ČEZ spustil 8 nových rychlonabíječek na dálnici D5

Rychlonabíjecí stanice ČEZ nově po obou stranách dálnice D5 u čerpacích stanic Benzina ORLEN na 83. kilometru.

U čerpacích stanic Benzina ORLEN na 83. km dálnice D5 u Šlovic vyrostla na každé straně čtveřice nových rychlonabíječek ČEZ.

Rychlonabíjecí stanice ČEZ nově po obou stranách dálnice D5 u čerpacích stanic Benzina ORLEN na 83. kilometru.
foto: ČEZ

Až donedávna byl 83. kilometr dálnice D5 známý hlavně jako místo, kde řidiči díky Kapli Smíření najdou při cestách republikou duchovní útěchu. Nově ale dostávají i možnost pořádně rychlé transfúze energetické. ČEZ totiž v areálu čerpací stanice Benzina ORLEN zprovoznil celkem osm veřejných rychlodobíjecí stanic pro elektromobily, čtyři v každém směru.

Do budoucna ČEZ plánuje nahradit část stojanů stanicemi o vyšších dobíjecích výkonech, které doplní baterie elektromobilů rychleji. „Počet elektrických aut v České republice už výrazně překonal hranici sedmi tisíc, jen za první pololetí letošního roku přibylo dalších 1300 e-aut. Je jasné, že poptávku po veřejném dobíjení tak rychle rostoucího počtu vozů plně zvládnou už jen místa se dvěma a více stojany. Právě na lokality jako Šlovice se proto nyní cíleně zaměřujeme. Jsme také rádi, že výstavbu sítě jsme mohli zčásti financovat díky prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility. Symbolicky právě zde uzavíráme výstavbu z těchto prostředků, která přinesla českým řidičům e-aut 108 nových rychlodobíjecích stojanů,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy.

V prvním pololetí načerpala elektroauta u těchto stojanů 1 578 970 kWh. Za loňský rok to bylo 1 963 523 kWh, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh.

U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes 620 elektromobilů. Rychlodobíjecí stanice ABB o výkonu 50 kW tvoří více než 80 % sítě ČEZ.

Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 19 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic ztrojnásobit na více než 50 tisíc kW.

tisková zpráva

16 komentářů u “ČEZ spustil 8 nových rychlonabíječek na dálnici D5”

  1. Minimálně do roku 2022 se nelze ničemu divit, prostě
    Minimálně do roku 2022 se nelze ničemu divit, prostě dobíhají projekty připravované před 5 lety. A jakmile je tam dotace, tak prostě nic nezměníte, i kdyby to bylo ultralogické a změnilo se toho tolik, že aktuální pokračování je zralé na kriminál. Tak v ČR fungují dotace. A děláme si to sami. Bohužel.

      1. To je pravda, nicméně díky radostné situaci se stavebním
        To je pravda, nicméně díky radostné situaci se stavebním řízením v české díře jim papíry kolem všeho trvají klidně rok a půl, pak během měsíce dvou stojan stojí a jede. Takže docela chápu, že fofrují s těmi 50 kWh, aby stihli termíny a dotace nemuseli vracet. Je to smutné, ale je to tak. Výhoda je, že místa už jsou zakabelovaná, povolená, takže upgrade pak bude jednodušší.

  2. Já bych s tím výkonem nebyl až tak kritický, to se dá
    Já bych s tím výkonem nebyl až tak kritický, to se dá snadno napravit. Já spíše naivně doufám, že v dalších výzvách na podporu výstavby stanic bude zakotveno umístění právě v takovýchto lokalitách a v takovýchto minimálních počtech. Tedy že už se nebudou opakovat taková zvěrstva jako instalace dotovaných stanic u elektráren, nebo u obchodních center provozovatele. Pointa je v tom, že i umístění čerpací stanice v těchto místech by byla naprostá zhovadilost a naopak že současná umístění čerpacích stanic jsou vesměs optimální pro jakýkoliv druh pohonu.

  3. „rychlonabíječek „? jako pred 5-6 lety by to asi bylo super
    „rychlonabíječek „? jako pred 5-6 lety by to asi bylo super a majitele tehdejsich elektroaut by jiste jasali, ale v dnesni dobe kdy nova auta mivaj moznost nabijeni rekneme 100kW+ to v pripade 50kW nabijecek pusoby smesne

    aneb spustili 8 zastaralych stanic

    1. No, když tak nad tím přemýšlím, co bych víc ocenil,
      No, když tak nad tím přemýšlím, co bych víc ocenil, jako provozovatel elektromobilu, zda u dálnice na odpočívce mít raději jednu ultrarychlou nabíječku 200 kW příkonu, nebo raději 4 rychlonabíječky s výkonem 50 kW, tedy dohromady taky 200 kW.

      Přemýšlím a asi bych víc ocenil ty 4 rychlonabíječky po 50 kW, protože když tam tudy pojedu a budu potřebovat dobít, tak budu mít daleko větší pravděpodobnost, že alespoň jedna nabíječka bude volná.

      Takže podle mne je to správné rozhodnutí pro tento okamžik…. Asi to bude jiné za 5 let, ale teď je to OK.

      1. ten vykon tam nato pripravenej je na 250kW na stojan (je tam
        ten vykon tam nato pripravenej je na 250kW na stojan (je tam trafacka co by mela zvladat cca 2,5MW na kazde strane dalnice) ale osadili tam starej srot kterej se jim vali ve skladu jeste z doby kdy nakoupili od ABB za draho za dotaci, a tech stojanu maj ve skladu jeste asi 80-100 kusu

      2. Ono to tak bylo, yaková byla volba? Že buď 4×50 kW nebo
        Ono to tak bylo, yaková byla volba? Že buď 4×50 kW nebo 1×200 kW? Jste si jistý? 🙂

        Samozřejmě, že ne… klidně tam mohli být 4×200 kW, pokud by to ČEZ chtěl. Jenže on nechce. nevím teda proč tak tvrdošijně všude dává ty 50 kW, které pomalu nestačí ani na starý Ioniq 28 nebo Konu, nemluvě o moderních EV s dobíjením 100 kW a váce.

        To už i EON na to jde lépe, dává běžně aspoň 75 kW, kde platí cena za normální DC nabíjení, příp. 150, kde je pak cena už vyšší.

Napsat komentář