Elektromobilita v číslech: fakta vs emoce

Také jednoduchá matematika může pomáhat vyvracet mýty o elektromobilitě. foto: Daimler
Také jednoduchá matematika může pomáhat vyvracet mýty o elektromobilitě. foto: Daimler Mercedes-EQ. EQE 350, Electric Art Line, apalithic white, at a charging station (electrical consumption WLTP: 19,3-15,7 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km);Electrical consumption WLTP: 19,3-15,7 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km*

Některé diskuse o ohrožení elektromobily jsou více o emocích než faktech. A protože na naší nedávné debatě zmínil pan Pohl, že to je vše o „matematice a fyzice“, tak jsem si řekl, že jako matematik pár čísel vyrobím taky. Možná trochu odlehčených. O to víc snad k zamyšlení:

  1. ČR a elektromobily
    Dnes je v ČR registrováno necelých 8 500 bateriových elektroaut. Pro přiblížení, je to tolik, kolik se v Německu prodalo v létě průměrně za 10 dní. Spalovacích osobních aut je u nás registrováno cca 6,1 milionu. Ani při postupném růstu podílu prodejů BEV na 50 % (2031) u nás nedosáhne počet těchto aut 1 milionu dříve než počátkem další dekády.

    SOUVISEJÍCÍ: Luděk Niedermayer: nástup elektromobilů může být mnohem rychlejší

  2. Nabíjení a síť
    Kdyby se jejich počet zdesetinásobil (na 85 000) a všechny by se v jednu a tu samou chvíli připojily na domácí nabíjení (počítejme wall box, 11 kWh, což je nejvyšší obvyklá hodnota), tak by vytvořily „poptávku“ po 935 000 kW elektřiny. V ČR je zhruba 5 milionů domácností. Pokud by pouhá jedna desetina z nich zapnula rychlovarnou konvici, vytvořila by vyšší poptávku po výkonu. Zapnutí rychlovarné konvice v každé domácnosti odpovídá proudu pro nabíjení 850 000 elektroaut.

  3. Nabíjíme současně
    Často čtete, že kolaps sítě způsobí situace, kdy budou všichni nabíjet současně. V případě, kdyby všechna spalovací auta zamířila naráz k veřejné čerpací stanici (těch je mírně přes 4000), tak by v průměru u každé stálo zhruba 1 500 aut. Fronta by měřila tedy 10-15 kilometrů, jak rychle by došel benzín nebo nafta, nechám na vás.

  4. Jak často nabíjíme
    Obvyklý nájezd aut u nás je pod 20 000 km za rok. Spotřeba většiny elektroaut se drží významně pod 20 kWh na 100 km. Pokud počítáme (i s nabíjecí ztrátou) s hodnotou 20 kWh, tak průměrné elektroauto ročně spotřebuje 4 000 kWh elektřiny. Pokud bych předpokládal domácí rychlost nabíjení kolem 10 kWh, tak to znamená 400 hodin pobytu u nabíječky. Tedy o něco více než 1 hodinu denně. Pokud bych předpokládal vyšší rychlost (řekněme 50 kWh reálně dostupných pro většinu nových aut na většině rychlých dobíječek), tak to dělá 80 hodin nabíjení ročně, tedy asi hodinu a půl týdně.
  1. Elektromobily, slunce a dům
    Na střeše našeho rodinného domu máme dvě malé fotovoltaické elektrárny. Ty za rok vyrábí přes 6 000 kWh elektřiny. To je tolik, kolik potřebuje středně velké elektroauto na ujetí 30 000 km. Náš dům též postupně upravujeme tak, aby měl nižší energetické ztráty. Kombinace postupného zateplení či využití tepelného čerpadla snížila naši roční spotřebu o 3 000 kWh. Tedy o elektřinu na ujetí 15 000 km.

Vůbec nechci říct, že růst podílu BEV neznamená jednu z dalších výzev pro energetiku. A ještě významnější, leč řešitelný problém, je vyšší zapojení obnovitelných zdrojů do výroby elektřiny. Akorát mne neskutečně štve, když slyším tolik lidí říkat, že ani jedno z toho nejde, když se jen stačí podívat kousek za naše hranice a uvidíte, že to opravdu jde. A funguje to.

Možná alespoň někoho tato čísla přivedou k zamyšlení nad tím, zda se kolem nás nepohybuje nějak moc dezinformací. A to nejen o autech na baterky.

Kdo je Luděk Niedermayer?

