Hybridní buldozer Caterpillar

Petr Fűzék - 30 Březen 2010

Ukázkou širokého uplatnění hybridních pohonů je i využití u těžké stavební techniky. Spotřeba paliv u stavebních a zemědělských strojů má nemalý podíl na celkové spotřebě fosilních paliv, a tak bylo jen otázkou času, kdy se technologie hybridních a elektrických pohonů objeví i u těžké techniky. Hybridy - buldozer Caterpillar D7E Setkat jsme se mohli například s  traktorem na palivové články firmy New Holland. Nyní však přichází firma Caterpillar s novým modelem pásového dozeru s odznačením D7E. Narozdíl od New Holland vsadila místo na vodíkový pohon na pohon hybridní. Konkrétně na kombinaci vysokoobjemového 9,3 litrového dieselového motoru a sériově zapojeného elektromotoru na obou stranách nápravy.

Veškerý výkon vznětového motoru je tedy převáděn generátorem na elektrickou energii. Vlastní pohon kol obstarává elektromotor s dvojitým snížením koncových převodů. Díky tomu má elektromotor dostatečný výkon i při extrémním zatížení. Oproti silničním vozidlům je zde navíc nutné výrazněji dbát na odolnost kabelů a konektorů, které se během práce stavebních strojů snadno dostanou do kontaktu s okolním prostředím.

Integrovaný systém rozvodu elektřiny zároveň převádí střídavý proud na stejnosměrný, který je přiváděn do veškerého příslušenství, včetně topení, klimatizace a větrání.

Podle společnosti Caterpillar se použítím elektromotorů zlepšila i celková manévrovatelnost v důsledku čehož se pracovní výkonnost vozu zvýší až o 25 %. Další výhodou je samozřejmě nižší produkce emisí a spotřeba paliva. Motor pracuje v takových otáčkách, které zaručují nejlepší poměr zisku elektrické energie a spotřeby paliva. Ta je přibližně o 10–30 % nižší oproti čistě spalovacím motorům.

Prodlužuje se také doba pro nutnou výměnu oleje a olejových filtrů a i celková životnost pohonné jednotky oproti konvenčním modelům. Avšak stejně tak, jak je tomu u všech těžkých zemědělských a stavebních strojů, i firma Caterpillar ceny svých modelů nezveřejňuje. Dá se proto jen hádat, o kolik bude cena vyšší než u čistě spalovacího motoru.

Jedná se o novou generaci dozerů, která se podobně jako Toyota se svým Priusem prolomí zaběhlé standardy? První kontrakt na D7E byl uzavřen na sklonku roku 2009 s jednou z největších stavebních firem v USA a jen čas ukáže, jak se nadále dokáže prosadit mezi konkurencí.

gas2.org, caterpillar
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hybridní pohon předpokládá, že bude použit elektrický pohon (s baterkami) + spalovací motor. Jejich výkon se sčítá, případně se použije pouze el. pohon. Toto je pouze dieselelektrický pohon.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hybridní pohon není definován ani jako paralelně ani jako sériově zapojený spalovací motor a elektromotor. Jedná se jednoduše o kombinaci dvou typů pohonných jednotek. Spíš by mě zajímalo, zda se za hybridní dá počítat i kombinace plynu a spalovacího motoru. V německu je označován za hybridní pohon právě i o tato kombinace.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co je na tom hybridního? Obbyčejný dieselelektrický pohon - u lokomotiv už řádně letitý!!!!!!!!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je predsa rozdiel medzi lokomotivou a bagrom. Mna by napriklad zaujimalo, ci ten naftovy generator bezi stale na plny vykon, alebo je tam nejaky medzisklad elektriny (baterie, kondenzator), ktory sluzi len na najnarocnejsie ukony a motor bezi len na polovicu, napriklad.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ano, ale u jiných typů zařízení se teprve začíná používat. Jde o hybridní pohon.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil