Flotila 12 nových elektrobusů vyjede během září do ulic Frýdku-Místku. Bezemisní autobusy pořídilo město ve spolupráci s dopravcem Transdev Slezsko a.s. za 155 milionů korun.
„Těší mě, že obyvatelé budou moci cestovat po městě moderními elektrobusy, které jsou nejen pohodlné, ale zároveň zcela ekologické, protože neprodukují žádné emise. Lidé tráví v hromadné dopravě čas na cestách do práce, do škol a je důležité, aby se v ní cítili příjemně. Nové elektrobusy jsou klimatizované a doplněné prvky v nejvyšším možném standardu, například připojením k WIFI, systémem hlášení pro nevidomé a novým typem odbavení pomocí QR kódů. Občané mohou i nadále počítat s dotovanou MHD za 1 korunu, v projektu pokračujeme i nadále,“ uvedl primátor Frýdku-Místku Petr Korč (Naše Město F-M).
SOUVISEJÍCÍ: Kladno má 16 nových elektrobusů a největší nabíjecí hub
Nově pořízené elektrobusy nahradí stávající vozidla s pohonem na naftu a CNG. Konkrétně bude z provozu ve veřejných službách v přepravě cestujících vyřazeno 7 dieselových a 5 CNG autobusů.
„V rámci příprav jsme museli vybudovat v našem zázemí ve Sviadnově také nové nabíjecí infrastruktury pro všech 12 nových elektro autobusů a také pro 2 již provozované elektro autobusy. Aktuálně pro MHD ve Frýdku-Místku bude v provozu 14 elektro autobusů z celkového počtu 40 vozů nutných pro denní provoz,“ upřesnil ředitel osobní dopravy Transdev Jakub Vyvial.
Náklady na pořízení nových autobusů činí téměř 155 miliónů korun, 85 % z částky je spolufinancováno Evropskou unií a 23 miliónů je hrazeno ze zdrojů Transdev Slezsko a.s. Projekt byl připravován 2,5 let a svým rozsahem a rozpočtem se jedná o největší investici do vozového parku v rámci celé skupiny Transdev v České republice.
Lepší informovanost o spojích přinesly nové technologie – letos dopravcem instalované elektronické informační tabule a jízdní řády E-paper na autobusových zastávkách.
Nízkopodlažní, plně bezemisní elektrobusy jsou vybaveny celovozovou klimatizací a elektrickým přídavným topením. Vozidla mají pohonnou jednotku o výkonu 160 kW a jsou osazeny třemi boxy baterií s celkovou kapacitou 411 kWh, které jsou umístěny na střeše s garancí dojezdu do 230 km na jedno nabití. Nabíjecí systém je umístěn nad předním kolem elektrobusu přes zásuvku CCS Combo 2, tedy kabelem.
Službu – dopravní obslužnost si město Frýdek-Místek objednalo u společnosti Transdev Slezsko a za tuto službu platí dopravci částku 157 milionů korun ročně.
zdroj: Frýdek-Místek
Z elektrobusů ve Frýdku bude ještě pěkný skandál. Podle mých informací již dodané vozy nebylo možné použít kvůli rozsáhlým výpadkům elektřiny a bezpečnosti jako evakuační autobusy, přestože tuto roli podle krizového plánu mají plnit.
Až během povodní si někdo přečetl křížový plán a jeho část evakuace pomocí vozů MHD.
Politický průser prvního řádu.
No vidíš jak je ta ropa důležitá v krizových situacích. A vy hlupáci si ji chcete vyjezdit zbytečným couráním po městě a dojížděním do práce.
To co považuješ za potřeby zvládání mimořádné krizové situace je pro většinu světa potřeba zvládání každodenní reality.
Neznám přesné statistiky ale pohledem z okna a čichem poznám, že 95% ropy si vycouráváte zbytečně. Potomci vám za to nakopou do prdele in memoriam.
Nesere te, ze kdyz nalejes 60 litru benzinu do nadrze, ze ti 40 litru vytece chladicem? Na pohon zustane efektivne jen 20 litru. Pry ze ma spalovak topeni zadarmo. Ja rikam, ze topeni stoji ve spalovaku 2x vic nez kolik stoji energie na jizdu. A to musis platit cely rok i kdyz topeni vubec nepotrebujes. Takovy srot bych uz nikdy nekoupil.
Nezapomeň že Runner topí už od poloviny srpna a nejspíš do začátku července. Saunování na kolečkách 🥵
Proč to financuje eu? No tak to je zas co? Stálo to 150 Mega a platit budou 158 Mega , tak proč peníze z EU? Málo platíme na všem Fijalovi
Fiat zastavil výrobu elektromobilu 500e. Tohle je fakt nářez – arogance, impotence, nulová sebereflexe šáfa Fiatu Oliviera Francoise, který doslova prohlásil:
„But we couldn’t imagine that … European Society …. would turn their backs on the sustainable solutions. But this is the reality. We have to face those realities.“
To je opravdu magapičus.
