České elektrokolo zvládne 80 km/h!

Petr Kortánek se rozhodl prodat svou starou Hondu CR250. Už ho nebavila. Postavil si totiž novou hračku: elektrokolo s výkonem 9 kW. Přečtěte si co ho ke stavbě přivedlo a jak postupoval. Tříminutové video vám navíc názorně předvede co tohle ultimátní elektrické kolo umí.

Petr Kortánek si vlastnoručně postavil elektrokolo o výkonu 9 kW. Na silnice z legálního hlediska nepatří. Nabízí ovšem pekelnou zábavu!
foto: Petr Kortánek

Na počátku stála myšlenka postavit něco, co pojede hodně dobře. V úvahu připadalo buď kolo nebo auto. Motorku jsem zavrhl s tím, že se prakticky jedná o těžší kolo. Elektrické auto byla také varianta, ale přihlédneme-li k hmotnosti, pohybujeme se v řádově vyšších částkách za provedené úpravy (větší baterie, regulátor, motor).

Tunové auto s výkonem ve stovkách kW pojede slušně. Mate Rimac a jeho zelené BMW je toho důkazem. Přiznejme si také ale, že třicetikilové kolo s lehčím jezdcem a o řád menším výkonem bude asi akcelerovat taktéž zběsile.

Před výběrem komponent jsem použil základní vzorec elektrického výkonu P = U * I a za P dosadil 10 kW. Napětí bylo voleno s ohledem na plánovanou maximální rychlost dle použitého motoru.

Lepší než se čekalo

Reálný výsledek pak nakonec v číslech předčil očekávání – maximální výkon dodávaný baterkami se vyšplhal až ke 13 kW. Reálný výkon na zadním kole měřený motorovou brzdou se zastavil těsně před hranicí 9 kW.

Veškeré komponenty se dají snadno sehnat a po zaplacení vám přijdou během dvou týdnů – ať už se jedná o chorvatský motor Hubzilla, americký regulátor Lyen, nebo čínské baterky Zippy Flightmax.

Nejdůležitější část spočívala ve správném uchycení motoru a baterií. Pro bezpečné přenesení kroutícího momentu přesahujícího 180 N.m bylo nutné upravit zadní vidlici. Absence zadního odpružení je částečně vyvážena silnějšími pneumatikami a celkově robustnějším rámem použitého kola.

Jakou baterii

Při výběru baterie jsem dlouho váhal mezi technologií LiFePO4 a LiPO. Testoval jsem kvalitnější lithium-železo-fosfátové články (Wina), které sice dokázaly dodat proud 10 C, ale úbytek napětí byl již velký a články se příliš zahřívaly.

auto elektrokolo Petr Kortánek stavba

foto: Petr Kortánek

Volba tedy nakonec padla na modelářské lithium polymerové články, které dokáží dodat potřebný, nekompromisní výkon. Cenově tyto články vychází ještě levněji, ale je třeba počítat s menší životností a s větším rizikem v případě poškození, havárie či nesprávné manipulace s články.

Volba regulátoru padla na již prověřené kousky od firmy Infineon (s drobnými modifikacemi). Rozhodující byl počet FET tranzistorů a jejich typ. Regulátor umožňuje nastavení fázového či baterkového proudu. Výsledný kroutící moment je úměrný právě fázovému proudu.

Díky vyššímu napětí baterie by tento proud mohl dosahovat vysokých hodnot a musel být omezen na cca 170 – 190 A z toho důvodu, aby bylo možné při troše úsilí udržet obě kola na zemi při rozjezdech.

Elektrocyklopočítač

Celou konfiguraci završuje populární elektrocyklopočítač Cycle Analyst. Jde o velmi komplexní a propracovaný hardware, který měří nejrůznější hodnoty – od rychlosti, přes proud, napětí, výkon až po spotřebu (Ah, Wh), dobu jízdy, bateriové cykly, průměrné rychlosti, maximální hodnoty veličin a další.

auto elektrokolo Petr Kortánek stavba

foto: Petr Kortánek

Mezi jeho další přednosti patří možnost omezení maximálního výkonu, proudu, rychlosti nebo také ochrana baterie při vybití. Pro svoji univerzálnost a spolehlivost je toto zařízení také velmi oblíbené nejen mezi ladiči elektrických kol, ale i mezi ostatními elektromobilisty.

