Hybridy už dnes běžně potkáme i na českých silnicích. Pro spoustu řidičů však stále zůstávají do určité míry záhadou.
foto: Toyota
Hybridní jednotka tvořená spalovacím motorem a elektromotorem, jejímž průkopníkem se před více než 20 lety stala Toyota Prius, má několik variant, které se od sebe liší technickými řešeními a efektivitou.
Nejjednodušší z nich, mild hybridy, se od obyčejných aut se spalovacím motorem liší pouze tím, že startér nahradil o něco větší elektromotor, který při nejvyšší zátěži poskytuje podporu spalovacímu motoru.
V paralelních hybridech pracuje elektromotor souběžně se spalovací jednotkou vybavenou rychlostní skříní, přičemž jeho role je především pomocná, ačkoli i jízda pouze na elektromotor je možná.
Největší úspěch sklidil plně hybridní pohon, který debutoval právě v Toyotě Prius. Spalovací motor je v něm spřažený s generátorem a elektromotorem pomocí speciální planetové převodovky. Pohon může fungovat jak v paralelním, tak v sériovém pracovním režimu, vůz ovšem může jezdit i čistě jen na elektřinu.
10 zajímavostí, o kterých často neví ani majitelé hybridů:
1. Plně hybridní pohonná jednotka nemá převodovku v tradičním slova smyslu, nemá tedy ani zpátečku – při jízdě zpět se využívá elektromotor po změně směru jeho otáček.
2. Třebaže trakční akumulátor dodávající energii během jízdy na elektropohon a s podporou spalovacího motoru produkuje stejnosměrný proud, elektromotor pohánějící automobil je trojfázový a vyžaduje proud střídavý. Toto řešení zásadně usnadňuje ovládání pohonu.
3. Trakční akumulátor dodává proud o napětí více než 200 voltů, zvyšované elektrickým měničem napětí až na 650 voltů. Použití vysokého napětí umožňuje snížení proudu pohánějícího elektromotor a použít kabely s menším průměrem, tj. omezit jejich hmotnost.
4. Za napájení trakčního motoru zodpovídá řídicí jednotka PCU, která mění stejnosměrný proud na trojfázový střídavý proud s počítačem precizně nastavovanými parametry. Změna frekvence proudu umožňuje ovládat otáčkovou rychlost motoru. Točivý moment, jenž vytváří, závisí na napětí, a změnou pořadí fází se provádí změna směru otáčení elektromotoru.
5. Zkonstruování náležitě výkonných měničů pro elektromotory bylo možné díky vynálezu IGBT tranzistorů (Insulated Gate Bipolar Transistor – bipolární tranzistor s izolovaným hradlem), které se na trhu objevily teprve v 90. letech minulého století. Přestože je soustava jednotky PCU efektivnější, vyvíjí značné teplo a je tedy nutné ji chladit kapalinou, podobně jako spalovací motor.
6. Trakční akumulátor při dobíjení a vybíjení produkuje velké objemy tepla, proto je vybaven aktivním chladicím systémem nuceného oběhu vzduchu. Udržování optimálních parametrů práce a precizní ovládání dobíjení a vybíjení akumulátoru pomocí počítače umožňuje, aby jeho životnost byla delší než 10 let.
7. Plně hybridní pohonná jednotka nemá alternátor ani startér, jejich funkci totiž plní generátor, který může fungovat také jako elektromotor při spouštění spalovacího motoru. Další, klasický akumulátor o napětí 12 voltů slouží k napájení elektronických a osvětlovacích systémů, dobíjí se přes měnič napětí připojený k instalaci vysokého napětí.
8. Třebaže k jízdě zpátky používá hybridní automobil výhradně elektromotor a při jízdě vpřed elektromotor asistuje spalovacímu motoru, sto procent energie spotřebované hybridem při jízdě pochází ze spalování pohonných hmot. Proto se vůz s plně hybridní jednotkou nemusí dobíjet ze zásuvky.
9. Pro snížení spotřeby hraje zásadní roli rekuperační brzdění, během něhož se brzdná energie mění na elektrickou a hromadí v akumulátoru. Původním zdrojem této energie je tedy spalování pohonných hmot spotřebovaných při rozjezdu a jízdě vozidla.
10. Během klidné jízdy po silnici stálou rychlostí dodává energii nezbytnou k pohybu vozidla spalovací motor i elektromotor. Spalovací motor pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu, spotřeba pohonných hmot je proto nižší.
jeden parádní fordí mildhybrid ;))
https://www.youtube.com/watch?v=y21GlfUbD-Q
Jak je to tedy s tím hlukem? Píšete, že kabina je velmi dobře odhlučněná, ale na druhou stranu i menší zvýšení zvuku vnímáte víc. Je tedy třeba řešit něco takového? https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/
Někde jsem četl, že hybridy musejí mít jinou náplň do
Někde jsem četl, že hybridy musejí mít jinou náplň do klimatizace. Ta standardní je prý vodivá což by u auta, kde je vysoké napětí skončilo špatně.
S tou zpátečkou mě to dost překvapilo. Pak bych se chtěl zeptat, jestli je auto schopno ujet na zpátečku třeba kilometr v kuse (a nevybije se akumulátor)? Mám na mysli např. situaci kdy se na úzké cestě (hory, sníh) potkají dvě auta a teď jedno z nich musí couvat.
A jaká je stoupavost vozu na zpátečku?
Václav:
Asi čteš pěkný kraviny.
A samozřejmě, že
Václav:
Asi čteš pěkný kraviny.
A samozřejmě, že elektromobil může i couvat, stačí otočit chod motoru – u třífázovýho se prohodí dvě fáze, u sériovýho či cize buzenýho se obrátí polarita napájení statoru.
