Elon Musk: příští rok budeme mít auta robotizovaná z 90 %

Robotická auta jsou nová mantra automobilového průmyslu. Mají je všichni a Tesla Motors samozřejmě nesmí chybět. Elon Musk z Tesla Motors řekl CNN, že příští rok bude mít z 90 % robotizovaný vůz Tesla.

Na oblíbeném fóru Tesla Motors Club aktuálně uživatel jménem Adelman přidal tuto fotku, která zodpovídá včerejší spekulace o novém voze značky Tesla
foto: Adelman

Musk pochopitelně neřekl jaký vůz, ale dá se předpokládat, že půjde o elektromobil Tesla Model S. Ten se ostatně již 9. října nejspíše představí ve verzi Tesla Model S P85D, což bude pravděpodobně značně vylepšená původní verze tohoto elektrického auta.

Mezi zásadní vylepšení budou pravděpodobně patřit právě různé asistenční systémy, které řidičům usnadní a v některých případech možná i zautomatizují řízení. Musk si je jistý, že už příští rok bude mít auto, které dokáže na dálnici řídit 100% samo.

Podobná auta již prezentovali Mercedes-Benz, Volkswagen, Google i další. Prozatím jsou ale jednou z hlavních překážek legislativní nejasnosti. Především otázka bezpečnosti provozu a zodpovědnosti za případné nehody. Například v Nevadě či Kalifornii je ale provoz robotických aut možný se speciálním povolením.

43 Comments on “Elon Musk: příští rok budeme mít auta robotizovaná z 90 %”

  1. Pane Horčíku, či někdo
    Pane Horčíku, či někdo jiný znalý a zodpovědný – bylo by možné nějak rozlišit jednotlivé „anonymy“ v diskusi (např. připojením části IP adresy)?
    Je silně matoucí, pokud se v jedné diskusi sejde „anonymů“ několik a každý má jiný pohled na danou problematiku a není možno se v nich vyznat.

    1. A k čemu by to asi bylo? A
      A k čemu by to asi bylo? A kam by to vedlo? Každý si bude vymýšlet různá jména (tak jako zde několik diskutujících), ze kterých stejně nikdo nic nepozná. A pokud by byla zveřejňována část IP adresy, pak samozřejmě je na to také řešení. A budete mít anonymů s IP adresou tolik, že vám půjde z toho hlava kolem.
      Ale to se zde již několikrát řešilo. A tak to nechejte tak, jak to je.

      1. „A k čemu by to asi
        „A k čemu by to asi bylo?“
        Například jako ochrana proti zbytečné ztrátě času. Pokud zjistím, že z určité adresy chodí z valné části nesmysly, tak bych věděl, že je marné se tím dotyčným zabývat. Stačí jako příklad?
        Teď opět (ač nerad) reaguji na „anonyma“ a zase nevím na kterého; jestli je to ten co si myslím, tak si zbytečně třepím pysk.

  2. Az tak novinky nesleduji,
    Az tak novinky nesleduji, ale nejsou nahodou nektere automobilky jiz ve fazich testovani v beznem provozu? Zkuste si vyhledat na youtube „mercedes benz intelligent“. Auto jiz nekolik mesicu bez problemu „samo“ brazdi nemecko a porizuje data. Vzhledem k tomu, ze na prvotni testy tohoto systemu byl na uzavrene testovaci draze napomocen i Michael Schumacher – pro reklamu, … tak se nejedna o novinku poslednich dnu. Osobne jsem videl na nemecke televizi cca pulhodinovou reportaz (reklamu? ;o)) a auto fakt pobralo vse. Vybihajici deti mezi autama, kolare co vas podjizdi z prava kdyz vy chcete odbocovat zdrovna do prava, klickujiciho kolare po krajnici (pripominalo to navateho pana co jede neosvetleny ve tri hodiny rano na kole z hospody domu), semafory byly samozdrejmosti, … Historicke ulicky mesta, okrsky, mesta, dalnice, …

    Kdyz byla rec o „samojizde“ po dalnici, tak to mercedes umi jiz ted. ;o) Najdete si vtipne video pana, co si izolacni paskou prikurtoval 1/2 plechovku piva na volant u mercedesu s, aby tak simulovat uchyt volanu a jezdi po nemeckych dalnicich bez rizeni do prace. ;o) Staci adaptivni tempomat a hlidani jizdniho pruhu.