Na tomto příkladu je vidět, že i za cenu starší ojeté terénní motorky je možné postavit elektrický stroj, se kterým se dá zažít ještě lepší zábava než s „kroskou“. Zatím jsem nepotkal člověka, který by bez přesvědčování a opakovaných ujišťování uvěřil a vzal na vědomí zmíněné parametry.

To je také hlavní důvod, proč již kolo nepůjčuji kamarádům a známým – neosvědčilo se to a jde hlavně o jejich bezpečnost. Výkon není úplně podstatný, ale je to především průběh kroutícího momentu, který činí elektrické dopravní prostředky výjimečnými.

Autor: Petr Kortánek
Pracuje ve společnosti .

40 komentářů u “České elektrokolo zvládne 80 km/h!”

  1. Zdravim vsechny nadsence a priznivce rychlych kol….vlastnim
    Zdravim vsechny nadsence a priznivce rychlych kol….vlastnim pricinenim vyrobenych…..nejsem takovy specialista a odbornik jako vy,ani jsem neveril,ze kdy vubec muj samohyb rozhybu a ze pojede rychlosti,kterou vyrobce udaval…80 – 100 km-h….pak ale set dorazil a vsichni co se mi smali a neverili,ze kolo muze mit 5000W a kroutak snad 190 a navic bude pelasit stovkou…vsem spadli koutky. Samotne kolo s elektromotorem vazi 28kg + bat.asi18kg a oboji budi respekt. Mam na tom sirokej drapak asi 10cm ,2cm vysoky spalky.trosku me to mrzi,chtel bych hladkou gumu a klidne uzsi rafek. nikdo to nechce preplest do uzsiho rafku,ze by se rozlamal….puvodni plan napasovat vse do kostry z horskeho kola,schorel jako papir. Nedokazal jsem nikam nacpat 45cm dlouhou baterii. 72 resp.83V. Ale ta nadrzenost na to,aby se to konecne rozjelo,byla vetsi. Prerizl jsem zadni vidlici,protoze sehnat takovou,aby mela siri aspon 180mm,jsem nedokazal. Nastavil a prodlouzil,zavaril,baterii na nosic na bok kola, nasednu, nadsenej tak,ze mi adrenalin strikal usima a vzakl jsem za plyn. nastesti krapet jenom…je to BESTIE. bEZ DEBAT.bYLO TEMER NEMOZNY NA TOM JEZDIT…jinak nez po zadnim to neslo. Byl jsem z toho fakt nestastnej,chtel jsem jezdit a vsem co se mi smali,natrhnout rit. Serii pokusu a omylu perinesl pokus c.3. Svaril a Vyrobil jsem si cely ram sam. Kolo lita 85 a miluje jako ja kopce. Nejvic me dokaze nabudit,kdyz v kopci predjedu treba Fabii. To neni jako na motorce. Zadny podrazovani,nic.Vezmu za plyn a kolo vystreli .Doslova. A az nahoru na kopec…porad stejna rychlost. A vydrz baterie? Ja jsem spokojenej jako blecha v kozichu.Plzen-Zbuch a zpet+Plzen-Rokycany a zpet…cca70km. A stav baterie …zbyva 6 procent do 60V,pak kolo zdechne. A nemuzu rict,ze bych jel nekde zbytecne pomalu. prumerna rychlost ukazala aplikace 74kmh…\\OMLOUVAM SE PANOVI A PANI? KTERE JSEM V EJPOVICKEM KOPCI PREDJEL::::VYJEL NA KOPEC ,OKAMZITE SJEL ZPET DOLU::JENOM ABYCH JE MOHL ZNOVU PREDJET : BYL“ TO BAJECNY POCIT,ZE NEMUSIM SLAPAT JAKO ONI….Pardon,ja musel\Jediny minus je ta vaha. Mam svoje kolo rad,takze si ho beru domu. Sklep nemam a nechat ho privazany nekde ve vchode se mi nechce. Zmizelo by jako ty predesle 2 kola,ktere jsem tam nechal. A to kolo se opravdu pronese, do druhehon patra bez vytahu….cca60kg,to zamota nohy. Klidne poslu fotku ty bestie. Nebo se prijdte podivat a ukazat svuj special. Nemam s tim problem. Jsem na emilu Rakym35@seznam.cz. Jsem z Plzne

