ČEZ loni postavil rekordních 110 nabíjecích stanic pro elektromobily

Poprvé v historii ČEZ zprovoznil během jednoho roku více než 100 stojanů, dosud rekordní rok 2020 připsal 82 stanic.

• ČEZ nyní provozuje 386 dobíjecích stanic, jejichž celkový výkon už překročil 25 MW

• Vedle velkých měst výrazně posiluje čerpání na dálnicích – elektromobily se díky lepší infrastruktuře staly rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty

• Trendem roku 2022 budou dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou 6 a více e-autům

Pandemii i krizi na energetických a dodavatelských trzích navzdory rostly loni odběry u veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily v České republice. Řidiči u zelených stojanů největší české sítě načerpali celkem více než 3,5 GWh certifikované bezemisní elektřiny. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů. Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

SOUVISEJÍCÍ: Spotřeba elektřiny v Česku v loňském roce stoupla

Počet stojanů v síti se loni zvýšil o 110, odebraná ekologická elektřina rostla o 44 %. To je vysvědčení za rok 2021 pro největší českou síť veřejných dobíjecích stanic sloužící elektromobilům. Oproti 2,44 GWh načerpané ekologické elektřiny v roce 2020 jde o dramatické zvýšení, o které se rovným dílem zasloužilo jak výrazné rozšíření sítě, tak pokračující boom elektrických aut v Česku. Těch čistě elektrických loni na českých silnicích podruhé za sebou přibylo více než 3 tisíce. Řidiči e-aut loni u stanic ČEZ zastavili k „tankování“ více než 230tisíckrát. Načerpali přitom energii, která by až po okraj naplnila baterie 97 878 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 587 e-aut kolem světa.

„Letošním úkolem je udržet tempo výstavby a pokračovat v loni zahájeném budování ultrarychlých stanic schopných významně zkrátit časy dobíjení a nabídnout služby velkých hubů,“ říká místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani. 

„Vedle pandemických omezení bylo pro nás loni hlavní překážkou dění na světových trzích, které znamenalo zdražování některých materiálů a technologií nebo prodlužování dodacích lhůt. Přesto se díky úsilí našich specialistů, infrastrukturních partnerů a také přeci jen pružnějšímu schvalovacímu prostředí podařilo poprvé dát do služeb řidičům více než 100 nových stanic za rok,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW dnes tvoří 80 % sítě a umožňují v jednu chvíli dobíjení dvou elektromobilů. Kromě toho začal ČEZ loni stavět stanice o výkonech od 150 do 180 kW umožňující výrazně snížit dobu čerpání energie. Pět těchto nových stojanů funguje u dálnice D1.

CO JEŠTĚ O SOBĚ PROZRADILY DOBÍJEČKY ČEZ?

  • V nabídce dobíjecích stojanů pro e-auta si ČEZ na českém trhu dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
  • Celkový instalovaný výkon všech dobíjecích stanic v síti překročil 25 MW, stejně velká je třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 65tisícového města.
  • Každá z 391 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 770 elektromobilů.
  • Loni řidiči absolvovali 203 703 dobíjení u stanic ČEZ. Bylo to o 24,5 % více než 185 329 „tankování“ v roce 2020.
  • Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se byl předloni 13,6 kWh, loni vzrostl na 15,2 kWh. Řidiči se tak na svých cestách opět zásobili větším objemem energie.
  • Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, hitparádě stanic dominovaly stojany v hlavním městě a u hlavních dálničních tahů na D1, D10, D11 a na vybraných lokalitách prodejen Kaufland a restaurací McDonald´s.

zdroj: tisková zpráva

13 komentářů u “ČEZ loni postavil rekordních 110 nabíjecích stanic pro elektromobily”

  1. 😀To je skvělá zpráva, protože elektromobilita je fajn a má velkou budoucnost. No a nějaký šášula píše o drahém benzínu. V roce 2002 byla průměrná cena NAT95 cca 24 Kč a průměrná mzda cca 15 500 Kč. V současnosti je někde benzín na přechodnou dobu za 48 Kč a průměrná mzda v minulém roce cca 37 800 Kč. PHM nejsou tedy vůbec drahé. Bylo by naopak divné, kdyby byl benzín levný v době války.🤩