Vystudoval Operační výzkum a teorii systémů na brněnské Masarykově univerzitě (dříve UJEP). V letech 1996 až 2008 člen bankovní rady České národní banky a navíc v letech 2000 až 2008 viceguvernér ČNB. Následně pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014). Od roku 2014 je poslancem Evropského parlamentu.

zdroj: vlastní

78 komentářů u “Elektromobilita v číslech: fakta vs emoce”

  1. @Mirda :)))) ty seš jasnej sluníčkář! jako sory že sem tě nadhodil ale ta povídka cos vypotil jinak nedala (ale hezky se čte to jo 😉 : „změnit pár fotonů na elektřinu je dneska běžná praxe“ :)))) Hele takže 3 domy v obci ze 300 je dneska ten tvůj „standart“ jo a ted v zimě pod mrakem to vyrábí +/-5% ?? výkonu tzn max instalace soláru civilisty na domě je do 10kWpík takže sotva 0,5kW solár tak to sou teda „standartní kiloprdy z fotonů na elektřinu“ jako prase šéfe poslouchej s tím svým standartním solárem dneska 😉

  2. Vlastní emoce: Dieselové třepátko těžkopádně se ploužící do kopce bych už v životě nechtěl ani z půjčovny. Je ale hodně lidí, kteří si připadají jako hrdinové, když mohou zmizet v obláčku černého dýmu. Dobíjení ani třeba tří aut doma na „noční proud“ není problém – existuje cosi jako garantovaný rezervovaný příkon (když ho přenosová soustava nemá, nikdo vás nepřipojí) a existuje za pár tisíc cosi jako rozdělovač/omezovač příkonu v případě, že jede ta rychlovarná konvice. Nabíjet auto doma je potřeba obvykle jen asi 2-3x týdně několik hodin. Rychlonabíječky s baterií a solárními panely, které nezatěžují síť špičkami, budou brzy standard, jen co se začne jejich provoz vyplácet. Zatím si jen „elektrikáři“ klajmují prostor a dotují budoucí byznys, což je riziko podnikání. Instalují proto také obvykle zatím protivné, ale levné technologie. Asi by také bylo u benzínek dost pusto a žádná obsluha, kdyby cena litru domácího benzínu byla za 10 Kč. Finta je v tom, že tuto kapalinu se doma na sporáku vařit stále nikomu nedaří, zatímco změnit pár fotonů na elektřinu je dneska běžná praxe. Dojezd je naprosto první argument, se kterým se potkávám. Psychologicky funguje i na mne, ale prakticky jsem s tím neměl zatím nikdy problém (40k/rok). Počet hodin strávených navíc na nabíjecích stanicích mimo běžné pauzy (do 10/rok) a nikdy mi neklesla baterka pod 15%. V životě už nemusím škrábat v zimě skla. V autě lze nechat kdykoli třeba psa jako v pokojíčku, když člověk potřebuje někam, kam psi nemohou/manželky nechtějí :-). Jezdit na jeden pedál nebo skoro autonomně mi ušetřilo spoustu nervů, z cestování jsem viditelně odpočatější a v autě se cítím bezpečněji než kdy dříve. Nevýhody jsou (všechny spotřebiče je mají), ale jsou totálně jiné, než si všichni myslí. Argumenty v článku jsou účelové, ale účelové jsou i protiargumenty. Myslím, že každý před napsáním prvního komentáře by si měl takové auto půjčit na víkend, projet se s tím po republice, zkusit si ho někde nabít… Dál to nebudu vířit, potravy je dost.

    1. Neberte ty pitomce kteri torpeduji elektromobilitu vazne. Drive bojovali za zachovani olovnateho benzinu, za svobodu jezdit bez pasu a operek hlavy, brojili proti ABS, primemu vstriku benzinu a katalyzatorum. Vyvoj sel i pres jejich bedovani svou cestou a stejne tak to bude s EV. Jsou to dusevni mrzaci, ktery nejsou schopni opustit sve zakorenene predstavy. Bohuzel jsou hodne hlasiti a vytvari dojem, ze jich je vetsina. Je to hloupa mensina frustratu bez sance na kvalitni zivot. V normalnim zivote by sme s temito chudaky vubec neprisli dohromady. Zde hledaji svuj prostor. Preji hodne stastnych kilometru bez koure, hluku a vibraci. Tesla je nejlepsi.

    2. Moc hezky napsané… Jen v jednom se obávám, že se může objevit paradox typu „čím líp, tím hůř“ : V plně rozvinuté elektromobilní společnosti bude skoro u každého parkovacího místa pomalá nabíječka- typicky zaměstnání a domácí stání (i na ulici). Dojezd se navíc bude ještě dost zvyšovat a při startu bude mít člověk skoro vždy plnou. Všechny krátké a střední trasy se obejdou bez externího dobíjení a rychlonabíjení bude potřeba jen při opravdu dlouhých cestách po dálnici. Přesto zůstanou ultrarychlé a drahé nabíječky nepostradatelné. Čím hustší bude jejich síť, tím horší bude jejich rentabilita. Takže buď brutální cena za kwh, nebo nějaké složité řešení financování…

  3. Opět Niedermayer a opět nesmysl.
    Pane Niedermayere, víte o tom, že v bodě 2 máte logickou chybu? Rychlovarná konvice vaří max 5 minut, elektroauto se nabíjí až 8 hodin. Jako exčlen bankovní rady České národní banky byste měl umět poznat rozdíl mezi těmito záležitostmi. Pokud ne, tak už raději nic nepiště.