Mě překvapuje ta velká spotřeba 400 kWh baterka a 200 km dojezd = 2 kWh/km. To je 10 x více než osobní auto. To mi přijde strašně moc. To teda autobusy nejsou moc výhodné oproti běžným autům.
Přepočítejte si to na jednoho člověka.. potom uvidíte, že píšete nesmysl.
F-M děkuje všem, co se na ten zázrak složili. 🙂
Jina města v regionu už provozují několik let Doposud
Flotila se rozšiřuje
https://pr.denik.cz/doporucujeme/dpo-solaris.html
https://www.denik.cz/regiony/hranice-se-stanou-prvni-mestem-v-evrope-s-plne-elektrifikovanou-dopravou-20171017.html
https://www.denik.cz/ekonomika/havirovska-mhd-konci-s-naftou-20170630.html
https://www.denik.cz/z_domova/trinec-ma-10-elektrobusu-je-lidrem-mestske-elektromobility-v-cr-20170309.html
Dieselbus, ktery ma zastavky kazdych 500m bude mit asi take nekolikanasobnou spotrebu nejake Fabie Tdi. Je to vcetne klimatizace a topeni a hlavne za vsech povetrnostnich podminek. Prece jenom je to garantovany dojezd a s maximalni zatezi. V realu to muze byt klidne pulka. Kdyby tam napsali dojezd az xy km, tak se take ozve nekdo se zdvizenym prstem.
Do města super, je to tiché a nečadí to, teď ještě aby to dobře fungovalo.
Jj, tiché… Si to člověk užívá, když se posadí blízko měniče, to je koncert fak moc příjemných zvuků. Zlatý dýzl.
Vy jezdite pod predni kapotou? Me teda menic nijak nevadi, protoze je v kabine sotva slyset. Nejezdete prosim tramvaji, tam byste se uz totalne zcvoknul.
Dízl je slyšet na půl kilometru a na volnoběh vydává infrazvuk že vibruje okolí, toto je zvenku naprosto tiché, do města ideální řešení. Navíc každý rozjezd dízbusu jsou mraky spalin. U nás jezdí elbusy takže vím. Otázka je životnost baterií.
Pozor, zvuk elektromobilů je pro lidi nepříjemný a má to fyziologickou příčinu.
Není totiž zvuk, jako zvuk. Zatímco nízké frekvence vnímají lidé neutrálně až pozitivně, vysoké frekvence od 2kHz jsou člověku vysoce nepříjemné a je prokázáno, že aktivují dvě centra v části spánkového laloku (amygdala) zodpovědné za negativní emoce, součást reflexivního obranného instinktu. Čím více je tento zvuk izovolován ze zvukového pozadí, tím silnější negativní reakce až po paniku, kdy se člověk laicky řečeno dostane do stavu, že „to už nemůže vydržet“.
Není to nic nového a bylo to odjakživa využíváno například ve válečnictví jako součást psychologického působení na protivníka – trubka polnice, siréna Junkersu 87 apod.
A potýkal se s tím každý zubař.
Podle mého názoru se tento fenomém vyrazně podílel na naprostém kolapsu zájmu o Formuli E. To se prostě nedalo vydržet.
hxxps://www.youtube.com/watch?v=h1ovY8oSjDY
To bych si opravdu připadal jak u zubaře. A ty znáš nějaký osobní EV s takovým zvukem?
Tesla Motor Test Bench
hxxps://www.youtube.com/watch?v=_Rg75JbVOpg
Ja to tusil a ted si to priznal. Tobe vadi zensky hlas a jses gay. Aby si to zastrel, tak ze sebe delas drsnaka. Jsi vonavka. Ted je to konecne venku, muzes si oddechnout.
Motor F1, teda te spalovaci F1 vydava jaksi presne ty frekvence kterych se tak strasne bojis. Motor F1 je slyset kilometry daleko. Susteni menice slysis u EV maximalne na dalku 3m a proto musi nova EV mit kvuli chodcum generator zvuku. Tramvaj/metro je jina kapitola, susteni thyristoru je slyset treba 100m. Ale tobe vadi jen EV. Mas divny syndrom. Lidove se tomu rika blbost.
Ty elektrobusy jsou jednoznačně lepší, nevibrují, nekouří a jsou úplně tiché. U nás jezdí oboje a je to fakt velký rozdíl. Do města jsou BEV ideální.