zkopírovaná tisková zpráva, protože tohle by pan Horčík nemohl nikdy snad sám napsat.
A moje kritika směřovala právě na pitomý tiskový zprávy, kde jsou samý „marketingový keci“, které nedávají vůbec žádný smysl.
Kritizovat neco umi kazdej. Udelat to lepe uz malokdo. Kdyby
Kritizovat neco umi kazdej. Udelat to lepe uz malokdo. Kdyby slo o nejakou konstruktivni kritiku tak nereknu, ale tohle je chytani za slovicka. Kazdej normalni clovek vi jak to bylo mysleno.
At uz to byla tiskova zprava nebo dilo pana Horcika furt je to lepsi nez zamerne lzi a dezinformace, ktere siri okolo elektro aut zabehle casopisy jako je Svet (spalovacich) motoru nebo Autotip. Tam vedi jiste presne co je dynamika jizdy, za to vedi uplne kulove o tom jak se jezdi dlouhodobe s autem na elektrinu. Takze budme radi za pana Horcika i za ty tiskove zpravy, ktere se snazi vyzdvihnout prednosti nizko umistene baterie v aute na elektrinu, byt ne treba uplne spravne zvolenym vyrazem.
Celková kapacita, dojezd, účinnost, účinnost rekuperace?
Celková kapacita, dojezd, účinnost, účinnost rekuperace?
Aha, tak dojezd je na tom videu. Při špičkovém výkonu 40
Aha, tak dojezd je na tom videu. Při špičkovém výkonu 40 km. Tak to by mě ještě zajímalo, jaký to má maximální nabíjecí výkon a doba dobití.
Předpokládám, že mobilní telefon má maximální výkon
Předpokládám, že mobilní telefon má maximální výkon zhruba 2W.
krát 9000 je 180kW. to je o něco víc, než má moje auto
Ne, má to dohromady 500 kW.
Ne, má to dohromady 500 kW.
9000 mobilov po 2W je 500kW ??? A odkedy ???
9000 mobilov po 2W je 500kW ??? A odkedy ???
ja myslim ze mobil by ze sebe mohl vymacknou mozna i 10W
ja myslim ze mobil by ze sebe mohl vymacknou mozna i 10W spickove, konec koncu nektere mobily se umi az neprijemne zahrivat.
Kdepak. Normy určují jasně, jak se mohou mobily chovat. 10
Kdepak. Normy určují jasně, jak se mohou mobily chovat. 10 W nedají a ani nesmí dát.
Ale můžou, jen ne do signálu, do obrazovky a procesoru
Ale můžou, jen ne do signálu, do obrazovky a procesoru klidně.
ja mel na mysli vykon z baterie, ne do signalu, to je jasne…
ja mel na mysli vykon z baterie, ne do signalu, to je jasne…
Na obhajobu Tomiqa len upresním. Mám v mobile taký
Na obhajobu Tomiqa len upresním. Mám v mobile taký prográmek na monitoring energie z batérie a pri max. výkone z nej tečie max. 1300mA pri 3,7V, čo je asi 5W. A to je iba krátkodobo. Ale keby to bolo aj 10W, tak to bude 90kW pri 9000 mobiloch.
Ale to nemení nič na fakte, že celé to prirovnávanie výkonu auta k mobilom je totálna pi@ovina…
Sexemse o řád 🙂 je to 18kw. To měl Trabant.
Sexemse o řád 🙂 je to 18kw. To měl Trabant.
Přesně tak, výkon zdaleka ne, když jeden článek v Cupře
Přesně tak, výkon zdaleka ne, když jeden článek v Cupře může mít odběr až 30A! Má tam být kapacita, ta lze porovnat, nikoli výkon.
Mohli byste, prosím ten výkon ještě přepočítat na
Mohli byste, prosím ten výkon ještě přepočítat na akuvrtačky, holící strojky a zubní kartáčky?
Koně a mobilní telefony ti nestačí ???
Koně a mobilní telefony ti nestačí ???
Ještě bych prosil veverky a zajíce 🙂
Ještě bych prosil veverky a zajíce 🙂
Já na rohlíky a půllitry.
Já na rohlíky a půllitry.
Ten výkon elektromotorů v koních tam opravdu “ perlí”.
Ten výkon elektromotorů v koních tam opravdu “ perlí”. O “výkonu” mobilu 55W ani nemluvě…
Nebo aspoň na výkon trestu
Nebo aspoň na výkon trestu