Jaké kraviny konkrétně máš na mysli? A na co vlastně
Jaké kraviny konkrétně máš na mysli? A na co vlastně reaguješ? Já vím, že elektromobil může couvat… Můj dotaz byl na to, zda může couvat i kilometr až dva v kuse, když k tomu používá pouze elektromotor (ne spalovací motor). Co když začne couvat zrovna v okamžiku, kdy je málo nabitá baterie? K tomuto něco máš nebo ne?
No tak proste ten spalovaci motor pusti, presne jak napsal
No tak proste ten spalovaci motor pusti, presne jak napsal nekdo o par prispevku vys. V cem je problem? Takhle proste hybridy funguji.
Problém je v tom, jak se v článku píše, že to auto nemá
Problém je v tom, jak se v článku píše, že to auto nemá klasickou zpátečku, k couvání používá jen elektromotor změnou polarity napětí. Tedy spalovací motor umožňuje jen jízdu vpřed. A můj dotaz zněl jak je to technicky řešeno, když budu couvat tak dlouho, že se vybije baterie a tím pádem nepojede elektromotor.
Pokud vím, tak auto má 3 módy:
1. čistě elektrický režim, spalovací motor vypnutý
2. režim kdy tahají oba motory, celkový výkon soustavy je 100 kW
3. režim kdy se k pohonu používá jen spalovací motor, který navíc dobíjí baterii a elektromotor je vypnutý
Aby to mohlo fungovat, jak píše někdo výš, jak zmiňuješ, tak by musel existovat ještě 4. režim a sice, že spalovák jede jen jako generátor bez spojení s koly, dobíjí akumulátor a ten ve stejném čase pohání elektromotor.
Je si někdo jistý, že auto má i tento režim? Někdo kdo to opravdu ví a nestřílí od boku?
Akumulator sa v hybride jazdou na spiatocku nevybije, lebo
Akumulator sa v hybride jazdou na spiatocku nevybije, lebo spalovaci motor akumulator v pripade potreby dobija.
Elektricky motor ma velky krutiaci moment aj pri minimalnych otackach, takze so stupavostov z titulu vykonu motora urcite problem nebude, skor sa pretocia kolesa, ako sa pretazi elektromotor.
Kdyby to nebylo elektronicky omezené, může jet na
Kdyby to nebylo elektronicky omezené, může jet na zpátečku dokonce stejně rychle jako do předu. Navíc si nejsem jistý co by převodovka u klasického auta řekla na kilometrovou jízdu dozadu…
5)IGBT tranzistory ( nizký vnitřní odpor
5)IGBT tranzistory ( nizký vnitřní odpor )
https://cs.wikipedia.org/wiki/IGBT
Mezi prvními je začali používat Japonci
(HONDA EV Plus,TOYOTA RAV 4EV,MITSUBISHI LANCER,MITSUBISHI COLT)
http://www.electroauto.cz/
Fíha tak to jsem nevěděl, že Prius vlastně nemá
Fíha tak to jsem nevěděl, že Prius vlastně nemá zpátečku.
No to je fundovaný článek.
To je převzato z OnaDnes? nebo
No to je fundovaný článek.
To je převzato z OnaDnes? nebo z Emimina?
„umožňuje snížit napětí proudu pohánějícího
„umožňuje snížit napětí proudu pohánějícího elektromotor“
neexistuje napetie prudu, ale el. napatie a el. prud (U=R*I)
takze asi skor
„snížit proud“
Díky, upraveno.
Díky, upraveno.
11)
11) všechny hybridy jsou jen podřadná auta zaměřená
11)
11) všechny hybridy jsou jen podřadná auta zaměřená na hloupost jejich nakupujících, protože hybridy mají stejnou spotřebu jako běžné auto, jsou předražený, směšný dojezd čistě na el., jejich přínos životnímu prostředí je zanedbatelný, protože nejvíce znečišťuje planetu včetně skleníkových plynu dobytek pro maso, a to nemluvíme o všech zvířatech na maso:
goo.gl/7sfhsl
12) hybridy nemají žádný smysl, je to jen divadlo, aby se čisté EV auta neprosadily, tím je na mysli jen jediný skutečný výrobce, Tesla, vše ostatní je jen předražený odpad 😉
Mam KIU NIRO Hybrid, dlhodoba priemerna spotreba 4,1l. Po
Mam KIU NIRO Hybrid, dlhodoba priemerna spotreba 4,1l. Po meste zvacsa 3,5-3,6l. Jazda v kolonach od domu do prace 1,2 l. Dialnica 130km/h 4,5l. Naozaj to nie je usporne a je to zbytocne?
88g/CO2 oproti 120-140g CO2 nie je uspora? Takze kto si mysli ze su hybridy zbytocne poslite mi 120-140€ a ja vam poslem spat 88€. 🙂
Víte, když někdo napíše, že „hybridy mají stejnou
Víte, když někdo napíše, že „hybridy mají stejnou spotřebu jako normální auto“, tak na takový příspěvek mi nestojí za to jakkoli reagovat.
Tak tak. Můj hybrid má průměrnou spotřebu 0,268 litrů na
Tak tak. Můj hybrid má průměrnou spotřebu 0,268 litrů na 100km za posledních 12 tisíc km.
Kolik km ma najety olej, kdyz jej vymenujete? Neni to skoda?
Kolik km ma najety olej, kdyz jej vymenujete? Neni to skoda? 🙂
Kolik km na olej? To nepočítám. BMW říká, šup do
Kolik km na olej? To nepočítám. BMW říká, šup do servisu jednou za dva roky. Záruka je záruka.
Není tam ten benzínový motor téměř zbytečný? 🙂
Není tam ten benzínový motor téměř zbytečný? 🙂
Určitě není. Už mě zachránil u nefunkční nabíječky
Určitě není. Už mě zachránil u nefunkční nabíječky mimo civilizaci.
