Chytrá doprava: v roce 2018 byznys za $102,31 mld.

Pokroky v oblasti informačních a komunikačních technologií umožňují, aby ulice měst a dopravní tepny stávaly postupně chytřejší. Ať už díky lepšímu městskému plánování, kvalitnější, inteligentní infrastruktuře nebo vhodně navržené hromadné dopravě. Tomuhle všemu se říká “chytrá doprava” a do roku 2018 majít mít globální investice v téhle oblasti hodnotu $102,31 mld.

Není daleko doba, kdy auta budou vědět o sobě navzájem i o okolní infrastruktuře. Dost možná budou fungovat polo-automaticky a postupně se stanou plně robotickými.
foto: General Motors

Toť výsledek nejnovějšího marketingového průzkumu společnosti MarketsandMarkets. Hlavní oblasti, kde tahle firma vidí nové příležitosti, jsou: management parkování a navádění, informace o pasažérech, integrovaná supervize, management dopravy a prodej jízdenek.

V roce 2012 měly tyto služby a produkty hodnotu $26,70 mld. Předpokládaný meziroční růst je 23,6 % na $102,31 mld., což pro všechny zainteresované i (zatím) nezainteresované představuje obrovskou příležitost.

Studie MarketsandMarkets jde pochopitelně mnohem více do hloubky a nabízí podrobné geografické analýzy trhu s chytrou dopravou v severní Americe, západní Evropě, Společenství nezávislých států + východní Evropě, Asie-Pacifik, Středním východě a Africe.

tisková zpráva

29 Comments on “Chytrá doprava: v roce 2018 byznys za $102,31 mld.”

  1. Proč se často musí
    Proč se často musí připravovat takové studie, které asi mají magnátům zvednout tep podobně, jako když náctiletému zamáváte před očima krajkovou podprdou? Ale asi je to i o tom poukázat na příležitosti.

    Jinak jsem toho názoru, že automaticky řízená auta jsou do konce 21. století normálem ve všech vyspělých státech nebo alespoň v jejich velkých konurbacích, přičemž naši potomci v té době budou kroutit hlavou, jak kdysi mohl být řízení přenecháno jednotlivci??? 🙂

    1. V autě bude vždy něco
      V autě bude vždy něco jako „ruční řízení“, ale postupně se bude budou rozšiřovat silnice, kde automobil bude moci jet podle předchozího, nebo podle senzorů podél silnice. Nikdy však tyto vyhrazené silnice nebudou použity pro všechny silnice. Ve městech nebude na tyto systémy zbývat místo a vytvořit polní cestu je opravdu jednoduché.

        1. a az plne roboticke auto
          a az plne roboticke auto zabije dieta ?
          kto by chodil po ulici pesi na nechal by za seba rozhodovat sw v pocitaci a jeho menej kvalitne senzory ?
          kolko sw na svete je bezchybnych a dokonale vyladenych ?
          riadiaca jednotka za neuveritelne peniaze v aute robi jednoduchy podmieneny ukon a predsa sa obcas pokazi.
          kolko ludi dovoli aby ich zivot riadil pocitacovy program ?
          ano, hlupakov je na svete dost co cosi z toho za nich pocitacovy program urobi predsa len lepsie ako oni ani len nedomyslia, ale co ostatni ? maju sa stavu hlupakov podriadit tak ako sme sa podriadili usa s teoriou kazdy je terorista a preto pokial sa pred nastupom do lietadla nevyzlecies do naha, poriadne ta neprelustrujeme a nepodlahnes nasej brutalnej byrokracii, bud si isty ze nepoletis.
          je len jeden „organ“ co tomu pomoze, nariadenie europskej unie, nieco ako ziarovky 🙂

          1. Markomane díky za tato
            Markomane díky za tato rozumná slova. Nezbývá, než souhlasit. Za nějakou dobu vývoje se může ukázat, že automatické řízení dokáže řídit s menší chybovostí, než lidé. V tom okamžiku, by bylo asi zajímavé rozmyslet se, které řízení použít. Já bych nejspíše zůstal u manuálního řízení, protože nerad bych, aby o mém životě rozhodoval počítačový program. Skutečně jsem ještě neviděl bezchybný program podobných rozměrů. Svůj život chci mít více ve svých rukou, ne v rukou zavirovaného serveru řídícího dopravu.