    🤩No pár šášulů to asi nakrkne. Válečným štváčům zmar a elektromobilitě zdar!!!🤩

  2. Benzín dnes 43,7 Kč.
    Vláda se zatím s argumentem hrozícího omezení příjmů rozpočtu nerozhoupala k řešení, přestože výběr daní z litru benzínu dosáhl rekordních 20,42 Kč. Což samo o sobě je slušná drzost.
    Ještě že Fiala vyzval k nevytváření zásob. Skoro mám chuť tu moji nafu za 21 Kč vrátit 😀

      1. Moje dve BEV jeste stoji na dvorku. Az vyrazim na cestu, bude z toho prvni dopravni zacpa tvorena vyhradne z BEV.
        Ale co me ted trochu zajima je, zda se absence bioslozky v PHM nejak projevi ve spotrebe a provozu spalovaku. Minimalne by to melo mit vliv na trvanlivost. Bioslozka neskutecne rychle degraduje. U meho sezonniho Porsche cabrio mam po zime problem se zluklym benzinem. To same u zahradniho trakturku a naftoveho traktoru. V zime to nepouzivam a na jare je benzin a nafta sporo nepouzitelna.
        Dejte vedet, jak vas Lexus reaguje na kvalitnejsi benzin. Pokud teda brzy bude na pumpach.

        1. Ono i teď lze tankovat bez biosložky. Jedna síť má výjimku, ta co patří pod Čepro, Eurooil. Už si na to i ostatní stěžovali:
          https://www.lidovky.cz/byznys/poslanci-chteji-zrusit-cepru-biovyjimku-pry-zvyhodnuje-jeho-pumpy-lezi-to-v-zaludku-konkurenci.A210615_151747_ln_ekonomika_vag

          Je dobře, že to teď zrušili, ale už jsem zaznamenal, jak Bureš křičí, že to zvýší spotřebu ruské ropy a tím je vlastně víc podporujeme. Ale v jeho případě je jasné, že mu jde o jeho kšeft s řepkou a biosložkou. Se mu to náramně hodilo.

          Tady Bureš, kvičení:
          https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/babis-vlada-ceny-pohonnych-hmot-bioslozky.A220310_084958_domaci_remy

        2. V prosinci 2020 jsem pořídil Octavii na CNG a natankoval jsem plnou (z neznalosti a zbytečných obav z dojezdu a nedostatečného počtu CNG stanic) benzínu Verva 100 od Benziny. Od té doby jsem najezdil skoro 60 000 km na CNG a před pár týdny si řekl, že už by bylo načase vyjet ten starý benzín a natankovat čerstvý, aby mi to nezačalo dělat problémy. Takže přes rok starý benzín jsem vyjel a natankoval zase čerstvý – tentokrát už ne plnou, je zbytečné tahat kila navíc, a auto s tím starým nemělo žádný problém, šlapalo jako hodinky. Údajně Verva 100 nevodnatí, na rozdíl od jiných benzínů, protože místo etanolu tam přimíchávají etyltercbutyléter. Takže soudím, že teď po zrušení přimíchávání biosložky byste už s trvanlivostí mít problém neměl.

        3. Do mého druhého a aktuálně záložního auta, Fabie HTP jsem tankoval plnou letos v únoru. Předtím jsem tam tankoval v červenci, ale roku 2020 ! Tedy 1,5 roku starý benzín, obyčejná 95 a celou dobu žádný problém.

          Problém jsem občas měl na skútru kde mám ještě klasický karburátor. Tam se mě opravdu někokrát ten poměrně jemný mechanismus uvnitř zalepil tak, že fungoval blbě nebo vůbec. Po důsledném přechodu „lepší benzín“ (95ka s additivy) jsem už problém neměl.

          Takže asi bude záležet na konkrétní konstrukci zda stará biosložka vadí nebo ne a additiva v „lepších“ benzínech taky hodně pomohou.

Napsat komentář