A taky za měsíc jedu do Monaka, tak si asi trochu pokazím spotřebu.
To nám chceš říct že s 2ou tunovým
To nám chceš říct že s 2ou tunovým tankem…
sauto.cz/osobni/hledani#!category=1&condition=1&condition=2&condition=4&fuel=5&manufacturer=39&model=7623
… lítáš jen za 4 litry dízlsraček na 100km? By bylo pěkné na 100kW vobludu ale jen jesi nekecáš 🙂 Jako u tintítka věhlasný aero Toyota Prius 4 bych to i věřil 😉
youtube.com/watch?reload=9&v=GliWrToxmrA
Dodej důkaz! :))
NIRO NEMA 2 tony. Prevadzkova je 1500kg, prva vec. A ano mam
NIRO NEMA 2 tony. Prevadzkova je 1500kg, prva vec. A ano mam fotky rekord: 1,2 l usek 10km z domu do prace. Priemerka 4,1l. Dialnica 4,5l.
Niro je proste hybrid ako ma byt.
ok, uznavam že niro má spotřebu opravdu pod 4 litry.
ok, uznavam že niro má spotřebu opravdu pod 4 litry. ověřoval sem to i jinde 😉
Dokaz namiesto slubov. A teraz ukazte aku ma spotrebu vas
Dokaz namiesto slubov. A teraz ukazte aku ma spotrebu vas dieslovy milacik ci uz novy alebo stara popelnice. 🙂 A hlavne kolko toho vypusti do luftu.
https://imageshack.com/a/img924/8094/mmTZD5.jpg
Takže skoro stejná dlouhodobá spotřeba jak moje 14 let
Takže skoro stejná dlouhodobá spotřeba jak moje 14 let starý auto… taky máš výkon 180 koní s tou předraženou parodií? Někdo holt ty automobilky musí dotovat svou hloupostí 🙂
kolik tě to stálo, milión? 😀
mnohem více šetřím prostředí nežraním masa 😉
Hele vegane s naftovou srágorou, nepleť se mezi chlapi.
Hele vegane s naftovou srágorou, nepleť se mezi chlapi.
Cena NIRO v GOLDE 570k KĆ s DPH (22k €) teda rovnaka cena
Cena NIRO v GOLDE 570k KĆ s DPH (22k €) teda rovnaka cena ako iny spalovak v rovnakej triede. Dokonca o par tisic lacnejsi oproti spalovaku ktory som chcel povodne.
TY NEŽER VÚBEC, jenjo !!!
A nirvána se dostaví …..
TY NEŽER VÚBEC, jenjo !!!
A nirvána se dostaví …..
Dobrý den, Toyota nabízí hybridy a bude nabízet hybridy s
Dobrý den, Toyota nabízí hybridy a bude nabízet hybridy s výkonem ještě vyšším. Ohánět se tady se 147 let starým vozem není moc smysluplné jelikož v té době byly úplně jiné předpisy a normy pro nové vozy. Dnešní doba je jinde. Váš 14 let starý vůz je daleko větší zlo pro zdraví Vašich dětí, které pobíhají v centru měst kde drnčej 14 let staré vozy jako třeba ten Váš. Tato diskuze je o současných vozech a ne o tom co se prodávalo před 14 lety.
Jinak ohledně hybridů tak často se stává, že si někdo někde něco přečte na diskuzích za žvásty a potom když si vůz vyzkouší tak zjistí, že je vše jinak. Lepší je se ptát již majitelů hybridů zdali jsou spokojeni a proč jsou spokojeni, to je realita.
Jinak hybrid si dnes koupíte mnohokrát i za lepší Kč nežli zcela nový vůz naftový s automatickou převodovkou.
Toť asi ke komentářům majitelů, kteří hybrid nikdy nevlastnili. A to jak nový tak i starší. Kdo nechce hybrid může si koupit třeba i benzín například tříválec TS s filtrem pevných částic jako alternativu 😀 Taková je dnešní doba a situace.
Jaký na tom máš kola 16 nebo 18 palců? Mám Niro na 18
Jaký na tom máš kola 16 nebo 18 palců? Mám Niro na 18 tkách ,ale na tyhle čísla se nedostanu ani náhodou, otázka to používáš jako dálky profil tratě atd.
průměr uživatelů spintmotoru je 5,23 já mám průměr 5,5 ,ale jezdím na horách a často s vlekem a krátké trasy se studeným motorem.
16 palcov s aero krytmi. Kludna jazda. 18ky su na Nire podla
16 palcov s aero krytmi. Kludna jazda. 18ky su na Nire podla mna morda vobec mi nesedeli. 16tky su podstatne lepsie pocitovo na jazdu a da sa dosiahnut nizsia spotreba. Napr. dnes rano cesta Domov praca zastavka skolka. Spotreba 3,2l/100. Obrazok prikladam.
Inak je nutne si uvedomit ze je rozdiel aj vo vahe vozidla podla vybavy rozdiel je aj 100 a viac kg.
https://imageshack.com/a/img921/489/uIOUkC.jpg
Taky jsem chtěl 16 kola už kvůli ceně zimní sady pneu a
Taky jsem chtěl 16 kola už kvůli ceně zimní sady pneu a možnosti nasadit sněhové řetězy. Bouhužel v čr se nedá koupit verze vyšší výbavy co má vytápěný volant,sedačky, couvací kameru a navigaci s koly 16 placů.
To šlo v SK, znažoval jsem nákup u Vás, ale cena za takové auto byla asi 50 tis. dražší tak to nemělo smysl.
Podle výrobce by měl být rozdíl ve spotřebě 0,6 l/100 Km je tedy fakt že to auto rozhodne lépe vypadá. Komfort jízdy není špatný, ale nemohu posoudit, protože jsem na 16 nejel.
