Čínský CATL uvažuje o bateriích montovaných přímo do šasi elektromobilů

Čínská společnost BYD aktuálně přišla se zásadní inovací v podobě Blade baterií, montovaných přímo do packu. Konkurenční CATL se chce zbavit i packu.

Výroba bateriových článků ve společnosti CATL. Integrace specifických bateriových článků přímo do konstrukce vozu by mohla umožnit výrobu elektromobilů s dojezdem přes 800 km na jedno nabití.
foto: CATL

Čínský výrobce baterií CATL, založený v roce 2011, se rychle vyšvihl mezi přední světové dodavatele. V roce 2018 prodal 21,18 GWh a letos chce mít výrobní kapacitu 50 GWh.

Všichni výrobci samozřejmě soutěží o to, kdo vyrobí nejlevněji co nejlepší baterie. BYD Han s Blade baterií už brzy zamíří také do Evropy, a tak musí CATL kontrovat.

Ohlásil proto technologii “cell-to-chassis”, kdy jsou baterie integrovány přímo do šasi elektromobilů – bez do toho, aby byly skládány do modulů nebo celých packů.

To samozřejmě ušetří spoustu prostoru a hmotnosti. Na druhou stranu to může montáž baterií zesložitět a hlavně je otázka, jak bude řešen tepelný management takové baterie.

Podle Reuters chce mít CATL tento typ baterií na trhu před rokem 2030. Nejspíš to ale bude vyžadovat úzkou spolupráci s konkrétními výrobci elektromobilů, kdy auta budou muset být navržena přímo pro tento typ baterií.

14 Comments on “Čínský CATL uvažuje o bateriích montovaných přímo do šasi elektromobilů”

  1. Evropský Výrobce alternatývmích akumulátoru které jsou
    Evropský Výrobce alternatývmích akumulátoru které jsou dostupné také u Českých prodejců
    Výrobce akumulátoru má licenci přímo od Bosch , Yamaha, což zaručuje, že bude bez problému komunikovat s elektronikou kola a originál nabíječkou Bosch , Yamaha.

    Dosavadních 400Wh , 500Wh (Bosch , Yamaha ) lze nahradit 745Wh 20,7 Ah
    https://www.e-bike-vision.de/produkte/power-pack-ersatzakkus/

    https://www.akumo.cz/baterie?page=1&section=vs-AjaxFilterPart

    https://obchod.topkolo.cz/baterie-pro-elektrokola/

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=Suu-6hltd5k&feature=emb_logo

    https://www.youtube.com/watch?v=UKSqiFh-sFI

  2. Tento způsob bez modulů ale ruší druhotný život baterie
    Tento způsob bez modulů ale ruší druhotný život baterie jakožto statického úložište a odsuzuje je zřejmě rovnou k likvidaci, která bude možná i problematičtejší. Jak moc tato konstrukce to zhorší udržitelnost elektromobility?

    1. Druhotný život není úplně vyloučený. Otázkou je,
      Druhotný život není úplně vyloučený. Otázkou je, jestli v tu dobu už nebude svět baterií úplně jinde a nějaké druhotné využití nebude nikoho zajímat. Druhotné využití baterie v použitém mobilu také nikdo neřeší.

      1. 1. Je to chyba.
        Autobaterie má na konci životnosti cca 70 %

        1. Je to chyba.
        Autobaterie má na konci životnosti cca 70 % kapacity. To by byla pěkná zhovadilost to nevyužít a rovnou to sešrotovat. Nevím jak se budou skládat stacionární úložiště z těch velkech tunivejch baterií nežli z celejch aut???

        2. Je to chyba
        Mobily na konci životnosti maj baterku vymlácenou na rozdíl od EV. To že není recyklace baterek z mobilů dostatečná je zásadní průser.

  3. Tak tady lze očekávat podobný vývoj jako v jiných
    Tak tady lze očekávat podobný vývoj jako v jiných odvětvích, I výrobci baterií mají potřebu ukazovat světu „pokročilé/odvážné koncepty“ i když lze poměrně rychle odhadnout, že jsou v mnoha ohledech nepraktické. Stejně tak některé opravdu zajímavé koncepce(jednou z nich se aktuálně zdá být CTP) mohou být zatraceny/opožděny pouze kvůli konzervativnímu přístupu výrobců, což je zejména v automotive poměrně časté.

    Z mého pohledu spousta automobilek (PSA, VW, Toyota) už zvolila a ostatní (Nissan, Hyundai) se chystají přejít na standardizované bateriové moduly, což je právě ten konzervativní přístup.

    Tzn. výrobci článků jsou dnes spíše tlačeni, aby svoje nové články uzpůsobili právě rozměrům těchto modulů. Tento směr dle mého odhadu vydrží minimálně do 2025.

  4. Výroba bude (možná) levná , ale fakt se zajímám o
    Výroba bude (možná) levná , ale fakt se zajímám o situaci, když nastane nehoda, poškodí se nešťastně šasi a auto jde do kytek resp. oprava by byla šííííleně drahá. Kdy by měnil pak celou kastli i s baterkama a jak ? Možná uvažuju špatně , když tak mě kluci opravte. Dík.

Napsat komentář