Hyundai Sonata plug-in hybrid: podrobnosti

Hyundai Motor Company představil na lednovém autosalónu NAIAS 2015 v americkém Detroitu dvě světové novinky – hybridní model Sonata Plug-in Hybrid a koncept pick-upu Santa Cruz.

Nový Hyundai Sonata plug-in hybrid v plné parádě na autosalonu v Detroitu
foto: Hyundai

Model Sonata Plug-in Hybrid je první vozem Hyundai s hybridním pohonem PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) s možností vnějšího nabíjení. Ujede více než 35 km s čistě elektrickým pohonem.

Akumulátor tohoto hybridního vozu lze nabít už za pouhou 2,5 hodinu. Model bude vyrábět jihokorejský výrobní závod v Asanu a na vybraných trzích se začne prodávat v průběhu letošního roku. V České republice se s jeho prodejem zatím nepočítá.

Přestože je Sonata Plug-in Hybrid technicky velmi vyspělým vozem, řidič jej bude vnímat prakticky stejně jako běžný model Sonata Hybrid. Sada lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 9,8 kWh, která je přibližně pětkrát větší než v Sonatě Hybrid, poskytuje verzi Plug-in Hybrid dojezd až 35,4 km s čistě elektrickým pohonem. To je mimochodem víc, než nabízejí dnes všechny ostatní sedany střední třídy s pohonem PHEV.

Sonata Plug-in Hybrid používá šestistupňovou samočinnou převodovku s elektromotorem Hyundai TMED (Transmission-Mounted Electrical Device) o výkonu 50 kW, který zaujímá místo kapalinového měniče momentu.

Elektromotor je o třetinu (32 %) výkonnější než elektromotor v Sonatě Hybrid a umožňuje jízdu s čistě elektrickým pohonem i vyššími rychlostmi. Při vybití akumulátoru nehrozí, že by Sonata Plug-in Hybrid zůstala stát – vůz je totiž ještě vybaven benzínovým dvoulitrovým čtyřválcem GDI Nu.

Pro Sonatu PHEV je vyladěn na nejvyšší výkon 115 kW (156 k) a maximální točivý moment 190 Nm. Celkový nejvyšší výkon hybridního systému je potom 150 kW (204 k) při 6000 min-1.

Na základě interních testů činí kombinovaná spotřeba paliva EPA modelu Sonata PHEV v režimu EV 93 MPGe, ekvivalent spotřeby 2,5 l/100 km. V režimu udržování stavu nabití akumulátoru jsou předběžné hodnoty spotřeby paliva modelu 6,2 litru ve městě, 5,5 litru mimo město a 5,9 litru na 100 km jízdy v kombinovaném cyklu. Doba nabíjení akumulátoru činí 2,5 hodiny z nabíječky 240 V Level 2, respektive 5 hodin v případě použití standardní 120voltové zásuvky.

Sonata PHEV se stejně jako Sonata Hybrid vzhledově liší od ostatních variant modelové řady Sonata. Vnější odlišnosti zahrnují masku chladiče, přední i zadní nárazníky, přední blatníky, světlomety vpředu a vzadu, chromované prahové lišty, nabíjecí zásuvku na předním blatníku, kola a v neposlední řadě i označení logem Hybrid. Pro obě hybridní verze Sonaty také platí lepší součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,24.

Jinak pojatý je rovněž vnitřek vozu, především přístrojový panel přináší dodatečné informace o funkcích systému PHEV. Ukazatel stavu nabití je umístěn na horní straně přístrojové desky, aby bylo možné i zvenku snadno zkontrolovat stav nabití akumulátoru.

Majitelé mohou ovládat a sledovat svůj model Sonata Plug-In Hybrid také dálkově, a to prostřednictvím originální aplikace pro chytré telefony Blue Link. S ní mají přístup k datům svého vozu v reálném čase a mohou jejím prostřednictvím rovněž zadávat specifické příkazy, jako třeba spuštění motoru a uzamknutí dveří.

Uživatelé si navíc mohou vyhledávat body zájmu pomocí portálu Google s hlasovým nebo textovým zadáváním a nastavit si cíle v navigaci. Nejužitečnější funkcí této aplikace je správa rozvrhu nabíjení akumulátoru vozu.

Majitelé si mohou možnosti nabíjení akumulátoru vybrat buď uvnitř vozu, nebo dálkově pomocí chytrého telefonu.Nabíjení je možno také nastavit na konkrétní čas a datum.

Sonata Plug-in Hybrid je standardně vybavena sedmi airbagy, včetně kolenního pro řidiče. Součástí výbavy je rovněž elektronicky řízený stabilizační systém (ESC), systém stability řízení (VSM), protiprokluzový systém, ABS, systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách a zadní kamera. Ve standardu nechybějí ani systémy aktivní bezpečnosti – upozornění na riziko kolize s překážkou vpředu, asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo systém sledování slepého úhlu.

Sonata Plug-in Hybrid nabízí komfortní techniku ze světa luxusních vozidel v neuvěřitelně hospodárném hybridním sedanu střední třídy.

Z dlouhého seznamu prvků si pozornost zaslouží třeba chytrý systém bezdotykového otvírání víka zavazadlového prostoru, elektrická parkovací brzda s funkcí automatického zabrzdění stojícího vozidla, paměť pro uložení polohy sedadla řidiče, vyhřívaný volant, vnitřní osvětlení , odvětrávaná sedadla vpředu a adaptivní tempomat (SCC) se schopností zpomalovat až do úplného zastavení.

tisková zpráva

6 Comments on “Hyundai Sonata plug-in hybrid: podrobnosti”

      1. Nesouhlasím – rozhodne
        Nesouhlasím – rozhodne budoucnost!!! A dávám za pravdu panu Holčíkovi. Rozhodně si ale nemyslím, že to rozhodne politika a ideologie! Ale člověk moudrý a ubitek energetických zdroju. Nakonec co člověka moudrého přivedlo k náhradě živočišného potahu potahem parním,spalovacím,elektrickým a po ropné krizi kombinovaným hybridním. Budoucnost lidstva za nějakých padesát možná sto let bude nevyhnutelným návratem k jádru z duvodu vyčerpání světových nerosných surovin. Ale do té doby z ekonomického duvodu přežití budou hybridní systémy nutností!!

    1. Mě osobně hybridy a
      Mě osobně hybridy a zejména plug-in hybridy přijdou jako velmi dobrý nástroj, jak mezi lidi dostat povědomí o elektrickém pohonu a o jeho výhodách a jak zmírnit „šok“ lidí při přechodu ze spalovacího motoru na čistý elektromotor.
      Lidé si to osahají, zjistí, že je to dobré, že ušetří apod. a už nebudou tak konzervativní vůči čisté elektromobilitě jako takové.

Napsat komentář