    1. Nejde o spotřebovanou energii, ale o výkon, který síť v daný okamžik zvládne přenést. Ale nelámejte si tím hlavu, i kdyby v roce 2030 mělo být registrováno 1.000.000 elektromobilů, distribuční společnosti mají dostatek času na průběžné posilování kapacity sítě, je to jejich hlavní business.

      1. Šmarjápano, samozřejmě že proměnnou čas musíte zohlednit vždy, protože nabíjení je proces v čase. Nenechte se tím bolševikem zmanipulovat.
        Snaží se vás přesvědčit, že odběrová špička nad možnosti sítě nenastane, i když nabíjení trvá hodiny, protože se domácnostem nedaří trefit se zapnutím konvice to dvou minut. A že elekrromobilisté nebudou nabíjet současně? Proč si myslíte, že jsou ve městech ranní a odpolední dopravní zácpy?

        On to ale vyčůránek samozřejmě ví. Jen vám neříká, že on a jeho kamarádi z Německa počítají s tím, že v ČR moc domácností mít auta nebude. A když to nepůjde, tak to vyřeší pěkně po bolševicku a nařídí vám, kdy máte nabíjet. A samozřejmě luxovat.

        1. Jenže do práce musí většina lidí přijet v relativně úzkém časovém pásmu v pracovní den. Auto se ale může nabíjet kdykoliv během dne a i o víkendu. Prostě někdo si ho nabije v pondělí, když má HO, někdo v úterý v noci, někdo o víkendu a někdo v práci v rámci benefitu.

          Celkově se to bude stejně řídit podle ceny na burze, kdy se lidé budou snažit nabíjet když je cena nízká. Krásný tržní kapitalismus a ne jako ten dnešní socialistický pozůstatek, kdy drtivá většina trhu má fixní ceny a ti co spotřebovávají, když je cena vysoká jsou dotování těmi co spotřebovávají, když je cena nízká. Bude se vám to líbit. 🙂

              1. Ano, to je samozřejmě pravda. Činí tak, aby zvýšili svůj zisk. Nikoliv, aby ho dosáhli. To je naprosto zásadní rozdíl.

                Čím větší je podíl energie na vstupních nákladech, tím větší potřeba mít zafixovanou cenu. Jakoukoliv ekonomickou úvahu nelze realizovat, pokud mi budou ceny vstupů fluktuovat o stovky procent, podle toho zda zrovna bude v Německu foukat nebo ne.

                1. Bezte si zafixovat cenu rohliku a benzinu. Vsichni vas budou obdivovat za vase prevratne myslenky.

                2. Jasně, takže já si třeba koupí přečerpávačku Dlouhé Stráně a místo toho, abych elektřinu nakupoval za levno a prodával za draho, tak si cenu zafixuju někde u průměru a místo toho abych bral peníze za rozdíl maximum-minimum, tak budu vydělávat na rozdílu maximum-průměr. Geniální. 😀

            1. Blbost je srovnávat ranní a odpolední dopravní provoz se špičkami nabíjení elektromobilů.

              Tak určitě, lidé nemají zájem řešit kokotiny (táto pojedeme radši do Kaufu bo to tam mají o korunu levnější). Fixní ceny byly v minulosti, protože se jelo hlavně na uhlí, takže nebylo co řešit, kromě maximálního zatížení sítě. Ovšem i když ti to ještě nedošlo, tak už jsme v 21. století a dynamické řízení odběru je naprosto triviální věc, kterou za tebe řeší jeden hloupý čip. Ty si jen nastavíš priority. Každý, kdo má alespoň trochu chytrou domácnost má toto vyřešené.

              To je snad problém v 21. století, když by se cena za vodu měnila 50 krát za den? I když teda dost pochybuju, že cena vody je nějak výrazně závislá na ceně elektřiny, takže těžko říct kdo by to řešil.

              1. Cena energií je obsažena více či méně ve všech cenách.
                Doufám, že si uvědomuješ, jakou volovinu si vypustil z pusy.
                Jestli ne, tak ti to dojde v okamžiku, kdy se znova objeví telefonní tarify s výhodnou cenou volání v v neděli dopoledne mezi 04-06.
                Stabilita ceny je pokrok. Variabilita ceny je zaostalost.

                1. To si pleteš se stabilitou měny. To je pokrok a má cenu, kterou si ani neuvědomujeme.

                  Časová nebo polohová stabilita ceny je komoušský nesmysl, kdy cena 70 metrového bytu nebo guláše má stát stejně v Praze jako horní dolní nebo dnes jako za 10 let.

                  Variabilita ceny pomáhá efektivně využít kapitálové investice.

                  Příklad s voláním je stejná blbost jako s tou dopravou. Nebudu s nikým volat ve 4 ráno jen proto, že to je levnější, ale auto si v ten čas klidně nabiju za nižší cenu.

                2. Ne, to si pleteš ty a máš naprosto fatální mezery. Spotřebitel i dodavatel usilují o fixaci ceny. Oběma stranám to umožňuje ekonomicky plánovat. Fixace a garance ceny je i zásadní konkurenční výhodou.

                  Máš mobilní tarif? Máš zafixovanou cenu elektřiny? Plynu? Vody?