            1. ctirad:
              plně autonomní

              ctirad:
              plně autonomní automat pro řízení automobilu je náročné postavit, protože se na silnicích objevuje tolik nestandartních jevů….
              sdílím obavy Markomana, dítěti se zakutálí míč na silnici, dítě se za ním rozeběhne, v ten samý okamžik se automaticky rozjede automobil, aby byl přistaven k domu, automobil srazí dítě…kdo je pak vinen? dítě, které mělo předpokládat, že se auta mohou samovolně rozjíždět, ten, kdo si automobil chtěl přistavit?
              navíc evropané nejsou moc nakloněni myšlence, žeby se po silnicích pohybovaly stovky samopohybujících se „špionů“ sbírajících data o skutečnosti
              a co profesionální řidiči, ti už budou společnosti zbyteční?
              technologicky by se autonomní automobil dal v horizontu 10 let postavit, ale musí se vyřešit i související následné problémy….

              proto si myslím, že chytrá silnice, chytrý koridor pro dopravu je lepším řešením

              1. Ročně zemře na silnicích
                Ročně zemře na silnicích 150 000 lidí celkem jenom ve státech, které jsou součástí ITF a tyto statistiky vedou. To za a).

                Za b), pokud dítě nečekaně vběhne před robotické auto, tak to pro něj s největší pravděpodobností dopadne podstatně lépe než kdyby to auto řídil člověk. Jak už někdo psal výše, senzory jsou řádově citlivější než lidské smysly, reakční doba stroje takřka okamžitá a navíc optimální reakce na situaci namísto pouhého křečovitého dupnutí na brzdu nebo stržení volantu, co by udělal člověk. O tom, že stroj je na rozdíl od člověka 100% soustředěný vždycky i tam, kde se člověk nechá ukolébat a následky jsou pak o horší. Ostatně všechny tyto věci jsou důvod, proč se někdo o robotické řízení vůbec snaží.

                Ale samozřejmě je tu problém s tím, že lidi jsou snadno zmanipulovatelné stádo s velice selektivní pamětí, takže se dá čekat, že i když číslo obětí klesne několikanásobně, tak určití lidé budou na základě pár přejetých dětí s míčem vyšilovat a snažit se to zakázat, aby bylo zase „dobře“.

                Za c) Paranoidním představám o robotických autech jako špionech se směju. Dneska, kdy má každý druhý člověk v kapse mobil s GPS a připojením na internet. Mnoho novějších aut má totéž v palubním počítači. Na každém pátém sloupu veřejného osvětlení je malá kamerka, co dokáže číst SPZ a brzo bude rozpoznávat i obličeje, atd.. Proč bych se měl bát zrovna nějakého robotického auta?

                Za d) Ano, profesionální řidiči prostě skončí, stejně jako třeba kočí nebo podkoní. To je prostě vývoj. Zuby si taky ve jménu politiky zaměstnanosti nechodíte trhat ke kováři.

                1. Ctirade, všechno, co tady
                  Ctirade, všechno, co tady vyprávíte je možné a asi by to tak mohlo i fungovat. Ale pouze za předpokladu, že všichni chtějí a budou dělat jen to nejlepší. Bohužel je zde i skupina lidí, kteří myslí opačně. Vžijte se do role teroristické skupiny, která plánuje škodit. Co bychom těm „nepřátelům“ jen provedli? Hmm, zničit elektrárnu? Otrávit vodu? To je příliš nejisté. Ne, stačí nasadit virus do systému řízení dopravy. Celá země bude ochromena, bude spousta mrtvých. Všichni budou do poslední chvíle vysmátí a najednou – proč zrychlujeme a ten kamion jede v protisměru? …
                  Tohle se šoférovi staré Š120 nemůže stát. Je to možná trošku morbidní způsob odmítnutí, ale doufám, že přesvědčivý a pochopitelný. Tohle hrozí v momentě, kdy systém bude využívat dostatečná část populace. Vymyslí -li si někdo něco podobného sám pro sebe a zůstane jedinečný, je relativně v bezpečí.

