Česká univerzita představila nádherný elektrický chopper

Západočeská univerzita v Plzni dnes představila další výtvor tamní elektromobilní skupiny. Blue Elyctra je výjimečná elektrická motorka, která co do parametrů i designu snadno obstojí v celosvětovém měřítku.

Blue Elyctra, elektrický chopper z Západočeské univerzity v Plzni
foto: Jan Horčík/Hybrid.cz

ZČU se elektromobilitě věnuje už déle než čtyři roky. Za tu dobu stačila uspořádat soutěž ve stavbě elektrovozítek, postavit vlastní elektrickou přestavbu pro vozíčkáře a navíc i postavit elektrický sportovní vůz EHR10.

Ing. Formánek, který za těmito projekty stojí, přiznal, že s EHR10 si nastavili laťku hodně vysoko. Proč si ostatně klást malé cíle. S projektem elektromotorky Blue Elyctra v Plzni totiž opět dokazují, že na to mají.

Vývoj stylově jedinečného elektrického chopperu trval necelý rok. Jádro týmu tvořio pět lidí na které se v průběhu nabalovali další spolupracovníci. Slavnostního představení motorky se dnes na půdě univerzity zůčastnila i rektorka. Zdůraznila právě spolupráci různých oborů z celé univerzity, které se na projektu podílely.

Hlavní část práce pochopitelně padla na designéry z Fakulty umění a designu a konstruktéry Z fakulty strojní. Právě oni si nesčetněkrát museli vyměnit své návrhy a připomínky aby dosáhli společného cíle. To se nakonec podařilo a výsledkem je původní rám určený přímo pro elektrický pohon.

galerie: Blue Elyctra
Blue Elyctra Blue Elyctra Blue Elyctra

Finální specifikace elektromotorky jsou 16kW elektromotor o špičkovém výkonu 32 kW (200 Nm), hmotnost 200 kg, max. Rychlost omezená na 130 km/h a dojez 100-150 km. Motorka je vybavena LiFeYPo4 72V bateriemi o 60 Ah. Rozložení hmotnosti je 90/110.

Rozměry elektromotorky jsou 2550 mm délka, 1010 mm šířka, 1100 mm výška a rozvor 1865 mm. Dobíjet je možné z klasické 230V zásuvky nebo pomocí konektoru Mennekes. Motocykl si s sebou vozí vlastní klasickou dobíječku.

Jde o prototyp jehož sestrojení vyšlo na přibližně 400 000 Kč. Z toho podstatnou část ceny tvoří baterie. Do budoucna chce tým testovat možnost rozšíření o převodovku, která by podle Formánka mohla přidat až 50 km dojezdu. „Pokud se s ní naučí jezdit,” dodává.

V současné době pochopitelně tým také hledá investora či obchodního partnera, který by potenciál motorky dokázal realizovat komerčně. A stačí jeden pohled abyste věděli, že tenhle stroj má potenciál nemalý.

vlastní

16 Comments on “Česká univerzita představila nádherný elektrický chopper”

  1. Motocykl je vyveden zdařile
    Motocykl je vyveden zdařile a precizně a tvůrcům se vydařil.
    Motocykl s podobným motorem-Lynch jsem ale postavil již před 16ti lety-viz ww.elektromobil.wz.cz
    Tento motocykl je poháněn pravděpodobně kopií-Agni 143 a výkon 16 kW může dodávat pouze po dobu 5ti sec.(pokud je tam jiný motor, beru zpět) Viděl jsem desítky vyletovaných rotorů z tohoto motoru. Ale zkušenosti je potřeba získat a jsou ve výši ceny zničeného materiálu. Jen radím k opatrnosti.
    Není to ale nic převratného, elektrických motocyklů jezdí spousta . Mají i zajímavější konstrukci, v létě jsem se povozil např. na Biiistě.
    Přijeďte se podívat na některou naši akci , uvidíte více zajímavostí, třeba auta s dojezdem přes 500 km.
    ww.elektromobily-os.cz
    P.S. pro pana Vejbora: za 100Wh na km dovedu jezdit s naloženým Peugeotem o hmotnosti přes 1,5 tuny.

  2. Moc chválím, jen dávám k
    Moc chválím, jen dávám k zamyšlení: ta uživatelsky nejdůležitější čísla mi připadají více než „čínská“. Vypočtená spotřeba 30-46 Wh/km odpovídá na více než lehký čínský e-skútr, jedoucí nejvýše 45 km/h s 45 kg dívkou. Tedy nikoliv 200 kg stroj bez jezdce. Očekával bych spíše cca 65-80 Wh/km při 85 kg jezdci.

    Stejně tak vysoká nejvyšší rychlost 130 km/h na pouze 72V e-motor, mající zároveň výkonnostní parametry 16/32 kW se mi nezdá. Ale nekolové e-motory mají možná lepší parametry než ty u skútrů v kolech…?

    Do třetice cenovka – baterie mají být podle textu to nejdražší. Podle chemismu LiFeYPo4 bychom měli být jasně doma u „žlutých článků“ Winston. 24 ks á 60 Ah dává cca 60 tis Kč s DPH. ŘJ bude do 10-15 tisíc, 15A nabíječka cca 6,5 tis. Kč.
    Popravdě bych čekal cenu za tento motocykl i s marží do 200 000 Kč. Podle mě není při malosériové výrobě nedosažitelná. Lépe by se však s touto energií střílel do 150 000 Kč, při např. 72V/90Ah 200 000 Kč. Ještě lépe spojit se s EVC Group a šoupnout tam Dow-Kokam pytlíky. Váha baterky půjde na půlku a bezpečně budete moci na >2C nabití/vybití. A cenově si lidi určitě rádi připlatí.