                  Samozřejmě, že máš. Šel by si k operátorovi, který ti nabídne ceny volání 0-100Kč, podle toho, jak bude foukat v Německu? Nešel.

                  Tak nemel blbosti.

                3. @runner. Vy pozadujete stabilitu uplne vseho. Ale nic neni stabilni a s tim se trh a spolecnost umi vyporadat. Odbyt zbozi neni stabilni a i bez obrovskych skladu vse funguje. K tomu je nutne byt flexibilni a hlavne je treba inteligentni planovani. Ale urcite ne planovane hospodarstvi. I u energii se da dobre vychazet s promennym prostredim. Prave kolisajici OZE se dobre hodi k EV. Baterky funguji jako naraznik ktery tlumi vykyvy. Treba ted sviti slunicko a ja mam pustene tepelne cerpadlo a nahrivam podlahu z FVE. Pak budu jeste nabijet 2 EV. Kdyby nesvitilo, tak to presunu na dobu kdy bude svitit. Nebo treba na nocni hodiny kdy je elektriny v siti prebytek. Ale chapu vas, toto vse ohrozuje stabilitu prijmu fosilnich zmetku a to vam vadi.

                4. Někdo tady srovnává ranní a odpolední dopravní špičku, které se dějí kupodivu jen ráno a odpoledne s nabíjením elektromobilu, které může probíhat kdykoliv a já mám fatální mezery.
                  To je jak u blbejch na dvorečku. 😀

                  Dodavatel chce dodat za co nejdráž a odběratel odebrat za co nejlevněji. Fixace jim sice umožní přesně ekonomicky plánovat, ale až odběratel zjistí, že se mu vyplatí díky dynamickému plánování spotřeby nakupovat za spotové ceny, tak se na nějakou fixaci vykašle.

                  To samé dodavatel, když zjistí, že mu nějaká sorta zákazníků odebírá nejvíc v těch nejdražších časech, tak jim buď zvedne cenu fixace nebo jim dá taky spotové ceny.

                  Pokud by se mi to vyplatilo, tak bych klidně takový tarif bral. Nemám problém volat lidem místo v pondělí ve 3 v neděli v 6. Plyn nemám. Cena vody pro domácnost (bez bazénu) je tak směšná, že se tím vůbec nebudu zabývat. Až budu mít BEV a FVE s uložištěm, tak se samozřejmě na fixaci vykašlu. Už teď ale směřuju většinu spotřeby do doby, kdy svítí a není s tím žádný problém.

                  Co třeba cenu rajčat (nebo dalšího milionu věcí, které nejsou fixované)? Máš ji v Kaufu zafixovanou celoročně? Samozřejmě, že nemáš. Nakupuješ hlavně když je sezóna a rajčata jsou nejlepší a nejlevnější a v zimě jich kupuješ jednoduše míň.

                  Co třeba nafta? Mají ji lidé fixovanou na benzinkách? No nemají a polovina z nich jezdí tam, kde mají levnější a když je celkově dražší, tak prostě míň jezdí. I ty sám ses tu chlubil, jak sis nakoupil bžilion litrů za 21 kč/litr. 😀

                  Prostě jednoduše nabídka, poptávka a cenová elasticita.

                  Fixace má pro spotřebitele smysl, když cena v čase moc neosciluje nebo když není schopen dynamické spotřeby. Cena se díky OZE výrazně mění a díky 21. století je schopen dynamické spotřeby opravdu každý. Prostě si na to zvykni, že to tak bude. 🙂

                5. Hele Venco, máš zafixovanou cenu energie? Ano nebo ne?

                  „Fixace má pro spotřebitele smysl, když cena v čase moc neosciluje“ – je to přesně naopak. Smyslem fixace není vydělat/ušetřit, ale pracovat s predikovatelnou cenou vstupů. Jestli nevěříš, bež na ulici lidi přesvědšovat, jak strašně cool je vzít si hypotéku bez úrokové fixace.

                  Fixace neznamená, že cena vstupů neporoste. Poroste. Ale fixace omezuje cenovou fluktuaci.

                  Evidentně nikdo z vás nepodniká. Protože kdybyste podnikali, tak byste věděli, že cena vstupů není zdaleka tak podstatná, jako cenová stabilita. Asi jste nikdy nemuseli řešit kurzové riziko a další lahůdky.

                6. @Leodentula Já nepožaduji fixaci úplně všeho. Pouze konstatuji, že mít možnost fixace je obrovská konkurenční výhoda.
                  Pokud půjdes na trh s prodejem elektřiny s modelem každá hodnina jinak drahá, nemáš naprosto žádnou naději uspět proti stabilním a fixovaným zdrojům a ceně.
                  Tvoji hypotéku každý měsíc jiný úrok si vezmou jen debilové. Ostatní si vezmou hypotéku s fixací úrokové sazby, protože tím sníží riziko, že skončí na dlažbě kvůli nečekanému vývoji na trhu.

                  Možná by ses na to měl zeptat někoho, kdo má s ČEZem fixovanou cenu energie na tři roky, co si myslí o tvých moudrech klienta Bohemia Energy, co se vzteká, že je v režimu DPI, a zároveň horuje za dynamickou cenu. To je fakt sranda. Už ti chybí jen rolničky.