To spotřebu 4,1 máte za jak dlouhou dobu a je v tom i zima, případně jestli jezdíte v hlubokém sněhu?
S tou spotřebou co ukáže počítač po konci jízdy je nutno počítat s tím jestli to náhodou není z kopce a 15 Km je hrozně málo, udělejte si okruh 100 Km s návratem na stejnou nadmořskou výšku.
Další věc co jsem zjistil, že počítač sice počítá spotřebu naprosto přesně podle tankování, ale tachometr kecá v ujetých kilometrech podle skutečnosti na 18 kolech auto ve skutečnosti ujede více než ukáže tachometr dělá to cca 3 Km na 100 Km a to je dost , zjistil jsem to na ekoralye podle přesného itineráře takže más skutečnou spotřebu ještě o 3% nižší. Resp při 15 tis. Km mi auto najelo skutečně o 450 Km více.
Jak to máte vy zkoušel jste porovnat ujetou vzdálenost podle mapy, gps, ukazatelů dálnic a tachometrem? Mám podezření že 16 kola mají malinko menší obvod ,ale sw tachometru je stejný, pak by se rozdíl spotřeby trochu přiblížil k sobě.
Zimu zatial nemam vyskusanu. Tam ta spotreba bude vyssia
Zimu zatial nemam vyskusanu. Tam ta spotreba bude vyssia vzhladom na nutnost zohriatia motora. Ja prejdem na nadrz cca 950km tankujem 40l. Takze priemerka 4,2l/100. Uvedena nadrz 300km dialnica zvysok mesto a okrsky. Na dialnici pri dvoch dospelych a dvoch detoch s nalozenym kufrom pri 120-130km/h spotreba 4,5l.
A Nissan Leaf? Najpredavanejsie EV na svete. Hyuindai
A Nissan Leaf? Najpredavanejsie EV na svete. Hyuindai Ioniq?
Tesla je jediny skutocny vyrobca, no dobre…
ano, jde o předražené parodie se směšným dojezdem,
ano, jde o předražené parodie se směšným dojezdem, přesně dle mých bodů 🙂
Dej si řízek a nemel nesmysly.
Dej si řízek a nemel nesmysly.
rakovinu nechám pro tebe 🙂
rakovina = pouze v kyselém
rakovinu nechám pro tebe 🙂
rakovina = pouze v kyselém prostředí = všechny živočišné produkty 😉
„Jako základní negativum bezmasé stravy lze uvést
„Jako základní negativum bezmasé stravy lze uvést nedostatek plnohodnotných bílkovin, které sice dokážete vylepšit kombinací luštěnin s obilovinami, avšak aminokyseliny histidin a arginin, které jsou velmi důležité především v období růstu (dětství, těhotenství, kojení) v rostlinných produktech prakticky nenajdete. Jejich nedostatek je příčinou menšího vzrůstu veganských dětí,“ vysvětluje Pavlína Dostalíková z Institutu zdravého životního stylu – Nutricentrum.
Z toho mi vychází, že Jenja je lilipután 🙂
Z toho mi vychází, že Jenja je lilipután 🙂
Měl by raději navštěvovat stránky věnované RC modelům
Měl by raději navštěvovat stránky věnované RC modelům aut.
Můj první elektromobil. Na ten ještě mám. 🙂
Můj první elektromobil. Na ten ještě mám. 🙂
Citace: „Nejíš maso, nepoznáš vtip.“
Citace: „Nejíš maso, nepoznáš vtip.“
Nesouhlas
Hybrid (Plug in Hybrid )
Může provozovat člověk,
Nesouhlas
Hybrid (Plug in Hybrid )
Může provozovat člověk, který nemá garáž a své soukromé nabíjecí stání .
Pro chladná klimatická podnebí, dává hybrid větší smysl než čisty elektromobil
Hybrid má mobilní generátor, který také temperuje interier ( neplatí pro BMW i3 Rex )
Majiteli hybridu tolik nevadí pokles kapacity akumulátoru s léty používání na palubě má stále další zdroj energie.
vůbec ničím mi nerozporuješ, přesto uvádíš
vůbec ničím mi nerozporuješ, přesto uvádíš „nesouhlas“, jen píšeš nesmysly typu „větší smysl pro chladná období“, což je opravdu hloupost 🙂 naopak, v chladném období trpí nejvíc fosily
tedy v tom případě se mnou v obou bodech souhlasíš, děkuji 🙂
Mezi dobytek bych započítal i lidi. Prasí tuhle planetu jak
Mezi dobytek bych započítal i lidi. Prasí tuhle planetu jak jen to jde.
No hybrid je sakra poznat při rozjezdech. Ten krouťák u
No hybrid je sakra poznat při rozjezdech. Ten krouťák u nízkých otáček je úžasný. Velmi tiché auto a velmi pohodlně se s ním parkuje a pojíždí v malých rychlostech. Hybrid od Toyoty navíc má mnohem nižší emise než jejich konkurence. Co se týká spotřeby, tak velmi záleží na stylu jízdy. Pokud s ním jezdíš jak s dieslem, tak je vysoká. Jinak lze jezdit i za 5,5 s 2,5l motorem, když je dobrý profil trati.
Těmihle rádobyodbornými články si redakce zbytečně
Těmihle rádobyodbornými články si redakce zbytečně podkopává reputaci. Nechápu proč vydáváte takové bláboly, to fakt nemáte někoho kdo elektrice aspoň trochu rozumí ?
Nemůžete prosím nechat psát tyhle rádoby odborné texty
Nemůžete prosím nechat psát tyhle rádoby odborné texty někoho, kdo tomu rozumí? Tohle je šílená minela.