    PS: nejsem dealer mercedesu, jen jsem tyto novinky odchytil zdrovna u nich. Asi dobre PR.

    1. tak to asi este neboli
      tak to asi este neboli skusat v Bratislave v case spicky, kde sa zaradi len ten agresivnejsi, cesty sa menia neustalou prerabkou, ked snezi za tmy idete len po bielej ploche ktorej cestu len odhadujete, alebo ten co vie lepsie zmurkat a mavat na pozdrav rukov za zaradi.

      Ci uz slo o PR alebo nie, nespominate si ci bolo spomenute ze to jazdi za GPS asistencie ? Ide o to, ako to vie kde to je a ci to po com jazdi rozpozna ako na 100% riadnu cestu. Co to robi ak nie su cesty riadne oznacene, alebo zmetocne. Ci to znizi rychlost na 30 km/h v 100km useku ak zabudunu odobrad znacku uprostred 70 alebo dialnice a podobne.

      1. Pekny den preji, doporucil
        Pekny den preji, doporucil bych opravdu se podivat nejdrive na videa (je jich tam jiz nekolik a nejstarsi cca rok zpet) a pak komentovat.

        co jsem z reci a videa pochopil, tak auto cte situaci pred sebou pomoci nejakych stereo kamer u zpetneho zdrcatka, pomoci adaptivniho tempomatu, … tj. cte dopravni znacky, cte provoz na silnici, …

        Dle vseho je v celem kufru S class nacpana elektronika, pocitace, … a senzory snimaji, prevadi na 1 a 0 pocitac pocita a predava informace volantu, pedalum, …

        Opravdu se nejdrive podivejte na videa. Je tam krasne videt jak stereokamera oznacuje lidi, auta, znacky stojici, cary na zemi, … dela si z nich body, ktere pak sleduje jak se pohybuji a zda je auto ohrozi.

        Napr je tam situace kdy auta jedou vedle sebe a druhe najednou zmeni smer smerem k testovanemu autu a to zacne brzdit a udela uhybny manevr, nebo stoji skupinka chodcu na prechodu na cervenou, auto ma zelenou a jeden z nich nahle vkroci do drahy vozu. Auto zabrzdi.

        Myslel jsem ze se auto dost ridi carama na silnici, coz jsem si rekl ze tam kde nejsou tam bude ztracene, ale videl jsem dalsi a dalsi videa kde auto jezdi i kdyz je jen krajnice a chybi stredova cara.

        youtube – mercedes intelligent drive ;o)nejsem registrovan, tak nemohu zasilat linky

        1. Moc děkuji za odkaz na
          Moc děkuji za odkaz na poučná videa.
          Doufám, že se na to koukne taky ten anonym „vševěd“ co dokázal napsat „2007 nie su prastare, pracujem ako programator, a o AI za zaujimam tak som v obraze“.
          Jak vidno tak „v obraze“ vůbec není, ale kritizovat dokáže na jedničku.

              1. Anonym proti podpisálkovi
                Anonym proti podpisálkovi 🙂
                No teď ste si naběh, a hned si protiřečíte! Haha…
                Proč reagujete, dyť si zvás anonym dělá srandu 🙂
                No jestli pak nejste problém vy, když se ztrácíte i ve vlastním dialogu ! 🙂
                Pobavil opravdu, tak příště nechte podpis podpisem a soustřeďte se na komentáře 🙂

          1. Zkuste například Mercedes
            Zkuste například

            Mercedes S-Class Intelligent Drive footage – Autonomous driving

            V čase 10:07 to rozpoznává obrubník a čáry na silnici, 10:31 šipky na silnici atd. Domnívám se, že toto s GPS nemá naprosto nic společného. A takových míst a situací je v těchto videích více.
            Předpokládám, že to GPS samozřejmě požívá, ale pouze jako jeden z mnoha elektronických „smyslů“, které jsou tomu systému dány do vínku.
            Chybné značení zmate i zkušeného člověka, to bych počítači za vinu nedával.

