Gi Bike – elektrické skládací kolo do města

Elektrické kolo je zřejmě nejefektivnějším městským dopravním prostředkem. Je lehké, agilní, skladné, rychlé, čisté a levné na provoz. Nyní trojice designérů z New Yorku koncept městského kola posunula ještě dále. Výsledkem je skládací kolo Gi Bike pro města 21. století.

Městské elektrické kolo Gi Bike
foto: Lucas Toledo

Za konstrukcí kola stojí Agustin Agustinoy, Eric Sevillia, a Lucas Toledo z New Yorku. S prvotní myšlenkou unikátního konceptu elektrického kola přišel Toledo v argentinské Cordóbě, kde na vlastní kůži zažil dopravní chaos při stávce zaměstnanců dopravních podniků.

„Bylo to během této těžké doby, kdy jsem si uvědomil důležitost nezávislosti a potřebu získat lepší způsob nezávislého každodenního dojíždění. Poté, co jsem zkoumal různé dopravní prostředky, uvědomil jsem si, že kolo je nejúčinější dopravní prostředek na celém světě,“ říká Toledo.

V čem se liší Gi Bike od dalších desítek projektů městských elektrických kol? Především je to možnost pohodlného složení a rozložení kola.

Gi Bike v akci.
Video: Kickstarter

Pamatujete na legendární české kolo „skládačka“? Tak tady složení a rozložení netrvá déle, než sekundu dvě. Elektrické kolo Gi Bike díky použití moderních materiálů váží pouze 17 kg. Manipulace s kolem je tedy poměrně snadná.

Kliky, střed a převodník jsou zapouzdřeny v hlinkovém těle rámu. Gi Bike navíc nemá řetěz ale pryžový řemen. Na kole tak můžete cestovat v dlouhých kalhotách, bez obav z toho, že se vám zamotají do řetězu – praktická věc pro městské kolo.

Samozřejmě nechcete, aby jste přijeli do práce nebo na schůzku propocení. Elektrický Gi Bike má v zádním náboji ukrytý elektrický motor, který zpříjemňuje šlapání, nebo vás rovnou veze.

Čtveřice základních typů lithium-vzduch baterií

Pro jízdu v noci jsou k dispozici efektní LED světla.
foto: Lucas Toledo

Energii motoru dodávají LiFePo4 baterie umožňující až 64 kilometrů asistovaného šlapání. Maximální rychlost bez šlapání je 25 km/h. Výkon elektrického motoru, kapacita baterií a dosah jízdy čistě na elektrickou energii je zatím tajemstvím.

Sympatické jsou různé vychytávky. Mezi řidítky je držák na chytrý telefon. Ten funguje jako navigace i jako zobrazovací jednotka, kde se ukazují všechny údaje o kole, jako je rychlost nebo dojezd.

Váš telefon také funguje jako zámek. Pokud se s telefonem od kola vzdálíte, bezpečnostní systém, využívající GPS údaje, uzamkne kolo. Stejně tak je na kole přítomen USB port pro dobíjení nejrůznějších elektronických přístrojů.

Kde si kolo Gi Bike můžete koupit? Zatím nikde. Tvůrci se snaží skrze veřejné financování na stránce Kickstarter sehnat 400 000 dolarů pro rozjezd sériové výroby. Po rozjetí sériové výroby se má cena pohybovat kolem 3390 dolarů (67 000 Kč).

10 Comments on “Gi Bike – elektrické skládací kolo do města”

  1. Na videu je vidět vratkost
    Na videu je vidět vratkost kola díky neúplné přední vidlici, špatně řešenému sklopnému mechanismu a uchycení sedla a celého rámu kola. Odpružení nulové, cena vysoká.
    Opět jde jen o to, kdo takové elektro kolo za drahý peníz koupí. Kdyby bylo kolo bez baterie a motoru, tak by ho nikdo nekoupil.
    Dojezd kola (bez pomoci svalů nohou) je daný hodnotou cca 3km na spotřebovanou 1Ah a víc ani ťuk, protože ušetřená hmotnost kola (např. oproti dostupným z Číny) je nepodstatná proti hmotnosti jezdce.
    Nominální výkon motoru bude max. 250W – pokud budou chtít kolo prodávat i v Evropě a navíc ho budou muset ještě dovybavit předepsanými bezpečnostními prvky (např. odrazkami).
    Takže žádný zázrak.

    1. Ta geometrie kola mne taky
      Ta geometrie kola mne taky napadla, inspirovali se cruisery, na tom se nedá šlapat, tak se taky jeden nezpotí. Jednostrannou vidlicí to nebude, spíš torzní tuhostí rámu, ale toto mi připadne jako konstrukční cvičení a někdo zkouší, jestli se to chytne. Geniální mi připadne ten zámek ovládaný telefonem, ještě bych chtěl mít možnost to odbrzdit, motor přepnout do maximální rekuperace a koukat na zloděje, jak mi dobije baterku.

      1. mám pocit, že čínu se
        mám pocit, že čínu se podceňovat dnes nevyplatí…jejich průmysl je na větší úrovni, než většina států EU a před dvěma lety tohle nebyla pravda…dnes z číny objednám cokoliv, ale pocit z toho, že by to byl, nějak výrazně horší produkt tak nějak vymizel a naopak začínám mít pocit, že evropští výrobci neposkytují o nic lepší zboží..naopak cena je někde jinde a to je samotné likviduje….myslet si, že na kole za 70 tis. budu prosperovat je dost nereálná a to nezmění nic než přístup k tecnologiím jako takovým všem bez omezení…Jaký je v dněšní době problém, vzít kolo, namontovat na něj jednotku s motorem a pořádnou baterií? Možná si ho vedle stolu nepostavím, ale myslím, že by stím můj šéf stejně nesouhlasil a v krásných letních měsících, kdy za dopoledne spadne kýbl vody na hlavu už vůbec…:) Ani pokus o chytrý přístup, mě nenadchnul, protože ani to v dnešní době není omezeno jen na laiky a s komplexnímy systémy např na bázi arduina je vytvoření podobné platformy spíš otázkou zájmu o danou věc než výsadou výspělých společností..

Napsat komentář