Prodej velkých nákladních vozidel na elektřinu roste rychleji, než kdykoliv v minulosti. V Evropě trh elektrických vozidel nad 16 tun vzrostl v roce 2022 oproti roku 2021 o 200 % a podobným tempem rostou i prodeje v Číně a USA.
Mezi šest nejslibnějších výrobců elektrických náklaďáků patří v současné době Volvo, Tesla, BYD, Daimler, Kenworth a Peterbilt. Lídrem je společnost Volvo Trucks, která loni prodala více než 4 300 elektrických nákladních vozidel v 38 zemích světa. V USA to byla téměř polovina všech nových elektrických náklaďáků a v Evropě mělo Volvo podíl 32 %.
Do roku 2030 chce švédská automobilka dosáhnout toho, aby polovinu celosvětových prodejů nových nákladních vozidel tvořily elektrická auta. Významným hráčem na americkém trhu je také tamní dcera čínské společnosti BYD. Čína v loňském roce zaznamenala největší počet nově přihlášených nákladních aut na světě a BYD vyrábí kromě elektrických osobních a nákladních aut i elektrické autobusy, školní autobusy a také např. popelářské vozy.
Společnost Tesla, která je uznávaným globálním průkopníkem elektromobility, představila svůj prototyp tahače Tesla Semi už v roce 2017 s tím, že výroba bude zahájena v prosinci 2019. Nakonec ale první auta sjela z výrobní linky v Nevadě až loni v říjnu.
Prvním zákazníkem se v prosinci stala společnost Pepsi, předběžné objednávky učinily také Anheuser-Busch, Walmart a UPS. Tesla se chlubí špičkovými funkcemi, které u konkurence nejsou dostupné. Systém rychlého nabíjení stejnosměrným proudem poskytuje výkon až 1 MW a Elon Musk tvrdí, že jeho Semi dokáže ujet přes 800 kilometrů na jedno nabití.
Další americká společnost, Daimler Truck North America, předala nedávno první z téměř stovky objednaných náklaďáků přední americké logistické firmě Schneider, která už nyní používá elektrická auta v přístavech a logistických centrech na jihu Kalifornie. Tahač Daimler eCascadia má dvě varianty s dojezdem 250 resp. 370 km. Jeho výrobce tvrdí, že dokáže nabít z nuly na 80 % kapacity už za 90 minut. Schneider plánuje výstavbu 16 nabíjecích stanic a očekává, že celá flotila elektrických kamionů bude plně provozuschopná do konce tohoto roku.
Nejsou to však jen zavedené automobilky, které se chtějí dostat na rostoucí trh s elektrickými nákladními vozy. Před zahájením sériové výroby stojí například britský startup Volta Trucks, který oznámil, že má objednávky na více než 300 vozidel Volta Zero v hodnotě desítek milionů dolarů. Jedná se o 16tunový nákladní automobil. Prototyp společnost loni na podzim testovala v extrémně horkých podmínkách a poté zahájila poslední fázi vývoje před komerční výrobou. Do roku 2025 chce Volta vyvinout další tři varianty.
V sektoru elektrických kamionů vznikají už i první aplikace. Například australský výrobce chladírenských nákladních vozů Eurocold spustil projekt Revora, který bude vyrábět plně elektrické chladící vozy v továrně v Brisbane.
Kamiony jsou největším zdrojem znečištění produkovaného automobily a podle analýz stojí za 70 % plynů tvořících smog a 80 % karcinogenních látek. To je hlavní důvod, proč elektromobilitu v sektoru nákladních aut stále víc podporují i některé vlády. Americké ministerstvo dopravy nedávno schválilo dotaci více než 1,5 miliardy dolarů na výstavbu dobíjecích stanic, které by pokryly asi 120 tisíc kilometrů dálnic po celých USA.
A společnost TeraWatt Infrastructure ze San Francisca oznámila, že vyvíjí první síť nabíjecích center pro těžká a středně těžká elektrická vozidla podél dálnice Interstate 10, která se táhne od Long Beach v Kalifornii až po El Paso v Texasu.
zdroj: tisková zpráva
Vloni 2ks letos 4ks – nárust o 100% a uplně rozválcovanej trh…no zrovna kamionaky si dovedu predstavit, jak si budou vybírat nabíječku – vždyť mají problém vůbec zaparkovat na odpočívadle a stojej i na nájezdech!