            1. Děkuji za vložení linku.
              Děkuji za vložení linku. Mé anonym příspěvky jsou ty odstavcové.

              Chápu podnět s rozlišením pisatele a od budu se podepisovat.

              GPS to bude používat ale rozhodně ne k orientaci po silnici. Max si udá směr. Dle toho co je možné o tomto testováním systému najít, tak chybuje méně než člověk.

                1. Tak tohle jsem přehlédl
                  Tak tohle jsem přehlédl 🙂
                  Zdá se že máte pravdu, netuším co jiného by to mohlo být.
                  Díky za upozornění.

              1. O tom trasovani jsem dost
                O tom trasovani jsem dost premyslel. Nejprve se mi zdalo, ze je to tak jak pisete. Tj. tym maniku zmapoval celou trasu, prevedl do PC a pak tam poslal auto.

                Pak ale je prave ta aktualni doprava, kterou zmapovat neslo. Na co by jim to tedy bylo? Vzdyt kam chci jet zvladne prave nekde vyse zminovana GPS, kor kdyby meli presnou GPS. Myslim ze za poplatek je k ni uz bez problemu pristup (drive pouze pro armadu. Uplne presne receno zmizi vam z GPS signalu ten rusivy element co vam souradnice rozhazuje). Napr. se pouziva v zemedelstvi, kde si traktory pocitaji idealni trasu na pole, vi kde bylo zaseto s presnosti na cm. Jezdi pak mimo napr zasetou kukurici aby si po ni nejezdili.

                Muzete mi napr napsat cas kdy je tam zminka o tom, ze trasa byla dopredu zmapovana? Nejsem az takovy nemcin.

                Podle me jsou v tomto systemu hlavni ty stereo kamery co jsou videt pri pohledu na prednim skle a je i jejich funkce znazornena na jejich grafice. Na te stresni zahradce je podle me jen kamera pro dokumentaci jizdy a jsou z ni nektere zabery z jizdy.

              2. Jolinare, mrkněte se na
                Jolinare, mrkněte se na

                tohle

                .
                Strejda gůgl doprovodný text přeložil takto:
                „Self-řídit auto projekt Google přihlásí více než 700.000 autonomní mil od jeho první zkušební jízdy v roce 2012. Od té doby, software se vyvinula tak dobře, že můžete procházet ulicemi Mountain View v Kalifornii, s lehkostí.“

                1. jj, to je Google, my jsme se
                  jj, to je Google, my jsme se ale bavili o MB.
                  Ale nechapejte me spatne, ja smekam pred obema 🙂

                2. V předchozích komentech
                  V předchozích komentech jsem psal obecně a odkazy jsem vkládal tak, jak jsem je v tu chvíli (znovu) nacházel na webu, bez ohledu na protagonistu, tj. nechtěl jsem vypíchnout žádný konkrétní systém.
                  Tiše předpokládám, že podobně jako tomu bylo kdysi u malých „domácích“ počítačů (Atari XL • Commodore 64 • Sinclair ZX Spectrum atd.) nakonec zvítězí a přežije jen nejhlavnější (PC, Apple); nebo video (Sony Super Betamax • VHS) a dokonce to ani nemusí být ten technicky dokonalejší (viz videopřehrávače), tak podobně to asi dopadne u ‚robotických‘ aut – přežije jeden až dva nejhlavnější systémy a možná to nebude ani jeden z dnešních adeptů.
                  Domnívám se, že je zbytečné zde nyní začít rozviřovat debatu o tom, co je v dnešní době dokonalejší a který výrobce je momentálně dál – za pár roků nic z toho nebude pravda a všechno může být jinak.

                  Ještě dnes, téměř „se slzou v oku“, vzpomínám na svého prvního miláčka ‚Sinclair ZX Spectrum‘, kterého jsem si pořídil přibližně v roce 1984. To byla má největší láska na poli počítačů – nádherná doba objevování a bádání – pozdějších několik PC už tak zábavných nebylo.

