Společnost Fluence, která je společným podnikem koncernu Siemens AG a americké AES, představila novou generaci technologie pro ukládání energie.
foto: Siemens
Soubor technologických řešení tvoří základ tří systémů, z nichž každý je určen pro specifické potřeby akumulace energie: Gridstack, Sunstack a Edgestack. Jejich konfigurace splňují požadavky rozvodných sítí, výroby obnovitelných zdrojů i komerčních a průmyslových podniků.
NEPŘEHLÉDNĚTE V Evropě už jsou stovky bateriových úložišť, v Česku zatím čtyři. Nahradí je v budoucnosti vodík?
Jsou proto vhodné pro větší systémy a jejich soubory. Pro svou novou technologii již Fluence získala kontrakty od předních firem, jako jsou Enel, LS Power nebo sPower. Celkový výkon těchto zakázek dosahuje 800 MW a kapacita 2 300 MWh.
„Pro ukládání energie potřebujete vysoce flexibilní systémy, které můžete individuálně přizpůsobit specifickým trhům a potřebám zákazníků,“ uvedl technický ředitel firmy Fluence Brett Galura.
„Zákazníci si doposud museli zvolit buď individuální řešení, nebo neflexibilní, vertikálně integrované produkty. Nová technologie nabízí jak naše patentované datové soubory, které patří v našem odvětví mezi největší, tak hluboké znalosti z oboru. Během posledních deseti let se nám podařilo snížit celkové náklady na tyto systémy o 90 %. Náš nový datový ekosystém je zaměřen na snižování nákladů na nebateriovou část úložiště až o 25 % a zároveň na další podporu instalací v rozsahu gigawattů.“
Nový soubor technologických řešení společnosti Fluence zahrnuje tři hlavní komponenty:
Fluence IQ: Prostředky digitální inteligence využívají datové a strojové učení ke zlepšování procesů rozhodování v rámci systému, řízení poklesu stavu baterie, snižování provozních nákladů a optimalizaci plánování zdrojů pro odběr na energetickém trhu.
Operační systém Fluence (OS): Plně integrovaná operační platforma je založena na desetiletých zkušenostech s vývojem digitálních řídicích systémů. Nabízí komplexní řídicí funkce, transparentnost systému a řízení aktiv pro lepší výkonnost aktiv, ať již v rámci jedné či několika instalací.
Fluence Cube: Prefabrikovaný blok, který je 4-5krát modulárnější než klasické systémy a obsahuje nejnovější technologie pro rychlou instalaci a možnost škálování, konzistentní provoz a údržbu a lepší kontrolu kvality.
Nové Fluence systémy
Fluence Cube, OS a IQ obsahují pokročilé bezpečnostní funkce, které splňují nejpřísnější bezpečnostní normy jako NFPA 855, UL 9540A, IEC. Právě bezpečnost, ochrana osob a související technologie byly jednou z priorit při vývoji těchto nových systémů. Společně tvoří základ tří předem konfigurovaných systémů úložišť optimalizovaných pro specifické segmenty trhu a projekty:
Gridstack
Systém je určený pro energetické podniky a nejnáročnější síťové aplikace (např. rozšíření přenosu a rozvodu energie, regulace frekvence a špičkový kapacitní výkon). Nabízí mimořádnou spolehlivost a bezpečnost.
Sunstack
Úložiště je optimalizováno pro společné umístění s fotovoltaickými instalacemi s cílem zlepšit a dále rozšířit možnosti výroby solární energie s pevně danými dodávkami obnovitelné energie a dalšími síťovými službami.
Edgestack
Systém je vhodný pro komerční a průmyslové účely. Podporuje aplikace o výkonu nad 500 kW, nabízí rychlou instalaci a zabere minimálně místa. Pomáhá snížit poplatky za odebíraný výkon a zajistit důležité dodávky.
„Konkurenceschopné technologie, emisní cíle a zvyšující se potřeba zajistit spolehlivost provozu sítě zvyšují globální poptávku energetických, komerčních i průmyslových podniků po úložištích energie. Podle agentury BloombergNEF by investice v této oblasti měly do roku 2040 dosáhnout více než 560 miliard dolarů,“ uvedl generální ředitel Fluence Manuel Perez Dubuc.
Smazano 🙂
Smazano 🙂
Dnešní cena za kWh na pack level se předpokládá kolem
Dnešní cena za kWh na pack level se předpokládá kolem 110-130 dolarů (2400-2850 korun). Nikdo to neví přesně, protože je to obchodní tajemství, ale zhruba kolem téhle částky by se to mohlo pohybovat. 60 kWh baterie tedy stojí automobilky 6600-7800 dolarů 144-170.000 korun.
Očekává se však že cena baterií bude v nejbližších letech rychle klesat.
2023: $75 (1650 kč) znamená $4500 (98k kč) za 60kWh baterku
2024: $60 (1300 kč) znamená $3600 (79k kč) za 60kWh baterku
2028: $30 (660 kč) znamená $1800(40k kč) za 60kWh baterku
To už bude baterie a elektromotor výrazně levnější než spalovací motor.