                2. Ale my se nebavíme o
                  Ale my se nebavíme o žádném centrálním systému řízení dopravy, ale naopak o autonomním systému, které si poveze každé auto s sebou. Jak tohle chcete centrálně hackovat? Máte strach taky z toho, že někdo nahackuje autopiloty v letadlech a pak je všechny v jednu chvíli pošle střemhlav na kritické cíle jako právě ty elektrárny? To by byl asi 1000x efektivnější útok. A kromě toho, možnost hackovat elektorniku v moderních autech tu už dávno je. Stačí vypnout posilovače a mnoho subtilnějších lidí rázem ztratí nad autem kontrolu. Změňte znaménko v algorimu ESP (povinná výbava všech nových aut) a vyletíte ze silnice v první prudší zatáčce. Vhodným načasováním výše uvedeného škody znásobíte.

                3. Ještě k tomu případu
                  Ještě k tomu případu „jdu opilý z hospody, autonomní auto odvez mě“ možná by Vás AA naopak vyhodnotil jako hrozbu (pro jeho interiér zcela jednoznačně):D (Podobně jako v jedné audiopovídce o supermoderní radnici 😀 )

                4. Je mi jasné, že každé
                  Je mi jasné, že každé auto bude bude mít svůj systém. Problém je v tom, že software v jednotkách budou produkovat 1-2 společnosti s potřebným certifikátem. Dnes existuje spousta variant SW v jednotlivých jednotkách s různými protokoly. Berme to jako smíšený les vs. smrkový les. Který bude odolnější proti kůrovci? Do budoucna navíc očekávejme bezdrátovou komunikaci vozidla např. pro efektivní navigaci dle skutečného aktuálního provozu. Až někoho napadne přehrávat bezdrátově SW v jednotlivých řídicích jednotkách, tak se začnou dít věci. Pokud SW, tak pouze takový, který upozorní na nebezpečný stav. Neměl by ale zasahovat do řízení. Mohl by např. pouze zabrzdit/přibrzdit. Letadlo je jiný případ, pokud je již ve vzduchu, nehrozí žádný problém střetu obvykle v řádu minut až desítek minut. Do té doby už jednomu z pilotů pravděpodobně dojde, že letí poněkud blbě a přepne na plně ruční řízení.
                  Zcela automatické vedení vozidla je podle mě hazard. Dnes se automatické vedení využívá v omezené míře na železnici, kde je situace mnohonásobně jednodušší a zde tomu jednoznačně fandím.

                5. To, že je něco
                  To, že je něco bezdrátové nebo připojené na nějakou síť přece neznamená, že to nutně lze přehrát nebo se tam nějak nabourat. U takového zařízení se dá čekat několikastupňová ochrana včetně hardwarové. Nebavíme se přece o nějakém PC s windows.
                  Co se týče letadla a možnosti přepnutí na manuální ovládání, nejsem expert na konstrukci moderních letadel, ale není náhodou už dávno i veškeré ruční ovládání jenom ryze skrz joysticky, serva a hromadu elektroniky, bez níž nejde dělat prakticky vůbec nic?

                6. k asi jste mě
                  k asi jste mě nepochopil.
                  a) dokáže se vyrobit superkrabička, která toto číslo zredukuje na nulu? já si myslím, že ne.

                  b) K řízení aut není potřeba mít schopnost umět ovládat vozidlo, ale mít i příslušné povolení, ze kterého potom plyne zodpovědnost za vozidlo 😉 Pokud vím, tak pouze v Kalifornii je možné využívat autonomní vozidla pro BĚŽNÝ provoz. Tedy pokud se objeví superkrabička pro řízení auta, tak se nejdřív bude muset určit, kdo bude za superkrabičku právně zodpovědný a jak ji může používat.
                  Souhlasím, že robot může být lepší, ale vždy se budou objevovat nečekané situace, kde ani nejlepší superkrabička prostě neuspěje.