                3. ja uz mel jen simulator ZX
                  ja uz mel jen simulator ZX Spectrum ale i tak objevovani starych a neprobadanych her stalo za to 🙂
                  ikdyz to byly pekelne narocne kousky na ovladani a koordinaci…

  3. Na „driverless“ (bez vodica)
    Na „driverless“ (bez vodica) je este priskoro, aj vyvojovo aj legislativne. Nieco ako dokonalejsi tempomat, ktory udrzi jazdu v pruhu, zabrani kolizii a pod – bez problemov. tam v pohode zvladne tych 90% jazdy na automat. Ale v meste tazko, na takuto zlozitu plnu autonomiu este chyba vypoctovy vykon a najme soft, ktory to zvladne. Vsetka cest Elonovi, dokazal uz ine veci, ale v tomto som skeptik. Ja vsadzam na Double range – zdvojnasobenie dojazdu. Zrejme lepsia bateria, zdokonaleny podvozok, rekuperacia atd…
    Elon do extenderu na naftu (diesel) urcite nepojde, siel by proti vlastnej filozofii celej elektromobility, ktoru presadzuje. Snad este tie dual motor. Ale tam si zase zvysi pocet mechanickych casti a statisticku poruchovost, ktorou sa tak rad chvali, ze je pri minime pohyblivych casti skvela. Uvidime.

  4. V sutazi DARPA, kde sa
    V sutazi DARPA, kde sa stretli top of top, roboticke auta dopadli katastrofalne a cely system sa ukazal ako maximalne nespolahlivy a vyrazne menej spolahlivy ako soferovanie clovekom. Preto mi tento PR tlak vyrobcov aut celkom pekne drazdi nervy. Konkretne Google kupil jedno z tych aut zo sutaze ktore vypadlo hned na zaciatku. Pri predvadzani toto auto pritom dokaze ist na 100% spolahlivo, pretoze je v presnych vopred urcenych a kontrolovanych podmienkach. Na zivo a v realite im ale chyba kognitivny a predvidatelny postup pre rieseni spornych situacii naviac vyplivajuci len z minima dat ktore maju. Hlavne chybajuci ocny kontakt a odhad. Nieco take v sucastnosti nema ani ta najvyspelejsia umela inteligencia, nehovoriac kam chcu vtrepat ten vypoctovy vykon a v akej cene ?
    Nemam nic proti asistencnym systemom vcasneho varovania, protikolizneho brzdenia a podobne. Aj lietadlo je navigovane autopilotom, ide vsak o diametralne odlisne situacie.

    1. Prosím pěkně, nějaký
      Prosím pěkně, nějaký odkaz či adresa zdroje by nebyly?
      (všude nacházím pouze odkazy na roboty)
      EDIT: našel jsem dva odkazy na „dnešní“ články, ale oba shodně píší o trablech robotických aut z roku 2004. O rok později (2005) už pět vozidel úspěšně dokončilo 132-míle (212 km), jízdu přes jižní Nevadu. atd. atd.

      první odkaz

      druhý odkaz

      (strejda gůgl ochotně přeloží)
      Možná je lepší přečíst více než první řádek článku a na základě neúplných informací dělat závěry a krititizovat.

      1. ten urban chalenge bol v
        ten urban chalenge bol v 2007 a nic svetoborneho tam nepredviedli, skor naopak. google sa zasa chvasta len autom po neviditelnej kolajnici navigacie gps s detektorom kolizie. nic umele a uz vobec nie inteligentne sa nedeje, su to len dielcie jednoucelove a jednoduche navadzacie systemy.

        1. Znovu: „Prosím pěkně,
          Znovu: „Prosím pěkně, nějaký odkaz či adresa zdroje by nebyly?“
          Asi máme přístup každý k naprosto jiným informacím.
          EDIT:
          Nechápu, proč se pořád oháníte prastarými (2007) informacemi. Informace starší než jeden rok už bývá většinou úplně mimo mísu.

  5. No to že umí jet auto na
    No to že umí jet auto na dálnici samo není nic co by se dnes zcela běžně nedělo.
    Sám mám aktivní tempomat a hlídání vybočení z pruhu, takže když na dálnici na půl hodinky za volantem usnu tak se velice nic neděje(vyjímkou je D1 a jiné rekonstrukce).

Napsat komentář