A teď si představ, že by takovej kamion na začátku 20. st zaparkoval někde na náměstí před lékárnou a chtěl třeba 200 L benzinu.😃
No dobrá, pár soudků petroleje by u většího hokynáře asi koupil.😁
Když nemám co k věci, nase.ru tam smajlíky…..Vypadá to, že nejsem úplně blbej ale děsně vtipnej, že Voštípku?
pro Dlaždicy…. 😃Svět se ti mění před očima a ty jsi posranej strachy, jak v něm zvládneš dožít…
Ale když hrdinně napadáš své ,,technologické nepřátele“, hnedle nevypadáš jako posera, ale jako kapitální blbec 🤡😃😄😁
Když se někdo dezorientuje, tak se snadno stane, že rádio hlásí: Pozor vozidlo v protisměru na dálnici! Postižený se pak diví, kdyby jenom jedno, vždyť jedou proti všichni.
Měli by napsat kolik % je to ze všech nejen kolik % z elektrických. Já to nevím, ale pokud by to bylo zajímavé číslo k chlubení, pak věřím, že by ho napsat neopomněli.
problem najit misto k zaparkovani maji vesmes jen v CR a asi na Slovensku, v Polsku, Nemecku a dal na jih problem s parkovanim na odpocivkach kamionaci vesmes nemaji, ve Francii mame mnohem vetsi problem s kradezi nafty nebo migranty, s tim ze by meli problem nasi ridici zaparkovat kdekoliv jinde v Evrope kam jezdime jsem nezaznamenal, tohle mame jako problem vesmes jen v CR kde se ty odpocivky zacinaj opravovat a zprovoznovat az ted posledni cca 2 roky, ale bohuzel zase nesmyslne, kdy treba kdys jedem smer Slovensko, tak nasi ridici ted casto delaji prvni pauzu za Mohelnici na Olomouc, je tam nove udelana odpocivka, ale aby se dostali na druhou stranu kdeje cerpacka se zazemim, tak musi nesmyslne obchazet po moste na ktery se blbe dostava kvuli novemu plotu, smerem na Nemecko pak nemame problem u nasich ridicu vesmes taky, na D11 vyuzivame pekne odpocivky u Prahy, z obou stran, na D5 pak pekna odpocivka u Plzne z obou stran ci kdys je doprava dobra tak az u hranic na Rozvadove, kdys jeden na D8 mame pro nase ridice vzdy zajistena mista v Truckstopu kousek za Ustim, ac tam je to od dalnice asi 3 kilaky
tohle si u nas kazdy dispecer davno osefoval, a trasy ktere jezdime mame naplanovane tak, aby ridici meli dostatecne rezervy na to aby meli v CR kde stat na odpocivce, mimo CR to mame v planu taky a ridici tam maj po trase spoustu mist vesmes co kazdych 80-100km, a za necele 4 roky co do toho vidim, jsme z cca 100 aut resili ze by nemelo kde stat tak 2x, a vzdy to dispecer s ridicem nejak vyresil
aneb je uzasne jak lidi porovnavaji svet podle sve domoviny, a ve chvili kdy domovina totalne zaostava, tak se domnivaji ze okolni svet je na tom v dane oblasti stejne spatne, no vetsinou neni
elektrickych kamionu se ve firme fakt nebojime, spise naopak, nektere aspekty to usnadni, vnitrostatne nam s elektrikou asi pribude hooodne prace, neb prvni 2 vnitrostatni elektro nakladaky mame v planu na pristi rok, zatim na to vyuzivame trojici elektrickych dodavek Maxus, a na tranzitu to cekam tak do 3-8 let nez se to rozjede natolik, ze proste nejake taky poridime, tahace menime vesmes po 4 letech provozu
na nasich depech, prekladkach a servisu nabijeni mame vesmes jiz ted, prikon dostatecny, a jen se dobuduji na vsechny objekty fotovoltaiky s nejakou spickovaci baterii a nabijecky, nic co nejde behem treba pristich 5 let zvladnout, vetsi retezce a vetsi zakaznici vesmes pozaduji nejakou ekologicnost jiz dnes, a vesmes to zatim resime prave certifikaci ze na hlavnim depu mame velkou OZE instalaci, coz ale dobudoucna asi stacit nebude a budou ty elektricke nakladaky potreba
jen tak do placu, mesicne resime kradez nafty o cca 2000+ litrech, vetsinou Francie a Spanelsko, bejva to tak 4-5 pripadu mesicne, na webdispecinku je krasne videt jak prez noc zmizne treba 500-600 litru z nadrze, a ridic to vesmes neovlivni, maji od nas zakaz vylejzat z kabiny pokud se jim neco deje s autem a rovnou volat mistni policii, ktera bohuzel casto nedorazi nejak extra rychle
Super info! Nepředpokládal jsem, že v ČR už bude takto jakákoli firma přemýšlet (k tomu v nákladní dopravě). Už delší dobu uvažuji, že bych rád pracoval v tomto sektoru e-dopravy. Palec nahoru! Na hejty nereaguji.
Tahače se opravdu tak často mění? Kolik mají za ty 4 roky najeto a vyplatí se ty elektrické, když jsou x násobně dražší?