2 Třebaže trakční akumulátor dodávající energii během jízdy na elektropohon a s podporou spalovacího motoru produkuje stejnosměrný proud, elektromotor pohánějící automobil je trojfázový a vytváří proud střídavý. Toto řešení zásadně usnadňuje ovládání pohonu
Elektrický pohon žádný střídavý prou nevytváří – střídač to pro motor rozstřídá a ten to spotřebuje. Při rekuperace je to potom v reverzním chodu, ale v tu chvíli je motor v generátotickém režimu.
6. Baterka v hybridu negeneruje prakticky žádné teplo v porovnání např s akumulátorem Tesly – dlouhá životnost je řešena minimálním povoleným DoD. Výkonné baterie mají i aktivní kapalinové chlazení – tzn chladivo je aktivně podchlazováno, aby stíhalo odvést generované teplo – hybridy mají buď obyčejnou ventilaci, nebo např vůbec žádné chlazení, což ostatně má i řada BEV
10: motor pracuje stále v Atkinsonově cyklu – má jinak řešené klikové ústrojí – jeko kompresní zdvih je kratší než zdvih expanzní
Ad. bod 2. – nepřesnost jsme opravili, omlouváme se.
Ad. bod 2. – nepřesnost jsme opravili, omlouváme se.
A co bod 3.:
„Použití vysokého napětí umožňuje snížit
A co bod 3.:
„Použití vysokého napětí umožňuje snížit napětí proudu pohánějícího elektromotor a použít kabely s menším průměrem, tj. omezit jejich hmotnost.“
Jak už tu psali jiní. Je to překlep a slovo „napětí“ tam nepatří, mělo tam být asi toto:
„…umožňuje snížení proudu pohánějícího…“
Každému, kdo někdy viděl Ohmův zákon, tohle bije do očí 🙂
10: motor pracuje stále v Atkinsonově cyklu – má jinak
10: motor pracuje stále v Atkinsonově cyklu – má jinak řešené klikové ústrojí – jeko kompresní zdvih je kratší než zdvih expanzní
Opravdu je to na dnešních motorech takto ? Mám zato že Toyota používá jednodužší řešení kdy sací ventily zůstanou otevřené o troche déle, takže se část směsi vrátí do sání a ve výsledku je tedy komprese menší než expanse.
To je pak Millerův cyklus, ne?
To je pak Millerův cyklus, ne?
Takže si odpovím sám
…
Zatímco Angličan svou myšlenku
Takže si odpovím sám
…
Zatímco Angličan svou myšlenku rovnou na několik pokusů realizoval s pomocí poměrně složité mechaniky, z níž zejména tzv. diferenciální motor je opravdovou lahůdkou, moderní motoráři jeho myšlenku adaptovali na běžný pístový motor jednodušším, avšak nikoliv méně efektivním způsobem.
…
Vtip spočívá v pozdějším uzavření sacího ventilu, který tak ulehčuje pístu rozběh na počátku kompresní fáze. Část směsi se vrací do sacího potrubí a expanzní poměr získává navrch nad kompresním, což vede k vyšší účinnosti…
…
Další aplikace Atkinsonova cyklu: Millerův cyklus
Dohnat ztráty dynamické komprese měla kombinace s mechanickým přeplňováním, prakticky nasazená Mazdou na šestiválci 2.3 v modelu Xedos 9. Princip, vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947, vykázal výrazné zlepšení měřitelných parametrů, avšak narazil na složitost a náročnost takového řešení. To se ostatně potvrdilo i Mazdě, která svůj experiment už nikdy nezopakovala a ještě dlouho čelila kritice zákazníků konfrontovaných s extrémními cenami oprav motoru….
www .auto .cz/atkinsonuv-cyklus-vitane-zpozdeni-86271
Teda technická mluva jak z praku, pardon ale udělejte si
Teda technická mluva jak z praku, pardon ale udělejte si korekci těch fatalit jako že napětí má co dočinění s momentem… proud o napětí…
Čistě reklamní článek pro Toyotu
V dost testech duo
Čistě reklamní článek pro Toyotu
V dost testech duo ioniq-niro překonalo toyotu včetně verze plug-in hybridu.
Kokejci mají normálně převodovku se zpátečkou a mohou couvat i na spalovák když je třeba.
Umí jet jako čistě el. , špinavě spalovací, paraelní i seriový hybrid.
Navíc Niro může tahat vlek až 1300 Kg , nenašel jsem hybrida s jednou poháněnou nápravou co umí víc
Není hybrid jako hybrid. Ford Mondeo hybrid údajně couvat
Není hybrid jako hybrid. Ford Mondeo hybrid údajně couvat umí jen na elektřinu. Co se stane po delším couvání nikdo netestoval. Dojde baterie….. a dál voláte servis, nebo necouváte??
BMW řady 330e a 530e umí při couvání nastartovat i motor. Podle mého má BMW automatickou převodovku a řadí i v čistě elektrickém módu.
Golf GTE má pro jistotu spojky hned tři a jednu převodovku.
Ionig ani Niro jsem neměl možnost testovat. I tak dík za informaci.
To že by došla baterka bych se nebál, sice couvá na
To že by došla baterka bych se nebál, sice couvá na elektřinu,ale nastartuje si spalovák a živí to generátorem.
Problém bude když je třeba třeba na horách couvat v zimě na polní cestě do kopce k chatě, protože to po předu nejde vyjet zde už bych se u toho priuse bál, že to dá třeba 2 kilometry na skoro plný akcelerátor .
Jinak NIRO má taky tři spojky 2 klasicky v DSG převodovce a třetí si odpojuje spalovák v EV módu.
Řadí i v EV modu, když se člověk soustředí a nešlape moc na plyn tak to pozná. Dokonce i v režimu sport se dá manuálně řadit, nebo podřadit pouze s elektromotorem – podmínka lehká noha a nabitá baterka.