    1. Zrovna jsem chtěl napsat,
      Zrovna jsem chtěl napsat, že je to pěkné až na zavádějící údaje o ceně baterie a dojezdu. Reálné dojezdy budou tak poloviční (což ty víš nejlíp, když máš ve skútru to samé) a cena 24 kusů Winston článků o kapacitě 60Ah je lehce nad 40 tisíc Kč včetně DPH. I kdyby to bylo 50 tisíc včetně BMS a škatule, tak je to pořád není ani osmina udávané ceny, natož aby to tvořilo její podstatnou část.

      1. Ty Winstony jsou dnes jedny
        Ty Winstony jsou dnes jedny z nejtěžších/největších LFP vzhledem ke kapacitě. A skoro se mi nechce věřit, že by měly mít o tolik delší životnost než články Sinopoly, nebo Wina.

        Právě při srovnání s Wina, kde tyto při kapacitě 72Ah jsou menší a váží stejně jako Winston 60Ah. Sinopoly 60Ah jsou pak o dost lehčí a navíc jsou i o fous levnější.

        1. Odkud je informace, že by
          Odkud je informace, že by Winstony měly mít vyšší životnost? To slyším prvně. Všechny ty Winstony, Sinopoly, Calb apod jsou podle mě stále jedno a totéž v bledě modrém. Levné, dostupné a tedy nejpoužívanější, ale taky těžké a málo zatížitelné. Winy jsou lepší minimálně v zatížitelnosti a koeficientu hmotnosti vůči kapacitě. A pak z toho trčí ještě vysoce zatížitelná CHLka. To je tak to nejlepší co si dneska člověk může koupit, pokud se nejmenuje Nissan nebo Musk.

          1. Ono to k té životnosti
            Ono to k té životnosti bylo položeno jako řečnická otázka (jako jediní přiznávají příměs Ytrria), protože právě životnost by byla ta jediná věc ve které by mohly být lepší než ostatní barevná čínská konkurence. Jinak dnes nedává smysl Winstony kupovat.

            1. Ytrrium je podobně
              Ytrrium je podobně srandovní pohádka jako slavné elektrochemické balancování jejich 12V akumulátorů, které nikdo nikdy neviděl a další hromady nesmyslů, které se kolem těchto článků v průběhu let šířily a pak zase nenápadně z těch specifikací mizely. Věřte tomu, že ty články jsou úplně identické se starými Thundersky bez „Y“. Akorát mají jiné logo a namísto hliníkového záporného terminálu dávají poslední roky měděný.

              A rozhodovat se mezi koupí Winston, Sinopoly, CALB atd.. je hlavně věcí ceny a rozměrů článku. Uvnitř je to všechno na jedno brdo.

  3. Chvalim tvurce za dobry
    Chvalim tvurce za dobry pocin. Mi se sice az tak nelibi, ale to je vec individualni. Muj nesplnitelny sen je, aby tyhle stroje nahradily ty klasicke, na kterych si jejich majitele evidentne neco kompnezuji, protoze ten hluk, ktery vydavaji, neni proste normalni. Nechapu, jak je mozne, ze tyto „ladene vyfuky“ splnuji hlukove limity.

    Dotaz na redakci: kliknul jsem v galerii na prvni foto (sedi na motorce nejaky pan) a ouha, je to 8. snimek z 15ti. Kupodivu posledni fotka v nahledech neni posledni ale sedma 🙂 Takze bud musim preklikat na zacatek a pak zase az na konec pres obrazky, ktere jsem uz videl, nebo zase pres nahledy. A proc se musi pokazde nacitat cela stranka s o neco vetsi fotkou nez je nahled? Pak muzu kliknout a videt jeste vetsi fotku… hodne nestastne… myslim, ze uz je na svete hodne funkcnich prikladu, jak udelat galerii lepe… k memu zdeseni jsem tento prizpevek vlozil dokonce jen k jedine a to posledni fotce… vazena redakce, jsem zdesen 🙂

    1. Máte pravdu – snad již
      Máte pravdu – snad již tato motorka prošla homologací a určitě by se každý rok v ČR prodalo alespoň 5ks. Problémem ale asi budou použité Li články akumulátoru. Škoda jen že nejsou lehce vyjmutelné – tak jako je mají elektroskútry českých značek.

      1. Chtěl jste napsat
        Chtěl jste napsat „elektroskútry jednoho čínského výrobce, jehož výrobky k nám dováží dva různé subjekty“. To jsou ovšem slabá prdítka s velmi malými akumulátory (až na nejdražší verzi, kde ten akumulátor už zase není tak úplně lehký). U 30-40kg akumulátoru je už ale úplně zbytečné myslet na nějaké vyjímaní.

        1. Musím oponovat
          Musím oponovat Vyjímatelný Akubox má smysl i přes svou váhu
          (servis,údržba,dlouhodobé skladování )Například v zimně akubox vytáhnu uložím do tepla a motorka(moped) zůstane ve studené garáži. Když potřebujete poslat akubox na kontrolu Tak jej vytáhnete a nemusíte nic pracně odpojovat/demontovat hlavně laik který tomu nerozumí to nejvíce ocení.

          1. Máte samozřejmě pravdu,
            Máte samozřejmě pravdu, těžko hledat praktický argument proti vyndavacímu akupacku, ale z technického hlediska je to prostě u velkých packů, které jsou navíc někde dole v těžišti pod nohama, technicky téměř nerealizovatelné. Kdysi něco předváděl tuším e-max, měli několik kontejnerků v podlaze, ale to pořád nebylo 24x60Ah, což je standard pro větší skútry.

Napsat komentář