Minimalizace zbytečného řazení předvídavým řízením převodovky zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti. Budoucí vývojové stupně zohlední také preference řidiče a stav dopravní signalizace.
foto: Hyundai
Společnosti Hyundai a Kia oznámily, že vyvinuly síťově propojené řízení převodovky („ICT Connected Shift System“), které jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) pro předvídavé řazení.
Vozidlo s tímto systémem dokáže s předstihem automaticky zařadit optimální převodový stupeň na základě topografických vlastností projížděné trasy a aktuálního stavu dopravy. Systém zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti.
Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie ve svých budoucích nových vozidlech. Společnosti získaly během vývoje systému cca 40 významných patentů v Jižní Koreji a zahraničí.
Dosavadní technologie automatického řazení zohledňují preference řidiče. Do této skupiny řídicích systémů převodovek patří například chytrý provozní režim „Smart Drive Mode“, nabízený ve většině aktuálních modelů Hyundai a Kia.
Nové síťově propojené řízení převodovky jako první využívá informační a komunikační technologie pro automatické řazení v závislosti na průběhu trasy a dopravních podmínkách.
Síťově propojené řízení převodovky „ICT Connected Shift System“ používá řídicí jednotku převodovky TCU (Transmission Control Unit) s inteligentním softwarem, který v reálném čase dostává a vyhodnocuje vstupní data od důležitých systémů včetně navigačního systému s precizními mapami silniční sítě ve formátu 3D, kamer a radarového senzoru chytrého tempomatu.
Navigační systém s prostorovými mapami poskytuje také data o výšce a sklonu vozovky, jakož i o poloměrech zatáček. Využívány jsou rovněž aktuální informace o různých událostech v silniční dopravě a její hustotě.
Radarový senzor rozpoznává rychlost jízdy ostatních vozidel a jejich vzdálenost, zatímco přední kamera poskytuje informace o jízdních pruzích. TCU na základě výše uvedených vstupních údajů předvídavě vypočítává optimální průběh řazení pro jízdní situace v reálném čase pomocí algoritmu s umělou inteligencí a vydává příslušné pokyny pro řazení převodových stupňů.
Pokud systém očekává například relativně dlouhý úsek, po němž bude nutné snížit rychlost jízdy, a radarový senzor nedetekuje žádné změny rychlosti vpředu jedoucího vozidla, zařadí převodovka přechodně neutrál, aby zvýšila hospodárnost.
V rámci testů vozidel Hyundai a Kia se síťově propojeným řízením převodovky na silnicích s mnoha zatáčkami se četnost řazení v zatáčkách snížila přibližně o 43 % v porovnání s vozidly bez tohoto systému. Systém tím také snížil četnost používání brzdové soustavy o cca 11 %, čímž minimalizoval opotřebení brzd a zatížení i únavu řidiče.
Při požadavku intenzivního zrychlení na vjezdu na dálnici přešla převodovka automaticky do sportovního režimu, čímž usnadnila řidiči zařazení mezi ostatní vozidla v průběžném jízdním pruhu. Poté se vozidlo automaticky vrátilo ke svému původnímu jízdnímu režimu pro bezpečnou a hospodárnou jízdu.
Před očekávanými změnami rychlosti jízdy, například před zpomalovacími prahy, úseky s odlišným rychlostním limitem nebo klesáním, bylo po uvolnění pedálu plynu aktivováno brzdění motorem.
Radarový senzor vpředu detekoval změny vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho docházelo v případě potřeby k automatické změně převodového stupně, která zvyšovala kvalitu jízdy.
Systém je také kompatibilní s technologií autonomní jízdy, která prochází intenzivním vývojem. Síťově propojené řízení převodovky sníží v éře autonomních vozidel spotřebu paliva a zajistí zážitky hladké jízdy díky pohotovým reakcím na průběh trasy a dopravní podmínky v reálném čase.
Hyundai a Kia plánují další vývoj síťově propojeného řízení převodovky. Cílem je ještě inteligentnější řízení převodovky, které dokáže komunikovat s dopravní signalizací na základě komunikačních sítí LTE nebo 5G a rozpoznávat požadavky řidiče. Výsledkem bude ještě dokonalejší řízení činnosti převodovky.
„Vývoj vozidel směřuje od jednoduchých zařízení pro mobilitu k chytrým řešením mobility,“ řekl Byeong Wook Jeon, vedoucí výzkumné laboratoře pro inteligentní řízení poháněcího ústrojí.
„Dokonce i tradiční součást automobilu, jakým je jeho pohon, se stává vyspělou technologií optimalizovanou pro chytrou mobilitu prostřednictvím informační a komunikační techniky a technologií s umělou inteligencí.“
„Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie
„Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie ve svých budoucích sračkometech“
Tlačové centrum tam malo chybu, tak som im to opravil 🙂
Mě vždy pobaví tiskové oddělení ve slovenském podání.
Mě vždy pobaví tiskové oddělení ve slovenském podání. Zřejmě naši braši používají vhodnější výrazy, však takové zprávy vážně museli vytlačit (v malé místnůstce) :-D.
To sú tzv. „tlačoviny“ alebo po vašom „tiskoviny“
🙂
To sú tzv. „tlačoviny“ alebo po vašom „tiskoviny“
🙂
Zdokonaluju mrtvu technologiu. Keby tie ludske a financne
Zdokonaluju mrtvu technologiu. Keby tie ludske a financne kapacity na vyvoj radsej investovali do lepsich baterii, rekuperacii, pruzenia, skeletu…
Prevodovka sa uplatni len u spalovakov, ktore to maju zratane.
Kdyby raději udělali hybrida, kterej by podle mapy byl
Kdyby raději udělali hybrida, kterej by podle mapy byl schopen přizpůsobit využití aku na maximum. To by mělo smysl.
Přesně, super nápad! A taky by se dokázal učit a
Přesně, super nápad! A taky by se dokázal učit a optimalizovat jízdu dle často použivaných tras případně je i kombinovat. Jízdy do práce, pro děti, do fitka, na nákup, na chatu, k dokotorovi, za milenkou, na hory…
–
–