Co ví málo lidí, že NIRO používá spojky pouze na řazení, nikoliv na rozjezdy jako klasické DSG auta.
Prostě při rozjezdu je spojena jedničková spojka natvrdo, spolovací motor je odpojen a rozjiždí se na elektřinu, takže necuká ani se spojka neopotřebovává.
Každý rozjezd je na elektřinu cca do 20 Km/hod a když není baterka nabitá, tak na motoru je 9 Kw generátor, který dodává proud do baterky, ale spalovák je mechanicky od systému odpojen. V tomto případě funguje jako diesel elektrická lokomotiva. Nad 20 km se připojí spojkou spalovák, když je třeba.
Jak se to chová ve vysokých rychlostech? Mám vyzkoušeno
Jak se to chová ve vysokých rychlostech? Mám vyzkoušeno že BMW 330e i v rychlosti 160km/h při jízdě z kopce vypíná benzínový motor a rekuperuje dle zapnutého režimu. V eko režimu víceméně plachtí a rekuperuje málo, v režimu normál rekuperuje více a dalo by se to přirovnat k brzdění motorem jako u normálního spalováku. BMW se na elektřinu rozjíždí do rychlosti 80km/h pak připojuje benzínový motor. Podmínkou je samozřejmě nabitá baterie. Video kdy Vám „chcípne“ motor v dálniční rychlosti a zase nastartuje.Odkaz zde
330E je ale plug in hybrid, tan má mnohem větší baterku
330E je ale plug in hybrid, tan má mnohem větší baterku než full hybrid.
Já s tím tak rychle nejezdím,ale při rychlostech kolem 130 to vypíná spalovák vždy když sundám nohu z plynu, nebo z kopce.
Takže při nastaveném tempomatu na 130 to jede na spalovák a když přijde kopec dolu, tak se spalovák vypne a podle kopce dolu to rekuperuje, jak se kopec rovná, tak začne auto pohánět elektřina a když ji dojde dech, tak se zase zapne spalovák a členitém terénu po dálnici takhle neustále pracuje.
Při sundání nohy z plynu např. před uzavírkou okamžitě vypíná spalovák a neznatelně rekuperuje asi jako když sundáte nohu z plynu na 6 stupeň u slabýho spalováku. Když chci rekuperovat víc, normálně dám nohu na brzdu a musít tlačit a to docela dost velkou silou a když rekuperace nestačí tak přijdou na řadu brzdy, nepoznám nijak kdy to jde už na brzdy.
pokud je to BMW plug in hybrid tak to je 80 km/h dost málo to NIRO když má náhodou nabitou baterku třeba delší jízdou z kopce, tak se ji systém zase kvůli životnosti snaží nuceně vybít na 60% a to není problém jet stovkou cca 2-3 Km třeba i vlekem jen na elektřinu.
BMW 330e je plug in hybrid a lze ho v EV režimu donutit jet
BMW 330e je plug in hybrid a lze ho v EV režimu donutit jet čistě na elektřinu až 120km/h kopec nekopec a to cca na vzdálenost 20km. Systém s tempomatem u 330e na dálnici funguje podobně viz odkaz na video v předchozím komentáři.
Dík za info. Někdy budu muset otestovat Niro. Lexus i Toyotu jsem měl možnost testovat a i když má hybrid Toyota 2,4litrů motor, tak to prostě nejede a motor řve. Omlouvám se všem příznivcům Toyoty, ale tak to prostě je. 🙂
Toyota jede slušně. Stačí nezapínat režim ECO. Řev to
Toyota jede slušně. Stačí nezapínat režim ECO. Řev to je individuální. Pokud jedu plynule, tak ani ve 120 nepoznám kdy se motor vypnul a kdy běží. Když na to šlápnu až na podlahu, tak souhlasím – motor řve. Na druhou stranu stojí pořad zhruba o třetinu méně než BMW.
Takže pokud jsem zkušený hybridista, tak mi Prius řve
Takže pokud jsem zkušený hybridista, tak mi Prius řve jenom při předjíždění ve vyšších rychlostech nebo do kopce?
Prius má motor 1,8l zatímco Rav4 2,5l. Nevím jak moc je
Prius má motor 1,8l zatímco Rav4 2,5l. Nevím jak moc je slyšet když dáte nohu na podlahu. U RAV4 se vytočí do vysokých otáček a je slyšet. Na druhou stranu kabina je velmi dobře odhlučněná, takže pokud to srovnávám s moji Corrolou Verso 1,8 v benzínu z r. 2005 tak RAVka je pořád výrazně tišší i když máte nohu na podlaze.
Takže jak říkám, hodně záleží na pohledu, co řve a co ne.
Před RAVkou jsem měl Avensis 2,2 DCAT a jsem neskutečně rád, že jsem se ho zbavil.
Jenže musíte počítat s tím, že Prius 1-4 generace s
Jenže musíte počítat s tím, že Prius 1-4 generace s motorem 1.8 měl výkon 73 kW , 5 generace má výkon 90 kW, teda jako dnešní běžný litrový tříválec.
Vnímanie toho „revu“ je dosť individuálna vec. Podľa mojej
Vnímanie toho „revu“ je dosť individuálna vec. Podľa mojej skúsenosti RAV4 HSD sa vytočí do vysokých otáčok pri plnom plyne, ale intenzita nie je až taká veľká. Je to skôr o kontraste – keď jazdíte väčšinou pri nízkej akustickej hladine, tak aj menšie zvýšenie hluku vnímate viac. Aj Mondeo (čo je jedno z najtichších neprémiových áut) zahučí, keď na to šliapnem – ale zase to človek vníma preto, lebo inak je veľmi tiché. Podľa mňa tu intenzita nie je problém. Skôr môže vadiť to, aká je to frekvencia. Sú to vysoké otáčky, teda vyšší tón. Ale to je „niečo za niečo“. Pokiaľ dáte podlahu, tak dávate najavo, že chcete plný výkon. A plný výkon je pri týchto otáčkach – je to okamžitá zmena do optimálnych otáčok pre motor v tomto momente a tam to aj drží. Opäť, je to len nezvyk – v bežnom aute sa prudkým vyšliapnutím plynu do podlahy (aj po prípadnom podradení) použijú otáčky, ktoré sú nižšie, lebo to potrebuje niekam ešte zrýchľovať, čo sa tu dosahuje zvyšovaním otáčok. V optimálnom režime pre danú požiadavku je takýto motor vždy iba chvíľku s potom zase preradí a ide to z nižších otáčok (pri zrýchľovaní).
