Málokdo se dnes odváží vydat do historie automobilů tak daleko, aby zjistil, že počátkem 20. století elektromobily nad klasickými auty převažovaly. Jedním z příkladů odolných a kvalitně navržených elektrických aut minulosti je i Milburn Electric.
Dodnes se zachovalo 35 exemplářů tohoto elektrického pra-auta. Model dokonce umožňoval výměnu baterie, podobně jako dnes společnost Project Better Place, ačkoliv samozřejmě v mnohem méně automatizované podobě.
Ve své době stál Milburn Electric jeden tisíc dolarů. Tehdy to byla obrovská suma, čtyřikrát vyšší, než kolik stál tehdy stále populárnější Ford Model T. Ten, společně s dalšími benzinovými auty, nakonec elektromobily poslal „do důchodu“.
zaujimave by bolo porovnat
zaujimave by bolo porovnat vtedajsiu kapacitu baterii v kWh/kg s dnesnou najlepsou technologiou baterii, vtedy uvidime ako daleko nas posunul technicky pokrok
to by sa mojemu malemu
to by sa mojemu malemu synovi pacilo 🙂 sice jazdi len na upravenej el. trojkolke ktora ma daleko lepsie ovladanie, zrychlenie, vydrz /LiPol/ a omnoho mensi motor, no toto
vacsie a ma to strechu 🙂
V sucastnosti predavaju kit do kolies bicyklov, tie by vlastne stacilo urobit pre dva – spojene a pridat strechu 🙂 Malo by aj daleko lepsie jazdne vlastnosti a olvladanie 🙂
Dnesny komfort aut vsak toto riesenie z roku X, nahradit nemoze, dnes je potreba na udrzanie rychlosti tak 3x a viac energie a na zrychlenie a rychlost viac voltov /cca 312V/.
Priklad tohoto ze – aha jej ved ake to je jednoduche – nie je to zrovnatelny. To je mozno Trike zo stranok crystalyte-europe
„Dnes je situácia iná –
„Dnes je situácia iná – elektrina je v podstate v každej obci, ale nemáme autá na elektrinu. Verím, že sa to už konečne rozbehne.“
Je to problem elekktrina – a proto uhlena elektrarna spolu s mohutnym povrchovym hnedouhelnym dolem bude oteverena hned vedle vaseho bydliste.
Pak pochopite, ze ta elektricka energie z neceho pochazi a to z uhli v CR z 50% a to zpusobuje proc maji elektromobili stop – jejich priznivce je nutne presilit k mohutnym hnedouhlenym dolum – pak to snad pochopi, ze elektrina se v te obci sama NERODI, ale nekde se vyrabi a tam to vadi vsem lidem krome zamestnacu te elektrarny pochopitelne !!!
Jistě… Elektřina se
Jistě… Elektřina se vyrábí z uhlí, zatímco benzín a nafta se zhmotňují v podzemních nádržích benzínek… 😀 😀
V tej dobe elektromobily
V tej dobe elektromobily doplatili na infraštruktúru. Totiž elektrona nebola na každom mieste ako teraz. Navyše budovanie elektrickej siete bolo pomalšie ako zozvoz pohonných hmôt.
Dnes je situácia iná – elektrina je v podstate v každej obci, ale nemáme autá na elektrinu. Verím, že sa to už konečne rozbehne.
Inak, čo sa týka svojpomocnej výroby, regulátor doporučujem kúpiť – je to totiž strata času experimentovať s niečím, čo už niekto vyrába….
Hezký článek.Docela
Hezký článek.Docela jednoducha konsktrukce…ale asi dostacujici na tu dobu.A ta rychlost je ok na cca 2,5kW motorek pekna.Chtelo by to nejakyho vyrobce co by delal podobne easy kary(max.rychlost tak 80-100km/h a verim ze by sel dojezd dostat snadno za hodnotu 160km), ale s lepsi cenou.Tehdy to byl taky asi dost luxus stejne jako dnes(viz. 2 mice za teslu-ikdyz to je sportovni auto).
Myslím, že by určite
Myslím, že by určite nebolo zložité postaviť niečo podobné. Pozvárané šasi, alebo už existujúci podvozok plus dva prerobené alternátory (pre nápravu), tranzistorový regulátor (buď kúpený, alebo postavený doma), dve trakčné olovené batérie 12V a autonabíjačky cca 8A. Pri 12V a 90A na motor by to bolo čosi okolo 2kW. Ešte k tomu poistka, ampérmeter a voltmeter a vozítko je hotové. Bez problémov by to šlo urobiť do 1000 eur. Horšie by však bolo s prihlásením takéhoto auta.
A uz vubec nepisi, ze jsou
A uz vubec nepisi, ze jsou staty, kde se elektrina vyrabi spalovanim zemniho plynu neli primo nafty (tedy mazutu).
A pritom na Zemni plyn mohou jezjit auta primo a pumpa muze plyn brat pro tlakovani nadrzi primo z plynoveho potrubi.
Docela by mě zajímalo, jak
Docela by mě zajímalo, jak je možné, že před devadesáti (!!!) lety byl uváděný dojezd tohoto automobilu 160 km a dnešní „supermoderní“ stroje se této hodnotě mnohdy ani neblíží… Vždyť Peugeot IOn uvádí dojezd 130 km nebo kolik…
Dle této hodnoty už bychom měli dnes mít stroje běžně zdolající třeba 600 km na jedno nabití… Či se snad technický vývoj zastavil v roce 1920?
Z pohledu elektromobilů se
Z pohledu elektromobilů se tam vlastně skoro zastavil :). Resp. tehdy byl největší boom. Pak se od 50. let tak nějak sem tam ve výzkumu elektrického pohonu různě přicmrndávalo, evropské automobilky si pár tisíc elektromobilů vyrobily (80.-90. léta), pak to zkusili i General Motors s GM EV1, ale pak zas ticho. Dnešní boom je umožněn především výraznými pokroky na poli baterií – lithium-iontové, dříve neznámé, nabízejí výrazně lepší vlastnosti proti NiMH, neřku-li NiCd.
dojazd 160km? to ake baterie
dojazd 160km? to ake baterie mal pouzite?
to se mi bohuže zatím
to se mi bohuže zatím nepodařilo zjistit, nicméně na stránkách ConceptCarz najdete bližší informace včetně toho, že auta měla max. rychlost do 25 km/h, takže to tolik „nežralo“. podrobnější informace také na Milburn.us
Jsou v tom olověné
Jsou v tom olověné akumlátory