České dráhy objednaly 50 interoperabilních výkonných vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron MS pro maximální rychlost 230 km/h.
České dráhy a Siemens Mobility Česká republika podepsali smlouvu na nákup padesáti interoperabilních vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS, které disponují maximální provozní rychlostí 230 km/h a jsou vhodné pro provoz na konvenčních i na vysokorychlostních tratích. Součástí smlouvy je full servis na 15 let.
Lokomotivy budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, např. Praha – Berlin – Hamburg, Praha – Wien – Graz nebo Praha – Budapest, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 km/h. Tyto lokomotivy je možné používat nejen k tažení netrakčních jednotek či souprav osobních vozů, ale i jejích sunutí v módu push-pull, kdy jsou strojvedoucím ovládány z řídícího vozu v čele vlaku.
Výhodou je snadný a rychlý obrat vlaků v koncových stanicích, na hlavových nádražích či v úvraťových stanicích. To zvyšuje produktivitu vozidel i personálu, šetří čas cestujících i zjednodušuje dopravní provoz. „S lokomotivami Vectron od společnosti Siemens máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet (pozn. obchodní název ČD pro nové netrakční jednotky z platformy Viaggio Comfort) a můžou jezdit i s českými railjety,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro servis.
„Nové lokomotivy Vectron se uplatní na linkách Praha – Hamburg, Praha – Wien – Graz nebo Praha – Budapešť. Všude tam je už zavedena nebo se chystá zavedení rychlosti 230 km/h. Díky moderním vlakům na rychlých tratích chceme oslovit další zákazníky, nabídnout alternativu k autům a letadlům s vysokým podílem produkce CO2 a posílit postavení železnice jako důležitého, moderního a pro životní prostředí šetrného dopravního systému ve střední Evropě,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
„Jsem rád, že ČD vstupují do epochy dopravy vlaků rychlostí 230 km/h s netrakčními jednotkami z platformy Viaggio Comfort a s lokomotivami Siemens Vectron. Rychlá a pohodlná doprava cestujících bezemisní a energeticky nenáročnou železnicí je v době, kdy je všeobecně velmi vnímána naléhavá potřeba oprostit dopravu od závislosti na spalování fosilních paliv, velmi důležitým krokem,“ říká Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility Česká republika.
Lokomotivy pro České dráhy budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci budou lokomotivy vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.
Společnost Siemens Mobility již prodala 1 327 lokomotiv Vectron celkem 61 zákazníkům. Lokomotivy Vectron dosud najely více než 500 milionů kilometrů a jsou v současné době schváleny pro provoz v Belgii, Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Dánsku, Finsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku, Švýcarsku a Turecku.
zdroj: tisková zpráva
Autor textu zřejmě naznačuje, že se u nás bude možná jezdit na některých úsecích tratí i 230 km/h. Tak snad se toho ještě dožiju. 🙂
VW koncern svolava spalovaky kvuli nebezpeci pozaru. Uz desitky spalovaku shorely. A nikoho to nezajima. Kdyby to byly EV, tak se to pise vsude mozne. Drogova zavislost na benzinu/nafte je jeste horsi nez na tvrde drogy.
A jaký má smysl Váš příspěvek ve vztahu k lokomotivám Siemens pro rychlost na 230 km/h???
Některý z těch spalováků by mohl hořet na železničním přejezdu 😃
U tratí pro rychlost nad 160 km/h přejezdy být nesmí 🙂
A jó… Tak v tom případě je ten komentář definitivně mimo téma 😃
A co takhle na nadjezdu? Propálí se se železobetonem a neštěstí je hotovo. 🙂
Nebo by mohl prorazit zábradlí a spadnout na trať…
Zdravím, pane Šimrale,
někteří diskutující tu mívají ve zvyku náměty na nové články pro redakci házet do komentářů pod nejnovější text.