                7. Vždyť přece každý si může vybrat co mu vyhovuje. Já jsem léta nakupoval za hodinové spotové ceny a dostával jsem se svým průměrem pod průměr fixu všech dodavatelů. Ale to znamená práci, neustále to sledovat a měnit spotřebu podle času. Když chci klid tak každý dodavatel mi to rád zprůměruje. Ovšem ten jeho průměr je trochu „nadprůměrný“ jinak by to nedělal.

                8. @runner. Ta nejdulezitejsi fixace v Cezku porad jeste chybi. To je fixace devizoveho trhu oproti nejdulezitejsim obchodnim partnerum, kterou bysme meli po zavedeni Eura. Pouzivani Eura by uvitali vsichni exporteri i importeri a melo by to stabilizujici dopad na ekonomiku i ceny. Ted ma kazdy nekalkulovatelne kurzove riziko, nebo se musi za poplatek zajistit. Proto jsou ceny v CR vyssi nez by odpovidaly prepoctem kurzu. Vetsina zbozi je o 5-10% drazsi, kvuli kurzovemu riziku. CNB je absolutne bezmocna ovlivnovat kurz CZK. Nedavne zvyseni urokove sazby posililo CZK a za par dni cely ohnostroj zhasnul a CZK ztratila proti vuli CNB. Cezko jako vzdy specificke a hlavne totalne mimo. Takze fixace zavedenim Eura. Jak tvrdite, je to dulezite pro podnikani.

                9. Už jsem psal, že nemám, ale že do toho půjdu až budu mít BEV a uložiště, protože vidím u lidí co to tak mají, že se jim to vyplácí. Spotřebu budu dále maximálně směřovat do období vlastní výroby a v zimě, když FVE vyrábí málo, budu spotřebu směřovat do období, když zrovna bude cena levná. Tím budu samozřejmě dělat zdarma „charitu“ ve formě stabilizace výroby a spotřeby.

                  Fixace je jako pojištění. Pojišťovna nikdy dlouhodobě nevydává více než by přijmula od zákazníků. Pokud to tak je, tak zkrachuje. Stejně tak vážené průměry cen fixací musí být v součtu vyšší než je průměrná spotová cena vyprodukované elektřiny. Pokud by to tak dlouhodobě bylo, tak se producenti elektřiny dobrovolně okrádají o část zisku.

                  Nepodnikám, ale investuji a nechápu, proč bych se měl VŽDY zajišťovat proti změnám kurzu. Investuji rovnou s ohledem na měnu dané akcie.

                  Samozřejmě, když někdo nedokáže dynamicky řídit svou spotřebu, tak pro něho nemá smysl nákup za spotové ceny. Mělo tam být zároveň oscilující cena a možnost dynamické spotřeby.

              1. Naše distribuční soustava skvělá není. Je řekněme slušná, ale je segmentovaná do poměrně heterogenní celků. Úplně jinak vypadají rozvodny pod Olomoucí a jinak v Plzni a i v rámci jednoho distributora si žijí dost vlastním životem – například používají jiné technologie. Řada rozvodem se právě předělává a i když se na tom maká, jsou to činnosti na deset let.

                Celkově distribuční soustava není stavěná na zatížení, které ve článku zmiňuje ten eurobolševik. Největší problém je samozřejmě poslední míle. Nikdo nezaplatí znovu předělat funkční zakopané rozvody. Situace je velmi podobná devadesátým letům, kdy SPT Telecom renovoval telekomunikační infrastrukturu a dotáhnul do horní dolní nové linky. Stálo to strašné peníze a dnes je naprosto nepředstavitelné předělat to znovu na optiku.

                V tomto státě nejsou a dalších dvacet let nebudou rozvody schopné ustát větší rozvoj elektromobility.

                1. Budoucnost energetiky je v decentralizaci. Lokální společenství s vlastními FVE a kogenerátory. Roztahovat elektřinu po celé zemi z velkých zdrojů už není moderní. Pochopitelně ten jeden co to za hubičku zprivatizoval po komunistech se tomu brání.

                2. Což potvrzují zkušenosti lidí, kteří si chtěli nainstalovat wallbox a rozvodné závody jim to nedovolily. Viz třeba známý Jan Červenka, novinář v garaz.cz.

                3. EV se daji nabijet z obycejne Schukozasuvky nebo z petikoliku. Tam zadne restrikce nejsou i kdyz davaji stejny vykon jako Wallbox. Ja mam mobilni nabijecku 11kW s petikolikem a nikdo me nebrani to pichnout do kazde zasuvky. Pokud by byla slaba sit, muzu nastavit proud od 6A do 16A. Takze o co go? Kdyz nekdo zapne v Horni Dolni cirkularku, tak zatizi sit kratkodobe treba 40A. EV ma zabudovany softstart.