  2. Zdravím pekelné jezdce na splašených trubkách
    Zdravím pekelné jezdce na splašených trubkách elektrotrubkách
    dneska jsem poprvé zažil, že mě předjelo tohle nebo podobné „kolo“ na cestě na Dubinu mezi Pískovými Doly a UMBO Jih, jedu spořádaně autem povolenými 80km/hod a zcela nečekaně mě předjede kolo, na širokách pneu naprosto tiché, vypadá to hezky, ale myslím, je jde docela o život a nejen o tvůj.

    Ta GoPro Hero kamera na řídítkách tě v téhle rychlosti neochrání, smrt bude rychlá a nečekaná, nebo napak pomalá a bolestivá. Adrenalin to být může, ale taky by jsi mohl přemýšlet, že za tebe blázne odpovídají řidiči kolem tebe, na když bez blinkrů kličkuješ mezi auty, mohl by ses zamyslet, že když tě přejedu mám rodinu a děti.

  3. Zdravím všechny nadšence.
    Zdravím všechny nadšence. Mám podobné plány.Chci osadit downhill kolo Norco Shore. Motor už mám vyřešený: 7,5KW kit středový cyclone.
    jen nevím jakou k tomu baterii. na stránkáých mají i set s baterkou:
    72V Super 7500W „2 chainwheelKit“ 4844T + cyclone 120A continue 12.5AH 72V Lifepo4 pack in bag (5C)+ 72V charger ) Complete kit Top speed 140km/h , 48- 72V 120A continue 350A max controlelr ( throttle 12-84V digital )
    uvažuju nad objednávkou pouze setu motoru a baterky pořeším u místních výrobců. Co myslíte?

  4. Ešte som sa nestretol so
    Ešte som sa nestretol so situáciou kedy som musel riešit nezhodu bicykel versus elektropohon.Vždy sa nahaňam na bratislavskej ulici s vodičmi a radšej si ma meraju spomalením auta,ako keby sa tlačili predo mňa a obťažovalo by ich,že pri 60km/h sa deriem dopredu.Dá to zabrať,musí byť zručnosť pri tej hmotnosti LiFePo 48/16Ah (12Kg).Len ůsmev vodičov a nechapavý pohlad,ako je to možné.Mám stredný pohon z HUB motora s piatimy stupňami.Dochádzam 6km do práce každý deň.12km denne,potom dcera lieta po meste ďalších 20km.Zbehnem k svokre s 10kg nákupom,je imobilná,ak by som musel riešit nevrlosť,nejaké pochybnosti,odkážem len na praktickosť,ůčelovosť a prevádzku za babku.Držte sa chlapi,mením LiFePo za LiPo nanotech.Ďalšie prachy,Hobby je Hobby s pozdravom Mato

  5. Jazdím Quantyu načipovana
    Jazdím Quantyu načipovana je na 12kW a som s nou spokojný no bike je bike ,je predsa ľahší. S kolegom uvažujeme o kúpe staršieho DH biku a uložením motoru do stredu kostry, kvoli neodpruženej hmote na kolese ten hub motor je ťažký a naruša trakciu.Do Quantyi by pasoval Emrax motor max.power v špičke 100kW, davaju ho Slovinci do UL lietadiel no zatial iba ako sen.