A názor, že hybridná RAV-ka „nejede“? Myslím, si, že je to taký klamlivý pocit najmä pre ľudí zvyknutých z nehybridných áut, lebo otáčky nekorešpondujú s rýchlosťou. Ale čísla neklamú. Akýkoľvek dízel tejto veľkosti a so zrýchlením 8.3 na stovku tí istí ľudia väčšinou hodnotia, že je dynamické.
Toyota RAV4 to má podobně, vypne vám motor klidně i na
Toyota RAV4 to má podobně, vypne vám motor klidně i na dálnici, ale nelze nastavit stupeň rekuperace, takže ve chvíli kdy vypne motor, tak to rekuperuje a tudíž docela výrazně brzdí. Takže to lze použít jen z výrazného kopce jinak musíte zase šlápnout na plyn a držet rychlost alespoň pomocí elektromotoru nebo šlápnout víc a pustit i benzín. Upřímně na dálnici to není ono, ve městě to je samozřejmě jiná. Ale uvidíme s jakou spotřebou dám v létě Chorvatsko – 1000km po dálnici.
Jak jste dopadl s tou spotřebou do Chorvatska?
Jak jste dopadl s tou spotřebou do Chorvatska?
tyoe bys mohl to video řádně popsat než ho fókneš na
tyoe bys mohl to video řádně popsat než ho fókneš na youtube aby ftom nebyl takový boordél 😉
Co na tom popsat? Tempomat nastaven 120km/h, teplota motoru,
Co na tom popsat? Tempomat nastaven 120km/h, teplota motoru, venkovní teplota, otáčky a spotřebu vidíš. 🙂 Systém stop-start motoru v dálniční rychlosti. Rány způsobují nerovnosti na silnici při přejezdu mostu. Průměrná dlouhodobá spotřeba 4,4-4,7l/100km. Záleží na stylu jízdy a délce trasy. Lze jet za 0- 3,6l/100km.
NIRO vie aj pri 130 km/h isť na čisto EV režim ak je
NIRO vie aj pri 130 km/h isť na čisto EV režim ak je dostatok energie v baterke a stačí výkon elektromotoru.
Bod 8:
„sto procent energie spotřebované hybridem při
Bod 8:
„sto procent energie spotřebované hybridem při jízdě pochází ze spalování pohonných hmot“.
Takže eko na sto procent !!!!!!!
Někdy v dubnu jsem byl na benzínce pro plnou (42 litrů),
Někdy v dubnu jsem byl na benzínce pro plnou (42 litrů), denně jezdím 2km do práce po městě, několikrát na chalupě (40km), jednou v Praze (200 km) a pořád tam mám víc než půlku. Ale ono to vůbec není eko, aha.
Ale joooooo, já proti nim nebrojím, jen že tak jak to
Ale joooooo, já proti nim nebrojím, jen že tak jak to napsali je to divný. Mrzí mě, že nechtějí jít do čistýho elektroauta. Čas ukáže.
No a já byl u benzínky naposledy před dvěma roky a když jedu kolem totemů, tak mě to ani moc nemrzí :-)))
Taky toužím po čistokrevném elektromobilu a určitě by se
Taky toužím po čistokrevném elektromobilu a určitě by se mi elektrická Toyota líbila. Jak jsem ty kluky japonský ušatý poznal, tak oni asi dobře vědí, co dělají. Začali s tím před 20 lety a dodnes se žádný elektromobil nedotáhnul na srovnatelný dojezd a srovnatelnou dobu tankování. Proto Toyotě rozumím, ačkoli jsem absolutně pro čistokrevné elektromobily. Taky Toyotě vděčím za to, že ačkoli jsem socka tak si můžu díky ní zajezdit na elektřinu.
Elektromobily se netankují, ale nabíjej, stejně jako
Elektromobily se netankují, ale nabíjej, stejně jako mobily, ten taky netankujete tesně předtím než vycházíte z domu. Prostě jinej přístup. To ještě bude nějakou dobu trvat než to lidi pochopěj.
Projedete denně 0,7 litru benzínu, tedy stejně jako když
Projedete denně 0,7 litru benzínu, tedy stejně jako když někdo na vesnici jezdí denně Favoritem jen do kravína 4 km vzdáleného, tedy o ekologii se nedá moc bavit stejně jako u tohgo Favorita.
Až na jeden přehlédnutelný, ale velmi podstatný rozdíl.
Až na jeden přehlédnutelný, ale velmi podstatný rozdíl. Takový rozdíl, jako je mezi Š Favorit a Toyota Prius. Nechápu proč mají všichni potřebu řešit u Priusu spotřebu. To auto je pro mě především o komfortu.
Výpočty o spotřebě vám vyvracet nebudu, bohužel si nezvpomínám, že by mě Š105-Favorit-VWJetta-Peugeot605-Peugeot406 dokázaly vozit za tak nízkou spotřebu jako to umí Prius 3.