                4. Moje domácí sauna má taky 11 kW. Takže když nabíjím auto tak se nemohu saunovat, vyletěl by jistič. To je opravdu hrozné omezení asi se budu muset vrátit k naftě. 😉

                5. Ano de vo to, že rychlovarná konvice má 2kW při 1 minutě provozu než se uvaří voda a plnou bat do Tesly perete 11kW po celých 8 hodin na plnej knedlík žhavý dráty, takže jesi v baráku je větev zásuvek na max 11kW jistič tak prostě bud větev jede anebo nejede páč se nabíjí tesla až 8 hodin 😉 A TO JE ROZDÍL OPROTI RYCHLOVARNÝ KONVICI jako kráva tezla :)) No a samozřejmě když vybitou teslu navečer po šichtě píchnete do SČHŮKO 240V/10A standart aby barák mohl jet tak ji ráno po 12 hodinách „nabíjení“ odpojíte s 35% baterky protože doplna to trvá 30 hodin ;)))

                  No a proto je potřeby doma posílit jističe a platby ČEZu abyste mohli poklidně nabíjet i s pračkou bojlerem mikrovlnkou vysavačem bitšitkomplem klimou sporákem troubou a kuchynským robotem cirgulárkou rozbruskou svářečkou hoblovkou a kdo nemá hadici i vodárnou je to jasný :)))))))

                  No a proto je lepčí voběd zadára tzn zajet k LIDLu pro rohlíky :)))))))))))))))))))))

                6. Snad každý „barák“ má třífázový přívod, takže i při nabíjení 8A na třech fázích nabijete za 8h kolem slušných 40kWh. Kromě toho můžete mít inteligentnější zapojení, kdy měříte aktuální odběr v baráku na jednotlivých fázích a podle toho se dynamicky přizpůsobuje odběr wallboxu, aby nedošlo k překročení proudu hlavního jističe.

                7. ne, každý barák nemá naddimenzovaný kabel samostatný větve 11kW pro stále připojení na maximální výkon 11kW 😉 To se standartně nedělalo a na větev je vícero zásuvek a spotřebičů. Takže nabíjení elkáry není to samé jak Lentylka výše bagatelizoval jako 2kW rychlovarka za minutu voda anebo cirgulárka nevím max 3kW jen v zátěži… To máš trvalých 11kW 100% zatěže po dobu 8 hodin a to není chvilka…. takže na tu větev prostě nic jinýho nepřipojíš jinak vyhodíš jistič. A jestli na ní máš už důležitý spotřebiče tak holt plný příkon 11kW nemůžeš použít a to už se pak bavíme o sníženým nabíjecím příkonu v těch 10sítkách nabíjecích hodin 😉 „Inteligentnější zapojení v baráku“ … jo, to něco stojí a většina ho nemá 😉

                  PS: tys snad ještě nikdy nekopal barák pro silný kabel od hodin k elektryckýmu kotli ?? :))

                  No a proto je lepčí voběd zadára tzn zajet k LIDLu na DCíčko pro rohlíky :)))))))))))))))))))))

                8. Bylo by fajn trochu pozorněji číst. Takže, nepsal jsem o 11kW nabíjení, ale o proudu 8A na fázi. Koho by to přesto omezovalo při používání jiných spotřebičů, tak si zajistí zmíněné inteligentnější zapojení. A skutečně měření odběru na fázich a řízení wallboxu podle toho, není nic komplikovaného ani drahého, natož pro toho, kdo si pořídil EV;)

                9. Za prve, EV se muzou nabijet v noci kdy je sit uplne v klidu.
                  Za druhe, prumerny najezd znamena odber v radu 0,5h/d. Nebo kdyz se nabiji jednou tydne, tak nebudou vsichni nabijet ve stejny den a ve stejnou dobu. V DE se delaly studie ve vybranych lokalitach s vysokym podilem EV. A zadne kriticke zatizeni site nezjistili. Vsichni vestitele blackoutu jsou cely nateseni, ze k tomu dojde a jako vinik bude dopadena nejaka Tesla. A ono porad nic.

                10. 8A na fázi ?? joo neumíš číst? to je polovina z 3x16A/11kW tzn, pokud 3f tak je to 5,5kW tzn 75kWh baterku z 10% do 80% za 2x takovou dobu (6h 80% 8h 100%) = 12 hodin nabíjení a na větvi máš volných tak 5kW nárazově, 3 kW stabilně dle natažených drátů ve zdi podle typu baráku jestli se tam šulilo nebo alespon dodržovala norma páč naddimenzovaný to nebude ani náhodou. Takže si na větev pak připíchneš ještě rychlovarnou konvici s vysavačem, nééé ten vysavač je elektromotor a nárazově žere víc to by vyhodilo jistič…. tak konvici 1kW s 2ma plotýnkama :)) a od 18:00 do 06:00 ráno až pojedeš na šichtu v baterce bude 80% jo to jo 😉

                  Ale stejnak je lepčí voběd zadára tzn zajet k LIDLu na DýCíčko pro rohlíky :)))))))))))))))))))))

                11. hele jasně že všichni vědí že tezla to spunktovala a tezla si to taky sežere proto ji bajden ignoruje hej 😉

                12. V energetické síti se používá agregace podobně jako v internetu. Ulice má 10 baráků a každý má jistič 25A. Ale společný přívod do ulice má pojistky 63A. Předpokládá se, že je skoro nemožná náhoda aby všichni požadovali plný výkon ve stejný okamžik. Kdyby ale měli všichni EV a chtěli je nabíjet každou noc tak by problém nastal. V tom případě by se museli domluvit třeba na sudé a liché dny. Je nepravděpodobné, že by všichni potřebovali vyjet každý den celou baterku. A kdyby ano tak si zajedou na veřejnou nabíječku.