  6. Ahoj. Jezdímm na 1,5kW kole
    Ahoj. Jezdímm na 1,5kW kole rok do práce. Na plnej mě to 630Wh baterky spapá za pár km. Při velikosti boxů co tam Petr má to při 9kW bude tak na 2km. Takže lidé nejásejte na normální použití při vyšších rychlostech je to jen hračka = nanic. Co se týká ekonomiky provozu tak mě moje kolo při Pražském provozu vychází zhruba jako auto (Cena baterek a jak rychle odejdou – reálně LiPolky po půl roce každodenního provozu v háji, gumy na 1/2 roku, destičky, kotouče, vidle, atp…). Takže tak 🙂 Honza

    1. Ano Honzo, máte pravdu. Ale
      Ano Honzo, máte pravdu. Ale asi Petr Kortánek je šikovný kutil a hračička(na kterého se i balí i krásné modelky). Někdo si pořizuje bavoráky a audiny a někdo holt si staví tuningová elektrokola. Každý jsme zaplaťbuh jiní. Petr asi moc ekonomiku žití díky svému mládí neřeší, a kalkulaci ekonomiky si díky firmě v které pracuje jistě též spočítá. Někdo prachy a modelářskou šikovnost vráží a utápí v RC truck modelech někdo holt ve vlastních elektrokolech.

    2. je treba si uvedomit, ze pri
      je treba si uvedomit, ze pri 9kW je kolo na maximalce za nekolik sekund. pri maximalni rychlosti 85 km/h je potom dodavan vykon cca 3kW (to je dane hlavne odporem vzduchu). realny dojezd pri kapacite cca 700 wh je min 20 – 30 km. momentalne mam najeto pres 2500 km a nepocitam, ze bych v nejblizsi dobe menil baterie. a to se neda rict, ze bych je nejak setril… porizovaci cena baterii byla cca 7000 vcetne dopravy, dph atd. kazdy ma nejakou svoji radost, ja holt investuji penize do baterii a elektropohonu… jestli se investice ekonomicky vrati/nevrati je mi uprimne jedno, sranda musi byt a jezdit se musi i kdyby na chleba nebylo!

      1. V tom případě pak ale
        V tom případě pak ale průměrně frčíš tak 40Km/h (Při dojezdu 20km) a bez nějaký výrazný akcelerace. Mě to jede max 60km/h (Což je ta 1,5KW odporu vzduchu) ale při tý je to fakt na kousek 🙁 … no každopádně jestli se motáš někde kolem Prahy tak bych tě rád potkal a můžeme se spolu project :))) . PS: Můj mejl más na redakci hybridu 😉 Díkes Honza

    1. Taky jsem o tom už
      Taky jsem o tom už uvažoval. Na e-bay jdou sehnat články 18650 s kapacitami přes 4500mAh kde vychází cena 1kWh na 1700kč.
      K tomu BMS pro Li-Ion za 1000kč a mám akumulátor levnější než olovo a životnost by snad mohla být taky lepší.
      (bez započtení případného cla či DPH)
      Stačí na ebay.com hledat hesla: BMS Li-ion, nebo 18650
      Samozřejmě články Li-ion Pannasonic nebo Samsung 2200-3400mAh by byly spolehlivější, ale to by pak cena za kapacitu byla několikanásobná, srovnatelná s LiFePo4.
      Zkoušel někdo sestavit akumulátor z takovýchto „obyčejných no-name“ Li-ion článků, jaká je spolehlivost? životnost? Je lepší zvolit menší nebo větší kapacity? s integrovaným ochranným obvodem nebo bez?

      1. Určite tam daj ochraný
        Určite tam daj ochraný obvod ,,,stoji cca 15-50 eur a neodfajčíš si članky
        ja som BMS kupoval z elifebike.com , došlo v poradku bicykel funguju no moje BMSko je na lifepo4 ty budeš potrebovat na Li-ion

        nečo malo o vyskladaní batérie mam tu z člankov .. prosim nebrat ako dogmu , (sú to skúsenosti z endlessphere)

        http://zabavicka.sk/teslabike/vyskladanie-vlastnej-baterie/

        v buducnosti by sme si mohli vymenit info o takýchto batériach

        planuješ sa dotoho pustiť ??

