Evropu propojí vodíková potrubní síť o délce 40 000 km

Evropské země do roku 2040 propojí potrubní síť pro přepravu kapalného vodíku o celkové délce 39 700 km.

Produktovod by měl procházet 21 státy
foto: Toyota

Produktovod by měl procházet 21 státy. Výstavba nové sítě v rámci iniciativy European Hydrogen Backbone (EHB) by měla z téměř 70 % spočívat v modernizaci stávajících plynovodů a zbylých 30 % mají tvořit přípojky pro další odběratele. V dalším období se bude tato mezinárodní investice dále rozvíjet.

Rozpočet na modernizaci a výstavbu nových částí produktovodu se pohybuje mezi 40 a 80 miliardami eur. Podle zprávy Gas for Climate 2050 jsou náklady na jeden kilometr produktovodu nižší, než se předpokládalo v loňském roce.

Transport vodíku na vzdálenost více než 1000 km by stál průměrně 0,11-0,21 eur za kg vodíku, což představuje ziskovou formu přepravy vodíku na velké vzdálenosti.

Vodík podporuje i Bill Gates

Do iniciativy EHB se zapojilo více než dvě stě evropských plynárenských přepravních soustav. Řada firem, včetně RWE nebo Bosch, již představila plány počítající s významnými investicemi spojenými s výrobou a využitím vodíku. Vodíkové projekty podporují rovněž nejvlivnější podnikatelé světa, včetně Billa Gatese.

Vize vytvoření evropské vodíkové sítě se objevila v červenci 2020 v rámci plánů na dekarbonizaci Evropy. Délka produktovodu měla původně činit 23 000 km a tehdejší plány počítaly s tím, že bude instalace procházet územím deseti států.

Finální vizi plánovaného produktovodu zatím iniciativa EHB nepředstavila. Bude záležet na podmínkách na trhu se zemním plynem, rozvoji vodíkových projektů a zavedení regulačních rámců pro tento sektor.

Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Toyota Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos na jaře se začal prodávat i v Česku.

Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.

tisková zpráva

18 komentářů u “Evropu propojí vodíková potrubní síť o délce 40 000 km”

  1. Kapalny vodik me tece doma z kohoutku. Je pravda ze je
    Kapalny vodik me tece doma z kohoutku. Je pravda ze je kontaminovany kyslikem, ale to me nevadi. Kdo psal tuto zpravu mel asi koks v nose. Kapalny vodik to urcite nebude. V USA maji 400 m dlouhou pipeline na kapalny vodik a muzou se tou delkou chlubit. Zrejme to budou experti na tunely nez experti na energii.

  2. Vodík projde i 2cm silnou vrstvou oceli. V autě na vodík se
    Vodík projde i 2cm silnou vrstvou oceli. V autě na vodík se nádrž musí měnit, protože stará nádrž na vodík by mohla vodík propouštět. A nyní chtějí stavět vodíkové produktovody? To vůbec nedává smysl. Navíc kde chtějí ten vodík brát? Pokud se bude vodík vyrábět pomocí elektřiny, tak je nejjednoduší ho vyrobit přímo v místě spotřeby a produktovody netřeba.

    1. je too peniazoch a našich ľuďoch. to, ťe je minister
      je too peniazoch a našich ľuďoch. to, ťe je minister skinhead sasanka sulík obdivovateľom svedčí o tuneli aký svet nevidel. pozeral som sa a certifikát na bezošvé rúry pre vodík má na sk jedna fabrika spoluvlastnená talianom.

Napsat komentář