                13. „Předpokládá se, že je skoro nemožná náhoda aby všichni požadovali plný výkon ve stejný okamžik““ ?? V 18:00 všichni přijedou z kanclu/krámu domů, a nejdřív aby měli s tvým sníženým příkonem 5,5kW ráno alespon 80% dojezd (200km zimní), tak šoupnou zrovna ten elektromobil na 12 hodin do sítě nabíjet. Není času nazbyt (18:00/06:00) a hned potom zapnou plotýnky protože budou mít hlad, někteří ještě pračku. A nebudou čekat až si soused nabije …. Všichni potřebují ráno „plnou“. Naopak, když budou mít v ulici ještě tvůj inteligentní rozvaděč, budou závodit kdo káru zapojí jako první, páč na všechny nezbyde a poslední černýho petra :))) Já tam vidím jasnou schodu až na absolutní výjimky. Ale většina, tzn nadprůměr to udělá, protože to prostě potřebuje 😉 No a ted v zimě jim nepomůže ani to solárko na střeše že? Leda vlastní baterybox v garáži za 300 klacků … A ten si nebude úplně standart, když tahle sorta lidí nemá ani na pořádný kabely ve zdi a tarif s jističem od čezu.. ;))

                14. @Koudelka
                  Nechápu, co tu řešíte. Wallboxy s bezdrátovou komunikací napojené na přívod do ulice. Takhle to je řešeno v nových projektech bytových domů. Náklady na celou ulici v nižších desítkách tisíc.

                  Pokud to bude ulice super bohatých obchoďáků, kde bude mít každý BMW iX a každý den vytříská z baterky 100 kWh, tak se bude muset holt posílit vedení. To bude pro provozovatele samozřejmě příšerné, protože on totiž vlastně nechce, aby lidé využívali jeho dráty a platili mu za to. 🙂

                15. Než bude v jedné ulici/vesnici významnější počet EV, tak je to výhled 15+ let. A je úkolem distribuční společnosti se starat o poslední míli, sledovat zatížení a vedení tomu příslušně dimenzovat.

                16. Možná si na začátku párkrát nafackují ale potom to pochopí. Tak jako pochopila každá ženská v paneláku, že nemůže zapnout všechny krámy naráz když má jednu 16A pojistku.
                  Ale k takové situaci, že budou mít v ulici všichni EV máme v ČR zatraceně daleko. Jsou státy které mají proti nám 200x vyšší penetraci EV a žádné problémy nemají.

                17. Pardon… ale řešíte problémy které nenastanou. Asi jako kdyby lidé v roce 1910 počítali, jak dlouhé fronty budou před apatikama, až všichni začnou jezdit tím automobilem. (Když jinde ten benzin neprodávají)

                18. Přesně tak. Ale to je asi taková česká povaha. Hluboce pozadu ale řešíme problémy které nastanou vepředu o kterých ostatní ještě nemají ani tušení.😉

                19. @všichni : To je blbost soudluzi to co tu teoretizujete i když každý asi mluví sice o stejném tématu ale v trošku jiném „světle“ času 😉 Já sem vám situaci vztahoval k současnému přechodu na elektromobilitu !! tzn střední třídy s již postaveným domem +/-40 let ted a hned co už sem několikrát i řešil a vy tady blouzníte hned o milionářích BMW iX nových barácích celých čtvrtích ultramoderních pouličních digi řízených rozvaděčích co neexistujou apod. Vemte dnešní případ : 40 let starý dům se zahradou 20 metrů ke sloupku a chlápek chce si koupit konečně ten elektromobil a nabíjet hned plnej knedlík 11kW a nikoli přícmrd 3,6 nebo jen 5. No a zjištuje že mu na to kabely ve zdi k wallboxu nestačí. Si tahej nový k rozvaděči. A si představ že zrovna jako na potvoru i soused koupil elektromobil a navíc soustružník, v garáži obráběcí ansábl… realitu hoši ne tu vaši vybarvenou fjůčr ;))

                20. Fjúčr je taková, že se do TÝDNE začnou bavit o panelech na střechu….vzpomínáš na “ lokální instalace fotovoltaiky“?…aneb Kruh se uzavírá 🤓….

                21. @Koudelka
                  Herdek to se ale musí nějaký Koudelka rozhodnout, jestli teda „do Tesly pere 11kW po celých 8 hodin na plnej knedlík žhavý dráty“ aby nabil nutně za den plnejch 88 kWh nějaký „nehluboko do kapsy“ člověk nebo je to nějaký „normální“ člověk se 40 let starým barákem, který si koupí jetou ID3 s 58 kWh baterkou.