Spotřebu jste řešil vy, já jen porovnávám různé
Spotřebu jste řešil vy, já jen porovnávám různé situace. Jezdil jsem jak v novém, tak ve starém Priusu a i když jsem o tom lehce uvažoval, tak jsem nakonec šel do BEV, protože Prius je „jen“ další spalovák s malou baterií na snížení spotřeby (myslím ty modely bez dobíjecí zásuvky).
Známy takle jezdíl s Favoritem do práce Pár km tam a Pár
Známy takle jezdíl s Favoritem do práce Pár km tam a Pár km zpátky a Průměr měl i přes 16l/100km a motor se ani nezahřál .
Znám několik lidí, kterým motor v tomto režimu Krátkých jízd Velmi rychle odešel.
V jedné firmě si kvůli tomu pořidili Elektromobil, protože spalovaci motory končily časo v servisu.
Vznětové motory poškozují krátké jízdy vic nez zážehové.
Karbon je mor moderních motorů
https://www.autorevue.cz/tvorba-karbonu-je-novy-strasak-modernich-benzinovych-ojetin
https://automix.cars.cz/zivot-ridice/karbon-je-mor-modernich-motoru-proc-a-jak-se-mu-branit-20170602.html
25 % lidí najede denně do 15 km denně, těm se nikdy BEV
25 % lidí najede denně do 15 km denně, těm se nikdy BEV ani za 600 tis. nevyplatí. Ano spotřeba je vyšší, ale 16 litrů má možná odepsaný auto za 10 tisíc. S normálním 1.3-1.6l motorem mají lidé celoroční průměr kolem 8 litrů. Ten Favorit byl jen extrémní příklad, dneska koupíš Fabii za 25 tisíc. Diesel je samozřejmě nesmysl, odejde DPF a postupně vstřiky apod.
Někdy se tady prezentují extrémní názory, že doposud jsme jezdili v předražených a nespolehlivých autech a proto je potřeba místa spalováku za 1 mil. koupit Teslu za 3 mil., která se vyplatí. Když se na to podíváme z blízka, tak za 5 let provozu a průměrném českém nájezdu 12 tis. km ročně vyjde ekonomický nesmysl. Možná se to vyplatí při extrémních nájezdech 50 tisíc km ročně (1,5% řidičů), ale spíše je to o tom, chci BEV, nechci už spalovat a čoudit do vzduchu a chci vyšší spolehlivost na jsem za to ochoten připlatit. Argumenty drahého servisu a prohlídek neberu, ty se ztratí v záruce a prohlídky bývají v ceně vozu na 6 let (někde se musí připlatit).
Ekonomický smysl to začně dávat při průměrném nájezdu v ČR (zmiňovaných 12 tisíc km ročně), když bude BEV auto pouze o 50% dražší než identické spalovací auto.
A co (ojetý) elektromobil za 200 tisíc nebo méně?!
A co (ojetý) elektromobil za 200 tisíc nebo méně?!
Za 200 tisíc to bude asi děsná plečka, ale ten nájezd
Za 200 tisíc to bude asi děsná plečka, ale ten nájezd pokryje i baterie 10 kWh.
Peugeot iON a Citroen Zero se za tuto cenu dají sehnat.
Peugeot iON a Citroen Zero se za tuto cenu dají sehnat.
No jsou lidi co s myslí, že hybrid je s tou zázračnou
No jsou lidi co s myslí, že hybrid je s tou zázračnou spotřebou nějaký podvod, protože se nezapočítává spotřeba elektřiny,ale to platí jen u plug-in hybridů.
u nás se prodávají v drtivé většině full hybridy a ty nemají žádný konektor na externí dobíjení.
Takže to je vlasně normální benziňák,ale s poloviční spotřebou hlavně ve městě, kde na tom záleží nejvíce a už se k tomu nepočítají žádné emise z elektráren, které nám tu ničí životní prostředí.
Nevím jestli to chápete, ale Toyota udělala pro životní prostředí více , než všichni výrobci el. aut dohromady.
Už i kvůli tomu, že si nemusíte nechávat na delší trasy starého spalováka, jak to má jak jsem tady na fóru pochopil většina lidí.
Jenže u čistého spalováku se při brždění 100%
Jenže u čistého spalováku se při brždění 100% kinetické energie mění jen na ztrátové teplo .
Dále hybridní ůstrojí může mít méně výkonný pohonný agregát protože při akceleraci vypomáhá elektromotor a tím vylepšuje celkový výkon a snižuje spotřebu .
https://www.toyota.cz/hybrid-innovation/index.json
Ano i takové ,,hybridy“ některé značky prezentují, je
Ano i takové ,,hybridy“ některé značky prezentují, je potřeba ale znát technologii daného hybridu jelikož každá značko má princip fungování a zapojení pohonu nápravy skrze dvou motorů jinak. Nesmíte házet hybridy do jednoho pytle když už jsme u toho. Musíte si ale o každém zjistit více a především jej vyzkoušet a nedat na psané slinty některých jedinců bez zkušeností co tu jen píší.
Bože to je krásná šedá kočička na té fotce. Nu což,
Bože to je krásná šedá kočička na té fotce. Nu což, musím si počkat až bude pro mě cenově dostupná. Jen mě mrzí, že v této generaci Toyota opustila ten rajcovní most mezi řidičem a spolujezdcem.
Marně hledám kočku vidím tam jen auto, je někde
Marně hledám kočku vidím tam jen auto, je někde schovaná? Asi v tom autě.
Bod 8: „Proto se vůz s plně hybridní jednotkou nemusí
Bod 8: „Proto se vůz s plně hybridní jednotkou nemusí dobíjet ze zásuvky.“ – slovo nemusi by bolo lepsie nahradit slovom nemoze. Hybrid je kripel car technologia, ktora ma uz v autach koncit.
Full hybrid je spása, kým EV nebudú rovnocenne
Full hybrid je spása, kým EV nebudú rovnocenne použiteľné.