                  c) Evropané jsou paranoidní. Dávají přednost svému soukromí a ochranou osobnosti před nejlepšími možnými technologiemi. Podobně jako když google skenoval evropské silnice, tak nejdřív musel mít povolení, které mu dalo jasné právní mantinely, co může a co nemůže udělat.

                  d) uvažoval jste, proč se v EU neprosadilo GMO, protože zaměstnanost má větší hodnotu než efektivita dané technologie

                  neříkám, že robotické autonomní auto je špatný nápad, ale pro evropana a evropskou mentalitu se, PODLE MĚ :), více hodí koridorové řešení

                7. Shrnul bych to takto.
                  Shrnul bych to takto. Robotické vozidlo má smysl pustit na silnici ve chvíli, kdy bude podstatně bezpečnější než živý řidič. Tento fakt musí být futrován nějakými tvrdými čísly a hromadou testů mimo jiné právě z těch kritických situací. Proto nedává moc smysl vést tu debatu z opačné strany „co se stane, když“. Jo a mimochodem, nemyslím si, že by Evropané byli paranoidní nebo i jen paranoidnější než Američani.

                8. sledoval som dokument kde
                  sledoval som dokument kde darpa testovala taketo auta od roznych skupin ktore tomu venuju maximum casu. doterajsi zaver je o tom ze je riadenie vozidla v dnesnej premavke velmi programatorsky velmi tazko zvladnutelny proces. lietadla a lode maju jednoduche systemy automatickeho riadenia ktore funguju na principe radiomajaku s podmienenymi vynimkami. ale hore alebo chybam v procese ktore musi prevziet v danej chvili clovek, sa vyhnut nevedia. je dokument o tom preco koli autopilotom havarovali lietadla a tie dovody su obmedzene moznosti senzorov, proceduralne chyby v sw, a podobne trivialne veci ked prave chybou bolo ze pocitacom uspaty pilot precenil schopnosti systemu a privelmi sa nan spoliehal, na jeho senzory, jeho odporucania a v modernych lietadlach dokonca pocitac nepustil pilota k urcitemu druhu riadenia pri rieseny problemu a doslo k rozporu, hoci sam pocitac tento problem riesit nevedel lebo situaciu koli senzorom vyhodnotil nespravne.

                  senzor nie je len samotne snimacie zariadenie, je to aj organ alebo stroj, ktory jeho vstupy komplexne vyhodnoti. to co dostane k spracovaniu pocitac moze mat vyssiu rozlisovaciu kvalitu ale pocitac neurobi tak komplexne vyhodnotenie a v tak narocnom prostredi ako je dopravna spicka sa bez dodatocneho zasahu a bez zmeny priavidiel ake su teraz, moze rozhodovat pre situacie na ktore nie je vhodne pripraveny.

                  kludne mozu byt v aute systemy ktore pomahaju vcas zabrzdit, zareagovat, ale preco im prenechat cele riadenie ? Neverim ze v dobe nasich deti bude mozne do auta nieco co dokaze nahradit ludsky mozog, vlozit.

                9. A proč ne? Ve chvíli, kdy
                  A proč ne? Ve chvíli, kdy to počítače budou umět lépe by byl přece nesmysl je k tomu z ideologických důvodů nepustit.

