Hyundai představil koncepční elektromobil Initium poháněný palivovými články na vodík, který je dalším velkým krokem značky v oblasti vodíkové mobility a udržitelnosti.
Na akci Clearly Committed, která se uskutečnila v komplexu Hyundai Motorstudio Goyang, odhalila značka Hyundai koncepční elektromobil Initium s pohonem napájeným vodíkovými palivovými články. Latinské slovo initium znamená začátek nebo prvenství. Hyundai jím vystihuje své postavení průkopníka v oblasti vodíkové energie a úsilí o rozvoj vodíkové společnosti.
Hyundai Initium je předobrazem nového sériově vyráběného elektrického modelu s palivovými články, který Hyundai plánuje představit v první polovině příštího roku. Koncepční vůz je shrnutím 27letých zkušeností značky s vývojem vodíkové technologie a zrcadlí se v něm její úsilí o realizaci udržitelné vodíkové společnosti.
S jedinečným koncepčním SUV na vodík debutuje také nový designový styl Hyundai Motor pojmenovaný „Art of Steel“ – ztělesňuje charakter značky HTWO, která v rámci koncernu Hyundai Motor Group zastřešuje celý vodíkový hodnotový řetězec.
Osobité estetické pojetí koncepčního vozu INITIUM ve stylu SUV úspěšně propojuje funkčnost pro městský život se schopností podnikat dobrodružné výpravy do přírody. Odvážné linie a robustní konstrukce v sobě spojují odolnost se sofistikovaností. Design koncepčního vozu završují unikátní 21“ kola. Podélné střešní nosiče zvyšují úroveň praktičnosti pro uživatele, kteří vyznávají městský i outdoorový životní styl.
Vývoj koncepčního vozu INITIUM se zaměřil na tři hlavní aspekty: mimořádně dlouhý dojezd a vylepšené jízdní výkony, což jsou klíčové silné stránky aut na vodík; prostorný interiér a zavazadlový prostor, díky čemuž je studie ideální pro rodiny; a jedinečné praktické, komfortní a bezpečnostní prvky výbavy, jimiž se vodíkové vozy odlišují.
Jednou z největších výhod elektromobilů s palivovými články je pozoruhodný dojezd a z toho vyplývající uživatelská flexibilita. Hyundai vybavil INITIUM velkými nádržemi na vodík, které maximalizují dojezd a umocňují tak výhody elektromobilů s palivovými články.
Speciálně tvarovaná kola snižují aerodynamický odpor a jsou obuta do pneumatik s nízkým valivým odporem. Cílem je dosáhnout dojezdu mezi doplňováním paliva přes 650 km.
Co se týká jízdních výkonů, nabízí INITIUM vynikající zrychlení i schopnost plynulého a rychlého předjetí. Hyundai dalším vývojem technologie palivových článků zvýšil jejich výkon a současně zvětšil kapacitu sady akumulátorů.
Díky tomu je možné použít elektromotor o výkonu až 150 kW. Řidiči si tak mohou užívat plynulou a tichou jízdu nejen v městských oblastech, ale i ve vyšších rychlostech na dálnicích.
INITIUM poskytuje pozoruhodný vnitřní prostor a mimořádnou všestrannost, což z něj činí ideální rodinné SUV. Na cestující ve druhé řadě čeká velkorysý životní prostor. Vysokou úroveň komfortu nabízejí i sedadla s velkým rozsahem nastavení sklonu opěradla. Široká karoserie koncepčního vozu a velký úhel otevření zadních dveří zajistí cestujícím vzadu maximální pohodlí při nastupování a vystupování.
Výbava zahrnuje specifický plánovač tras pro elektromobily s palivovými články, který je řešením jednoho z největších problémů pro zákazníky, kteří si pořizují vodíkový vůz: aktuální infrastruktury plnicích stanic.
Uživatelé si díky této funkci mohou snadno naplánovat optimální trasu a vyhledávat plnicí stanice podél cesty, aniž by museli otevírat samostatnou aplikaci nebo používat telefon. Mohou také zkontrolovat přístupnost a provozní stav vyhlédnuté plnicí stanice včetně případného počtu čekajících vozidel.
Palivové články na vodík navíc koncepčnímu vozu INITIUM poskytují elektřinu s nulovými emisemi škodlivin. Elektrickou energii lze využívat nejen k pohonu, ale také pro napájení a nabíjení různých domácích spotřebičů a osobních zařízení prostřednictvím funkce V2L (Vehicle-to-Load).
Za pozornost stojí venkovní zásuvka, kterou lze připojit přímo k 220V domácí elektrické síti. INITIUM se tak změní z dopravního prostředku na potenciální zdroj energie.
Koncepční auto splňuje nejvyšší globální požadavky na pasivní i aktivní bezpečnost. Mimořádnou ochranu cestujícím v případě kolize zajišťuje vyztužená konstrukce přední části vozu s větším počtem nosných a deformačních struktur ve spojení s odolným skeletem i v bočních částech karoserie a soustavou devíti airbagů. Tím je zaručena pasivní bezpečnost světové úrovně.
Hyundai plánuje, že INITIUM vystaví na listopadových autosalonech v Los Angeles a Kantonu, a ještě více tak upevní své postavení lídra vodíkové mobility na globálním trhu. Sériově vyráběná verze bude uvedena na trh v první polovině roku 2025.
zdroj: tisková zpráva, foto: Hyundai
Kde chcete v terénu tankovat vodík ??? BEV off-road by nebyl špatný pokud by přišly lehké a výkonné baterky. Nabít baterku je určitě snažší než sehnat vodík.
Myslím že dízl bude ještě hodně dlouho hlavním pohonem off-roudů. Má silný krouťák od spoda a nízkou spotřebu. Naftu natankujete kdekoliv. Jediné co u současných naftových off-roudů vadí je DPF, ten se do terénu fakt nehodí.
To je off-road do města pro milovníky bezkofeinového latíčka s nízkotučným sojovým mlíčkem.
Jjo, však píšou že to má nízkoodporové pneu do města, asi se s tím do terénu nepočítá. Mohlo by se to v terénu rozpadnout jak Cybertruck 😁😂🤣
pro Jano…. Je to trochu složitější. Souhlas že vodík a palivový článek je nesmysl pro všechny kategorie offroadů.
Pokud jde o baterie, je potřeba rozlišit velké expediční offroady, kde je baterie docela problém, a menší a střední offroady, u nichž je baterie naopak ideální.
Jsou to auta se kterýma se nedělají velké nájezdy a skoro nikdo s nima nevyráží na dálnici, kde by dojezd trpěl.
Ale pokud jde o průjezd terénem, elektromobil je bezkonkurenční: 4 motory, absence diferenciálů = velká světlá výška, nízká spotřeba v těžkém terénu, a další pecky jako brodivost, krabí ,,chůze“, otáčení se doslova na fleku.
Jestli chceš vidět to poslední, mrkni na nový elektrický Mercedes G, je to fakt spektakulární.🔋🥇
Jojo koukal jsem na nějaké čínské elektro offroudy a umí toho opravdu hodně, má to budoucnost.