        1. Na skládání baterie se
          Na skládání baterie se zatím nechystám, spíše v okolí je několik lidí co o tom uvažují (samozřejmě dobře a levně)
          Jinak při současných EU omezeních pro mě nemá smysl tahat kupu šrotu jen proto, aby to pomohlo občas rychleji vyjet větší kopec.
          Problém nevidím v malém výkonu ale ve výpomocí do 25km/h.
          Pokud by kolo pomohlo alespoň do 40km/h tak bych o tom začal možná uvažovat.
          Samozřejmě pak by to chtělo středový pohon s přehazovačkou, protože slabý HUB motor navržený na vyšší otáčky by v kopci moc nepomohl.
          Pak by nebyl problém po rovině běžně jezdit 40km/h bez větší námahy.
          http://2peak.com/tools/powercalculator.php
          Samozřejmě je tu možnost postavit něco silnějšího rychlejšího, ale co jsem dostal pokutu za nejízdu po cyklostezce (dlážděný chodník se stromy, přerušovaný ulicemi s cedulí sesedni z kola) bych se nedivil, kdyby mě zastavil nějaký orgán s Wattmetrem a tachometrem a zjišťoval na čem to jedu.
          A vůbec tady je možné všechno…:
          http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/penize/clanek.phtml?id=788225#utm_source=centrumHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_campaign=A&utm_term=position-21

          1. Máte pravdu.
            Nedávno na

            Máte pravdu.
            Nedávno na jedné městské brněnské cyklostezce (podél řeky Svratky) probíhala policejní kontrola – výbava kol, výbava mladších cyklistů, u každého alkoholtester apod. A tak jízda na neschváleném „kole“ a jízda vyšší rychlostí taky může znamenat správní řízení se všemi důsledky pro majitele ŘP.
            Riskovat je tak možné jen v Dolních Kotěhůlkách, kde není ani městská a natož státní policie a kontrola kol a cyklistů je tak hodně stížena.

          2. Ono by to chcelo asi nejako
            Ono by to chcelo asi nejako šikovno zamaskuvat nenápadný hubmotor sa dá zamaskovat ale je malý a velký výkon sa moc dat sneho nedá..
            Až by sa dalo urobil by som 2 režimy legal -250w , normal výkon nastavitelný do plna..ale to by musela nejako podporovať riadiaca jednotka alebo aktivovať nejaké prúdové obmedzenie na batérii…zatal ma na elektrobicykli nezastavili dufam ze to ešte par rokov tak ostane ono može za to že el. bicykle sú neni rozšírené.
            vyvalit 40 litrov 250W 8Ah … to neni moja cesta v budúcnosti by som chcel popracuvat na neco v štyle cyklone (ego kit) tj bezkartačový stredový motor + velka lifepo4 batéria do ping alebo headway.

            K tomuto českému „bicyklu“ davam palec hore ,velmi sa mi lubi, u mna na dedine by som ho vedel vytočit na hradzi

      2. k jednotlivým bodům:
        1)

        k jednotlivým bodům:

        1) současná maximální kapacita v pouzdře 18650:

        pokud mi je známu tak dodnes je na trhu běžně dostupná nejvyšší jmenovitá kapacita 3400mAh v článcích Panasonic NCR-18650B, často prodávaných i pod jinými značkami (většinou s ochranným obvodem). Tyhle články mám, měřil jsem je a skutečně vydají >3300mAh při 0,25C pokud se provozují při 100% DOD (4.2 – 2,5V). Cokoliv nad tuto hodnotu je na 99% podvod. Většinou se jedná o články společnosti Ultrafire a jim podobné, které mají skutečnou kapacitu někde kolem 2500mAh-2800mAh a životnost nikdo nikdy netestoval.

        2) současná maximální životnost v pouzdře 18650:

        pokud mi je známu tak dodnes na trhu nejvyšší životnost opět v článcích Panasonic NCR, konkrétně 300-500cyklů do poklesu na 80% kapacity a >2000cyklů do poklesu na 70% kapacity. Články Samsung a Sanyo na tom budou velmi podobně. Opět značkám jako Ultrafire bych v tomto aspektu nedůvěřoval.