          2. Markoman, neda mi nereagovat
            Markoman, neda mi nereagovat na tu snusku polopravd a totalnich nesmyslu.
            vy tu vytahujete jako zbran uplne hypotetickou situaci o usmrceni ditete, ale ze dnes a denne dochazi k tomu diky selhani lidskeho faktoru, je vam zrejme milejsi.
            „menej kvalitne senzory“ – co to blabolite? vicemene jakykoliv senzor i v te nejjednodussi hracce nebo multimedialnim zarizeni ma citlivost radove vyssi nez bude toho jakykoliv clovek schopen!
            bezne mikrofony slysi zvuky mezi 10Hz – 30kHz, s citlivosti dalece presahujici lidske ucho. o specializovanych mikrofonech ani nemluve. nemyslim, clovek, co rozezna vyssi zvuky nez cca 16kHz si muze gratulovat. navic, jako sofer sedite uvnitr vozu, odizolovan od vnejsich zvuku, kdezto mikrofon muze byt na voze kdekoliv zvenci.
            oci – to je snad skoda se bavit. nase oci nezvladaji infracervene spektrum, ultrafialove, nerozeznaji barvy za sera nebo-li vubec maji problem pri nizke urovni osvetleni. mikrocipy obrazu dokazou naproti tomu rozeznat i polarizaci, ve tme, desti nebo mlze zaregistruji cloveka nebo prekazku 100x driv nez ji vy jako vodic zaregistrujete. a kdyz, tak uz je pozde.
            cich a chut musime vynechat, pro rizeni vozu a bezpecnost provozu jsou naprosto irelevantni.
            pak jsou tu ruzne senzory pretizeni/akcelerace (opet nesrovnatelne citlivejsi nez je toho clovek schopen), gps navigace a radar (to uz je uplne mimo diskusi), teplotni senzory, vlhkost, tlak, kluzkost povrchu, vzdalenosti atd. vzpomente na jakykoliv senzor, KAZDY JEDEN je lepsi nez clovek.
            ridicuv reakcni cas – od chvile registrace prekazky v draze vozu do pocatku brzdeni pri 60km/h ujede priblizne 15 metru. ty casto rozhoduji o zivote nebo smrti chodce, ditete, cyklisty… pocitac v ty samy situaci zacina brzdit uz v druhem ujetem metru po registraci prekazky. a opet plati, ze reakcni cas prudce kolise v zavislosti od stavu ridice. nachlazeni, telefonovani, leky, alkohol, nepozornost… to vse prodluzuje reakcni cas az na nekolikanasobek.
            SW sice pisou omylni lide, a ty omyly se tam nekdy objevi, ale i tak je nesrovnatelne presnejsi a rychlejsi v reakcich. uz dnes v podstate kompletni rizeni letadla resi pocitac, od vzletu do pristani, lide jsou tam spis uz jenom jako doplnek. a nemam pocit, ze by se lidi kvuli tomu bali litat. statisticky se prave timhle o hodne eliminoval omylny lidsky faktor a klesl pocet havarii/umrti.
            jedine co zustava, je doresit komplexnost problematiky rizeni vozu a to je jenom o dvou vecech. dostatecne dobre napsany sw a dostatecne vykonny hw. oboji ale kraci milovym tempem vpred. co je dnes moderni, je uz za tyden/mesic stara vesta.
            komplexnost problematiky nedovoluje jeste dnes nasadit auto-pilota do seriove vyrabenych vozu, ale ta doba je nadohled.
            za par desitek let jeste vy nebo vas syn budete rad, ze za volantem protijedouciho vozu, sedi jen pocitac a majitel vozu chrape ozralej po party na zadnim sedadle, namisto aby ridil a rozflakal vas i sebe/syna tak, ze nezustane po vas ani dost na pitvu.

    2. Souhlas,já se na to docela
      Souhlas,já se na to docela těším. Nechat se vlastním autem odvézt z hospody nebo na dovolenou, přičemž celou cestu bude moct člověk dělat něco rozumného nebo alespoň spát. A co teprve nemít problém kamkoliv se dostat ve stáří, když už bývá řízení problém a člověk toho moc neukouká o postižených nemluvě.

    1. musim se pousmat nad vyrazem
      musim se pousmat nad vyrazem „plna kontrola“. kdyby tomu tak bylo, tak neumira tolik lidi a neni tolik havarii, protoze hlavni pricinou vetsiny je selhani lidskeho faktoru.
      automat nepojede 150 na mokre silnici, ani neprehledne prichazejici vlak u prejezdu, stopku, ci nebude delat frajerinky s nadupanou 250 konovou karou, az to napali nekam. za par desitek let se budou lidi chytat za hlavu, kdyz nekdo veme volant do ruky na rucni rizeni.
      popravde bych ty automaty privital uz i dnes. spoooousta mladych a schopnych lidi by jeste zila.

Napsat komentář