                  Znovu ale opakuju, propojit bezdrátově dva Wallboxy, aby nenabíjely v jeden čas je otázka stovek korun maximálně nižších tisíců.

                  Navíc, pokud je to 40 let starý barák, tak by to možná chtělo rekonstrukci a pak snad není problém takový kabel natáhnout. My jsme třeba dělali rekonstrukci před 30 lety a otec si natáhl 3f kabel ke garáži (kvůli cirkulárce), který zvládá 11 kW no a dnes si pochvaluje jak měl nadčasovou myšlenku, i když vůbec nečekal, že se zavádění BEV dožije. 😀

                22. Koudelka je jediný v tomhle vlákně, kdo má evidentně reálné zkušenosti.
                  Ostatní pánové, měli byste se stydět. Pokud nejste děti, čekal bych u vás větší zkušenosti a přehled.

                  Jinak prodal jsem právě jeden byt v Praze, stavba Metrostavu z roku 2008 na lukrativním místě. V domě je 30 bytových jednotek. Mám ještě schované vyjádření PRE, že díky dimenzování vedení v oblasti (z roku 2008!) je v celém domě možné zrealizovat 1 (slovy jeden) elektrický kotel.

                  Když čtu vaše nesmysly o distibuční soustavě, fakt si ťukám na čelo, jak naprosto mimo realitu jste.

                1. Stavajici pripojky maji povoleni k odberu tolik proudu, kolik je hlavni jistic. Takze tu zatez museji mit i v dratech. Vas obraz o nonstop nabijeni je mylny. Za hodinu nabiju 67 km, muj denni najezd je ale mensi. Prumerne auto by v CR potrebovalo denne ca. 0,5h pri prikonu 3x16A. Takova cirkularka kterou ma skoro kazdy na vesnici je vetsi orisek pro sit.

              1. Vlada delniku a rolniku ukazala, ze vase tvrzeni neni pravda. Chytry clovek ma schopnost nejakou problematiku rychle analyzovat a uspesne zpracovat. Vysokoskolsky titul stvrzuje prave tu schopnost rychle, cilevedome a spravne dany problem vyresit. To, co se na VS naucite neni kolikrat vubec dulezite, ale tim ze jste to zvladnul, prokazal jste pozadovane schopnosti. Mnoho lidi klade tomu naucenemu nejvyssi dulezitost, ale to je chyba. Nejdulezitejsi jsou ty zminene schopnosti. A pan banker ty schopnosti viditelne ma. Asi oproti vam.

                1. Pokud by platilo, co tvrdíte „Vysokoskolsky titul stvrzuje prave tu schopnost rychle, cilevedome a spravne dany problem vyresit.“, tak byl mohl být lékařem, energetikem, strojním inženýrem každý absolvent gender studies.

                  Bohužel to ale vypadá, že v Bruselu tomu věří také.

                2. @yorg. Jedna vec je teoreticka schopnost a druha je prakticka. Teorii mediciny se muze venovat uspesne i technik. Samozrejme zrucnost nutnou pro operace ziska lekar pouze primou praxi. Pan banker se take zapracoval do teorie o siti a prenosu energie a zurocil i sve matematicke schopnosti a proto se muze adekvatne vyjadrit k zatizeni site EV. Verim, ze zustane v teoreticke urovni a nebude tahat vysokonapetove draty.

        2. @runner42: Mluvíš nesmysly, mám úplně obyčejné BEV 42 kWh, standardní nabíječku 3f~11 kW propojenou LAN s elektroměrem. Auto je nastavené tak, aby nabíjelo až před ranním odjezdem (vyhřeje baterky a pak i kabinu), takže podle zbývající kapacity někdy sepne ve 2 ráno, někdy v 3:30 a nabíjí schválně ukrutně pomalu… To mají všichni ještě pořádnej spací útlum a absolutně nevytížená síť se na mne těší… Když potřebuju nutně nabít odpoledne, připojím auto, pustím tepelné čerpadlo, zapnu na 5 h troubu s rostbífem a jdu do sauny (9 kW). Nabíječka samozřejmě tak na 20 minut automaticky nabíjení omezí, protože 9 kW sauna už je fakt odběr, ale pak se sauna udržuje při 100° tak na 900 W a nabíječka jede naplno… Jinak průměrně to dělá denně tak 60 km, to je asi 9 kWh, že bych nabíjel dlouhé hodiny doma je výjimka. A když potřebujeme některý den najet 500 km, zásadní problém to není, nějak matně si vzpomínám, že se párkrát do roka ocitneme na veřejné nabíječce, jdeme na WC, dáme si kafe a naháním rodinu do auta, abychom pokračovali v cestě. Oproti fosilu jsem nenarazil na žádná omezení… Než tady budeš příště zase žvanit ta svá moudra, nejdřív si to lépe nastuduj, nebo si to rovnou kup a hledej na tom mouchy, ale moc jich nakonec nenajdeš…

Napsat komentář