Mercedes-Benz představuje v ČR model Econic 1828 NGT, první tahač s pohonem na stlačený zemní plyn. Právě u tahačů se dosud CNG moc neuplatňovalo, přitom sériově vyráběná vozidla Mercedes-Benz Econic s pohonem na zemní plyn splňují již od roku 2002 aktuálně nejpřísnější emisní normu EEV.
Vozy Econic s pohonem na stlačený zemní plyn nejsou v tuzemsku novinkou. Několik jich provozují např. Pražské služby v úpravě pro svoz komunálního odpadu nebo čištění vozovky. Můžou se pochlubit mimořádně ekologickým provozem, který výrazně přispívá k větší ohleduplnosti k životnímu prostředí.
Výfukové plyny těchto vozů neobsahují téměř žádné pevné částice, z jejich výfukového potrubí totiž vychází sotva víc, než jen vodní pára. Další výhodou jsou zhruba poloviční hlukové emise motoru na zemní plyn oproti srovnatelným naftovým motorům. Vozidla Econic poháněná těmito motory proto mohou např. vjíždět za účelem svozu odpadu také do ekologických zón nebo být nasazena v obytných zónách i v nočních hodinách aniž by obtěžovala hlukem.
Výše zmíněné výhody jsou u nově představeného tahače zachovány, firmy ovšem spíše než životní prostředí zajímají náklady. Za palivo se dá uspořit podle oficiálních informací 30 – 60 % oproti srovnatelnému konvenčnímu vozu. Jenže nejsme v pohádce, a tak přichází na řadu i pár negativních postřehů.
Rozdíl 20 tisíc euro v porovnání se stejně výkonným dieselem je nepříjemný, ale z dlouhodobého hlediska se vyšší počáteční investice stále může vyplatit. Hodnota dojezdu však zarmoutí příznivce alternativ ještě o něco víc. 200 – 400 km na kamionovou dopravu nestačí, navíc novinka nedisponuje možností nouzového dojezdu na benzín, jako je tomu u většiny CNG osobáků. Proto je tento tahač určen do speciálních provozů, kde se nepohybuje na veliké vzdálenosti jako např. letiště, sklady a lze tak vždy včas tankovat.
Dobrý den, mohl bych
Dobrý den, mohl bych poprosit o zaslání nějakých zdrojů na email odkud jste čerpali informace? Jsem studentem dopravní univerzity a tato problematika by mě zajímala podrobněji. Děkuji