Evropské automobilky Fiat-Chrysler a PSA potvrdily spojení

Slovo „evropské“ v popisu obou automobilek není tak docela přesné. Fiat je částečně americký, PSA Groupe zase částečně čínský.

Jedním z hlavních důvodů spojení dvou světových automobilek jsou bezesporu rostoucí náklady na vývoj nových aut, včetně elektromobilů.
foto: Peugeot

Malé automobilky nemohou v dnešním globalizovaném světě a rostoucí konkurenci z Číny přežít. Spojením PSA Groupe a Fiat-Chrysler vznikne čtvrtá největší automobilka světa.

Obě automobilky už mají vztahy z minulosti. V roce 1978 odkoupilo PSA krachující Chrysler Europe od americké matky za symbolický $1. Výsledkem tehdejšího nákupu byly ale vleklé finanční potíže PSA.

PSA Groupe si znovu prošlo těžkou krizi v letech 2012-2014, než do firmy vstoupila francouzská vláda a především čínská automobilka Dongfeng Motor Group.

Od té doby zažívá PSA prudkou expanzi, včetně nedávného pohlcení značky Opel. Spojením s Fiat-Chrysler vznikne 4. největší automobilový výrobce na světě s téměř 9 miliony vyrobených aut ročně.

Fiat-Chrysler i PSA Groupe budou mít v podniku každá poloviční podíl. Šéfy podniku budou Carlos Tavares, CEO PSA, a John Elkann, předseda Fiatu. Tržní kapitalizace bude asi $47 mld., víc než Ford.

tisková zpráva

32 komentářů u “Evropské automobilky Fiat-Chrysler a PSA potvrdily spojení”

  1. Největší naději na vytvoření konkurence schopného –
    Největší naději na vytvoření konkurence schopného – prodejného EV mají, pokud si vezmou z PSA to co do něj přinesl Nissan a Mitsubishi. Jinými slovy, může je zachránit, pokud budou čerpat z Leafa a iMieva.
    Ale jestli se pustí do tvorby zcela nové vlastní platformy, no tak buď budou muset vyvinout gazelí tempo, a nebo pak přijít s naprosto převratnou věcí. Protože v tomto odvětví ten vlak jen zrychluje.

      1. Nemůžu úplně oponovat, protože je možný, že stojí za
        Nemůžu úplně oponovat, protože je možný, že stojí za pendrek i ta baterka, ale osobně si myslím, že chybou bylo jen zvolit pasivní chlazení vzduchem. Možná, že kdyby chladili kapalinou (aktivně), tak byl LEAF II stejná pecka jako jedničkovej.

        1. Nebo se mohli inspirovat u mitsubishi a do baterky foukat ten
          Nebo se mohli inspirovat u mitsubishi a do baterky foukat ten vzduch přes klimu.
          Má to ale nevýhodu, že potom nejde na DC topit ani chladit.
          Asi by to šlo vyřešit druhým výparníkem na klimatizaci.

          Každopádně nissan a jeho baterka je velkej fail a toto auto bych si v dnešní době nekoupil.

      1. No já se zeptám obráceně, co v oblasti EV do PSA přinesl
        No já se zeptám obráceně, co v oblasti EV do PSA přinesl Citroen a Peugeot???
        Vše co kdy tyhle značky měli elektrického tam přineslo Mitshubishi a Nissan – takže co přinesli do PSA? No vlastně veškerou dosavadní historii elektromibility v PSA.

          1. Ne to asi nejsou, přiznávám, že na Saxo, 106 a e-Berlingo
            Ne to asi nejsou, přiznávám, že na Saxo, 106 a e-Berlingo jsem zapomněl. Dobře, tak snahy tam byly, ale stejně si myslím, že to pravé ořechové tam přinesli ti japonci.
            V tom případě by jste mohli od FCA počítat Fiata e-500, nebo dokonce elektrickou Pandu. Taky žádné velké výkřiky úspěchu, že?