V roce 2015 jsem poslouchal o tom, že se předpokládá, že
V roce 2015 jsem poslouchal o tom, že se předpokládá, že baterky budou v roce 2020 hluboko pod 100 usd/ kWh – takže předpokládám, že když k vaším číslům připočtu 5 – 10 let, dostanu se k realitě a cokoli dřív mě mile překvapí.
Me se podarilo sestavit pack cca 3.5kW pod 20000Kc.
Me se podarilo sestavit pack cca 3.5kW pod 20000Kc.
Podle čeho a jak je homologovaný? A pořád jste mnohem
Podle čeho a jak je homologovaný? A pořád jste mnohem dražší.
Podle me 🙂 samozrejme ze to neni homologovane, ale v
Podle me 🙂 samozrejme ze to neni homologovane, ale v porovnanim s tim co je na trhu je to o minimalne polovinu levnejsi.
Jenže to je právě to, dneska klidně polovina ceny produktu
Jenže to je právě to, dneska klidně polovina ceny produktu je daná tím, že je to přesně podle norem a schválené. Bohužel ten papír dneska stojí často víc než produkt.
No zalezi co znamena ta homologace, kdyz je homologovany
No zalezi co znamena ta homologace, kdyz je homologovany samostatny clanek, tak je otazka do jake miry misi mit homologaci i samotny pack, kdyz se dva clanky spoji dohromady a da se tam BMS
Homologace podle platných norem
Obecně normy pro
Homologace podle platných norem
Obecně normy pro schvalování ESS dělí požadavek testů, co může být provedeno na jednotlivém článku, části zařízení a co musí být provedeno na celém schvalovaném zařízení.
Zkoušky jsou pak děleny na testy mechanické:
pádová/rázová zkoušky, vibračka, impact test, odolnost proti ohni atd
Zkoušky elektrické
odolnost proti zkratu vnějšímu zkratu, odolnost proti vnitřnímu zkratu, test ochran, odolnost proti přebití/podbití, testy CH a DCH výkonů atd
Zkoušky enviromentální
teplotní šoky, atd
Zkoušky životnostní
tam patří jednak ta vibračka, ale především potom požadavek testů cyklování atd.
Nemalou část potom jsou podklady, že vývoj proběhl, dle legislativních požadavků, z pohledu funkční bezpečnosti – např. pro automotive BMS je to ISO 26 262
nějaké testy pro celé zařízení pro auta jsou potom pro zajímavost ECE 100r02
samozřejmě spousta testů se dělá podle řady norem UN – ale problém je, že schvalovací autority ne úplně rády používají přejímání norem, takže se pak často musí dělat podle trhů dvakrát i třikrát, podle požadavků trhu a zákazníka.
Zalezi na tom, zda to chcete vyrabet komercne a prodavat jako
Zalezi na tom, zda to chcete vyrabet komercne a prodavat jako samostatne funkcni celek, nebo jen komponentu. Nebo zda to je experimentalni jedinny kus pro komercni vyvoj. Nebo zda to delate pro vlastni domaci potrebu. Je to stejne, jako kdyz si vyrobite zahradni trakturek vyhradne pro vasi zahradu. Zadne papirovani nepotrebujete. Ale jsou snahy, aby i zahradni sekacky musely na technickou kontrolu s razitkem a poplatkem. Dabel byrokrad nikdy neleni.
Pak zalezi na tom, s cim srovnavate. S powerwallem urcite ne
Pak zalezi na tom, s cim srovnavate. S powerwallem urcite ne
V roce 1955 se předpokládalo, že v roce 2000 budou běžná
V roce 1955 se předpokládalo, že v roce 2000 budou běžná létající auta a taky nic. 😀
Člověk prostě nesmí všemu věřit.
Ze to psali v casopise VTM jeste neznamena, ze to byl
Ze to psali v casopise VTM jeste neznamena, ze to byl vseobecny predpoklad.
Záleží na tom, jestli myslíte cenu za článek nebo za
Záleží na tom, jestli myslíte cenu za článek nebo za pack. Za článek jsou už dávno.
Já si navíc pamatuju přesný opak. Tedy že bateriové články budou pod 100 dolary nejdříve v roce 2025.
Tesla už nejspíše je pod 100 dolary za pack už dneska se svými 4680 baterkama. To znamená, že články musí mít pod 80 dolarů. A to mluvíme o Nickel based bateriích, ty jsou taky uvedené v předpovědi výše.
CATL prodává LiFePO články už za 60 dolarů.
Me to nejak nesedi. Kde maji nejaky cenik?
Me to nejak nesedi. Kde maji nejaky cenik?
https://www.reuters.com/article/us-autos-tesla-batteries-exclus
https://www.reuters.com/article/us-autos-tesla-batteries-exclusive/exclusive-teslas-secret-batteries-aim-to-rework-the-math-for-electric-cars-and-the-grid-idUKKBN22Q1WC
Dobre diky, ale ja jsem myslel cenik, kde si normalni
Dobre diky, ale ja jsem myslel cenik, kde si normalni smrtelnik muze koupit baterky 🙂
Nikdo nemluvil o normálních smrtelnících, ale když si
Nikdo nemluvil o normálních smrtelnících, ale když si koupíš pár GWh, tak se s tebou CATL jistě dohodne 🙂