        3) cena za kapacitu ve velikosti 18650

        kusově lze články Panasonic NCR-18650B sehnat za 7,5 USD/ks vč dopravy a DPH. Pokud by se jich objednalo 100ks a hledal se vhodný čínský obchodník, věřím, že se lze dostat na 5 USD/ks vč dopravy a DPH, při větším množství věřím na další slevy až k 1,5-2 USD/ks při objednání několika vagónů měsíčně.

        4) spolehlivost a dlouhodobou výdrž článků velikosti 18650.

        Tady je nezbytně nutné dodržet tyto zásady:
        – nezatěžovat články NCR více jak 1C (tj. pro 500W motor volit baterii 500Wh (2,4kg/články), pro 1kW motor baterie 1kWh(4,7kg/články)).
        – pokud potřebuji trvale 2C a špičkově více, tak použít HD články, např Panasonic ICR, s povolenými násobky 10C, které jsou ale dražší a mají nižší kapacitu.
        – články provozovat jen na 80-90% DoD (tj. pro články NCR to je alespoň 4,1V-2,8V = při tom stále vydají cca 3100mAh)
        – balancovat články už v průběhu nabíjení, nikoliv až na konci = nedržet dlouho nabité články na zdroji napětí.

      3. Nechápu, jak někdo může
        Nechápu, jak někdo může věřit údajům lepším než udávají renomovaní výrobci. Ale někteří jim žel věří.

        Proto je zde nějaké měření http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650Summary%20UK.html . Jsou tam i 4000 mAh UltraFire.

        A pro ty, kterým by to nestačilo, pak varování třeba zde http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?316888-Fake-Ultrafire-18650-battery-warning nebo http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?280909-Ultrafire-18650-3000mA-exploded.

        Na článcích není vhodné šetřit, protože jde o život.

        1. Děkuju za odkaz na
          Děkuju za odkaz na výsledky měření, tak nějak jsem předpokládal že by to mohlo dopadnout. Nemyslel jsem to jako návod na ideální akumulátor, ale spíše jako námět k diskusi zda je to možné.
          Před časem jsem ze zvědavosti koupil AA Ni-Mh 4900mAh, v reálu však má lepší z nich jen 1800mAh, navíc mají velký vnitřní odpor a rychle se samovybíjí => prakticky nepoužitelné.
          No prostě zázraky se nedějí a všemu psanému se nedá věřit…

      4. Víte, jak se vyrábí tyto
        Víte, jak se vyrábí tyto úžasné levné noname články (ultrafire apod..)? Skoupí se články běžných výrobců (Samsung, Panasonic, Sanyo..), které neprošly výstupní kontrolou a nalepí se na ně tato „značka“ a údaj o zcela nesmyslné kapacitě. Bez ohledu na to, vyrábět jakýkoliv větší pack z 18650 článků, je v domácích podmínkách šílenství. Když už chcete mermomocí šetřit peníze i hmotnost použitím lithium-kobaltové chemie, tak vezměte nějaké prizmatické modelářské články (Turnigy nanotech třeba), ty se dají alespoň rozumně spojovat a škálovat a není to prvoplánově přebrandovaný odpadek.

        Ale i tak bych raději šel do klasiky lifepo4, třeba články wina dostupné i na našem trhu.

    1. Mooc pěkný a přidávám
      Mooc pěkný a přidávám se jak k pochvale, tak k té legislativní části. Na tomhle Vás prostě policie zastavit nesmí (a asi by ani nezastavila že 😀 ). Tohle je dobrá cesta pro toho komu nevadí jezdit mimo silnice, chodníky a cyklostesky nebo je milovníkem illegal racingu. Sériové výroby se pravděpodobně nedočkáme, protože to prostě homologací neprojde a když ano tak to už nebude kolo, ale motorka za jiné peníze. Jsem zvědav na to jak dlouho rám tento styl jízdy vydrží… Přeji hodně kilometrů bez závady a úrazu 😉

Napsat komentář