Americká firma Visteon vyvíjí technologii umožňující ovládat jednotlivé součástí auta pouze svým pohledem. Technologie HMeye dokáže rozpoznat polohu hlavy i směr pohledu řidiče. Vše, co řidič musí udělat, je pohlédnout na správné „tlačítko“.
foto: Visteon Corporation
Ač to možná tak nevypadá, nebudeme se bavit o žádné sci-fi technologii ale o poměrně „jednoduchém“ konceptu využívající několika kamer, počítač a důmyslný software.
HMEye je elegantní akronym pro interakce mezi člověkem a strojem HMI (Human-Machine Interaction). HMEye patří mezi asistenční systémy řidiče a jeho cílem je zlepšit situační povědomí řidiče uvnitř vozidla a také o svém okolí.
Podle vize svých tvůrců HMEye zmenší nepozornost řidičů při řízení. Přitom nepozornost má podle studie, vypracované pojišťovnou Allianz Center Technology v Německu, Rakousku a Švýcarsku, na svědomí třetinu nehod. Jaké jsou nejčastější důvody nepozornosti?
„Nastavování či aktualizace navigace na začátku cesty, používání rádia, CD nebo MP3 přehrávače; to všechno jsou aktivity, které pozornost řidiče narušují. Zanícená debata se spolucestujícími nebo časté pohledy do zpětného zrcátka kvůli dětem, zvyšuje riziko nehody o celých 15 procent,“ dočteme se ve zprávě Allianz Center Technology.
video: YouTube
Podle výsledků analýzy však pozornost řidičů žádoucím směrem udržují nejrůznější „chytré“ technologie. Můžeme zmínit brzdového asistenta nebo systém upozorňující řidiče na jeho nestandardní chování – vybočení z pruhu, malý odstup od předního vozidla nebo mikrospánek.
Jednou z asistenčních pomůcek řidiče je také systém HMEye. Zařízení se skládá z několika kamer, které snímají polohu a natočení hlavy řidiče a také směr pohledu. Přitom software zná přesnou polohu jednotlivých ovládacích a zobrazovacích prvků na palubní desce.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Google a jeho Project Tango – revoluce v počítačovém vidění
Pouze pohledem tak lze „ovládat“ rádio, klimatizaci nebo navigaci. Stejně tak systém upozorní, pokud řidič nesleduje vozovku, ale soustředí dlouho pozornost na přístrojovou desku nebo svému spolujezdci. Samozřejmosti je hlídání mikrospánku.
HMEye kombinuje ovládání systémů auta jak manuálním ovládáním na volantu, tak pohledem očí. Otázkou však je, zda systém, který nutí řidiče sklápět zrak na přístrojovou desku, je ve skutečnosti bezpečnější, než třeba systémy využívající hlasové ovládání.
Ta posledna veta hovori za
Ta posledna veta hovori za vsetko.