  2. off
    Pokus o vysvětlení mizerného dojezdu Porše Tukan.

    off
    Pokus o vysvětlení mizerného dojezdu Porše Tukan. Akorát jsem tomu moc nerozuměl. Bylo to nějaký moc obecný.
    https://youtu.be/gr2hwObXLIo

    Mimochodem 11 let starej Tesla Roadster z roku 2008 s 53 kWh baterkou měl dle EPA dojezd 244 mil / 393 km,
    zatímco Porše Tukan z roku 2019 s 93 kWh baterkou má EPA dojezd údajně jen 201 mil / 323 km :)))

  3. off
    IRA podává žalobu na největší americké „tech“ firmy

    off
    IRA podává žalobu na největší americké „tech“ firmy za ůjmy na zdraví a smrt dětí z Konga co těžili kobaltovou rudu. Nějak mi tam chyběj ocelárny a rafinérie, či výrobci spalovacích motorů do aut a letadel, které se bez kobaltu také neobejdou. Chemický průmysl jakbysmet.

    http://www.iradvocates.org/press-release/iradvocates-files-forced-child-labor-case-against-tech-giants-apple-alphabet-dell

    1. jj docela sranda:
      14 rodin z Konga žaluje v USA firmy Google,

      jj docela sranda:

      14 rodin z Konga žaluje v USA firmy Google, Apple, Microsoft, Dell a Tesla když tvrdí, že jejich děti zemřely nebo byly zmrzačeny při těžbě kobaltu…

      https://www.seznamzpravy.cz/clanek/technologicti-giganti-celi-zalobe-za-nakup-krvaveho-kobaltu-z-konga-85276

      jak se 14 rodin k tomu asi tak dopracovalo? no „někdo“ jim pomohl a ten „někdo“ má sakra ropnej důvod :)))

        1. á tobě už kape z těch akcijí na maják, poslední dobou
          á tobě už kape z těch akcijí na maják, poslední dobou seš tady na hybridu příliš aktivní chytrý rádyjo 😉 jasně že za to možná můžou ropáci, uhláci, fetáci, mafije a tisíc dalších nepřátel baterek co si tesla nadělala … ale v jednou maj pravdu, zas se nehorázně drancuje afrika ;))

          1. V miliardach mobilu, notebooku, akuvrtackach, VZV a jinych
            V miliardach mobilu, notebooku, akuvrtackach, VZV a jinych pristrojich je mnohonasbne vic kobaltu nez v Tesla autech. Kupodivu vsem vadi Tesla a ostatni je jim fuk. Dejte svuj mobil k recyklaci a pak muzete obhajit svuj postoj ke drancovani Afriky.

                1. noo tak jesi 1ks Tesla odpovídá cca 10.000 smartfonu tak
                  noo tak jesi 1ks Tesla odpovídá cca 10.000 smartfonu tak letošních prodaných 400.000 ks Tesla odpovídá 4.000.000.000 smártfonu to je 4x větší Tesla eko batery zátěž než je celosvětový roční prodej smartfonu. O to hůře, Tesla je tím pádem 4x kobaltově horší než epl a samsung dohromady 😉 a bude ještě hůř soudluzi ;))

                2. Tesla baterky maji mene kobaltu nez ostatni Li baterky. A
                  Tesla baterky maji mene kobaltu nez ostatni Li baterky. A nezapomente pripocitat ty nahradni baterky do existujicich smartfonu. Tech se proda take velka hromada. U starsich se daji jeste vymenit a u novych se to nejspis uz nedela, protoze vyrobci mobilu je zalepi. No nekomu se to podari.

                3. jasný ano a nepočítal jsem baterky do tabletů a notasů
                  jasný ano a nepočítal jsem baterky do tabletů a notasů ale na druhou stranu nepočítal sem baterky to tesla power packů … ale jako námět na reportáž kdo žere víc kobaltu jesi tesla nebo zbytek světa 😉

          2. Maly rozdil tam vidim, driv v Africe drancovaly kolonialni
            Maly rozdil tam vidim, driv v Africe drancovaly kolonialni mocnosti z apomoci mistnich otroku. Dnes si ty zeme vladnou sami a je jen na nich, zda budou tezit a jakym zpusobem.
            Z toho mi plyne, z eby ty rodiny mely spis podat zalobu na valstni vladu, ktera umoznila otrockou praci deti (pokud ty deti byly nasilne prinucene k praci a neprodaly je tam samotne rodiny). V zapdnim sevet taky nezavirame fetaky ale vyrobce a distributory drog.

      1. Co ti hlava nebere? Jinak to ze je auto male mu nijak nebrani
        Co ti hlava nebere? Jinak to ze je auto male mu nijak nebrani dosahnout na 5 hvezd (nicmene bezpecnost maleho auta s 5 hvezdami je samozrejme nekde uplne jinde nez bezpecnost velkeho auta s 5 hvezdami).
        Kazdopadne porad je to silnicni tank oproti pojizdnym rakvim, alias tezkum ctyrkolkam jako ZhiDo Aixamy a dalsi vozitka…

Napsat komentář