DPD měří kvalitu ovzduší, má na to speciální web

Společnost DPD (Direct Parcel Distribution) je součástí skupiny DPDgroup, největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Nově nabízí měření kvality ovzduší v Praze. foto: DPD
Společnost DPD (Direct Parcel Distribution) je součástí skupiny DPDgroup, největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Nově nabízí měření kvality ovzduší v Praze. foto: DPD

Jaká je aktuální kvalita ovzduší v pražských ulicích zjistí obyvatelé hlavního města díky interaktivní webové stránce.

Společnost DPD, součást největší sítě balíkové přepravy v Evropě, představuje nový informační web, na kterém si každý Pražan může ověřit kvalitu ovzduší v místě svého bydliště. Zjistit může například i to, zda je vhodné v danou chvíli provozovat venkovní sportovní aktivity, nebo otevírat okna v bytě. Po hlavním městě denně projíždí 70 dodávek, na kterých jsou umístěna laserová měřicí zařízení, další jsou pak instalována na 20 budovách. Data jsou snímána každých 12 vteřin a aktualizována v reálném čase 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

DPD díky spolupráci s partnerem Pollutrack měří jemné prachové částice PM2,5 (menší než 2,5 μm), které jsou velmi rizikové pro lidské zdraví. Kvůli své miniaturní velikosti se mohou dostat hluboko do plicních kanálků, ty poté ucpávají a způsobují dýchací a srdeční problémy. “Žijeme v době, kdy je podle OECD znečištění ovzduší jedním z nejzávažnějších světových ekologických rizik. DPD je zde v jedinečné pozici, kdy může díky unikátním datům pomoci městům i samotným občanům k jeho zlepšení…” vysvětluje Miloš Malaník, generální ředitel DPD.

Průměrná denní naměřená hodnota v hlavním městě za posledních 6 měsíců je 27μg PM2,5/m3, což téměř 2x překračuje doporučený limit Světové zdravotnické organizace (WHO). Podle ní by hodnoty v denním průměru neměly překračovat 15 μg/m3 a v ročním pak 5 μg/m3. Při denním průměru naměřeném v Praze by se lidé během dopravní špičky měli vyhnout venkovním sportovním aktivitám a procházkám s dětmi. DPD v Praze naměřila hodnoty zhruba 2x vyšší než v Glasgow nebo Lisabonu a o několik jednotek vyšší než v Londýně nebo Paříži. Důvodem je velmi pravděpodobně dlouhodobá a úspěšná vize Paříže jako zeleného města a současný rychlý rozvoj místní elektrodopravy a tvorba nízkoemisních zón v centru města.

Z dat za uplynulých 6 měsíců měření v Praze se jednou z oblastí s horší kvalitou ovzduší ukázalo území kolem Pražského okruhu a ulice Strakonické, kde se naměřený průměr pohybuje až kolem 38 μg/m3. Naopak jedním z příkladů lokalit s “lepší” kvalitou ovzduší v rámci Prahy je Troja s průměrem kolem 20 μg/m3, což je ovšem z globálního pohledu stále nad limitem WHO.

Snižování emisí

Praha se stala 12. městem v Evropě ze současných 15, kde tento program DPD doposud spustila. Například v Lisabonu má přímou podporu nejvyššího vedení města, které díky datům z monitoringu vytvořilo v centru města novou nízkoemisní zónu. Monitoring kvality ovzduší je součástí jednoho z hlavních cílů komplexní zelené strategie DPD. Tím je snižování emisí CO2, s čímž souvisí také rozšiřování městských DPD cyklodep, nasazování pěších kurýrů, kurýrů na elektrokolech a nízkoemisních dodávek.

Na základě měření pak DPD může také optimalizovat trasy kurýrů a v ideálním případě spolupracovat s místní samosprávou. Chce tak navázat na úspěšný provoz dvou pražských cyklodep na Florenci a Andělu odkud pěší a cyklokurýři obsluhují oba břehy Vltavy. DPD v rámci doručování a provozu 100% kompenzuje vytvořenou uhlíkovou stopu a česká pobočka se navíc zavázala, že do roku 2025 bude doručovat v Praze a Ostravě pouze nízkoemisními prostředky. Celá DPDgroup bude pak stejným způsobem doručovat ve 350 městech po celé Evropě, což umožní snížit roční emise skleníkových plynů o 83 % oproti roku 2020. Cílem DPDgroup je stát se globální referencí v oblasti udržitelného doručování.

zdroj: tisková zpráva

Jeden komentář u “DPD měří kvalitu ovzduší, má na to speciální web”

  1. Není to zas tak dlouho, co DPD zavedlo z mého pohledu absurdní „poplatek za nerealizovaný svoz“. Abychom tento nesmyslný poplatek nemuseli platit znamenalo to upravit systematiku našeho zasilatelství. Nyní tedy DPD sváží stejný počet zásilek více jízdami. Méně ekologie, více nákladů. A to se vyplatí…

Napsat komentář