Elektrolyzér v Napajedlech vyrobil první kilogramy vodíku

Elektrolyzér určený pro budoucí výrobu zeleného vodíku a zásobování veřejné plnicí vodíkové stanice, je již v rámci technologických a provozních testů připojen na potřebnou infrastrukturu.

V průběhu května při ověřování funkčnosti zařízení vyrobilo první kilogramy vodíku. Skupina Solar Global, která elektrolyzér umístila v areálu své centrály v Napajedlech ve Zlínském kraji, nyní dokončuje i střešní fotovoltaickou elektrárnu. Poté bude elektrolyzér vyrábět první skutečně zelený vodík v Česku.

„Testování technologických a provozních parametrů elektrolyzéru, stejně jako spuštění střešní solární elektrárny určené k napájení zařízení, plánujeme v průběhu léta. K uvedení do trvalého, zcela bezemisního provozu, chceme podle stávajícího harmonogramu přikročit na podzim. Zařízení následně doplníme ještě o veřejnou plnící vodíkovou stanici, která obslouží majitele automobilů s vodíkovým pohonem nebo provozovatele vodíkových autobusů. Zelený vodík využijeme i v rámci naší flotily vodíkových vozů, která logicky nemůže v tomto projektu chybět,“ uvádí výkonný ředitel skupiny Solar Global Zdeněk Tříska.

„Budoucnost české energetiky je v obnovitelných zdrojích, bateriových úložištích a v zeleném vodíku. A v Napajedlech jsme v posledních několika měsících udělali celou řadu kroků, které pomohou Česku se k této budoucnosti přiblížit. Infrastruktura na výrobu a plnění zeleného vodíku v Česku je zatím v úplných začátcích a jsem hrdý, že právě Solar Global pomáhá prošlapat cestu k energetice a dopravě, která bude šetrná ke klimatu, životnímu prostředí a přírodě,“ říká předseda představenstva skupiny Solar Global Vítězslav Skopal.

Elektrolyzér s příkonem 230 kW bude pohánět střešní solární elektrárna o výkonu 610 kWp. Infrastrukturu doplní i bateriové úložiště o výkonu 100 kW a kapacitě 200 kWh. V ostrém provozu elektrolyzér vyrobí více než 8000 kg zeleného vodíku. Takové množství paliva umožní osobnímu vozu s vodíkovým pohonem ujet 800 000 km, v případě využití ve vodíkových autobusech to představuje nájezd 80 000 km.

zdroj: tisková zpráva, foto: Solar Global

10 Comments on “Elektrolyzér v Napajedlech vyrobil první kilogramy vodíku”

  1. Zelený vodík využijeme i v rámci naší flotily vodíkových vozů, která logicky nemůže v tomto projektu chybět,“ uvádí výkonný ředitel skupiny Solar Global Zdeněk Tříska.

    Naprosto geniální způsob jak zmařit 70 % energie co získám z fotovoltaiky, místo abych tou energií rovnou ty auta nabíjel. Opravdu geniální myšlení… Zřejmě soutěž o co nejtupější a nejkomplikovanější maření energie. :(((

  2. Instalovaná FVE by mohla za rok vyrobit 610 000kWh, po vydělení udávaným množstvím vodíku vychází energetická náročnost výroby 76kWh/kg. Jenomže max. příkon elektrolyzéru a baterie může být jen 330kW, takže se nevyužijí výrobní špičky FVE, takže se dá odhadnout, že spotřeba bude běžných 60kWh/kg a zbytek energie zůstane nevyužitý. Těžko říci jak to tam přesně mají, jestli jdou přebytky do sítě, a nebo jestli to funguje jakoby ostrovně. Každopádně to vypadá, že vodík je opravdu zelený, protože elektrolyzér nejede nepřetržitě ve dne v noci. Jaká je ekonomika takového počínání, když k vodíkovým technologiím ještě museli přidat baterii? A co v zimě, jezdí se méně, nebo se bublá ze sítě?
    Dokud nebude zeleným vodíkem pokryta současná průmyslová spotřeba, která je zhruba 100 000 000kg, tak smysl mi uchází proč plýtvat prostředky a energií pro účely dopravy.
    https://www.ujv.cz/file/edee/2022/05/vyroba_h2_vcr_vscht_paidar.pdf
    Sice spotřeba vodíku potřebná k rafinaci ropy sice časem klesne, zároveň se ale vytvoří průmyslové procesy nové na vodíku založené. Takže z dnešního pohledu je potenciál pro bublání zeleného vodíku pro průmysl neomezený, proč to cpát tedy do dopravy?
    Tady pohled na průmyslovou potřebu vodíku v Master Plánu 3 Tesly:
    https://youtu.be/unwVNTsIwYA?t=7231

  3. Mě se líbí tyhle odborné články a prezentace.

    Hází se tam všelijakejma parametrama, ale třeba u té výroby vodíku vůbec není napsané za jaký čas. Takže je to údaj úplně k ničemu a celý článek je úplně k ničemu
    Stejně tak jako další obdobné články. Viz nedavno třeba ten o tom solárním vozíku.

    Vodík pro pozemní dopravu je úplnej nesmysl. Dal by se ještě chochopit třeba pro IZS, kde ty auta musí být furt připravené. Nebo tam kde se hraje na hmotnost (letadla, drony). Ale vyrábět s velkou ztrátou vodík, pak ho složitě uchovávat a měnit zpět na elektřinu je prostě nehorázná blbost a plýtvání.
    Je 100 lepších způsobů jak využít elektřinu.

  4. Vyrobí 8 ton vodíka – za aký čas? A prečo chcú meniť prúd na vodík a späť s obrovskými stratami, keď môžu elektrinu uložiť rovno do batérií áut prípadne do úložiska s minimálnymi stratami? Tá motivácia, milá redakcia, to je najzaujímavejšie na tomto prípade – prečo to robia? Prečo robia niečo neefektívne – to sa nedozvieme?

    1. Takhle to vypadá jako nesmysl že? Jenomže, oni vyrábí kdy budou chtít a pokud mají zásobníky dost velké, mohou prodávat i v zimě, kdy elektrolyzér skoro nepojede, protože FVE bude málo vyrábět. Zajímalo by mě například, jak velké zásobníky je potřeba pro uskladnění řekněme 1000kg vodíku a kolik to bude stát.

      1. 1kg vodíku má při atmosférickém tlaku zhruba 12m3
        Zásobník na 335kg při tlaku 40bar pak vypadá jako 18m roura o průměru 2,8m.(str.12)
        //www.forumelektromobilita.cz/userfiles/presentations/vit-tucek-messer-technogas.pdf
        Na straně 44 studie se odhaduje cena takového zásobníku na 5mil Kč
        //www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1750654

        Je mnoho jiných možností skladování vodíku, ale nic jednoduchého a levného to nebude.
        Pro zajímavost kompozitní nádrž na 500bar – Service life 10let/5000cyklů
        //www.mahytec.com/en/compressed-hydrogen-storage/

        1. Ano, prostě pořádně velký zásobník. Levné to nebude. Další možnost je výroba metanu z H2 + CO2 (vzdušný) a pak nějaké hydridy. Například NH3 (dusík taky za vzduchu). Jenomže pak je zase potřeba to překlopit zpátky. Všechno to bere energii. Co je levnější a výhodnější , bude otázkou mnoha parametrů. Řekl bych, že se uplatní různá řešení.

Napsat komentář