ČEZ rozjíždí výstavbu ultrarychlých dobíjecích stanic pro elektromobily

ČEZ zprovoznil 10 ultrarychlých stojanů s výkonem 150 až 300 kW. Celkem má dobíjecí síť ČEZ 465 stanic, v jednu chvíli u ní může doplňovat energii až 930 aut.

Jako na klasické benzinové pumpě! Déle se nezdrží řidiči elektromobilů čerpající energii u nových ultrarychlých stojanů ČEZ s výkony 225 nebo 300 kW. Ty vyrostly u dálnic D1, D5 a D35, kde nahradily stanice nižších výkonů. Brzy budou k dispozici i na dalších frekventovaných místech. Současně ČEZ rozšiřuje síť rychlých stanic, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. Řidičům se tak zkracuje dobíjení a čekání na něj.

SOUVISEJÍCÍ: Počet dobíječek pro elektroauta se má zdesetinásobit, schválili europoslanci

Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii na dalších více než 200 km jízdy. Při čerpání energie tak elektromobilita postupně srovnává krok s auty na klasické pohony. „Už teď má Česko jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 %, oproti evropskému průměru 9 %. Je to samozřejmě částečně dáno i stále nízkým podílem elektromobilů v Česku, to se ale změní a my se chceme posunout na další úroveň. Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie jsou jedním z řešení. Dalším jsou dobíjecí huby, kde řidiči nemusí tolik čekat, než se dobije předchozí elektromobil,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Ultrarychlé stojany ČEZ v České republice

LokalitaPočet stanicDálniceVýkon
Pumpa Průhonice4D1, 6. km180 kW
McDonald´s Loket2D1, 66. km150 kW, 300 kW
Duhová, Praha1Pražská magistrála175 kW
Benzina Šlovice1D5, 83. km, směr Rozvadov225 kW
Olympia Plzeň1D5, 76. km300 kW
McDonald´s Unčovice1D35, 253. km225 kW

„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro ¾ zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplňuje Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

ČEZ provozuje po celé České republice celkem 465 veřejných dobíjecích stanic. Loni řidiči v síti načerpali více než 3,5 milionu kWh bezemisní energie, letos se očekává prolomení hranice 4 milionů kWh. Celkový instalovaný výkon sítě ČEZ dosáhne koncem letošního roku 33 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 80tisícového města. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než čtyřnásobek, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů – lokalit, kde může díky ultrarychlým stojanům dobíjet 6 a více e-aut najednou.

První čistě ultrarychlá lokalita ČEZ – Loket, 66. km dálnice D1. Jedna kWh nabitá ultra-rychle tam aktuálně vyjde na 18 Kč. foto: ČEZ

Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic se loni poprvé v historii během jednoho roku rozrostla o více než 100 nových stojanů a letos opět přidá podobnou porci. Momentálně má přes 460 stanic a může v jednu chvíli obsloužit až 930 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich ČEZ postavil z vlastních prostředků. 

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost jednotlivých stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

zdroj: tisková zpráva

31 komentářů u “ČEZ rozjíždí výstavbu ultrarychlých dobíjecích stanic pro elektromobily”

    1. Dočetl jsem to do druhé věty, kde autor prohlásí existencí dvou důvodů, proč lidé nekupuji elektromobily, načež v další větě uvede čtyři.

      Že milovníci elektromobilů jsou podivíni nahodile žonglující nepodloženými čísly si veřejnost tak nějak zvykla, ale co je moc to je moc. Buď autor neumí počítat do pěti, nebo to je pokus o nějaký dadaistický žert.

  1. A kolik bude platit majitel na ultrarychlé stanici za 1kWh,když bude mít starší elektroauto možnost rychlého nabíjení maximálně 50kWh? V jeho okolí budou starší rychlonabíjecí stanice vyměněny za ty výkonnější a nebude mít jinou možnost.
    ,,Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie“. To ano,ale jen u těch,co mají možnost rychlonabíjení 125kW a více. Chtělo by to upřesnit,ať nematete neznalé,začínající elektromobilisty,kteří si pořídily ojetinu,která tyto výkony nemá možnost využít.

          1. Jednoduche vysvetleni. Normalni clovek jezdi 90% vsech jizd v blizkem okoli a nabiji doma. Zbylych 10% jsou delsi jizdy kdy je nutne tu a tam nabijet mimo domov. Proto jsou nabijecky malo vyuzivane. Ze lidi breci, ze je nabijecek malo, je tim, ze bez moznosti nabijet pri dlouhych trasach si EV jako jedinne auto tezko nekdo koupi. Dulezite je aby sit nabijecek umoznila jezdit po cele republice bez strachu zustat stat bez stavy. Byt treba 1x za rok.

  2. Podle počtu stanic a celkového odběru v loňském roce je to necelých 21 kWh na stanici (2 stojany) a den. Co si pamatuji, tak předtím to bylo vyšší číslo, kolem 27 kWh na stanici a den. Znamená to, že síť dobíjecích stanic se rozrůstá, ale vytíženost klesá. Ten odběr 21 kWh, to není ani jedno auto za den u stanice.

      1. pro trandaka jako ja ani 19.xx czk nebyl problem co byl problem je ze sem 3 krat nabil a pokazde CEZ vzalo cenu za nabijeni a ktomu 49.9 Eur zabezpeku ktere drzeli tyden.. takze 150 eur si drzeli tyden… ted kdyz prejizdim CZ beru CEZ stanici obloukem (podpora mi rekla ze drzi 3 pracovni dy.. takze v sobotu rano nabijite a muzou drzet do konce stredy… realne do patku)
        Jinak jasny lepsi cenu bych bral kdyby se dalo registrovat u CEZ /PRE nebo EON jako clovek EU a ne dokladovat trvale bydliste CZ :/

Napsat komentář